-
-
Od
čtvrtka 20.2. do neděle 23.2. je v Praze na Výstavišti v Holešovicích opět
otevřen Středoevropský veletrh cestovního ruchu Holiday world, kterého se
i v letošním roce účastní jako aktivní vystavovatel Město Česká Třebová ve
vlastním stánku. stánek je umístěn ve vstupní veletržní hale stejně jako v
minulých letech. Jeho expozice je v letošním roce zaměřena na kulturní i
sportovní aktivity i na krásnou přírodu v našem okolí, propaguje i další
přednosti našeho města tak, aby se co nejvíce zviditelnilo
jako samostatný subjekt s vynikajícím dopravním spojením do Čech i na
Moravu. Na českotřebovském stánku bude opět pro návštěvníky
zajištěna ochutnávka českotřebovského piva Kohout z minipivovaru Faltus,
budou zde k dispozici v širokém výběru propagační tištěné materiály o
našem městě, jeho historii, kulturních památkách, o trvalé expozici
městského muzea "Dopravní křižovatky, o ubytovacích možnostech o připojení
na regionální systém cyklostezek. Nově bude letos k dispozici nová
skládačka Kozlov - kraj Maxe Švabinského, která je současně popisem k
turisticko - naučné stezce Kozlov - Kozlovský kopec. Propagační materiály
jsou také k dispozici v informačním centru v přízemí českotřebovské
radnice. Dále bude pro návštěvníky českotřebovského stánku k
dispozici program kulturních, sportovních a společenských akcí v České
Třebové v roce 2014 a propagační materiály českotřebovských městských
sportovišť, které spravuje městská společnost Eko Bi a její sportovní
divize. Fotografie z expozice města Česká Třebová na loňském veletrhu
2013. (mm)
-
-
Prodám garáž v
České Třebové na Parníku při rychlém jednání dohoda jístá spěchá tel:737
850 553
-
-
S dostavbou
R35 má pomoci Východočeská skupina
- Pardubice (17. února 2014) – Na prioritě výstavby R 35 se dnes
shodli radní Pardubického kraje spolu se senátory a poslanci zvolenými
v regionu na prvním společném jednání na krajském úřadu. Dohodli se
proto na vytvoření Východočeské skupiny složené zejména ze zástupců
Pardubického i Královéhradeckého kraje a zákonodárců z obou regionů.
Společně chtějí tlačit na změnu legislativy v oblasti výkupu pozemků,
neboť stávající pravidla výkupy prakticky zastavila a celou stavbu tím
zásadně brzdí.
- „Shodli jsme se také na upřednostnění výstavby obchvatu Vysokého
Mýta, kde je dopravní situace nejproblematičtější. Není možné, aby
doprava vyústila v provizorním sjezdu u Ostrova a dále byla vedena po
stávajících komunikacích. To by byla pro Mýto katastrofa.
Upozornili
jsme poslance a senátory na stále platné memorandum o výstavbě R 35,
které kraj uzavřel s vládou již v roce 2006,“ shrnul hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický některé z hlavních závěrů jednání.
Dřívějšímu dokončení R35 hraje do karet také skutečnost, že se
pětatřicítka dostala do koaliční dohody, ale i programového prohlášení
nové vlády. Realizace této stavby by pomohla dopravní situaci také
v Olomouckém a Jihomoravském kraji.
- Východočeská skupina, která by se měla poprvé sejít na jaře
letošního roku, má jasný cíl v podobě aktivního prosazování R 35 jako
investiční priority státu. Je třeba také úzké spolupráce s Ředitelstvím
silnic a dálnic České republiky. „Naše představa je taková, že bychom
čtvrtletně pořádali kontrolní dny, abychom všichni měli jednoznačnou
zpětnou vazbu, kam jsme se v jednotlivých krocích posunuli,“ sdělil
hejtman Martin Netolický.
-
-
Diskutovali i o zdravotnictví,
školství a sociálních službách
- Dalšími projednávanými tématy byly kamiony přetěžované silnice, ale
i prioritní investice do železniční dopravy. Náměstek pro dopravu a
dopravní obslužnost Jaromír Dušek připomenul potřebu Medlešické spojky,
která by zlepšila spojení z Pardubic směrem na Chrudimsko. Diskutovalo
se také o poplatcích ve zdravotnictví a způsobu financování nemocnic a
zdravotnických zařízeních. Kraj vidí problém především v neustále se
měnících úhradových podmínkách. 1. náměstek hejtmana zodpovědný za
zdravotnictví Roman Línek informoval poslance a senátory o plánované
fúzi pěti nemocnic akutní péče v regionu.
