-
Otevřený dopis
členům SVJ v České Třebové – příspěvek k finanční gramotnosti.
- Pořízení bytu je správná věc, ale nekončí uzavřením kupní smlouvy a
registrací na KÚ. Někdy však to majiteli bytu stačí a jako člen SVJ
považuje za dostatečné, že platí předepsané zálohy a jednou za rok mu
někdo pošle vyúčtování záloh. Pokud rezignoval na správu svých vlastních
financí tak to stačí. Kdo se však zajímá, co se s jeho penězi děje, musí
chtít víc. Člen SVJ platí zálohy a má právo na vyúčtování takto vložených
prostředků do společnosti vlastníků jednotek, která nemá vlastní peníze a
spravuje peníze všech majitelů bytů a je tedy povinna zálohově svěřené
peníze vyúčtovat. Člen SVJ platí v podstatě dva druhy záloh. Zálohy na
služby spojené s užíváním bytu a zálohy na správu, provoz, opravy a údržbu
společných částí a prostor domu, zkráceně zálohy na správu. V záloze na
služby by měl mít definováno o jaké služby se jedná. Nejlépe je interním
předpisem SVJ tyto služby určit. V obecné rovině jsou služby spojené
s užíváním bytu ty,které uživatelé bytu konzumují v bytovém prostoru, jsou
objektivně měřitelné a kontrolovatelné, mají stanoveny ceny nebo způsob
jak se k ceně dojde, a především jejich užití je ovlivnitelné uživateli
bytu a hlavně zálohy na ně placené jsou vyúčtovány a vypořádány s majiteli
bytu a ten má právo reklamace. Majitel bytu je subjektem vypořádání ze
strany SVJ,která tyto služby zpravidla od externích dodavatelů
zprostředkovává. Naopak zálohy na správu stanoví SVJ s ohledem na záměry
správy,údržby,oprav a provozu společných částí a společných prostor domu,
vyjádří je finančně a rozpočte dle spoluvlastnického podílu měsíční výši
zálohy pro jednotlivé byty. Subjektem vyúčtování záloh na správu není
majitel bytu, ale shromáždění vlastníků,které má také právo kontroly a
náklady na správu schvaluje tím, že vyjádří souhlas s roční účetní
závěrkou. Schválením roční výsledovky shromáždění dává najevo souhlas
s náklady,které výbor jako statutární orgán v průběhu roku utratil. Jen na
tomto shromáždění může člen SVJ vznášet dotazy k jednotlivým druhům
nákladům, dotazovat se na účelnost jejich vynaložení a správnost ocenění a
hlavně zda byly použity v souladu s předmětem činnosti SVJ dle stanov.
Pokud ne, pak musí požadovat jejich úhradu nikoliv ze záloh svěřených, ale
z prostředků těch,kdo tyto peníze použily v rozporu s předmětem činnosti
SVJ. Zde se dostáváme k jednomu problému a tím je použití správce
účetnictví. Výbor SVJ zpravidla v souladu se stanovami najímá na odbornou
činnost účetnictví správce, účetní firmu. A tím považuje své povinnosti
vůči účetnictví za splněné a finance a účetnictví nepozorovatelně ovládne
účetní firma. Pokud respektuje zákon č. 72/1994 Sb., stanovy SVJ a interní
předpisy, pak to může být v pořádku. Horší je, když si počíná dle svých
představ a stanovy SVJ a interní zásady a předpisy schválené shromážděním
SVJ ignoruje.
- Máme takovou zkušenost s fungováním SBD Č.Třebová jako správcem
účetnictví. Posuďte sami. Stanovy SVJ určují,že vyúčtování záloh na služby
spojené s užíváním bytu má být předloženo členům SVJ do tří měsíců po
skončení roku. Zpravidla to SBD mělo hotovo koncem května vymlouvaje se na
zpoždění od zpracovatele vyúčtování dodávky tepla. Tady výbor SVJ
rezignoval na dodržení lhůty, tak jako zcela rezignoval na obsah toho, co
SBD jednotlivým majitelům bytů ve vyúčtování předložilo k věření. Když
říkám k věření, míním to doslova, protože řada údajů ve vyúčtování
uvedených se nedala ověřit. Například celková plocha jednotlivých bytů,
podlahová plocha bytů, započítatelná podlahová plocha bytů, cena m3
vodného a stočného atd. Dále SBD v tzv. vyúčtování záloh nerozlišovalo co
jsou služby spojené s užíváním bytu a co jsou náklady společných prostor.
Jako službu spojenou s užíváním bytu uvádělo pojištění domu, elektrickou
energii společných prostor a náklady na výtah. Jak například ovlivňuje
majitel bytu náklady na výtah,když s ním jezdí každý kdo do domu vstoupí?
To je prostě klasický náklad na provoz společných částí domu a nemůže být
účtován bytu podle počtu osob v bytě. Navíc je to v rozporu se stanovami,
které určují, že náklady společných prostor se rozúčtovávají majitelům
bytů dle jejich spoluvlastnického podílu jenž vyplývá z podílu bytové
plochy k celkové bytové ploše v domě. A jiné kritérium musí schválit
všichni členové SVJ. Ale tím se přece SBD nebude zabývat, protože na
vyúčtování má zakoupený software a co je v programu je svaté, čert vem
nějaké právní předpisy jako stanovy. Jenže v konečném důsledku to znamená,
že tzv. vyúčtování na straně jedné část vlastníků bytů poškozuje, řádově
ročně může jít až o tisíce a na druhé straně to jiné vlastníky bytů té
samé SVJ neoprávněně zvýhodňuje.Za tichého a klidného přihlížení výboru
jako statutárního orgánu. Proto by Vám, vážení vlastníci bytů v SVJ, mělo
jít o kontrolu toho, co se Vám předkládá k věření. Požadujte po výboru, ať
vám dokladuje, že vyúčtování nákladů na služby spojené s užíváním bytu a
nákladů na správu společných prostor je vyúčtováno a dále rozúčtováno
v souladu s prohlášením vlastníka na katastrálním úřadu, v souladu se
stanovami vaší SVJ, v souladu s vyhl. 372/2001 Sb a případně vašimi
interními předpisy, pokud je shromáždění schválilo. Zvláštní pozor si
dávejte v případě, že správce účetnictví vám dělá SBD Č.Třebová.
-
- V České Třebové 16.8.2013
- Ing.Jaroslav Navrátil, SVJ Trávník
1998-2000, Česká Třebová
-
|