-
Tak by se velmi
zjednodušeně dal popsat obchod, který provedli představitelé
Pardubického kraje s ministerstvem dopravy v květnu roku 2006.
-
Obě strany (náměstek
hejtmana Roman Línek a ministr dopravy Milan Šimonovský) jej stvrdily
podepsáním memoranda o spolupráci při přípravě a realizaci rychlostní
silnice R35.
-
Střih. Píše se rok 2014,
jižní varianta je schválena, práce na ní se rozjely, první část silnice
by se měla začít stavět z Opatovic nad Labem k Vysokému Mýtu už příští
rok.
-
A přivaděče z
Orlickoústecka? V loni schválené dopravní strategii vlády nejsou. V
České Třebové přitom kvůli novému překladišti narostl počet
projíždějících kamionů, na které si stěžují lidé žijící u silnic.
-
Proč s námi nepočítají? Přivaděč mít
musíme
-
„Průmyslová oblast Česká
Třebová a Ústí nad Orlicí musí mít přivaděč. Ale vůbec mne nepřekvapuje,
že se někdo zase snaží s touto akcí nepočítat,“ uvedl starosta České
Třebové Jaroslav Zedník.
-
„V memorandu bylo uvedeno,
že budou postaveny, ale nebylo tam napsáno, kdo je postaví,“ řekla Hana
Jarolímová, vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic
a dálnic.
-
V plánech Ředitelství
silnic a dálnic je příprava stavby R35, obchvatu Chrudimi, Svitav,
Sezemic, ale Orlickoústecko vyšlo zatím naprázdno. Starostové
Orlickoústecka se zpočátku nemohli shodnout, kudy klíčový přivaděč z
oblasti Ústí nad Orlicí - Česká Třebová vést.
-
„Dohodli jsme se, že
jakýkoliv přivaděč přes hřeben v nadmořské výšce 600 metrů by nebyl
dobrý. V zimě by to bylo neprůjezdné,“ řekl Zedník.
-
Starostové tak přišli s
kompromisem. Přivaděčem by se měl stát nový obchvat České Třebové, který
se napojí na obchvat Opatova. Na bezmála patnáctikilometrovou stavbu už
existuje vyhledávací studie společnosti Sudop ve třech variantách.
-
Ovšem v plánech se o
stavbě mluví jako o obchvatu, nikoliv přivaděči R35 a rozhodně také není
součástí dokumentace k financování rychlostní silnice R35, jak
memorandum původně slibovalo.
-
„Musíme zase objíždět
ministerstvo, Ředitelství silnic a dálnic. Region musí vytvořit tlak na
to, aby se s námi počítalo,“ uvedl Zedník.
-
„Myslím si, že Česká
Třebová napojení zvlášť kvůli překladišti opravdu potřebuje,“ souhlasí
místostarosta Svitav Pavel Čížek.
-
Určitá část memoranda byla
splněna. Stojí obchvat Opatova, Ředitelství silnic a dálnic má peníze na
přípravu stavby obchvatu Svitav. Plány pamatují na přivaděč na Choceň.
-
Ale slíbené stavby pro
Orlickoústecko - modernizace silnice I/43 do Lanškrouna i přivaděč pro
Žamberk jsou na tom podobně jako obchvat České Třebové. Měly by se
jednou stavět, ale v dohledné době se s tím nepočítá.
-
Starosta Žamberka Jiří
Dytrt se nad tím nepohoršuje. Podle něj je logické nyní napřít síly na
vybudování silnice R35 a přivaděče řešit až poté.
-
Jaký mělo tedy memorandum,
které završilo letitý boj mezi zastánci severní a jižní varianty, smysl?
„Nevím. Moc bychom si přáli přivaděč. Ale podepisovat memorandum o
něčem, na co pak nejsou peníze?“ říká Dytrt.
-
Jeden účel dohoda vlády a
kraje splnila. Memorandum pomohlo protlačit zastupitelstvem kraje jižní
variantu R35. Náměstek hejtmana Roman Línek si navíc myslí, že nejde o
bezcenný dokument. „Tento závazek obsahovalo usnesení vlády, které nikdo
nezrušil. Můžeme s tím dál argumentovat,“ uvedl Línek.
-
Kam dál?
-