- O situaci v regionálním školství, dlouhodobém úbytku žáků na
středních školách a nutnosti nastavení změn ve financování školství ze
strany státu hovořila Jana Pernicová, náměstkyně zodpovědná za školství
a kulturu. Místopředsedkyně Senátu Miluše Horská upozornila na časovanou
bombu, kterou skrývá zákon o vzdělávání pedagogů. Řadě z nich, pokud
nezačnou studovat, nebude ani po letech praxe uznána kvalifikace.
- Pavel Šotola, krajský radní pro sociální oblast, seznámil poslance a
senátory s plánovaným přechodem financování sociálních služeb na kraje,
a to od 1. ledna 2015. Zdůraznil malou připravenost ministerstva, které
tento krok plánuje už několik let i potřebnost spojit dotace státní a
krajské do jednoho systému, který by ušetřil zbytečnou administrativu.
- Hlasy z kraje mohou pomoci i při
legislativním procesu
- Výsledkem setkání bylo i pozvání radních a ředitele Krajského úřadu
Pardubického kraje na zasedání některých odborných komisí a na semináře
k přípravě zákonů, kde by mohli seznámit
poslance s praktickými zkušenosti s jejich uplatňováním i potřebnými
změnami.
-
-
Na dálnici
budeme jezdit z České Třebové jen přes Opatov?
-
Rychlostní
silnice (alias dálnice) R35 se dostává do popředí zájmu investorů, ledy se
pohnuly. Je jasná její trasa tzv. jižní variantou, ovšem licituje se
o počtech mimoúrovňových křižovatek na její trase. Podle záměru by třeba
kolem Litomyšle měly být tři MÚK Litomyšl západ u Cerekvice, na
východě u Němčic - Končin (L - sever) jako připojení České Třebové a Ústí
nad Orlicí a na jihu u Janova. Je jasné, že jedna z těchto tří
křižovatek je nadbytečná a zbytečně prodražuje stavbu. Podle všeho se má
jednat právě o MÚK Litomyšl sever (Němčice - Končiny) což by mělo
vliv i na připojení města Česká Třebová (a ovšem také Ústí nad Orlicí).
Tato křižovatka by ovšem pro nás měla velký význam především tehdy, pokud
bychom se na ni dostali po nově vybudované trase obchvatu kolem Zhoře a
Němčic. To by stálo tolik peněz, které se pro tento účel (silnici II.
třídy) neseženou. Pokud nelze s investicí do obchvatu Němčic či
Zhoře počítat, jezdili bychom na dálnici po stávající II/358 do Němčic na
křižovatku a pak dál přes celé Němčice na II/360 poněkud pomaleji. Daleko
to není, asi 10-11km, tedy asi 10 minut jízdy autem šedesátikilometrovou
rychlostí. Bylo by to dobré spojení pro léto, v zimě lze počítat s
problémy zejména na tzv. Kohoutě.
-
- Pokud se toto připojení (MÚK Končiny) nevybuduje, se na dálnici
dostaneme po II/358 až přes Litomyšl. Budeme muset jako dosud
prokličkovat přes zámecké návrší a celou Litomyšl a po jejím stávajícím
průtahu dojet až na severní vyústění na R35 u Cerekvice. V tomto případě
ovšem na dálnici najedeme podle údajů serveru Mapy.cz po 18 km, což
odpovídá 22 minutám jízdy a ztratíme dost času. Zrušení křižovatky u
Končin je tedy pro všechny Třebováky jedoucí na Prahu (a jistě i pro
Litomyšl) nevýhodné!
-
- Jako náhradu dostaneme rychlé spojení po přeložce silnice I/14, která
povede nejdříve kolem železniční trati k rozdvojce, pak po mostě přes
železnici, kolem třebovické skládky a rybníka Hvězda přímo na obchvat
Opatova. Vyhneme se tedy Třebovici, na dálniční křižovatku u Svitav
ujedeme asi 15 km, to je při rychlosti 90 km/h právě 10 minut. Při jízdě
na Moravu to je velká úspora času, není co řešit. Při jízdě do Prahy se
musíme nyní vydat zase zpátky na Litomyšl a to je dalších 15-16 km. Na
dálnici s vyšší povolenou rychlostí 130 km/h je ujedete za 7 minut.
Najedeme ovšem více kilometrů (místo 10-11 najedeme 30) a spálíme více
benzinu (nafty). Spojení ale bude spolehlivé, dobrou sjízdnost lze
očekávat i v zimě. Tento přivaděč Česká Třebová - Opatov se
dostává nyní jako zadání k projektantům SUDOPu, jeho realizace je
tedy reálná. Odvede především nákladní dopravu Z České Třebové (a Ústí nad
Orlicí), může způsobit zvýšenou frekvenci nákladních vozidel naším městem.
