Zimní stadion je a bude ztrátový. 
Všichni to vědí, jen v městském rozpočtu s tím nepočítáme.

 Čísla z Ústí nad Orlicí za loňský rok 2012 (zdroj: výroční zpráva města): Dotace na provoz sportovišť v majetku města Ústí n.O. (krytý bazén, aquapark, zimní stadion, sauna, skatepark, spinning centrum) činila 13,1 mil. Kč

V České Třebové to je zcela jinak, v rozpočtu, který se koncem února či začátkem března každoročně schvaluje, se  s žádnými dotacemi nepočítá i když máme také krytý bazén, zimní stadion, navíc skiareál Peklák, nemáme saunu, uzavřený skatepark nebo spinning centrum. Můžeme tedy o 13 milionů dávat do jiných oblastí? Každé srovnání kulhá, proto nelze položenou otázku dobře zodpovědět. Je třeba rozlišit několik pojmů.

Krytý bazén v České Třebové je součástí základního jmění společnosti Eko Bi, s.r.o., která jej provozuje ve své režii. (Po rekonstrukci v r. 1997 jej město vložilo do zákl. jmění společnosti). To neznamená, že nemá svou provozní ztrátu, pouze ji vlastník musí sanovat ze svých jiných podnikatelských aktivit. Nemůže libovolně zvyšovat vstupné, má to své mantinely dané  jednak ekonomikou (nejde o jediný bazén v širokém okolí), ale i tím, že valnou hromadu společnosti Eko Bi tvoří rada města, která má co mluvit nejen do hospodaření, ale také do toho, jak bude bazén využíván. Zastupitelstvo také volí tříčlennou dozorčí radu společnosti.

Skiareál Peklák. Základní část byla vybudována s pomocí dotace EU, je ve vlastnictví města, které jej pronajalo společnosti Eko Bi za symbolický nájem 6000 Kč + DPH ročně. Ekonomický výsledek sezóny závisí na řadě ukazatelů, i zde  není možné libovolně zvyšovat cenu jízdenek. Ztráta z provozu je očekávatelná v letech, kdy se zima nevydaří. Bylo to tak např. v sezóně 2011/12. Důsledkem toho (a dalších vlivů, např. nutnosti platit nájemné Městu za dopravní terminál Jana Pernera ve výši 1,8 mil. Kč) byl záporný hospodářský výsledek Eko Bi. za rok 2012 ve výši cca - 2,3 mil. Kč.

Zimní stadion je v majetku města, které jej po vyhlášení záměru pronajalo městské společnosti Eko Bi  za symbolický nájem ve výši 6000 Kč (+ DPH). Uzavřená nájemní smlouva nikde nepočítá s tím, že město bude na ztrátový provoz zimního stadionu přispívat. Přesto ztráta vzniká. Hodina  provozu ZS je spočítána na 3500 Kč (vč. DPH), vychází z nákladů na provoz a  možné doby na pronájem v době od 14 do 22 hodin. Za tuto částku Eko Bi  ovšem ZS zájemcům vždycky nepronajímá. Množstevní slevy tak např. poskytuje na tréninky hokejistům, oddílu krasobruslení, školám, pro městskou hokejovou ligu CHL. Také při hodinách věnovaných bruslení veřejnosti se nikdy nepodaří vybrat částku ve výši provozních nákladů, ale jen zlomek této hodnoty.  Zimní stadion není výdělečné zařízení v žádném městě naší velikosti, proto je třeba počítat s určitou roční provozní ztrátou. Důsledkem je žádost o poskytnutí příspěvku, kterou projednává zastupitelstvo města zpravidla v závěru června v rámci rozpočtové změny.  Letos šlo o 760 tisíc korun.  To se opakuje každoročně.  Ještě 4. března jsme o žádné potřebě dotovat provoz ZS nevěděli (a mohli se pyšnit ve sdělovacích prostředkům tím, že naše sportoviště žádnou dotaci nepotřebují), aby to již za tři měsíce nebylo pravda. A tak je to pravidelně každý rok.  Tento způsob považuji za špatný a kritizují to již druhým rokem. Za takového stavu je schválený rozpočet města jen souborem zbožných přání, nevyjadřuje reálný stav věci.

