Českotřebovský deník 264/2014 (11.11.)                               

Miniolympiáda v Domově pro seniory

Na 1.10.2014 připadl mezinárodní "Den seniorů" a Domov pro seniory Česká Třebová připravil  druhý ročník "Miniolympiády" pro uživatele.   Studenti z místní VOŠ - obor sociální práce, s nimiž máme navázanou spolupráci přišli pomoci zejména s doprovody imobilních uživatelů. Po krátkém zahájení a vzájemném představení celého programu si uživatelé vylosovali
své týmy. Celkem bylo devět týmů, po třech soutěžících a jedním doprovodem. Na celkem deseti stanovištích soutěžící potrénovali své schopnosti a dovednosti, které  byly zaměřené na trénink jemné motoriky, na procvičení smyslů - hmat, čich, zrak a vzpomínání na známe písničky.  
Následoval sváteční oběd se zákuskem, který byl odměnou za úsilí vydané při soutěžích, a poté slavnostní vyhlášení výsledků. Pro soutěžící
na prvních třech místech byly připraveny hodnotné ceny. Malou vzpomínku v podobě diplomu za účast si odnesl každý ze soutěžících.  Po vyhlášení miniolympiády naše srdce potěšilo vystoupení dětí z MŠ Habrmanova pod vedením paní učitelky Kateřiny Horákové. Děti měly nachystané bezmála půlhodinové pásmo plné říkadel, básniček, tanečků a písniček. Na samotném konci vystoupením předaly seniorům dárečky v podobě vlastnoručně vyrobených houbiček. Děti byly moc šikovné a všem uživatelům se celé vystoupení velmi líbilo a po právu byly děti odměnili velkým potleskem.
Letošní den seniorů se podařilo oslavit velmi příjemně, o čemž svědčily úsměvy všech zúčastněných. Rádi bychom touto cestou poděkovali za spolupráci pedagogům a studentům z VOŠ G.Habrmana a dětem z MŠ Habrmanova. Vážíme si a těšíme se na další spolupráci. 
                                                                                                              Pracovníci a obyvatelé Domova pro seniory
Česká vlajka  má být ve skupině vlevo od středu

Docela s radostí  jsem si dnes přečetl v i-ČtZ o chybně visící státní vlajce před MěÚ, přičemž tato chyba se asi týkala barevných pruhů. Já jsem již před několika roky v době svého zastupitelství upozorňoval na sekretariátu MěÚ na chybně umístěnou vlajku, avšak co se týče její polohy vzhledem k ostatním vlajkám. Podle §8 zák.352/2001 Sb. o státních symbolech má při sudém počtu vlajek viset vlevo od středu při pohledu zepředu, nikoliv jako dosud vpravo. A pohled zepředu by měl být logicky pohled z náměstí na budovu radnice, nikoliv naopak. Takže pokud je nyní česká vlajka ve skupině od středu vpravo, není to dle zákona o státních symbolech správně... (VH)
Poznámka: Přiznám se, že jsem se tak detailně zákonem o státních symbolech zatím nezabýval. Příslušné ustanovení jsem ale v zákoně našel, vztahuje se na skupinu státních vlajek. Někdy je tak i u nás používáme, např. zde vlají společně  vlajka česká, italská, slovenská a polská při návštěvě delegací z našich partnerských měst. V tomto případě by měla být česká vlajka vlevo od středu (při pohledu z náměstí).  Běžně však na stožárech vlaje vlajka EU, vlajka České republiky, vlajka Pardubického kaje a vlajka města Česká Třebová. Pak se mi zdá použité pořadí logické a nijak bych jej neměnil. (mm)
 
