-
-
Miniolympiáda v Domově pro seniory
-
Na 1.10.2014 připadl mezinárodní "Den seniorů" a Domov pro seniory
Česká Třebová připravil druhý ročník "Miniolympiády" pro uživatele.
Studenti z místní VOŠ - obor sociální práce, s nimiž máme navázanou
spolupráci přišli pomoci zejména s doprovody imobilních uživatelů. Po
krátkém zahájení a vzájemném představení celého programu si uživatelé
vylosovali
své týmy. Celkem bylo devět týmů, po třech soutěžících a jedním
doprovodem. Na celkem deseti stanovištích soutěžící potrénovali své
schopnosti a dovednosti, které byly zaměřené na trénink jemné
motoriky, na procvičení smyslů - hmat, čich, zrak a vzpomínání na
známe písničky.
-
Následoval sváteční oběd se zákuskem, který byl odměnou za úsilí
vydané při soutěžích, a poté slavnostní vyhlášení výsledků. Pro
soutěžící
na prvních třech místech byly připraveny hodnotné ceny. Malou
vzpomínku v podobě diplomu za účast si odnesl každý ze soutěžících.
Po vyhlášení miniolympiády naše srdce potěšilo vystoupení dětí z MŠ
Habrmanova pod vedením paní učitelky Kateřiny Horákové. Děti měly
nachystané bezmála půlhodinové pásmo plné říkadel, básniček, tanečků a
písniček. Na samotném konci vystoupením předaly seniorům dárečky v
podobě vlastnoručně vyrobených houbiček. Děti byly moc šikovné a všem
uživatelům se celé vystoupení velmi líbilo a po právu byly děti
odměnili velkým potleskem.
-
Letošní den seniorů se podařilo oslavit velmi příjemně, o čemž
svědčily úsměvy všech zúčastněných. Rádi bychom touto cestou
poděkovali za spolupráci pedagogům a studentům z VOŠ G.Habrmana a
dětem z MŠ Habrmanova. Vážíme si a těšíme se na další spolupráci.
-
Pracovníci a obyvatelé Domova pro seniory
-
Česká vlajka
má být ve skupině vlevo od středu
-
Docela s radostí jsem si dnes přečetl v i-ČtZ o chybně visící státní
vlajce před MěÚ, přičemž tato chyba se asi týkala barevných pruhů. Já
jsem již před několika roky v době svého zastupitelství upozorňoval na
sekretariátu MěÚ na chybně umístěnou vlajku, avšak co se týče její
polohy vzhledem k ostatním vlajkám. Podle §8 zák.352/2001 Sb. o
státních symbolech má při sudém počtu vlajek viset vlevo
od středu při pohledu zepředu, nikoliv jako dosud vpravo. A pohled
zepředu by měl být logicky pohled z náměstí na budovu radnice, nikoliv
naopak. Takže pokud je nyní česká vlajka ve skupině od středu vpravo,
není to dle zákona o státních symbolech správně... (VH)
-
Poznámka: Přiznám se, že jsem se tak detailně
zákonem o státních symbolech zatím nezabýval. Příslušné ustanovení
jsem ale v zákoně našel, vztahuje se na skupinu státních vlajek. Někdy
je tak i u nás používáme, např. zde vlají společně vlajka česká,
italská, slovenská a polská při
návštěvě delegací z našich partnerských měst. V tomto případě by měla
být česká vlajka vlevo od středu (při pohledu z náměstí). Běžně
však na stožárech vlaje vlajka EU, vlajka České republiky, vlajka
Pardubického kaje a vlajka města Česká Třebová. Pak se mi zdá použité
pořadí logické a nijak bych jej neměnil. (mm)
-
-
Pravomoci obcí
v oblasti regulace hazardu posílí
- Zdroj: Moderní obec | 10.11.2014 |
Rubrika: Ekonomika | Strana: 11
- Blíží se konec tahanic mezi obcemi
regulujícími hazard a resortem fnancí. Zajistit by to měl zcela nový
zákon o hazardních hrách, jehož účinnost ministerstvo fnancí plánuje
od 1. 1. 2016. Mezi novinky návrhu zákona patří úplný zákaz
výherních automatů v hospodách, barech či např. benzinových pumpách,
regulace počtu heren a regulace hazardních her na internetu. Kromě
těchto novinek budou mít obce možnost na svém území regulovat hazard.
Jinými slovy zákon podporuje ústavou zaručené právo na samosprávu tím,
že obec bude moci sama vykonávat vůli vtělenou do obecně závazné
vyhlášky.
- Po komunálních volbách se scházejí nově
zvolená zastupitelstva, která budou přehodnocovat svůj vztah k výskytu
technických zařízení typu VLT na svém území. Po vydání obecně závazné
vyhlášky a po jejím doručení na MF následuje správní řízení o odnětí
povolení k provozování těchto přístrojů. Podotýkám, že řízení ohledně
přístrojů typu VHP si řeší obce ve své vlastní režii. Právě tato
dvojkolejnost řízení se změní a veškerá pravomoc bude postoupena
obecním úřadům. Obec bude mít zcela ve své kompetenci rozhodnutí o
povolení hazardních her, podle současné verze návrhu bude povolení
vydáváno provozovatelům, kteří u MF složili určitou jistotu a splnili
další povinnosti.
- Cílem posílení pravomocí obcí je
ucelenost odpovědnosti za regulaci veřejného pořádku a možnost
flexibilní reakce na vzniklé problémy. Vedení radnice zná nejlépe
dopady hazardu v konkrétních lokalitách a ví, jak problémům čelit.