Na poskytnutí příspěvku na ztrátu z provozu ZS není ale podle uzavřené smlouvy žádný nárok, nájemní smlouva mohla být po zveřejnění záměru přece uzavřena s kterýmkoliv jiným subjektem. Protože jde o příspěvek "dobrovolný", nelze  v prvním schvalovaném  (březnovém) rozpočtu města  zřídit příslušnou "rezervu". Jaká ztráta bude, se vyhodnocuje až po vypnutí ledování koncem měsíce března. (Jde o ztrátu za celou sezónu od 1. dubna do 31. března.)  Příspěvek ve výši 3/4 milionu však může být pro městský rozpočet v polovině finančního roku obtížně poskytnutelný. Hospodaření města se nemusí vyvíjet vždy optimisticky.  Příkladem byl např. loňský rok 2012, kdy bylo financování potřeb města  velmi obtížné, bylo třeba využít všech rezerv, ale přesto jsme v polovině roku "museli" sehnat 750 tisíc pro zimák, navíc otevřít další třídu mateřské školy a přestěhovat mateřské centrum. (Naštěstí loni rozpočet města zachránil nový příjem z provoz  výherních hracích přístrojů.)

Je nějaký jiný způsob jak situaci vyřešit? Myslím, že existuje a snažil jsem jej na posledním jednání zastupitelstva navrhnout, ale zřejmě jsem nebyl pochopen.  Vzhledem k tomu, že jde o ztrátu odůvodněnou, existuje možnost dotace na přesně určené účely.  Konkrétně mám na mysli dotaci na veřejné bruslení.  Během sezóny je přesně známo, kolik bylo hodin veřejného bruslení a kolik se vybralo korun, z toho se dá  určit i předpoklad  situace v příštím roce. Vzhledem k tomu, že zastupitelé mají jistě zájem na tom, aby se veřejné bruslení na ZS konalo minimálně v dosavadním rozsahu, jistě by schválili dotaci vypočtenou podle loňské skutečnosti. Jde jen o to, že by šlo o přímou dotaci pro Eko Bi a to znamenalo vytvořit dodatek k platné nájemní smlouvě. Další dotace školám by umožňovala bruslení pro žáky škol tak, aby platili jen symbolické vstupné a zimní stadion byl přitom využit co nejvíce.  Zůstává ještě k řešení ztráta za hodiny, kdy je ZS pronajat pro tréninky sportovním oddílům (pro mistrovská utkání je ZS pronajat za plnou cenu) . Zde by nic nebránilo tomu, aby byla dotace každé hodiny zvýšena  tak, aby se více přiblížila ekonomickému pronájmu ledové plochy. Ve skutečnosti  by provoz ZS nebyl dražší než dosud, pouze by se už v prvním schváleném rozpočtu počítalo s dotováním ztráty provozu ZS a případný rozdíl mezi rozpočtem (tedy finančním plánem) a skutečností by pak byl minimální, případně žádný. V této souvislosti považuji za vhodné "příspěvek na sezónu" změnit na "dotace" pro období shodné s kalendářním a tedy i hospodářským rokem Města i společnosti Eko Bi. Nic nebrání tomu, aby se hospodářské ukazatele na ZS hodnotily k poslednímu dni roku.

Ještě k podkladům pro zastupitele. Aby bylo možné schválit návrh usnesení, je třeba mít dobré podklady. V řadě případů mají zastupitelé podklady opravdu dost podrobné a přesné, i když jde někdy o prodej části parcely o rozloze několika metrů čtverečních. Když se však schvaluje příspěvek na ztrátu z provozu ZS  v hodnotě 3/4 milionu, tak nejsou podklady žádné. Předložený výčet poskytnutých příspěvků  pro ZS za minulé sezóny přece nemůže odůvodňovat ztrátu letošní. K tomu by bylo třeba mít opravu alespoň přehled hlavních ekonomických ukazatelů, výnosy a náklady. Vypadá to tak, jako by výsada mít dost správných informací patřila jen radním, tedy některým zastupitelům, ale při hlasování v ZM se hlasy počítají od všech přítomných na jednání stejně. Přitom tato skutečnost se již dříve vymstila, vzpomeňme např. před již delším časem na ukvapené schválení záměru stavět větrné elektrárny na Kozlově a Skuhrově bez znalosti ekonomické návratnosti  projektu a bez znalosti názoru občanů v uvedených lokalitách. Schválení záměru znamenalo nakonec zmařenou investici ve stejné výši, jako byl právě příspěvek na ztrátu z provozu ZS.

Zajímavé by bylo zjištění, s jakou ekonomickou rozvahou bude zahájena další sezóna provozu zimního stadionu, zda se se ztrátou již dopředu počítá a případně jakou má velikost...

Jaké byly dosud schválené příspěvky:
na sezónu 2006/2007    442 500 Kč
na sezónu 2007/2008    865 000 Kč
na sezónu 2008/2009    610 000 Kč
na sezónu 2009/2010    620 000 Kč
na sezónu 2010/2011    650 000 Kč
na sezónu 2011/2012    750 000 Kč
na sezónu 2012/2013    760 000 Kč                                                                                            Milan Mikolecký