Bude možné připojit sídliště Křib na veřejnou
autobusovou dopravu ?
- V prvních dnech měsíce září t.r. jsem se na základě žádostí občanů
ze sídliště Křib obrátil na Ing. Jaromíra Duška, náměstka hejtmana a radního
Pardubického kraje pověřeného
řízením oblasti dopravy a dopravní obslužnosti s návrhem na alternativní
vedení linky 700 934 Lanškroun - Rybník - Terminál Jana Pernera -
sídliště Lhotka tak, aby se občané ze sídliště Křib a obytného souboru
Moravská ulice mohli přímým spojem dostat např. k městské poliklinice
nebo do obchodní zóny města. Nebyly by třeba žádné úpravy spojů,
jen by linka dosud jezdící Hubálkovou a Slovanskou ulicí jela zpátky po
té trase, na které jezdila 50 let v letech 1960 - 2010, do doby,
než začala ve veřejné dopravě řádit společnost OREDO. Vrácení
linky na původní trasu by znamenalo proti současnému stavu
prodloužit jízdu o celých 170 metrů, ale více než 1000 obyvatel v
popsané lokalitě by získalo zdarma možnost využít 9 párů spojů
projíždějících nyní mimo tuto oblast. Jak jsem se na odboru dopravy
přesvědčil, tak zastávka Křib je v obou směrech sice nyní nevyužívaná,
ale stále vedena v seznamu zastávek a proto pro nové použití
nevyžaduje žádné stavební úpravy.
- 20. října jsem obdržel od Ing. Jaromíra Duška odpověď ve které píše:
- "Nechal jsem oddělení dopravní obslužnosti Pardubického kraje
prověřit možnosti alternativního vedení předmětné linky 700934. Zařazení
dnes již nepoužívané zastávky Česká Třebová, sídliště Křib a nové vedení
trasy je předmětem licenčního řízení a toto nelze z časových důvodů již
ke změnám jízdních řádů 14.12.2014 zvládnout. Váš návrh na přetrasování
spojuje nutno s městem projednat, neboť stávající zastávka Česká
Třebová, Korado je dnes využívána cca 170 cestujícími měsíčně, což nelze
opominout zejména v době dopravní špičky. V rámci zjišťování informací v
této věci lze očekávat v licenčním řízení negativní stanovisko DI
Policie ČR v Ústí nad Orlicí k současnému stavu, neboť uvedená zastávka
Česká Třebová, sídliště Křib již dnes nesplňuje bezpečnostní parametry
pro veřejnou linkovou dopravu a bylo by nepochybně nutné provést ze
strany města stavební úpravy, pokud vůbec budou místně možné.
Nicméně velká část uvedené linky po České Třebové slouží převážně k
místní přepravě a má tudíž charakter městské dopravy. Město Česká
Třebová se však na pokrytí ztráty z provozu nijak nepodílí, takže tímto
tématem je třeba se zabývat ještě před vyřešením případného nového
vedení trasy."
- Je to tedy vyřešeno? Pro mne a obyvatele sídliště Křib
nikoliv, zatímco pro radního Ing. Jaromíra Duška bohužel ano. Dovedu
pochopit to, že nelze stihnout licenční řízení v krátkém termínu i
to, že je třeba vyřešit dopravu zaměstnanců pro Korado, případně do
oblasti této zastávky. Z pokladních podkladů společnosti ICOM lze dnes
přesně vyčíst, které spoje jsou ke Koradu využívány a tyto v daném směru
ponechat. Ranní spoj do zaměstnání jistě nebudou využívat občané z Křibu
pro nákupy a k lékařům. Jistě je tedy možný kompromis, kdy by se
některé využívané spoje linky ponechaly v současné trase. Zastávku
u Korada využívá 170 lidí měsíčně, tedy 6 denně. Velký frmol zde
není. Vznikla nová situace, kterou musí nyní řešit především
obyvatelé příslušné oblasti, případně bytová družstva či sdružení
majitelů bytů. Pokud si budou přát, aby linka 700934 jezdila kolem
sídliště jako v posledních 50 letech, musí to sami dát na vědomí městu a
přijít se společným návrhem na řešení. Zatímco hlas jednoho
městského zastupitele jak se zdá nic neznamená, tak kolektivní žádost
podepsaných obyvatel z této čtvrti by měla stát za nové projednání
problému.
- Mám v šuplíku kopie všech dopisů, které byly na změnu trasy této
linky již napsány a také odpovědi na ně. Doufám, že tato sbírka se již
rozrůstat nebude a že se podaří tuto hustě obydlenou lokalitu
připojit na veřejnou autobusovou dopravu.
- Milan Mikolecký
|