Obec bude moci také přerozdělovat výtěžek z odvodů z kasin a heren na
svém území. Renomované studie potvrdily, že minimálně trojnásobek
toho, co veřejné rozpočty z hazardu (zejména tvrdého) získají, dávají
na odstranění škod vzniklých v příčinné souvislosti s ním. Obce tak
budou samy přemýšlet, zda peníze svěří do preventivních programů, nebo
shledají, že tyto výdaje za způsobené škody prostě nestojí, a vydají
se cestou úplného zákazu.
- Změny se nevyhnou ani v zásadě neškodným
aktivitám. Obec bude oprávněna regulovat ohlašované hry, do této
kategorie řadíme tomboly nebo turnaje malého rozsahu. Nemusíme se
obávat zvýšené administrativní zátěže - tomboly do 50 tisíc korun jsou
z režimu nového hazardního zákona vyloučeny a nebude je třeba
ohlašovat. Naproti tomu kontrole tombol a turnajů malého rozsahu mohou
úředníci obce věnovat péči přímo na místě. V případě zjištění rozporu
vydaného povolení k provozování hazardních her s faktickým stavem však
nenechá stát obce na holičkách. V případě nesrovnalostí zjedná pořádek
celní správa, ta kontrolní činnost efektivně spojí s kontrolou
alkoholu a tabákových výrobků.
- Zaměstnanci odboru MF připravují rovněž
prováděcí předpisy a do data nabytí účinnosti zákona by měly být k
dispozici tiskopisy, jejichž pomocí se stane správní řízení v oblasti
povolování, změn či odnímání povolení administrativně nenáročnou
činností. Ruku v ruce s touto agendou přibude obci i právo vybírat
správní poplatky vážící se k příslušným žádostem o povolení hazardu na
území obce.
- V tuto chvíli nejsou plánovány změny ve
stávajícím rozpočtovém určení daní, podle něhož mají obce zásadní
podíl na výtěžku loterního odvodu, resp. daně z hazardních her. Novým
zákonem by se ovšem měla změnit současná praxe, v jejímž rámci jedna
obec zakáže provoz výherních automatů na svém území, ale sousední obec
o to více automatů povolí. Předpokládáme totiž, že na území většího
regionu (ať se bude jednat o soudní okresy, nebo kraje) bude pouze
zákonem stanovený počet automatů v návaznosti na množství obyvatel.
Domnívám se, že předložený návrh zákona reálně sníží dopad
neregulovaně rozbujelého tvrdého hazardu na zlomek, což v důsledku
pocítí pokladna státu i obcí. Ondřej Závodský, náměstek
ministra financí
-
Rozhodování o dotacích na
sociální služby bude veřejné
- O rozdělování dotací
na sociální služby budou od roku 2015 rozhodovat krajská zastupitelstva.
- Díky iniciativě Svazu měst a obcí
ČR s tím počítá novela zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách,
kterou nedávno podepsal prezident. Jde o významnou změnu směrem
k transparentnosti nakládání s veřejnými penězi v porovnání s původním
návrhem. Ten dával rozhodovací pravomoc neveřejné radě kraje, což se
městům a obcím nelíbilo. Prosadily proto, aby o zhruba sedmi
miliardách korun, které stát každý rok dává na sociální služby,
rozhodovala zastupitelstva. Na jejich jednání totiž může přijít
prakticky kdokoliv.
- „Jednoznačně podporujeme myšlenku, aby veřejné peníze byly pod
veřejnou kontrolou“, říká předseda Svazu měst a
obcí ČR Dan Jiránek a dodává: „Proto jsme velmi rádi, že se do
zákona podařilo prosadit, aby o rozdělování dotací na sociální služby
rozhodovala krajská zastupitelstva, kterých se může zúčastnit
veřejnost. Důležité také je, aby pro všechny platila jednotná pravidla
tak, aby nikdo nebyl zvýhodňován. Tyto obavy se občas objevují
v souvislosti s krajskými zařízeními.“
- Původní návrh z dílny ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV)
počítal s tím, že by o penězích na sociální služby rozhodovala rada
kraje, a to kvůli rychlosti projednání žádostí, související
administrativě a navazujícím platbám. Jednání zastupitelstva lze však
naplánovat podobně, jako se plánují jednání rady tak, aby se platby
nezpozdily.
- „Je samozřejmě důležité, aby poskytovatelé sociálních služeb
dostaly peníze nutné na zajištění servisu potřebným včas a ve správné
výši, rychlost však nesmí jít na úkor kvality a transparentnosti
distribuce veřejných prostředků. Rozhodnutí včas se dá zajistit dobrým
plánováním, nezávisle na tom, zda jde o radu či zastupitelstvo,“ říká výkonná
ředitelka Svazu měst a obcí ČR Jana Vildumetzová. Podle schválené
legislativy bude mít krajské zastupitelstvo možnost, pokud by bylo
třeba, delegovat rozhodování o dotacích na sociální služby na radu.
V takovém případě by se všechny podklady včetně informací o průběhu
jednání měly transparentně zveřejňovat na webu kraje.
- O dotacích na sociální služby budou od roku 2015 rozhodovat kraje.
Každý kraj bude mít stanovený svůj procentní podíl v celkovém ročním
objemu peněz na sociální služby, které se vyčleňují ve státním
rozpočtu. Kraj rovněž bude mít povinnost určovat síť sociálních
služeb, a to na základě zjištěných potřeb obyvatel.
|