Třebovák v čele úspěšné firmy Rieter CZ                             


Společnost Rieter CZ Ústí nad Orlicí, která patří v regionu k nejvýznamnějším zaměstnavatelům, si v letošním roce připomíná významné jubileum. Před dvaceti lety podepsali zástupci vedení švýcarského koncernu Rieter smlouvu s tehdejším Fondem národního majetku o odkupu firmy Elitex. Generálním ředitelem společnosti je od 1. července 2008 ing. JAN LUSTYK, který žije v České Třebové.

 

Můžete přiblížit, o čem se v 90. letech minulého století vlastně rozhodovalo?

„O přežití orlickoústeckého Elitexu. Společnost byla silně zadlužena a čelila nejisté budoucnosti. Nevědělo se, zda firma skončí nebo zda přijde nový majitel a firma bude pokračovat. Zájemců o vstup do Elitexu bylo více. Jasné bylo, že stabilitu může zajistit pouze silný zahraniční partner. Stal se jím švýcarský koncern Rieter, který již v té době patřil mezi špičkové světové producenty v oblasti textilního strojírenství. V roce 1994 se začala psát nová kapitola naší firmy, ale i celého textilního strojírenství na Orlickoústecku.“

 

Ve firmě pracujete v různých funkcích od roku 1984, jaké jsou její současné ekonomické výsledky?

„Abych to upřesnil, nastoupil jsem v roce 1982, po ukončení vysoké školy ekonomické. Trošku jsem při vysokoškolských studiích zapomněl na vojnu, po škole jsem musel na dlouhé dva roky do zeleného, do firmy jsem se vrátil v roce 1984. Pokud jde o ekonomické ukazatele, tak od roku 2010, po krizových letech 2009 a 2008, je společnost opět v zóně zisku. Ekonomické výsledky jsou velmi dobré, obrat společnosti se pohybuje za hranicí dvou miliard, provozní zisk dosahuje výše 130 milionů. Ze dřívějších čtyř provozů zůstal v rámci ozdravění společnosti jediný, klíčový závod v Ústí nad Orlicí v současnosti zaměstnává okolo 550 pracovníků.“

 

Jaký je hlavní výrobní program společnosti Rieter CZ?

„Klíčovým programem je vývoj a výroba strojů pro předení. Přivedli jsme na trh stroj pro tryskové předení J20, který jako jediná na světě vyráběla pouze japonská firma Murato. Podstatné je, že naše společnost hraje v koncernových strukturách důležitou roli. Nejen jako výrobní závod, ale také jako vývojové centrum. Do Ústí nad Orlicí získáváme globální kompetence i další výrobu a montáž. Počítáme s vytvořením dalších zhruba 130 pracovních míst. V různém stadionu rozpracování máme čtrnáct projektů, které mají význam pro další rozvoj firmy.“

 

Motto letošního roku je zřejmé, dvacet let v barvách Rieter. Jaký bude program oslav dvacátých narozenin společnosti Rieter CZ?

„Oslavy jsme zahájili neformálně 20. ledna, předáním finančního daru ve výši 100 tisíc korun Orlickoústecké nemocnici. V únoru jsme podpořili přehlídku amatérských divadelních souborů Ústecká Thálie, 1. března pořádáme tradiční firemní ples, v dubnu proběhne setkání se členy firemního klubu důchodců. Jednou z nejdůležitějších akcí bude 24. května Den otevřených dveří, na kterém počítáme s účastí téměř dvou tisícovek návštěvníků. V květnu bude naše společnost jedním z hlavních partnerů festivalu Kocianovo Ústí, dále podpoříme akci Město v pohybu, ústecký fotbalový klub a pochopitelně tenisové mistrovství České republiky mužů a žen, turnaj Rieter Cup. Na měsíc září připravujeme novinku, turistický pochod Rieter dvacka. Všechny tyto akce se uskuteční v Ústí nad Orlicí.“

 

Českotřebovská sportovní veřejnost ví, že společnost Rieter CZ je také významným partnerem hokejového klubu HC Kohouti Česká Třebová.  

„Ano, to je pravda. Hokej je dynamická hra, krajská liga má velmi dobrou úroveň, je tady hezký zimní stadion. Vznikl nový klub, který má kvalitní vedení a dobrou organizaci a co je podstatné, také sportovní výsledky. V minulých letech se Česká Třebová pohybovala na konci tabulky, v této sezoně hraje o páté místo. Zvedla se návštěvnost, na domácí zápasy Kohoutů chodilo v průměru téměř 400 diváků, v celé soutěži na tom byla lépe jen Choceň. Klub pracuje se svými partnery, má kvalitní webové stránky, píše se o něm v novinách. I když to prodej našich produktů neovlivní a nezvýší, spolupráce s českotřebovskými Kohouty nabízí naší společnosti velmi dobrou mediální a reklamní prezentaci.“  (re)