-
55 let od úmrtí
Zdeňky BALDOVÉ (20.2. 1885 – 26.9. 1958), významné herečky
-
Narodila
se v České Třebové. Jmenovala se Balašová a její rodný domek stával v Chorinově
ulici poblíž náměstí. Když jí bylo šest let, odstěhovala se s rodiči do
Prahy. Již jako školačka bavila své okolí básničkami a říkánkami, které
sama psala a recitovala. Po ochotnických začátcích v žižkovském Pokroku a
v Měšťanské besedě zkusila štěstí v divadle u paní Ziegerové v Libni.
Tehdy téměř pravidelně navštěvovala Národní divadlo, četla o divadle a
snila o jevištní slávě. V roce 1907 byla angažována ředitelem F.A.
Šubertem do právě se tvořícího hereckého souboru Městského divadla na
Královských Vinohradech. Zde působila až do roku 1922, kdy přešla na scénu
Národního divadla v Praze. Mezníkem v jejím životě bylo setkání s šéfem
Vinohradské činohry a později i činohry Národního divadla, významným
českým režisérem Karlem Hugo Hilarem. I když se později stala jeho
manželkou, nikdy jí z toho neplynul ani herecký prospěch, ani vyjímečné
postavení v souboru. Po příchodu do Národního divadla hrála léta drobné
role a roličky. Postupem let si však vytvořila galerii pozoruhodných
postav jak na divadle, tak ve filmu (63 filmových rolí). Zdeňka Baldová
byla v roce 1951 vyznamenána Státní cenou, o dva roky později jmenována
zasloužilou umělkyní a v roce 1955 umělkyní národní. Z této významné pocty
se mohla těšit pouhé tři roky. Zemřela v Praze, pochována je na
Vinohradském hřbitově spolu se svým manželem K.H. Hilarem.
-
-
155 let od
narození Františky HONLOVÉ (29.9. 1858 – 29.5. 1929), nadšené vlastenky,
političky a sociální pracovnice
-
Patří
mezi významné českotřebovské ženy. Narodila se v chalupě čp. 52 v Hýblově
ulici. Její otec Josef Honl se zabýval nejen polním hospodářstvím, ale i
podomním obchodem s tehdy oblíbenými květovanými šátky. Matkou byla
Františka, rozená Pávková z Velké Řetové čp. 55. Malá Františka vychodila
pětitřídní obecnou školu ve svém rodišti a vyšší dívčí školu v Moravské
Třebové.
- Po svém otci zdědila hostinec U zelené brány v Podbranské ulici,
který zrušila a přeměnila s nepatrným příspěvkem obce na dětskou
opatrovnu. Aby zde mohla bezplatně učit, absolvovala v Praze kurz pro
učitelky. A byla velice dobrou učitelkou. Dětem vypravovala dramatickým
způsobem pohádky, učila je ručním pracem a vedla je k vlastenectví.V
městské opatrovně působila plných 20 let (do roku 1909) a starala se až
o 150 dětí od 3 do 6 let. Od roku 1902 propůjčila dům také pro dětskou
stravovnu, kterou opět 16 let bezplatně vedla. Sama také toužila po
vzdělání. Četla a studovala, její dům, nazývaný pro svoji polohu Na
ostrově se stával jakýmsi místním literárním salónem, kam byli zváni
nejen studenti, ale i takové osobnosti jako byli F.V. Krejčí, G. Habrman,
Růžena Svobodová, Karel Baxa, Max Švabinský … Stála u kolébky Sokola,
byla spoluzakladatelkou spolku divadelních ochotníků Hýbl, členkou
Čtenářského spolku a jednou z prvních členek sociálně demokratické
strany. Žila vždy skromně, jmění, které získala po rodičích a které jen
vlastním odříkáním udržela, odkázala městu Česká Třebová. Mělo sloužit
k vybudování dalšího dětského zařízení.
- Když zemřela, městská rada ji 31. května 1929 vypravila podle jejího
přání pohřeb žehem. Ještě ve Třebové nad rakví promluvili senátor Jiří
Pichl, redaktor a spisovatel F.V. Krejčí, starosta města Josef Dytrt a
učitelka B. Martincová. Při kremaci v Pardubicích se rozloučili se
slečnou F. Honlovou ještě senátor G. Habrman a poslanec dr. Antonín Hain.
Místem jejího posledního odpočinku je urnový háj na českotřebovském
hřbitově.
-
-
125
let od narození Bohuslava LEOPOLDA (6.9. 1888 – 12.5. 1956),
vynikajícího houslisty, hudebního skladatele a hudebního nakladatele
- Byl synem rolníka a hostinského ve Škrdlovicích u Havlíčkova Brodu.
Po absolvování obecné školy v místě rodiště byl dán do České Třebové,
aby zde vychodil měšťanskou školu. Bydlel u strýce Františka Sodomky,
obchodníka se střižním zbožím na náměstí v domě čp. 17. Lásku k houslím
v něm probudil místní učitel hudby Antonín Kleinpetr a také učitel
měšťanské školy Štěpánek, který vyučoval hře na housle jako nepovinnému
předmětu. A tak mladý Leopold putoval místo ke strýcovu obchodnímu pultu
k pultu muzikantskému. Sám vynikající hudebník Julius Fučík
v patnáctiletém B. Leopoldovi rozpoznal veliký hudební talent a posléze
jej zařadil mezi elévy své plukovní hudby. Také mu umožnil studium hry
na housle na pešťské hudební akademii u prof. Josefa Blocha. Zde si také
prohluboval znalosti v hudební teorii, harmonii a nauce o skladbě.
