-
Pardubický kraj je připraven
v dopravě výrazně investovat
- Pardubice (20. srpna 2013) – Na téma investic v oblasti dopravy a
dopravní infrastruktury diskutovali představitelé Pardubického kraje se
zástupci stavebních firem a dalších organizací. Na pracovní jednání o
připravovaných a realizovaných projektech v Pardubickém kraji stavbaře
pozvali hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a náměstek hejtmana
zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.
- Jednání se kromě zmiňovaných zástupců krajské rady zúčastnili také
radní Ludmila Navrátilová a Zdenek Křišťál, předseda Výboru pro dopravu
Zastupitelstva Pardubického kraje Petr Tupec, vedoucí příslušných odborů
Krajského úřadu Pardubického kraje, ředitelé Správy a údržby silnic
Pardubického kraje a Ředitelství silnic a dálnic ČR a zástupci Státní
železniční dopravní cesty, Krajské hospodářské komory Pardubického kraje
či podnikatelských svazů. Témat bylo hned několik.
- Stěžejním bodem programu bylo čerpání
peněz z evropských zdrojů a příprava nového plánovacího období Evropské
unie. „V současné době řešíme především dokončení čerpání prostředků
z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod (ROP) a chystáme
se na období nové. S největší pravděpodobností budou do ROP převedeny
zbývající prostředky z jiných programů. Jsme připraveni výrazně
investovat, máme v zásobě celou řadu projektů. V příštím roce bychom
měli proinvestovat přibližně jednu miliardu korun. Obávám se však roku
následujícího, protože příprava nových operačních programů vázne, a to i
na straně Evropské unie,“ řekl na jednání hejtman Pardubického kraje
Martin Netolický, který mimo jiné připomněl, že poslední výzvy ze
současného ROP budou vyhlášeny do února 2014 tak, aby zúčtování proběhlo
do poloviny roku následujícího. „Jenom do dopravy a dopravní
infrastruktury má Pardubický kraj připravené projekty za 1,3 miliardy
korun. V současnosti se realizují stavby za přibližně 453 milionů
korun,“ doplnila krajská radní Ludmila Navrátilová.
-
- Hejtman Netolický ve svém projevu
vyzvednul také jednání s vládou Jiřího Rusnoka, kde se podle něj
podařilo najít shodu v klíčových oblastech. „Diskuze s vládou byla
velmi věcná a a odborná. Máme společný pohled na systém financování
zdravotní péče, poskytování sociálních služeb, dopravní obslužnost či
ifnrastrukturní projekty po povodních,“ shrnul jednání s vládou
Netolický.
- Dalším bodem programu byly opravy škod na silnicích po zimě a také
po povodních, které Pardubický kraj zasáhly letos v červnu. Na povodňové
škody získal Pardubický kraj dotaci ve výši 122 milionů korun ze
Státního fondu dopravní infrastruktury, největší část těchto peněz půjde
na opravy opěrných zdí a mostů. „Monitoring škod na silnicích II. a
III. třídy po zimě již máme hotový, je to za přibližně 340 milionů
korun. Většinou se jedná o velkoplošné opravy. Požádali jsme stát o
dotaci, bohužel naše žádost zatím nebyla projednána. Proto tyto velké
opravy zrealizujeme asi až příští rok na jaře. Menší opravy děláme již
nyní z vlastních zdrojů,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic
Pardubického kraje Miroslav Němec.
-
- Účastníci jednání se také seznámili s připravovanými a realizovanými
projekty Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správy železniční dopravní
cesty na území Pardubického kraje. „Pardubický kraj samozřejmě
nejvíce uvítal obnovení prací na rychlostní silnici R35. Ředitel
pardubické správy Bohumil Vébr nás informoval, že jsou připraveny výkupy
pozemků, že byla zahájena stavba třetího patra opatovické křižovatky a
že v příštím roce by mohly být zahájeny práce i na pokračování R35 na
šestadvacet kilometru dlouhém úseku z Opatovic přes Časy až do Ostrova,“
prozradil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost
Jaromír Dušek. Kromě rychlostní silnice byla zahájena výstavba obchvatu
Chrudimi a také bude vypsáno výběrové řízení na bezpečnostní prvky na
silnici I/37 do Hradce Králové, které umožní navýšení rychlosti až na
110 kilometrů za hodinu.
- „Jako železničář jsem velmi rád poslouchal také přehled staveb na
železnici. Tady nás mimo jiné čeká modernizace nádraží v Ústí nad
Orlicí, zvýšení kapacity na trati Hradec Králové – Pardubice
s pokračováním na Chrudim či modernizace trati Ústí nad Orlicí – Choceň.
Bohužel tyto projekty, ale také projekty na silnicích, komplikují
pravidla zadávání veřejných zakázek, které leckdy stavby protahují i
prodražují,“ připomněl Jaromír Dušek.
- Právě zákon o zadávání veřejných zakázek byl dalším diskutovaným
problémem jak ze strany úřadů, tak i stavebních firem. Krajská
hospodářská komora proto v polovině září připravuje seminář na téma
veřejných zakázek ve stavebnictví.
-