-
Českotřebovské
osobní nádraží je nyní ve velmi dobré kondici, kterou město příliš
nevyužívá
-
Vzorná
péče soukromé bezpečnostní služby o českotřebovské osobní nádraží trvá
již 8 let.Výsledky
se dostavily, v hale nádraží, ani v jejím okolí ni v podzemních
prostorech se neshromažďují bezdomovci, opilci, je zde čisto a klid,
nastalo bezproblémové období. Vše je navíc podruhé zajištěno pomocí kamer.
Pracovníci bezpečnostní služby nyní navíc neslouží jen na našem nádraží,
ale vyjíždějí n kontrolu na nádraží v Ústí nad orlicí, kde mají také dost
práce. Na ústeckém nádraží však nejsou trvale a jistě to je znát,
jakmile odjedou, tak se zase některé na nádraží žijící skupiny
zpět do prostor nádraží vracejí, českotřebovské nádraží je tak rozhodně o
třídu bezpečnější. Českotřebovské nádraží navíc nyní poskytuje řadu služeb, je zde
nádražní restaurace, prodejna PONT, stánek s občerstvením, novinový stánek
RELAY a nově i prodejna pekařství řetězce Mr. Baker, také bankomat České
spořitelny, tedy mezi občany zřejmě nejvyhledávanější banky. Vlakové nádraží ,
na kterém zastavuje denně velké množství dálkových i regionálních spojů
včetně vlaků vyšší kvality, poskytuje tedy odpovídající služby a v dobré
kvalitě. Počet
zastavujících spojů se má dále zvyšovat, počet cestujících, kteří tudy
prochází se tedy nejspíš dále zvýší. Nádraží, respektive Terminál
Jana Pernera, slavnostně otevřený před třemi lety 15. září 2010, je
současně přestupním uzlem na řadu autobusových linek, proto jsou informace
o odjezdech nejbližších autobusů k dispozici v nádražní hale a v podchodu
podobně jsou informace o vlacích a autobusech k dispozici i v podzemním
parkovišti a při příjezdu. Prostředí před nádražím je uklizené,
architektonicky na výši a zahradnicky upravené, kolem celého náměstí Jana
Pernera jsou domy s obnovenými fasádami. Dojem cestujících vstupujících do
našeho města přes terminál musí být tedy velmi dobrý. Zatím však
kupodivu není náš dopravní terminál výchozím místem do systému cyklostezek
a dalších značených cyklokomunikací v našem regionu, alespoň to není nikde
znát, i když zde je pro to velmi dobrá příležitost. Máme také fungující
podzemní parkoviště, sice dražší, vyrovná se těm komerčním, ale zde zatím
po dobu 5 let po otevření zřejmě prostor pro slevy neexistuje.
-
Nádraží
je dobrou vstupní bránou do města a přesto se je zde řada informací o
městě, poskytovaných službách, kulturním a sportovním životě prakticky
nedostupná. Před nádražím je sice informační kiosek, ale v letních
osluněných dnech jsou obrazuovky bez kontrastu, pro mnohé starší občany tvoří spíše
komunikační překážku. Turisté jezdící vlakem jsou většinou
starší lidé, zvyklí na přímou propagaci např. z plakátnic.
Přestože se jedná o jedno z nejfrekventovanějších míst ve městě, tak
zde klasickou plakátnici vlastně nenajdete. Když pořadatelé akcí pořizují
a vylepují plakáty, mají představu, že plakátnice budou plnit svou
funkci na co nejvíce frekventovaných místech, třeba u zastávek autobusů i
vlakovém nádraží. Terminál je však pro plakátnice tabu,
opravdu nelze udělat ani jednu takovou, aby prostor architektonicky
nepoškodila ale naopak doplnila? V Ústí architekt vytvořil
Kociánku, o které si každý může myslet své, ale na stylizované plakátnice
nezapomněl. Také u nás by mělo platit, že musí-li být v tomto
prostoru např. odpadkové koše, měl by tam být prostor i pro propagaci,
prostě proto, že to je funkční a účelné. Jako jinde v metru, na nádražích
a pod. Všude tam na cestující útočí reklamy a plakáty, nabízí se
služby, kultura, sportovní vyžití. U nás nic. Podařilo se vybojovat
nové hodiny, mají ovšem své kritiky, na jejich umístění je vidět je vidět, že byly
do prostoru včleněny až dodatečně.
-
Na
nástupišti autobusového terminálu jsou však poměrně velké vitríny, ve
kterých si můžeme přečíst jízdní řády. Prostor v nich je tak velký,
že by bylo možné vytištěné kopie několikrát zvětšit, aby měli i starší lidé větší
komfort pro čtení jízdních řádů bez brýlí. Lidé venkovním terminálem spíše
procházejí, případně se zastavují těsně na ploše před nádražím,
zvláště kuřáci.
Proto zřejmě není zájem ani o inzerci v připravených inzertních plochách
firmy Hostalek - Werbung, která tyto plochy na základě smlouvy s
pronajímatelem terminálu, tedy firmou Eko Bi s.r.o. provozuje nebo spíše
neprovozuje. Je otázka, zda by nemělo Eko Bi hledat využití
propagace na terminálu přes jinou firmu tak, jak to zajišťují České
dráhy nebo Česká pošta, jejichž plochy jsou více využity především v rámci
velkých celostátních reklamních kampaní.
- Daleko větší zájem o reklamu a informace by byl ve vnitřních
prostorách haly nádraží, kde lidé stojí dlouhé minuty a čekají na vlaky.
Zde však vládne již propagace zprostředkovaná Českými drahami. Již
řadu let se mluví o tom, že bychom měli ve vnitřním prostoru haly nádraží
zřídit velkoplošnou obrazovku a zde periodicky promítat připravené
prezentace. Jednak
reklamy, které by pomohly s financováním projektu, ale také kulturní a sportovní informace, také zprávy z města či
společenského života a pozvánky, ze Třebové a třeba i z okolního regionu,
případně zde občas pustit i Zpravodajství OIKTV. Jistě by pořízení a
umístění techniky ve frekventované hale nádraží něco stálo, ale máme-li zde drahý a náročný kamerový systém a
tolika kamerami v podzemí, jistě bychom vyšetřili také prostředky na
systém informační, aby se i uvnitř v hale přijíždějící nebo odjíždějící
turista nebo i našinec dověděl něco důležitého. Věřím, že realizace
možná je, setrvačnost myšlení je dnes ale taková, že nové se
prosazuje jen velmi pomalu a obtížně. Zatímco dáváme prostředky na
čtyřdenní prezentaci města pro pár set návštěvníků našeho stánku veletrhu
cestovního ruchu Holiday world v Praze, tak zde nám unikají lidé, které už
k nám do Třebové dojeli, ale my je neumíme na našem nádraží ani oslovit
ani řádně informovat, přestože právě na veletrhu jsou fotografie terminálu
jedním z lákadel našeho města.
- Je také tristní, že ve stánku Relay v hale nádraží
nekoupíte ani plán města ani další aktuální informační publikace (Mimo
Českotřebovský zpravodaj) a infocentrum máme daleko na náměstí, navíc o
víkendech zavřené. Aby mohli navštívit naše nové muzeum a Chaloupku Maxe
Švabinského, musíme na něj upozornit. Vše je sice na internetu, ale
přiznejme, že Česká Třebová asi není tím nevyhledávanějším heslem na
Seznamu ani v Google.
-
Milan Mikolecký
-
|