Českotřebovský deník  40/2014 (17.3.)                                  

Od čtvrtka 20.2. do neděle 23.2. je v Praze na Výstavišti v Holešovicích opět otevřen Středoevropský veletrh cestovního ruchu Holiday world, kterého se i v letošním roce účastní jako aktivní vystavovatel Město Česká Třebová ve vlastním stánku. stánek je umístěn ve vstupní veletržní hale stejně jako v minulých letech. Jeho expozice je v letošním roce zaměřena na kulturní i sportovní aktivity i na krásnou přírodu v našem okolí, propaguje i další přednosti   našeho města tak, aby se co nejvíce zviditelnilo jako samostatný subjekt s vynikajícím dopravním spojením do Čech i na Moravu. Na českotřebovském stánku  bude opět pro návštěvníky zajištěna ochutnávka českotřebovského piva Kohout z minipivovaru Faltus, budou zde k dispozici v širokém výběru propagační tištěné materiály o našem městě, jeho historii, kulturních památkách, o trvalé expozici městského muzea "Dopravní křižovatky, o ubytovacích možnostech o připojení na regionální systém cyklostezek. Nově bude letos k dispozici nová skládačka Kozlov - kraj Maxe Švabinského, která je současně popisem k turisticko - naučné stezce Kozlov - Kozlovský kopec. Propagační materiály jsou také k dispozici v informačním centru v přízemí českotřebovské radnice.  Dále  bude pro návštěvníky českotřebovského stánku k dispozici program kulturních, sportovních a společenských akcí v České Třebové v roce 2014 a propagační materiály českotřebovských městských sportovišť, které spravuje městská společnost Eko Bi a její sportovní divize. Fotografie z expozice města Česká Třebová na loňském veletrhu 2013. (mm)
 
Prodám garáž v České Třebové na Parníku při rychlém jednání dohoda jístá spěchá tel:737 850 553
 
S dostavbou R35 má pomoci Východočeská skupina

Pardubice (17. února 2014) – Na prioritě výstavby R 35 se dnes shodli radní Pardubického kraje spolu se senátory a poslanci zvolenými v regionu na prvním společném jednání na krajském úřadu. Dohodli se proto na vytvoření Východočeské skupiny složené zejména ze zástupců Pardubického i Královéhradeckého kraje a zákonodárců z obou regionů. Společně chtějí tlačit na změnu legislativy v oblasti výkupu pozemků, neboť stávající pravidla výkupy prakticky zastavila a celou stavbu tím zásadně brzdí.
„Shodli jsme se také na upřednostnění výstavby obchvatu Vysokého Mýta, kde je dopravní situace nejproblematičtější. Není možné, aby doprava vyústila v provizorním sjezdu u Ostrova a dále byla vedena po stávajících komunikacích. To by byla pro Mýto katastrofa. Upozornili jsme poslance a senátory na stále platné memorandum o výstavbě R 35, které kraj uzavřel s vládou již v roce 2006,“ shrnul hejtman Pardubického kraje Martin Netolický některé z hlavních závěrů jednání. Dřívějšímu dokončení R35 hraje do karet také skutečnost, že se pětatřicítka dostala do koaliční dohody, ale i programového prohlášení nové vlády. Realizace této stavby by pomohla dopravní situaci také v Olomouckém a Jihomoravském kraji.
Východočeská skupina, která by se měla poprvé sejít na jaře letošního roku, má jasný cíl v podobě aktivního prosazování R 35 jako investiční priority státu. Je třeba také úzké spolupráce s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky. „Naše představa je taková, že bychom čtvrtletně pořádali kontrolní dny, abychom všichni měli jednoznačnou zpětnou vazbu, kam jsme se v jednotlivých krocích posunuli,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
 
