-
- Ve čtvrtek 5. září 2013 se v kongresovém centru AFI Paláce Pardubice
konala Dopravní konference, která slibovala velké zastoupení osobností -
odborníků i politiků. Záštitu převzalo Ministerstvo dopravy ČR a také
hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Za ministra přijel náměstek
Ing. Jaroslav Deml z Pardubic. Konference zahrnovala všechny druhy
dopravy, tedy nejen "silnici" a "železnici", ale i dopravu vodní a
leteckou, což jsou ovšem témata silně pardubická, ostatní zbytek kraje již
tak ne zcela potřebná zvláště v době, kdy nejsou peníze ani na normální
údržbu krajských silnic je těžké schvalovat posílání krajských peněz ve
velkém např. na splavnění Labe. Co nám pomůže draze postavit
ekologicky problematických 25 km vodní cesty navíc, nemáme-li po vodě
vlastně co vozit. Jaká bude ekonomická návratnost, když nelze zatím (jistě
ještě móóc dlouho) s pokračováním stavby kanálu směr Dunaj počítat?
Zůstaneme-li "na zemi", dáme více prostředků do silnic, všichni víme jak
to je potřeba. Místo toho raději budeme spílat na stát, že
posílá málo peněz.... Konference byla údajně určená stavebním firmám
v oblasti dopravy, dopravním odborníkům a také samosprávám.
Jejich zástupců jsem zde mnoho neviděl, možná škoda, že zde nebyli ani zástupci České Třebové,
pominu-li přednostu DKV Ing. Slezáka, dopravního odborníka a
exposlance Prof. Ing. Václava Cempírka a také Ing. Jiřího Kapouna,
Třebováka žijícího v Chrudimi, odborníka a býv. funkcionáře Krajské správy
silnic. Konference se konala již loni a to zde vystoupil s přednáškou na
téma Kontejnerové překladiště a dopravní význam pro Českou Třebovou
i starosta České Třebové Jaroslav Zedník. Na letošní
konferenci byla přednesena témata, která byla zajímavá, byla
zde popsána aktuální situace Pardubického kraje jak v oblasti
zajištění dopravní obslužnosti, oblasti financování dopravní
infrastruktury, tak i zprávy o připravených investičních akcích v oblasti
silniční i železniční dopravy, včetně informací o splavnění Labe do
Pardubic a vodní stavbě Přelouč a rozvoji letiště Pardubice.
-
-
-
- Z přednesených přednášek lze vybrat alespoň heslovitě:
-
-
Dopravní
obslužnost (Ing. Jaromír Dušek) OREDO již jízdní řády v našem kraji
nepřipravuje, je to v gesci odboru dopravy a silničního hospodářství
Pardubického kraje. OREDO ale některé služby pro kraj
zajišťuje, např. provoz a správu čipových karet IREDO pro vícedenní
jízdenky včetně slev (slevy od 1. října t.r.). Počítá se s tím, že v
příštím roce 2014 dojde ještě ke změnám jízdních řádů hl. v okresech
Ústí n.O. a Svitavy (zřejmě bude úbytek některých spojů) a mají se zavádět
menší autobusy. Rozsah regionální železniční dopravy je stabilizován, může
jej ohrozit ale např. zdražení poplatků za dopravní cestu, kraje na
dopravu více nedají a bude-li dražší dopravní cesta, bude to na úkor
rozsahu dopravy. Aby byla konkurenceschopnost, je třeba zlepšit technický
stav regionálních tratí, odstranit úseky s nízkou rychlostí, modernizovat
žel. přejezdy atd....
-
-
Krajské silnice
(Ing. Jaromír Dušek)
- nedostatek finančních prostředků, dlouhodobé podfinancování. Do silnic
II. a III. třídy v majetku kraje je pro odvrácení stavu úplného zchátrání
třeba v horizontu nejbližších třech letech investovat částku cca 2 mld.
Kč. Jde přitom jen o prostou reprodukci silniční sítě bez rozvojových
projektů, přeložek atd... Nezávislá společnost navrhla řešení
investovat do sítě krajských silnic průměrnou výši ročních investic ve
výši 610 mil. Kč a tím by do deseti let došlo k odstranění problémů,
které nelze při prosté údržbě řešit pouze z provozních prostředků na
opravy, umožnilo by to tedy investovat si rekonstrukcí krajských silnic.
prostředky v tomto rozsahu však nejsou v současnosti dostupné. Na
konferenci nebyly představeny připravené projekty na rekonstrukce
krajských silnic ani nějaký výhledový plán, podle kterého by šlo
vystopovat, jaké má kraj v této oblasti priority. jistě není možné
opravovat všechny silnice najednou...
-
-
Informace ze Státního fondu dopravní insfrastruktury.
Referoval Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Prioritou jsou mandatorní výdaje spojené
dofinancováním akcí podpořených EU, na akce financované z národních
zdrojů, t.j. opravy silnic I. třídy peníze nezbývají. Kupodivu však nejsou
finance limitujícícm faktorem, problém je v přípravě projektů. Pro příští
rok 2014 jsou prostředky zajištěny v dostatečné výši, potom další dva roky
se očekává velký propad v příjmech, skončí období EU
2007 - 13 a další financování není vyjasněno, nejsou zatím ani vyjasněny
akce, které mají být v těchto letech 2015 a 16 zahájeny. Něco se však musí
stát, protože rozvoj dopravní infrastruktury se nesmí zastavit. To platí
nejen pro silnice, ale i akce SŽDC. Pro nové programové období EU od r.
