Bude možné připojit sídliště Křib na veřejnou autobusovou dopravu ?
V prvních dnech měsíce září t.r. jsem se na základě žádostí občanů ze sídliště Křib obrátil na Ing. Jaromíra Duška, náměstka hejtmana a radního Pardubického kraje  pověřeného řízením oblasti dopravy a dopravní obslužnosti s návrhem na alternativní vedení linky 700 934 Lanškroun - Rybník - Terminál Jana Pernera - sídliště Lhotka tak, aby se občané ze sídliště Křib a obytného souboru Moravská ulice mohli přímým spojem dostat např. k městské poliklinice nebo do obchodní zóny města. Nebyly by třeba žádné úpravy spojů,  jen by linka dosud jezdící Hubálkovou a Slovanskou ulicí jela zpátky po té trase, na které jezdila 50 let  v letech 1960 - 2010, do doby, než začala ve veřejné dopravě řádit společnost OREDO.  Vrácení linky  na původní trasu by znamenalo proti současnému stavu prodloužit jízdu o celých 170 metrů, ale více než 1000 obyvatel v popsané lokalitě by získalo zdarma možnost využít 9 párů spojů projíždějících nyní mimo tuto oblast. Jak jsem se na odboru dopravy přesvědčil, tak zastávka Křib je v obou směrech sice nyní nevyužívaná, ale stále vedena v seznamu zastávek a proto pro nové použití  nevyžaduje žádné stavební  úpravy.
20. října jsem obdržel od Ing. Jaromíra Duška odpověď ve které píše:
"Nechal jsem oddělení dopravní obslužnosti Pardubického kraje prověřit možnosti alternativního vedení předmětné linky 700934. Zařazení dnes již nepoužívané zastávky Česká Třebová, sídliště Křib a nové vedení trasy je předmětem licenčního řízení a toto nelze z časových důvodů již ke změnám jízdních řádů 14.12.2014 zvládnout. Váš návrh na přetrasování spojuje nutno s městem projednat, neboť stávající zastávka Česká Třebová, Korado je dnes využívána cca 170 cestujícími měsíčně, což nelze opominout zejména v době dopravní špičky. V rámci zjišťování informací v této věci lze očekávat v licenčním řízení negativní stanovisko DI Policie ČR v Ústí nad Orlicí k současnému stavu, neboť uvedená zastávka Česká Třebová, sídliště Křib již dnes nesplňuje bezpečnostní parametry pro veřejnou linkovou dopravu a bylo by nepochybně nutné provést ze strany města stavební úpravy, pokud vůbec budou místně možné.  Nicméně velká část uvedené linky po České Třebové slouží převážně k místní přepravě a má tudíž charakter městské dopravy. Město Česká Třebová se však na pokrytí ztráty z provozu nijak nepodílí, takže tímto tématem je třeba se zabývat ještě před vyřešením případného nového vedení trasy." 
Je to tedy vyřešeno?  Pro mne a obyvatele sídliště Křib nikoliv, zatímco pro radního Ing. Jaromíra Duška bohužel ano. Dovedu pochopit to, že nelze stihnout licenční řízení  v krátkém termínu i to, že je třeba vyřešit dopravu zaměstnanců pro Korado, případně do oblasti této zastávky. Z pokladních podkladů společnosti ICOM lze dnes přesně vyčíst, které spoje jsou ke Koradu využívány a tyto v daném směru ponechat. Ranní spoj do zaměstnání jistě nebudou využívat občané z Křibu pro nákupy a k lékařům.  Jistě je tedy možný kompromis, kdy by se některé využívané spoje linky ponechaly v současné trase.  Zastávku u Korada využívá 170 lidí měsíčně, tedy 6 denně. Velký frmol zde není.  Vznikla nová situace, kterou musí nyní řešit především obyvatelé příslušné oblasti, případně bytová družstva či sdružení majitelů bytů. Pokud si budou přát, aby linka 700934 jezdila kolem sídliště jako v posledních 50 letech, musí to sami dát na vědomí městu a přijít se společným návrhem na řešení.  Zatímco hlas jednoho  městského zastupitele jak se zdá nic neznamená, tak kolektivní žádost podepsaných obyvatel z této čtvrti by měla stát za nové projednání problému. 
Mám v šuplíku kopie všech dopisů, které byly na změnu trasy této linky již napsány a také odpovědi na ně. Doufám, že tato sbírka se již rozrůstat nebude a že se podaří  tuto hustě obydlenou lokalitu připojit na veřejnou autobusovou dopravu.

 

Milan Mikolecký