Diskutovali i o zdravotnictví, školství a sociálních službách

Dalšími projednávanými tématy byly kamiony přetěžované silnice, ale i prioritní investice do železniční dopravy. Náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek připomenul potřebu Medlešické spojky, která by zlepšila spojení z Pardubic směrem na Chrudimsko. Diskutovalo se také o poplatcích ve zdravotnictví a způsobu financování nemocnic a zdravotnických zařízeních. Kraj vidí problém především v neustále se měnících úhradových podmínkách. 1. náměstek hejtmana zodpovědný za zdravotnictví Roman Línek informoval poslance a senátory o plánované fúzi pěti nemocnic akutní péče v regionu.  
O situaci v regionálním školství, dlouhodobém úbytku žáků na středních školách a nutnosti nastavení změn ve financování školství ze strany státu hovořila Jana Pernicová, náměstkyně zodpovědná za školství a kulturu. Místopředsedkyně Senátu Miluše Horská upozornila na časovanou bombu, kterou skrývá zákon o vzdělávání pedagogů. Řadě z nich, pokud nezačnou studovat, nebude ani po letech praxe uznána kvalifikace.
Pavel Šotola, krajský radní pro sociální oblast, seznámil poslance a senátory s plánovaným přechodem financování sociálních služeb na kraje, a to od 1. ledna 2015. Zdůraznil malou připravenost ministerstva, které tento krok plánuje už několik let i potřebnost spojit dotace státní a krajské do jednoho systému, který by ušetřil zbytečnou administrativu.
Hlasy z kraje mohou pomoci i při legislativním procesu
Výsledkem setkání bylo i pozvání radních a ředitele Krajského úřadu Pardubického kraje na zasedání některých odborných komisí a na semináře k přípravě zákonů, kde by mohli seznámit poslance s praktickými zkušenosti s jejich uplatňováním i potřebnými změnami.
 
Na dálnici budeme jezdit z České Třebové jen přes Opatov?

Rychlostní silnice (alias dálnice) R35 se dostává do popředí zájmu investorů, ledy se pohnuly.  Je jasná její trasa tzv. jižní variantou, ovšem licituje se o počtech mimoúrovňových křižovatek na její trase. Podle záměru by třeba kolem Litomyšle měly být tři MÚK Litomyšl západ u Cerekvice,  na východě u Němčic - Končin (L - sever) jako připojení České Třebové a Ústí nad Orlicí a na jihu u Janova.  Je jasné, že jedna z těchto tří křižovatek je nadbytečná a zbytečně prodražuje stavbu. Podle všeho se má jednat právě  o MÚK Litomyšl sever (Němčice - Končiny) což by mělo vliv i na připojení města Česká Třebová (a ovšem také Ústí nad Orlicí). Tato křižovatka by ovšem pro nás měla velký význam především tehdy, pokud bychom se na ni dostali po nově vybudované trase obchvatu kolem Zhoře a Němčic. To by stálo tolik peněz, které se pro tento účel (silnici II. třídy) neseženou. Pokud  nelze s investicí do obchvatu Němčic či Zhoře počítat, jezdili bychom na dálnici po stávající II/358 do Němčic na křižovatku a pak dál přes celé Němčice na II/360 poněkud pomaleji. Daleko to není, asi 10-11km, tedy asi 10 minut jízdy autem šedesátikilometrovou rychlostí. Bylo by to dobré spojení pro léto, v zimě lze počítat s problémy zejména na tzv. Kohoutě.  
 
Pokud se toto připojení (MÚK Končiny) nevybuduje, se na dálnici dostaneme po II/358 až přes Litomyšl. Budeme  muset  jako dosud prokličkovat přes zámecké návrší a celou Litomyšl a po jejím stávajícím průtahu dojet až na severní vyústění na R35 u Cerekvice. V tomto případě ovšem na dálnici najedeme podle údajů serveru Mapy.cz po 18 km, což odpovídá 22 minutám jízdy a ztratíme dost času. Zrušení křižovatky u Končin je tedy pro všechny Třebováky jedoucí na Prahu  (a jistě i pro Litomyšl) nevýhodné! 
 