Pravomoci obcí v oblasti regulace hazardu posílí

Zdroj: Moderní obec | 10.11.2014 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 11
Blíží se konec tahanic mezi obcemi regulujícími hazard a resortem fnancí. Zajistit by to měl zcela nový zákon o hazardních hrách, jehož účinnost ministerstvo fnancí plánuje od 1. 1. 2016.  Mezi novinky návrhu zákona patří úplný zákaz výherních automatů v hospodách, barech či např. benzinových pumpách, regulace počtu heren a regulace hazardních her na internetu. Kromě těchto novinek budou mít obce možnost na svém území regulovat hazard. Jinými slovy zákon podporuje ústavou zaručené právo na samosprávu tím, že obec bude moci sama vykonávat vůli vtělenou do obecně závazné vyhlášky.
Po komunálních volbách se scházejí nově zvolená zastupitelstva, která budou přehodnocovat svůj vztah k výskytu technických zařízení typu VLT na svém území. Po vydání obecně závazné vyhlášky a po jejím doručení na MF následuje správní řízení o odnětí povolení k provozování těchto přístrojů. Podotýkám, že řízení ohledně přístrojů typu VHP si řeší obce ve své vlastní režii. Právě tato dvojkolejnost řízení se změní a veškerá pravomoc bude postoupena obecním úřadům. Obec bude mít zcela ve své kompetenci rozhodnutí o povolení hazardních her, podle současné verze návrhu bude povolení vydáváno provozovatelům, kteří u MF složili určitou jistotu a splnili další povinnosti.
Cílem posílení pravomocí obcí je ucelenost odpovědnosti za regulaci veřejného pořádku a možnost flexibilní reakce na vzniklé problémy. Vedení radnice zná nejlépe dopady hazardu v konkrétních lokalitách a ví, jak problémům čelit. Obec bude moci také přerozdělovat výtěžek z odvodů z kasin a heren na svém území. Renomované studie potvrdily, že minimálně trojnásobek toho, co veřejné rozpočty z hazardu (zejména tvrdého) získají, dávají na odstranění škod vzniklých v příčinné souvislosti s ním. Obce tak budou samy přemýšlet, zda peníze svěří do preventivních programů, nebo shledají, že tyto výdaje za způsobené škody prostě nestojí, a vydají se cestou úplného zákazu.
Změny se nevyhnou ani v zásadě neškodným aktivitám. Obec bude oprávněna regulovat ohlašované hry, do této kategorie řadíme tomboly nebo turnaje malého rozsahu. Nemusíme se obávat zvýšené administrativní zátěže - tomboly do 50 tisíc korun jsou z režimu nového hazardního zákona vyloučeny a nebude je třeba ohlašovat. Naproti tomu kontrole tombol a turnajů malého rozsahu mohou úředníci obce věnovat péči přímo na místě. V případě zjištění rozporu vydaného povolení k provozování hazardních her s faktickým stavem však nenechá stát obce na holičkách. V případě nesrovnalostí zjedná pořádek celní správa, ta kontrolní činnost efektivně spojí s kontrolou alkoholu a tabákových výrobků.
Zaměstnanci odboru MF připravují rovněž prováděcí předpisy a do data nabytí účinnosti zákona by měly být k dispozici tiskopisy, jejichž pomocí se stane správní řízení v oblasti povolování, změn či odnímání povolení administrativně nenáročnou činností. Ruku v ruce s touto agendou přibude obci i právo vybírat správní poplatky vážící se k příslušným žádostem o povolení hazardu na území obce.
V tuto chvíli nejsou plánovány změny ve stávajícím rozpočtovém určení daní, podle něhož mají obce zásadní podíl na výtěžku loterního odvodu, resp. daně z hazardních her. Novým zákonem by se ovšem měla změnit současná praxe, v jejímž rámci jedna obec zakáže provoz výherních automatů na svém území, ale sousední obec o to více automatů povolí. Předpokládáme totiž, že na území většího regionu (ať se bude jednat o soudní okresy, nebo kraje) bude pouze zákonem stanovený počet automatů v návaznosti na množství obyvatel. Domnívám se, že předložený návrh zákona reálně sníží dopad neregulovaně rozbujelého tvrdého hazardu na zlomek, což v důsledku pocítí pokladna státu i obcí.  Ondřej Závodský, náměstek ministra financí
Rozhodování o dotacích na sociální služby bude veřejné

O rozdělování dotací na sociální služby budou od roku 2015 rozhodovat krajská zastupitelstva.
Díky iniciativě Svazu měst a obcí ČR s tím počítá novela zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, kterou nedávno podepsal prezident. Jde o významnou změnu směrem k transparentnosti nakládání s veřejnými penězi v porovnání s původním návrhem. Ten dával rozhodovací pravomoc neveřejné radě kraje, což se městům a obcím nelíbilo. Prosadily proto, aby o zhruba sedmi miliardách korun, které stát každý rok dává na sociální služby, rozhodovala zastupitelstva. Na jejich jednání totiž může přijít prakticky kdokoliv. 
„Jednoznačně podporujeme myšlenku, aby veřejné peníze byly pod veřejnou kontrolou“, říká předseda Svazu měst a obcí ČR Dan Jiránek a dodává: „Proto jsme velmi rádi, že se do zákona podařilo prosadit, aby o rozdělování dotací na sociální služby rozhodovala krajská zastupitelstva, kterých se může zúčastnit veřejnost. Důležité také je, aby pro všechny platila jednotná pravidla tak, aby nikdo nebyl zvýhodňován. Tyto obavy se občas objevují v souvislosti s krajskými zařízeními.“
Původní návrh z dílny ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) počítal s tím, že by o penězích na sociální služby rozhodovala rada kraje, a to kvůli rychlosti projednání žádostí, související administrativě a navazujícím platbám. Jednání zastupitelstva lze však naplánovat podobně, jako se plánují jednání rady tak, aby se platby nezpozdily.
„Je samozřejmě důležité, aby poskytovatelé sociálních služeb dostaly peníze nutné na zajištění servisu potřebným včas a ve správné výši, rychlost však nesmí jít na úkor kvality a transparentnosti distribuce veřejných prostředků. Rozhodnutí včas se dá zajistit dobrým plánováním, nezávisle na tom, zda jde o radu či zastupitelstvo,“ říká výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR Jana Vildumetzová. Podle schválené legislativy bude mít krajské zastupitelstvo možnost, pokud by bylo třeba, delegovat rozhodování o dotacích na sociální služby na radu. V takovém případě by se všechny podklady včetně informací o průběhu jednání měly transparentně zveřejňovat na webu kraje. 
O dotacích na sociální služby budou od roku 2015 rozhodovat kraje. Každý kraj bude mít stanovený svůj procentní podíl v celkovém ročním objemu peněz na sociální služby, které se vyčleňují ve státním rozpočtu. Kraj rovněž bude mít povinnost určovat síť sociálních služeb, a to na základě zjištěných potřeb obyvatel.