Novou publikaci "Literáti na trati" představíme v pondělí 24. listopadu v městské knihovně


Jedním z 18 spoluautorů nové publikace, nedávno slavnostně pokřtěné v prezidentském salonku hlavního nádraží v Praze  je také Třebovák Pavel Stejskal.  To je prvním důvodem, proč novou knihu také představujeme kulturní veřejnosti i v našem městě. Druhým důvodem je také samotný název knihy, který  je odvozen od názvu českotřebovského literárního festivalu, pořádaného o.s. Triarius - poprvé v Národním domě, později pak v klubu Modrý trpaslík.

Další ze spoluautorů - Martin Vídeňský z Letohradu se již také v Modrém trpaslíku autorského čtení v rámci Literátů na trati zúčastnil. Přislíbil, že přijede i do naší městské knihovny na  předvedení nové publikace a s ním i někteří další členové autorského kolektivu, možná i "šéfredaktor" František Tylšar, který to k nám bude mít docela daleko - až z Veselí nad Lužnicí.

Na pár otázek spojených s novou knihou se ptám Pavla Stejskala, píšícího a fotografujícího železničáře tělem i duší:

Jak tato publikace spojující 18 autorů z celého Česka vznikala?

Kniha vyšla  v jindřichohradeckém nakladatelství Epika na podnět Františka Tylšara. Má podtitul: Antologie píšících železničářů, tedy souhrn výběru prací železničářů, či lidí, kteří prošli povoláními okolo železnice. František Tyšar prostřednictvím železničářských periodik vyzval železničáře, kteří se zabývají psaním, aby se ozvali a vytvořil náhled do prací jak své tak dalších 17 autorů. A tak se v této knize sešli rozdílní lidé nejen prací na železnici, ale také tvorbou. Mezi autory jsou lidé, píšící pohádky, příběhy ze života, fejetony, cestopisy a třeba i básně. Několik autorů rovněž doplnilo knihu vlastními kresbami, nebo fotografiemi. Mezi píšícími železničáři jsou také ženy, profesně jsou zde zastoupeni strojvedoucí, vlakvedoucí, výpravčí, zabezpečovák, revizor, ale také několik železničářů na penzi. V knize je každý s autorů představen krátkým životopisem, nebo alespoň seznámení s jeho tvorbou a je doplněno podobenkou každého s autorů.  

Jak dlouho trvalo, než publikace vznikla?

František Tylšar si s myšlenkou shromáždit a představit v knize píšící železničáře pohrával několik let a nebylo snadné vše vymyslet, zorganizovat a dotáhnout celé dílo do zdárného konce. Výběr prací pro knihu začal na jaře roku 2013, potom se hledal název díla. Z několika návrhů byl nakonec odsouhlasen "českotřebovský" titul Literáti na trat, který získal jak podporu autorů, tak i potřebný souhlas od protagonistů stejnojmenného literárního festivalu.  Přes zimu připravil František Tylšar knihu do tisku v nakladatelství Epika. Jeho úsilí bylo korunováno slavnostním křtem dne 22. 10. v prezidentském salónku na nádraží Praha hlavní nádraží.  František Tylšar v úvodním slově shrnul své úsilí vytvořit tuto knihu a poděkoval dalším spoluautorům i mediálním partnerům.   Pak došlo na představení jednotlivých spoluautorů knihy – všech podle abecedy. Každý z nich promluvil několik slov o své literární práci. Pro zajímavost, mnozí z těchto spoluautorů se právě zde setkali poprvé. Kmotrem knihy byl mediálně známý lékař, sexuolog MUDr. Radim Uzel, který se křtu zúčastnil. Ve svém proslovu zmínil zážitek z mládí, který se mu stal při cestě vlakem a ovlivnil v budoucnu jeho profesi. Železnice tak vlastně nepřímo nastartovala dráhu dnes uznávaného doktora sexuologie. 

Jak vznikla zajímavě pojatá obálka knížky?

To jsem se dozvěděl až při samotném křtu knížky v Praze. na kterém vystoupil jeden z autorů knihy, Martin Vídeňský z Letohradu.  Představil totiž ještě autora fotografie na titulní straně knihy. Tím je profesionální fotograf z Letohradu Petr Pulc. Nápad i snímek samý plně vystihuje titul knihy.

A jak se podílíte na  této publikaci jako autor?

I já patřím mezi 18 spoluautorů této knihy. Ozval jsem se na výzvu Františka Tylšara, uveřejněnou minulý rok v časopise Cargovák. Následovala korespondence po mailu, František Tišar si nakonec vybral z našich internetových stránek dvě moje vyprávění. To první povídání vzniklo v roce 2011 a jmenuje se Retro 1981 – aneb co se dalo vyfotit v tomto roce. Text je vlastně seznámením s mým vlastním prvním fotoaparátem a počátky mého fotografování. Na našich stránkách je pochopitelně celá řada snímků toho toku, v knize je jen výběr. Druhé vyprávění se jmenuje Kořenovské zubačky, Zde je vlastně vzpomínka na doby, kdy jsem u železnice začínal jako učeň ČSD právě na učilišti v Kořenově. Opět doplněno několika mými snímky.