2014 se počítá s těmito prioritními osami financování (zejména v rámci
TEN-T): Výstavba a modernizace žel. tratí, výstavba a modernizace
vnitrostátních vodních cest, multimodální doprava, Výstavba a modernizace
hl. silniční sítě a dálnic, podpora enviromentálně čistého dopravního
parku, vč. napájecích stanic atd.... Rozpočet výdajů SFDI se na příští
léta dramaticky nemění, pro města a obce je významné, že částka 150 mil.
Kč zůstává stále i v dalších letech na dobudování sítě cyklostezek a proto
bychom měli stále zkoušet, zda by nám dotace na cyklostezku ČT-
Rybník přijde. Zvyšuje se přitom procento příspěvku SFDI na 85%
uznatelných nákladů projektu. Malý projekt stezky do Rybníka je
rozšíření stávající sítě Regionu Orlicko Třebovsko a proto by mohl dostat
prioritu.
Připravené investice na státní silniční síti (dálnice, přivaděče,
přeložky silnic I. třídy) v Pardubickém kraji. (Ing. Bohumil Vebr. ŘSD,
ředitel správy Pardubice) Na konferenci
byl uveden přehled připravených investic do silniční sítě v kraji pro
realizaci v nejbližších letech. Jde o R 35 v úseku Opatovice - Ostrov,
kde aut najedou na stávající I/17 k Vysokému Mýtu. Připraveny jsou
také přivaděče na Pardubice kolem Sezemic a do obce Časy a přivaděč n Holice
a stávající I/35. Také další akce jsou vesměs na Pardubicku a
Chrudimsku, ve východní části kraje je připravena jen jediná akce a to je
obchvat Svitav na silnici I/43 od křižovatky s I/35 u Lačnova, kdy nová
trasa vede průmyslovou zónou východně od železnice až k Hradci nad
Svitavou., s délkou 9,4 km. Tato akce má rozpočet cca 850 mil. Kč bez DPH.
Je ovšem otázkou, zda nebude výčet akcí ještě doplněn o obchvaty Vysokého
Mýta (včetně Hrušové) a Litomyšle, neboť dokončená I. část trasy R35 bude
mít nasávací efekt a přivede pak do Mýta a Litomyšle dvojnásobek automobilů
proti současnému stavu. Další část R35 tvoří moc dlouhý úsek Ostrov - Staré
Město u Mor. Třebové, který se díky dlouhému tunelu Hřebeč bude stavět jistě
deset let. V tomto okamžiku se stává již nyní aktuálním boj (lobbing) České
Třebové za svůj přivaděč k Litomyšli (nebo obecně na trasu R35). Rozvíjející
se průmyslová zóna v České Třebové bude potřebovat přímý výjezd na
hlavní státní komunikační síť a jistě ani město Litomyšl si nepřeje, aby
kamiony a kontejnery jezdily po jejich zámeckém návrší. Tím by se také
přivaděč pro Č. Třebovou a její průmyslovou zónu mohl dostat do
přípravy a měl by být realizován přednostně. Nákladní doprava z logistických
terminálů v České Třebové si vyžádá investici s přímým výjezdem na R35 tedy
obchvat Litomyšle. Pro nákladní dopravu se ukáže zřejmě jako
nejschůdnější a nejlevnější přímé napojení I/14 mimo Třebovice mezi rybníkem Hvězda a Novým rybníkem na
vybudovaný obchvat Opatova, trasa kolem Semanína přes Kozlovský kopec na
začátek obchvatu Litomyšle by byla dražší.
Připravené investice na železnici v Pardubickém kraji.
(Bc. Marek Binko, SŽDC). Hlavní akcí, která
se chystá na koridoru je příprava rekonstrukce úseku Ústí n. O. - Choceň v nové stopě,
se zrychlením jízdy ze současných cca 80 km/h na 160 nebo i 200 km/h. To by
ovšem musela být realizována nejdražší třetí varianta s dlouhým tunelem mimo
Brandýs n.O., která může stát i 14 mld. Kč. Levnější varianta má 3
kratší tunely a asi třetinovou cenu, na části úseku by však zůstala
rychlost 80 km/h. V přípravě jsou stále také rekonstrukce uzlu Česká
Třebová (rozsah cca 6 mld. Kč) a uzlu Pardubice. SUDOP Brno řeší se
studii proveditelnosti pro uzel Č. Třebová, má být odevzdána v červnu
2014, pro Pardubice studii řeší SUDOP Praha, má být dokončena na podzim
2014, cena není uvedena. V plánu j také zdvojkolejnění tratě Pardubice
- Hradec Králové, I. stavba Stéblová - Opatovice začne příští rok, pokračuje
přestavba trati v Ústí n.O. Mezi velké projekty na železnici jsou také
investice do zabezpečovacích systémů a dálkového řízení dopravy. Regionální
tratě jsou bez plánovaných velkých investic, stále se zvažuje stavba
tzv. Medlešické spojky umožňující přímé napojení Pardubic na Chrudim mimo
Rosice, Hovořilo se také o potřebě rychlého železničního spojení pardubického
letiště s nádražím, což je akce v návaznosti na rozvoj pardubického letiště.
Obchvat Svitav na I/43. (je otázka proč investovat 854 milionů do této
silnice a pak budově souběžně o kus dál dálnici R43....)
-
-
|