Jako náhradu dostaneme rychlé spojení po přeložce silnice I/14, která povede nejdříve kolem železniční trati k rozdvojce, pak po mostě přes železnici, kolem třebovické skládky a rybníka Hvězda přímo na obchvat Opatova. Vyhneme se tedy Třebovici, na dálniční křižovatku u Svitav ujedeme asi 15 km, to je při rychlosti 90 km/h právě 10 minut. Při jízdě na Moravu to je velká úspora času, není co řešit. Při jízdě do Prahy se musíme nyní vydat zase zpátky na Litomyšl a to je dalších 15-16 km. Na dálnici s vyšší povolenou rychlostí 130 km/h je ujedete za 7 minut. Najedeme ovšem více kilometrů (místo 10-11 najedeme 30) a spálíme více benzinu (nafty). Spojení ale bude spolehlivé, dobrou sjízdnost lze očekávat i v zimě.   Tento přivaděč Česká Třebová - Opatov se dostává nyní  jako zadání k projektantům SUDOPu, jeho realizace je tedy reálná. Odvede především nákladní dopravu Z České Třebové (a Ústí nad Orlicí), může způsobit zvýšenou frekvenci nákladních vozidel naším městem.  Jako další etapa by měl logicky navazovat obchvat města Česká Třebová.
Na obrázku jsou v mapě škrtnuté slíbené přivaděče pro ČT a UO  (viz nedávné Memorandum, které umožnilo  realizaci tzv. jižní varianty) i škrtnutá křižovatka, která by umožnila alespoň využití stávající silniční sítě. Je vyznačena přeložka I/14 mimo Třebovice, tedy zkratka do Opatova - Svitav a vyznačen obchvat České Třebové.  Z mapy vyplývá, že z ÚO  by se jezdilo na dálnici přes Libchavy na Zámrsk.... Domnívám se že bychom měli za zrušený "MÚK" ještě bojovat i za cenu, že další úpravy navazujících silnic II. třídy zatím (třeba i hodně dlouho) nebudou. Bylo by ku prospěchu měst ČT, UO i Litomyšl.  Budeme-li souhlasit se vším, co je předloženo, pak bylo podepsané Memorandum jen fintou (tedy podvodem), jak prosadit ve své době neprosaditelnou jižní variantu R35. (mm)
 
Diskusní večer na téma: Ukrajina: Mezi Evropou a Ruskem - reflexe současného dění očima jejích obyvatel.

Diskuse proběhne v Divadle 29  v Pardubicích, sv. Anežky České 29 ve čtvrtek 20.2. od 18:00 hod.
Pozvání přijali:
* Pavel Zornyshko - student Univerzity Palackého v Olomouci, odešel s rodiči z Ukrajiny v r. 2000, nyní žije v ČR a intenzivně se zajímá o dění v jeho rodné zemi
* Bohdan Zilynskyj - odborný asistent z Katedry ruských a východoevropských studií na FSV - Univerzita Karlova v Praze
Moderuje:
* Vladan Hanulík -
Ústav historických věd FF UPa
V rámci večera též budeme informovat o sbírce okamžité pomoci pro lidi demonstrující na Euromaidanu. Sbírku v ČR pořádá Ukrajinsko Evropská Perspektiva ve spolupráci s Organizací dobrovolných lékařů v Kyjevě.
 
Výstava Adolfa Borna, aneb Jak vzniká poštovní známka

Na putovní výstavě věnované grafické tvorbě Adolfa Borna, především jeho návrhům poštovních známek, bude k vidění nejen vlastní známka, kterou si nechaly Era a Poštovní spořitelna vydat u České pošty v limitované edici ke 130 letům poštovního bankovnictví, ale také starší známky z dílny oblíbeného autora.
 
O vlastní známce Ery a Poštovní spořitelny
Vlastní známku si nechaly Era a Poštovní spořitelna u České pošty vydat u příležitosti 130 let poštovního bankovnictví v prosinci 2013. Známka tvoří pomyslný pár se známkou, kterou vydala loni v červnu ke stejné příležitosti Česká pošta.
Kromě klasických archů se známkami byl vydán také známkový sešitek, který obsahuje celkem čtyři známky – dvě vlastní známky s motivem poštovního vozu, jednu známku s kresleným logem Poštovní spořitelny a jednu známku s kresleným logem Ery. Nechybí samozřejmě ani originálně ilustrované obálky prvního dne. Autorem všech grafických návrhů je oblíbený malíř Adolf Born.
 
Jaké známky lze na výstavě vidět
Adolf Born je autorem mnoha poštovních známek, z nichž na výstavě budou k vidění například návrhy obou známek, které vznikly k 740. výročí narození cestovatele Marca Pola, návrh známky k 500. výročí objevení Ameriky, známka Vánoce v nominální hodnotě 2 Kč z roku 1993, návrhy známek z cyklu Europa – Pověsti, návrh známky Dětem z roku 1996 (v nominální hodnotě 3 Kč), Mikuláš nebo Velikonoce.
Podrobnější popis najdete níže.
 
Kde bude možné výstavu ještě vidět:

Termín

Místo

Adresa

19. 2. – 4.3.

Era Finanční centrum Svitavy

Erbenova 205/1

6. 3. – 19. 3.

pošta České Budějovice 1

Senovážné nám. 240/1

21. 3. – 3. 4.

pošta Jablonec nad Nisou 1

Liberecká 32/2

8. 4. – 31. 5.

Era svět Praha

Jungmannovo náměstí 767