Jako další etapa by měl logicky navazovat obchvat města Česká Třebová.
- Na obrázku jsou v mapě škrtnuté slíbené
přivaděče pro ČT a UO (viz nedávné Memorandum, které umožnilo
realizaci tzv. jižní varianty) i škrtnutá křižovatka, která by umožnila
alespoň využití stávající silniční sítě. Je vyznačena přeložka I/14 mimo
Třebovice, tedy zkratka do Opatova - Svitav a vyznačen obchvat České
Třebové. Z mapy vyplývá, že z ÚO by se jezdilo na dálnici přes
Libchavy na Zámrsk.... Domnívám se že bychom měli za zrušený "MÚK" ještě
bojovat i za cenu, že další úpravy navazujících silnic II. třídy zatím
(třeba i hodně dlouho) nebudou. Bylo by ku prospěchu měst ČT, UO i
Litomyšl. Budeme-li souhlasit se vším, co je předloženo, pak bylo
podepsané Memorandum jen fintou (tedy podvodem), jak prosadit ve své době
neprosaditelnou jižní variantu R35. (mm)
-
-
Diskusní večer
na téma: Ukrajina: Mezi Evropou a Ruskem - reflexe současného dění očima
jejích obyvatel.
- Diskuse proběhne v Divadle 29 v Pardubicích, sv. Anežky České
29 ve čtvrtek 20.2. od 18:00 hod.
Pozvání přijali:
* Pavel Zornyshko - student Univerzity Palackého v Olomouci, odešel s
rodiči z Ukrajiny v r. 2000, nyní žije v ČR a intenzivně se zajímá o dění
v jeho rodné zemi
* Bohdan Zilynskyj - odborný asistent z Katedry ruských a
východoevropských studií na FSV - Univerzita Karlova v Praze
Moderuje:
* Vladan Hanulík - Ústav historických věd FF UPa
V rámci večera též budeme informovat o sbírce okamžité pomoci pro lidi
demonstrující na Euromaidanu. Sbírku v ČR pořádá Ukrajinsko Evropská
Perspektiva ve spolupráci s Organizací dobrovolných lékařů v Kyjevě.
-
-
Výstava
Adolfa Borna, aneb Jak vzniká poštovní známka
-
Na putovní výstavě
věnované grafické tvorbě Adolfa Borna, především jeho návrhům poštovních
známek, bude k vidění nejen vlastní známka, kterou si nechaly Era a
Poštovní spořitelna vydat u České pošty v limitované edici ke 130 letům
poštovního bankovnictví, ale také starší známky z dílny oblíbeného autora.
-
-
O vlastní známce Ery a
Poštovní spořitelny
-
Vlastní známku si
nechaly Era a Poštovní spořitelna u České pošty vydat u příležitosti 130
let poštovního bankovnictví v prosinci 2013. Známka tvoří pomyslný pár se
známkou, kterou vydala loni v červnu ke stejné příležitosti Česká pošta.
-
Kromě klasických archů
se známkami byl vydán také známkový sešitek, který obsahuje celkem čtyři
známky – dvě vlastní známky s motivem poštovního vozu, jednu známku
s kresleným logem Poštovní spořitelny a jednu známku s kresleným logem Ery.
Nechybí samozřejmě ani originálně ilustrované obálky prvního dne. Autorem
všech grafických návrhů je oblíbený malíř Adolf Born.
-
-
Jaké známky lze na
výstavě vidět
-
Adolf Born je autorem
mnoha poštovních známek, z nichž na výstavě budou k vidění například
návrhy obou známek, které vznikly k 740. výročí narození cestovatele Marca
Pola, návrh známky k 500. výročí objevení Ameriky, známka Vánoce v
nominální hodnotě 2 Kč z roku 1993, návrhy známek z cyklu Europa –
Pověsti, návrh známky Dětem z roku 1996 (v nominální hodnotě 3 Kč),
Mikuláš nebo Velikonoce.
-
Podrobnější popis
najdete níže.
-
-
Kde bude možné výstavu
ještě vidět:
Termín |
Místo |
Adresa |
19. 2. – 4.3. |
Era Finanční centrum Svitavy |
Erbenova 205/1 |
6. 3. – 19. 3. |
pošta České Budějovice 1 |
Senovážné nám. 240/1 |
21. 3. – 3. 4. |
pošta Jablonec nad Nisou 1 |
Liberecká 32/2 |
8. 4. – 31. 5. |
Era svět Praha |
Jungmannovo náměstí 767 |
|