Všude, kam jej osud výkonného umělce zavál, ať to byla Praha, Subotica,
Budapešť, Krakov či Lvov, všude studoval u znamenitých profesorů
techniku houslové hry a hudební vědu. V 1. světové válce, po krátkém
pobytu na frontě, byl povolán do Budapešti na místo koncertního mistra a
dirigenta symfonického orchestru válečné výstavy, kde vyrostl ve
znamenitého orchestrálního odborníka. Po převratu v roce 1918 se stal
koncertním mistrem Šakovy filharmonie. Když byla rozpuštěna, založil
vlastní umělecký soubor, s nímž podnikal cesty po západní Evropě a
Egyptě. Zde také založil smyčcové kvarteto, se kterým znamenitě
propagoval českou hudbu. V roce 1924 se vrátil do Prahy, kde z důvodu
nemoci ukončil dráhu výkonného umělce a věnoval se činnosti skladatelské
a aranžérské. Napsal asi 200 skladeb a jeho aranžérská činnost dosáhla
úctyhodného čísla více než 1000 opusů. Leopoldovy skladby a úpravy zněly
éterem ze všech rozhlasových stanic a jeho nakladatelství šířilo skladby
českých skladatelů do celého světa. Zemřel po kratší nemoci a pohřeb
žehem se konal v krematoriu hl. města Prahy v Praze 12.
-
-
MAX ŠVABINSKÝ
A KOZLOV (ke 140. výročí umělce – 17.9. 1873 až 10.2. 1962)
-
Kdykoliv
přicházíme do Kozlova, maličké vesničky pod vrcholkem Kozlovského kopce a
vysoko nad Českou Třebovou, neubráníme se vzpomínce na život a dílo
umělce, jemuž dal pobyt v tomto překrásném koutu přírody vrchovatou míru
životního a tvůrčího štěstí.
- Do tohoto kraje jej přivedla Ela Vejrychová, budoucí manželka. První
návštěva se uskutečnila na Vánoce v roce 1895. Kozlovská krajina,
rázovití obyvatelé i samotná chaloupka Vejrychových mladého umělce
natolik okouzlili, že dnes mluvíme o „ Kozlovském období“ Švabinského.
Výčet děl k této etapě malířovy tvorby by byl dlouhý, rozmanité jsou i
použité výtvarné techniky. Podobizny individuální i skupinové a zejména
krajinné výjevy prováděl v olejomalbě, kresbě, kombinovaných technikách
či v grafice. K nejkrásnějším a nejznámějším pracem náležejí Kulatý
portrét (1897), Růžový portrét (1898), Chudý kraj (1900), U stavu
(1900), Dvě matky (1903), Babička v šálu (1903), Velký rodinný portrét
(1905), Malá rodinná podobizna (1912), Letní den (1906), Bílá kamélie
(1911), Letní noc (1911). Kozlovské prostředí také zapřičinilo, že
změnil i svůj názor na zimu a vytvořil několik perokreseb s námětem
zimy. Byly to hlavně pohledy z okna Vejrychovy chaloupky ( Mráz
v Kozlově, Zima v Kozlově …). V roce 1910 na novém průčelí bývalého
Pecháčkova statku vytvořil sgrafito Žnečka.
- Spojení M. Švabinského s Kozlovem se ještě upevnilo, když roku 1900
došlo k jeho sňatku s Elou Vejrychovou. Vlastní obřad proběhl
v děkanském kostele Povýšení svatého Kříže v Litomyšli, svatební hostina
pak v Hurtově hostinci v sousedství Pecháčkova statku v Kozlově. Téhož
roku se také kozlovská chaloupka zásadně změnila. K původní, staré části
přistavěl Karel Vejrych novou, prostornější, s velkou kuchyní a
rozlehlým světlým pokojem, pro který navrhl vybavení Rudolf Vejrych
mladší. V podkroví vznikl malý pokojík, pro svůj tvar pojmenovaný Kufr.
Sloužil Švabinskému jako pracovna. Štít nové chaloupky pak Švabinský
spolu s Rudolfem Vejrychem mladším a Otakarem Vaňáčem ozdobili výjevem
Svatý Václav přijímá dary. O spokojeném soužití celé rodiny i Maxe
svědčí vydávání rodinného humoristického občasníku Kozel, pro který
Švabinský spolu s Rudolfem Vejrychem mladším vytvářeli převážně
ilustrace a literární část obstarávala matka Josefa Vejrychová.
- Kolem roku 1915 se začaly komplikovat vztahy mezi Elou a Maxem .
Švabinský přestal Kozlov navštěvovat. Naposledy přijel v roce 1919, aby
se zúčastnil pohřbu Elina otce Rudolfa Vejrycha.
- Fotografie - dole: Rodina
Vejrychů v Kozlově, kolem r. 1898 Zleva matka Josefa, Otec Rudolf, dcera
Eliška, Max Švabinský
- Foto - nahoře: Max Švabinský v 1. roce svého pobytu v Kozlově
(1896).
-
Jan Skalický
-