-
Zjištění
SSŠVT: IT školy v Česku mají propastné rozdíly
- Praha, 4. únor
2014 – České republice patří v regionu střední a východní Evropy z
hlediska velikosti trhu IT služeb třetí místo za Ruskem a Polskem. Kromě
dodávek hardwaru a softwaru jde o nejvýznamnější složku celkového
byznysu informačních technologií. To se promítá i do trhu práce a
školství. Řada středních škol začala v posledních letech studentům
otevírat obory spojené s informačními technologiemi jen proto, aby
využila tohoto trendu a získala studenty. S každým studentem totiž
přichází na školu i finance od státu. Jen v žebříčku oborů na pracovním
trhu je právě obor informačních technologií podle dostupných údajů na
druhém místě s 9,3 procenty volných míst. Přitom kvalita výuky odborných
předmětů mnohdy založená i na vybavení školy jsou někde na velmi nízké
úrovni. Ukazuje se to na propastných rozdílech v kvalitě IT oborů, míní
zástupci Střední soukromé školy výpočetní techniky v Praze, která se
úzce specializuje na tento segment.
- Těch, kteří o sobě na trhu práce dnes tvrdí, že
jsou IT specialisté je věru mnoho, bohužel těch těm, co informačním
technologiím skutečně rozumí, je ve skutečnosti daleko méně. První kroky
v tomto směru přitom mnohdy absolvují právě na střední škole. Pozornost
při jejím výběru je pro studenty klíčová. IT studium totiž s nadsázkou
není jen o hraní počítačových her. Škol, které nabízí studium zaměřené
na IT, je mnoho. Nemálo škol nabízí spolu s oborem informační
technologie i obory, které s oborem IT nesouvisí nebo souvisí jen
okrajově. Student pak absolvuje odborné či praktické předměty, jejichž
náplň je v budoucím uplatnění absolventa právě v oboru IT silně
diskutabilní. O programování či prostředí Windows a Linux se tak možná
dozví jen teoreticky. Tristní je to i po stránce vybavení. Bez
kvalitního hardwaru nelze novodobý software ani rozjet, nemluvě o
nemalých investicích, na které tyto školy zkrátka nemají.
- „Jen v letošním roce jsme zaznamenali
několik studentů, kteří na naši školu přestoupili s tím, že je výuka
oboru IT na předcházející škole, byť měli slušný prospěch,
neuspokojovala. Mnohdy totiž pod dojmem frustrace ztratili i motivaci. V
rámci odborné výuky totiž absolvovali např. dílny, učili se svářet nebo
nemohli při výuce využívat software a to proto, že konfigurace počítače
toto prostě neumožňovala. Dokážu si představit, že by naše škola učila
ještě jiný obor, který s IT příliš nesouvisí. Ale již si nedokážu
představit, že bychom výuku dokázali udržet na slušné úrovni. Z tohoto
důvodu jsme školou, která je zaměřena pouze na obor informační
technologie. Platí staré známé přísloví: „Když dva dělají totéž, není to
totéž“,“ říká ze zkušenosti Martin Vodička, ředitel Soukromé střední
školy výpočetní techniky na pražském Proseku.
- Jak se tedy zorientovat?
- Do výběru střední školy zbývá jen pár týdnů.
Zdrojů, ze kterých je možné získat prvotní informace je celá řada:
internet, výchovný poradce, burzy středních škol, inspekční zprávy.
Ještě lepší jsou reference od známých nebo kamarádů potomka. Je důležité
vybranou školu navštívit. Nejlépe na dni otevřených dveří. Je dobré
pohovořit s vyučujícími, žáky a příp. absolventy.
- „Důležitým, nikoliv však jediným,
předpokladem kvalitní výuky je materiální zázemí, které škola nabízí.
Výuka na úrovni není prostě bez kvalitního vybavení možná. Ostatně mi o
tom na SSŠVT víme své a vybavení neustále modernizujeme. Pokud školu
uvádí, že studenti mají k dispozici např. pět učeben ICT, může to znít
lákavě, učeben je dost. Ovšem je dobré se zaměřit i na druhou stránku
věci,“ poukazuje Martin Vodička.
- Počet studentů
- Je obrovský rozdíl, zda má tyto učebny k
dispozici tři sta nebo pět set studentů. Kvalitní „ajťák“ by měl
mít v co nejširší míře praktické dovednosti. Zajímejte se tedy o počty
hodin výuky, které studenti stráví přímo u počítače. Zeptejte se, co se
v jednotlivých předmětech učí. Zda vyučující spolupracují s praxí. Kolik
žáků pokračuje ve studiu na VŠ. Prostě, ptejte se a tvořte si názor.
- Určitým vodítkem může být i to, zda se škola
specializuje pouze na výuku IT oboru nebo má v nabídce široké portfolio
odlišných oborů. Stejně tak zajímavou informací může být i tradice výuky
IT oboru ve škole. Pokud oboru nerozumíte, zkuste si vzít na pomoc
odborníka.
- Státní nebo soukromá?
- „Otázka zcela určitě důležitá. Odpověď na ní
by neměla být na prvním místě. Je třeba zvážit všechny důvody pro a
proti, porovnat jednotlivé školy, a pak se teprve rozhodnout. Prostředky
vložené do kvalitního vzdělávání se vyplatí a vrátí,“ myslí si
ředitel SSŠVT.
- IT na trhu práce je stále v kurzu
- Žebříčku oborů, v nichž zaměstnavatelé v roce
2013 otevřeli nejvíce nových míst, vévodil prodej a obchod (s podílem
13,8 %). Druhou příčku obsadil obor informačních technologií (9,3 %),
následovaný strojírenstvím (7,7 %), administrativou (7,7 %), výrobou a
průmyslem (6,9 %) a bankovnictvím/finančními službami (5,7 %). Růst
počtu pracovních příležitostí se týkal zejména strojírenství (+1,8 %) a
dalších oborů, v nichž firmám chyběli lidé s technickým zaměřením.
Největší propad byl zaznamenán v bankovnictví, v němž bylo otevřeno o
15,3 % méně pozic než o rok dříve.