- (Doplněné a zpřesněné vydání z 20.6.)
-
-
-
- Příjezdová komunikace k domu se 47 bytovými jednotkami je
zatarasená rozházenými betonovým i bloky, v okolí domu nelze
zaparkovat, aniž by to bylo ošetřeno např. dopravními značkami.
Je to jako někde v Rusku. Město tuto situaci toleruje, ač
má svého viníka. K domům 1944 - 1946 vede veřejná komunikace, která má
být volně přístupná bez jakýchkoliv omezení a schválností, i když má
třeba soukromého vlastníka. Podobně má soukromého vlastníka na
katastru města řada dalších úseků komunikací nebo i náměstí a nikde se
s takovými schválnostmi nesetkáme.
-
- Podle tabulky (a katatsru nemovitostí) jde o soukromý pozemek,
který současný majitel p. Vítězslav Jirges z Lanškrouna zakoupil v
dražbě od likvidátora Primony. K zakoupení pozemku měl své osobní
důvody. Jde o podnikatele ve stavebnictví, který před lety po
privatizaci domu provedl zateplovací práce na štítové stěně posledního
z trojice domů čp. 1946. Na práci však nedostal od společenství
vlastníků žádnou objednávku, práce provedl na pokyn dvou vlastníků
bytů (z nichž jeden zde už nebydlí) s tím, že to následně projednají
na členské schůzi společenstva. Neprojednali. Když pak dostalo
společenství vlastníků fakturu na provedené práce, tak ji nezaplatilo,
neboť si zadanou práci neobjednalo, chyběl také předávací protokol o
provedené práci. Skuteční objednavatelé se k odpovědnosti nehlásili,
došlo k soudnímu jednání. Soud vyhrálo po čtyřech stáních společenství
vlastníků, soud potvrdil, že nemusí platit za práci, kterou
neprojednalo ani neobjednalo. Naopak má neúspěšný žalobce zaplatit
vítězi sporu soudní poplatky.
-
- Jak se stal lanškrounský podnikatel majitelem parcel v okolí
domu včetně přístupové cesty?
- Především díky úzké spolupráci se svým zde bydlícím
spolupracovníkem, který jej včas informoval o nabídce likvidátora
Primony. Likvidátor dal totiž o chystané dražbě paketu čtyř pozemků
vědět dopisem všem zdejším obyvatelům, majitelům odkoupených bytů. O
dražbě se od svého přítele dozvěděl i pan Jirges a pozemky odkoupil,
byl v dražbě jediný. Město se dražby nezúčastnilo. (Spekulovalo se na
to, že v prvním kole dražby se pozemky neprodají a v druhém kole budou
pak nabídnuty se slevou). V tomto smyslu se Město přepočítalo.
Majitel pozemky odkoupil proto, aby získal něco "navrch" proti těm,
kvůli kterým (podle jeho mínění) přišel o peníze za nezaplacenou práci
a jistě i v domnění, že se zde dá takto něco vydělat..
- A od té doby se majitel příjezdové cesty, ale i další sousední
parcely, s nezaměřenou panelovou cestou, užívanou pro parkování
vozidel určuje pravidla, Značku "zákaz vjezdu", kterou zde iniciativně
instaloval, musel na zásah odboru dopravy odstranit, nebo alespoň
zakrýt. Odbor dopravy dbá na to, aby majitel uvolnil přijezdovou cestu
ke vchodům do bytů, ke kontejnerům na odpadky, jde o veřejnou
komunikaci, silniční zákon upřednostňuje zajištění bezpečného provozu
před vlastnictvím. Každé širší místo na komunikaci je však zaplněno
betonovými bloky. Občas je "někdo" rozháže tak, že Eko Bi nemá šanci
přijet ke kontejnerům, problém by měli jistě i hasiči nebo sanitky.
Potom vždy Eko Bi musí upozornit vlastníka na problém a ten musí
přijet uvolnit průjezdnost komunikace.
-
-
Nejde
jen o komunikaci posetou rozházenými betonovými bloky, problémů je
víc:
- l Přístupová cesta k domům není
osvětlena veřejným osvětlením. Lampy zde stojící nesvítí, bývaly
kdysi napojeny na síť v Primoně. Od privatizace se o to nikdo
nepostaral, i když lampy nestojí na pozemku zmíněného majitele, ale za
plotem na městském úzkém pozemku č. 3294/16, na kterém je také
nedaleké stání pro kontejnery. Situaci zatím řeší sdružení vlastníků
instalací reflektorů s pohybovým čidlem. Zajistit funkční veřejné
osvětlení a tedy bezpečnost pro občany 47 bytů po tolika letech
je jistě splnitelný úkol města.
-
- l Omezení místa pro parkování v
sousední ulici Skalka. V domech 1944 - 46 bydlící majitelé bytů
nemají svá auta kde zaparkovat. Většina jich stojí v ulici Skalka,
jistě k nevůli zde bydlících obyvatel, vznikají kolizní situace.
Někteří (5 - 6 rodin) však ustoupili tlaku majitele a parkují na
pozemku pod okny čp. 1945 za 300 Kč měsíčně. Vybírání parkovného na
svém pozemku je ovšem legální činnost majitele pozemku..
-
- Problém se týká obyvatel 47 bytových jednotek, nelze nad ním
mávnout rukou. Potřebuje vyřešit nejlépe jednáním. Město má jistě
zájem odkoupit alespoň přístupovou komunikaci č. 3294/5 o velikosti
necelých 500 m2. Město by mělo spojit své síly se zástupci samosprávy
majitelů bytů a společně jednat i o dalších možnostech na odkoupení
ostatních ploch. Problém je bohužel také v právní rovině.
"Společenství vlastníků" nemůže odkoupit dolní
parcelu 3294/6
o ploše 1654 m2 pro parkování, to by museli koupit majitelé
bytů sami, každý svůj díl a těžko říci, jak dlouho by trvalo, než
vznikne nějaká společná vůle. Proto bude i zde zde nezbytná
zprostředkovatelská role města. Těžko nyní vinit samotné majitele
bytů, že do tak složité anabáze v časově omezené době do dražby nešli,
když i Město podlehlo spekulativně možnosti odložit koupi a
koupit až napodruhé se slevou. Výsledkem jsou problémy, které se
relativně týkají větší počtu lidí a měly by být vyřešeny s prioritou,
i když to bude stát městskou pokladnu nějaké peníze. (Připomeňme
však, jaké náklady vydalo město na zajištění a úpravu prostor pro
soubor 32 bytů v lokalitě na Trubech.)
Společenství vlastníků jednat chce, ale potřebuje nutně spolupráci s
městem. (mm)
|
|