Nový hasičský vůz předán do používání                               
Text: Karel Pešorna a Michal Janza Foto: Stanislav Monty Plocek

Dne 17.10.2014 byla slavnostně předána do užívání našeho sboru nová cisterna TATRA Terrno CAS 20 – S2R s nástavbou od firmy THT Polička v hodnotě 6 110 500 Kč vč. DPH. Převážnou většinu ceny zaplatilo město Česká Třebová a částku 300 000 Kč věnoval Pardubický kraj. Nahrazuje nám tedy starou Liazku, která je v tuto chvíli na prodej.

Cisternová automobilová stříkačka CAS 20-S2R je určena pro dopravu požárního družstva v počtu 1+5 a hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou a při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody. Jedná se o standardní cisternu se stálým pohonem zadní nápravy a připojitelným pohonem přední nápravy. Motor je vznětový, vzduchem chlazený osmiválec Tatra o výkonu 325 kW. Převodovka je mechanická, s ručním řazením – 14 stupňů vpřed a 2 vzad.

Kabina pro přepravu družstva je osvětlena pomocí LED technologie. V každé sedačce je umístěn dýchací přístroj AUER BD 96, přístroj pro strojníka je umístěn v nástavbě. Na palubní desce v místě velitele vozu je umístěn tablet, který slouží k přijetí e-mailu z KOPISu při vyhlášení poplachu, jedná se o elektronický příkaz k výjezdu (PKV). PKV obsahuje hrubý popis události, jméno a telefonní číslo oznamovatele a v neposlední řadě link na zobrazení v mapě. Při vyhlášení poplachu se na tento link „tapne“ a spustí se navigace. Není tedy nutno adresu události manuálně vkládat do navigace.

Prostor pro vybavení vozu skrytý za roletami je plně osvětlen LED diodami. Taktéž i pracovní prostor okolo vozu osvětlují LED diody. Po bocích nástavby mezi druhou a třetí roletou je umístěn vodoznak, který pomocí LED diod ukazuje stav vody v nádrži. Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky ovládaný osvětlovací stožár 4×500 W s dosažitelnou výškou 5 metrů.

V levé části nástavby se za roletami ukrývají hadice B, C, D, přechodky pro hadice, proudnice, proudnice Rambojet s vyměnitelnými kartušemi, elektrocentrála (od které vedou elektrické rozvody do levé a pravé přední rolety zakončené zásuvkami 3x230V), přetlakový ventilátor, kalové čerpadlo, brodící kalhoty, sorbenty, hasicí přístroje a v úložných boxech potom další drobné vybavení. V zadní levé roletě jsou nachystány s proudnicemi TURBO hadice C a D pro rychlý zásah.

V pravé části nástavby je umístěn na otočném platu dýchací přístroj s třemi náhradními lahvemi, vyváděcí dýchací přístroj Saturn, přenosný osvětlovák, kufr s elektronářadím, elektrická rozbrušovací pila, výstražné kužely, zvedací vaky + příslušenství, prostředky pro kácení stromů, motorové pily, rozbrušovací pila, vakuové matrace a dlahy, tři hasící vaky Ermak, vysokotlak se zpětným navíjením a příslušenství pro hadice. V pravé přední roletě je připraveno místo pro kombinované vyprošťovací zařízení.

V kabině je umístěno lezecké vybavení, dalekohled, laserový teploměr, lékárny, křísící přístroj Saturn OXY a další drobné vybavení. Pod předním nárazníkem jsou umístěny trysky pro hašení při jízdě. Každá tryska je opatřena kulovým kohoutem pro uzavření přívodu vody. V zadní části nástavby je čerpadlo, od kterého je možné elektronicky nastartovat motor vozidla. Nad ním se nachází plato s plovoucím čerpadlem. Vedle čerpadla je vyvedena přípojka na vzduch.

K horní části nástavby jsou připevněny úložné hliníkové boxy na lopaty, ženijní nářadí a tažná lana. Je zde také umístěna tažná tyč, pro kterou je na hraně nástavby umístěn váleček pro lepší manipulaci při sundávání z vozidla.

Na střeše vozidla je umístěna modrá LED Signalizace Federal Signal Vama: Rampa Legend 34x modul po 3LED, 4x modul bílých LED světel. V přední masce LED (x) 33 Predator2 od firmy Holomý. Po bocích nástavby za kabinou výstražné světla Federal Signal Vama: QUADRAFLARE Advance. V zadní části nástavby jsou v rozích zapuštěny výstražné LED majáky LED B44 od firmy Holomý. V horní části pak oranžová alej Federal Signal Vama SMLED6.

ROZMĚRY VOZIDLA  
Délka (bez lanového navijáku) 7 825 mm
Šířka 2 880 mm
Výška při pohotovostní hmotnosti 3 000 mm
Světlá výška při celkové hmotnosti 290 mm
   
HMOTNOST VOZIDLA  
Provozní 12 500 kg
Celková 18 000 kg
   
PODVOZEK  
Typ TATRA T815-231R55
Typ motoru naftový, přeplňovaný, chlazený vzduchem
Výkon motoru 325 kW/1 min-1
Motor splňuje emisní normu EURO5  
Náhon 4×4 s připojitelným pohonem přední nápravy
Převodovka mechanická s poloautomatickým elektronickým řazením, 14 stupňů vpřed, 2 vzad
Brzdový systém 4 na sobě nazávislé systémy s ABS
Napětí elektrického systému 24 V (2 akumulátory 12 V/170 Ah
Objem palivové nádrže (nafta, AdBlue) 210 l / 67 l
Maximální rychlost vozidla 120 km/h
   
KABINA  
Typ čelní, sklopná
Počet míst k sezení 1+5
   
NÁSTAVBA  
Materiál rám vyroben z hliníkových profilů a polepen hliníkovým plechem
   
NÁDRŽE  
Nádrž na vodu 4 000 l
Nádrž na pěnidlo 240 l
   
ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ  
Nízkotlak  
Jmenovitý průtok vody 2 000 l/min
Jmenovitý pracovní tlak 1,0 MPa
Jmenovitá sací výška 3,0 m
   
Vysokotlak  
Jmenovitý průtok vody 250 l/min
Jmenovitý pracovní tlak 4,0 MPa
   
PRŮTOKOVÝ NAVIJÁK  
Rozměry hadice DN 25/60 m
Proudnice pistolová s možností regulace průtoku a výstřikového kužele
Jmenovitý průtok 200 l/min
   
VÝBAVA  
*lafetová proudnice
*přední trysky pro hašení při jízdě
*tažné zařízení  pro přívěs 10 tun
*vyprošťovací lanový naviják s elektropohonem 5,7 tun
*osvětlovací stožár
*elektrocentrála

Text: Karel Pešorna a Michal Janza

Foto: Stanislav Monty Plocek