Přímluvy politiků udělaly své,
v Třebové staví rychlíky každou hodinu 

Zdroj: http://pardubice.idnes.cz/dopravci-vlaky-vice-spoju-ceska-trebova-f0e-/pardubice-zpravy.aspx?c=A140212_2033224_pardubice-zpravy_mt

Na českotřebovském nádraží přibyly od prosince desítky vlaků. Dlouholeté snahy města se naplnily.

Česká Třebová se snaží nalákat i Leo Express, který zrušil zastávku v Pardubicích.

(Ilustrační snímek)

Společnost RegioJet staví v České Třebové ochotně. Ilustrační snímek | foto: Student Agency
Ze širší nabídky vlakových spojů si mohou už dva měsíce vybírat cestující v České Třebové. Podle nového jízdního řádu tam staví dvakrát více dálkových spojů EuroCity Českých drah známých pod zkratkou EC.

Jak staví vlaky

Celkem 14 párů vlaků EuroCity Českých drah zastavuje v České Třebové a Pardubicích. Spojují Prahu a Brno. Vlaky RegioJet nyní zastavují v České Třebové a v Pardubicích. Celkem 10 párů vlaků převáží cestující mezi Prahou a Ostravou. Vlak SC Pendolino Českých drah zastavuje pouze v Pardubicích. Celkem 10 párů jeho spojů jezdí mezi Prahou a Ostravou. Vlaky Leo Express nezastavují nyní v žádném městě v Pardubickém kraji. Zastávku v Pardubicích zrušily v prosinci.

Každou hodinu se teď mohou Třebováci vydat do Prahy i do Brna. Nově v tomto šestnáctitisícovém městě zastavují i vlaky RegioJetu, které patří do skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury.
Za posílením vlakové dopravy v České Třebové stojí dlouhodobý tlak města i přímluvy politiků. K České Třebové má vztah například šéf Českých drah Dalibor Zelený, který je radním města.
Podle starosty České Třebové Jaroslava Zedníka zastavování vlaků v České Třebové logicky navazuje na moderní multifunkční terminál, který vznikl před čtyřmi lety za více než 300 milionů korun.
"Plánujeme v České Třebové prodávat jízdenky na vlaky i autobusy Student Agency. Jsme připraveni přepážku otevřít hned, ale musíme počkat na vyřízení všech administrativních postupů. Je to otázka maximálně jednoho měsíce," uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
"K zakoupené jízdence na RegioJet cestující získají i parkování zdarma v podzemním terminálu," dodal Ondrůj.
Zákazníci RegioJetu si mohou dosud rezervovat lístky pouze přes internet. "Osobně si raději koupím lístek dopředu, mám pak jistotu, že budu mít své místo," řekl Jan Pražák z Dlouhé Třebové.
Na českotřebovském nádraží přibyly od prosince desítky vlaků. Dlouholeté snahy města se naplnily. Česká Třebová se snaží nalákat i Leo Express, který zrušil zastávku v Pardubicích.
Pendolino provozované státními Českými drahami se České Třebové i nadále vyhýbá, stejně jako dopravce Leo Express Leoše Novotného. I to by se ale mohlo změnit.
"Jednáme nyní s Leo Expressem o zavedení dvou spojů mezi Českou Třebovou a Ostravou, které by mohly začít jezdit v červnu," řekl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Leo Express od platnosti nového jízdního řádu nezastavuje v Pardubicích. O soukromého vlakového dopravce přišlo v minulosti i Ústí nad Orlicí.
"Letos s ohledem na modernizaci železničního koridoru a přestavbu nádraží o rozšíření vlakové dopravy neusilujeme. Až bude nové nádraží, tak se do toho ale opět pustíme. Chceme, aby u nás stavělo co nejvíce vlaků," sdělil místostarosta Ústí nad Orlicí Zdeněk Ešpandr.                                                                                                                                             Autor: Kateřina Šafářová

Poznámka: Optimistický článek zveřejněný v Mladé frontě DNES považuji za potřebné doplnit, zpřesnit. Počet vlaků EC  se zdvojnásobil pouze ve směru na Brno, do prosince zde stavěl jen každý druhý vlak vyšší kvality. Obdobné vlaky vyšší kvality ve směru na Olomouc zde staví každou hodinou prakticky stejně jako před změnou grafikonu.  Je tak skutečností, že během dne máme možnost vybrat pro cestu do Prahy a z Prahy ze čtyř rychlíků během jedné hodiny, dva rychlíky jedou na Olomouc a dva na Brno. Velký pozitivní ohlas u cestující veřejnosti má zastavování žlutých vlaků Regiojet, je to novinka, která se ještě více vžije po dobudování samostatného stánku Regiojetu, který bude vedle čekárny naproti vchodu do prodejny PONT. Zastavováním prakticky všech vlaků vyšší kvality mimo SC pendolino tak konečně získal českotřebovský dopravní terminál význam, který si zasluhuje nejen pro město, ale i region. Postupně i narůstá zájem o parkování v podzemím parkovišti, kde přibudou ještě parkovací místa vyhrazená pro Regiojet. Právě dostatečné využívání zastavujících vlakových spojů je do budoucna zárukou, že se vše nevrátí do starých kolejí, přehnaný optimismus o neustálém zlepšování není úplně na místě, protože zastavování  všech vlaků EC, IC, Expres na našem nádraží nevnímají všude stejně pozitivně jako my. A pokud ztratíme podporu z nejvyšších míst ve vedení ČD nebo ministerstva dopravy, může se stát cokoliv. V titulku se píše o přímluvách politiků, myslím, že aspoň v případě společnosti Regiojet nevzniklo rozhodnutí zastavovat v České Třebové (a vybudovat zde i svou kancelář) na doporučení nějakého politika, ale po zhodnocení významu zdejší stanice pro region. A pokud se podobně rozhodne také Leo Novotný, bude to ukázka, že českotřebovský  dopravní terminál za zřízení zastávky stojí. Jízdní časy tato zastávka neovlivňuje, má dokonalé zázemí pro cestující  a možnost návazných spojů na všechny strany. (mm)