             Většina ze spoluautorů publikace na slavnostním křtu v Praze 22. října 2014 (salonek pražského hlavního nádraží)

 

Nakonec ještě zbývá představit autora a jeho další práce - není jich zrovna málo

Almanachy k výročím tratí:
90 let místní dráhy Svitavy – Polička - ČSD Polička 1986
100 let trati Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče - Společnost železniční při DKV Č. Třebová 1997
115 let trati Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl - 1997
115 let místí dráhy Rudoltice v Č. – Lanškroun – SŽ při DKV Č.Třebová 2000
120 let místní dráhy Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl – SŽ při DKV Č.Třebová 2002
111 let Svitavy – Polička, 110 let Polička – Žďárec u Skutče – ČD – KCOD Pardubice 2007.
Příspěvky do časopisů:
Lanškrounský zpravodaj 6/1985: Sto let železnice v Lanškrouně, str. 2-4.
Železničář (ČSD Severozápadní dráha) – různá čísla a ročníky
Železničář (podnikový časopis ČD) – různá čísla a ročníky
Obzor (časopis OSŽ) – různá čísla a ročníky
Literatura:
TZ StEG č. 3: Lokomotivy Severní státní dráhy a StEG o uspořádání pojezdu 2´A  skupiny „Sternberg-Meyerhofen“, „Weltrus-Kladrub“.
TZ StEG č. 7: Dvojspřežní lokomotivy kategorie IIIf NStB a StEG.
TZ StEG č. 8: Lokomotivy Severní státní dráhy a StEG o uspořádání pojezdu 2´B skupiny „Wyschehrad-Niemes“, kategorie IIIf.                               
TZ StEG č. 9: Lokomotivy Severní státní dráhy a StEG o uspořádání pojezdu 2´B skupiny „Tetschen-Kamenitz“ a „Tabor-Laun“, kategorie IIIf (IIIf).
TZ StEG č. 10: Lokomotivy Severní státní dráhy a StEG o uspořádání pojezdu 2´B skupiny „Brünn-Mülhausen“, kategorie IIIf.                      
TZ StEG č. 11: Dvojspřežní lokomotivy drah Main-Weser, NStB, SöStB a StEG, dodané továrnou E.H.Kessler v Karlsruhe.
TZ StEG č. 12: Lokomotivy Severní státní dráhy a StEG o uspořádání pojezdu 2´B skupiny „Osseg-Rostock“, „Turnau-Chrudim“, kategorie IIIf (IIIf´).
TZ StEG č. 13: Lokomotivy Severní státní dráhy a StEG o uspořádání pojezdu 2´B skupiny „Freidberg-Leipa“.
TZ StEG č. 14: Semmeringská horská železnice Jižní státní dráhy a její vliv na další vývoj konstrukce parní lokomotivy. Část 1. Výstavba první horské dráhy světa a soutěž o nejvhodnější horskou lokomotivu. 
TZ StEG č. 15: Semmeringská horská železnice Jižní státní dráhy a její vliv na další vývoj konstrukce parní lokomotivy. Část 2. Tendrové lokomotivy konstrukce Wilhelma Engertha o uspořádání pojezdu C´2 pro Semmeringskou dráhu. 
TZ StEG č. 16: Lokomotivy soustavy Engerth o uspořádání pojezdu C 2´ kategorie I Buštěhradské dráhy. Lokomotiva „Kladno“ v majetku Národního      technického muzea Praha.
TZ StEG č. 17: Haswellovy lokomotivy s výkyvnými nápravami.              
TZ StEG č. 18: Rychlíkové lokomotivy StEG soustavy Engerth o uspořádání pojezdu B 3´ skupiny „Rusin-Kunětic“, kategorie IVg.
 TZ StEG č. 19: Nákladní lokomotivy StEG soustavy Engerth o uspořádání pojezdu C 2´ kategorie IVh. 1. část. 
TZ StEG č. 20: Kesslerovy nákladní lokomotivy soustavy Engerth o uspořádání pojezdu C2´ dráhy MIDI (Francie) a StEG. 
Parní lokomotiva 1-D LIBERATION.        
Speciál TZ StEG č. 1: 50 let řady 52 DR. 
Speciál TZ StEG č. 2: Společnost státní dráhy (StEG). Stručný výklad, všeobecná historie.
Speciál TZ StEG č. 3:  Elektrická akumulátorová lokomotiva Ringhoffer a její renovace v ŽOS s.r.o. Česká Třebová.            
Železnice Čech, Moravy a Slezska – Technická ústředna dopravní cesty DDC, o. z., ČD, s. o. Praha 1995. Kapitola: Lokomotivy Olomoucko-pražské dráhy.
Česká Třebová – historie a osobnosti 1 - Mgr. Milan Mikolecký pro Muzejní spolek Č. Třebová 2007 Kapitola: Z historie železnice v České Třebové.
Desaťročie Vlaky.net – 2014:    
článek: Za Krokodýly do Německa a Rakouska. (str. 185 – 186)
článek: Věžák slavil osmdesátiny. (str. 333 – 335)
Literáti na trati. – 2014  
článek: Retro 1981 – aneb co se dalo třeba vyfotit v tomto roce. (str. 107 – 111).
článek: Kořenovské zubačky (str. 112 – 117)
Výstavy:
160 let trati Česká Třebová – Brno - KC Č. Třebová.
Vlaky, vláčky, koleje - KC Č. Třebová, 5. – 25. 3. 2012
Pod parou - Regionální muzeum Vysoké Mýto, 15. 4. – 17. 6. 2012
Připravte si jízdenky - Podlipanské muzeum Český Brod, 19. 6. – 28. 12. 2012 – spolupráce, poskytnutí historických fotografií a doprovodného textu o prvních lokomotivách Olomoucko – pražské dráhy.
Jede, jede mašinka – Městské muzeum a galerie Polička, 9. 10. 2012 – 27. 1. 2013. Výstava k výročí místní dráhy Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče.
Výstavy fotografií:
Den železnice Česká Třebová: 2012, 2013, 2014,
Spolupráce na dalších dílech:
Životopisy M 284.0 a M 284.1 – Podbrdská železnice 2000: fotografie.
Pomezí Čech a Moravy – svazek 1, Sborník státního archivu Litomyšl: fotografie do kapitoly Průmyslová železnice Mladějov – Hřebeč.