Technické
vzdělání zasluhuje podporu,“ shodli se
Jednání o současné situaci v oblasti technického a přírodovědného
školství, které pořádala v pondělí 17/3 Střední škola uměleckoprůmyslová Ústí
nad Orlicí, se totiž setkalo s vysokým zájmem nejen partnerů z řad malých,
středních i velkých firem. O aktuálních problémech středního školství
v Pardubickém kraji debatovali také zástupci místní samosprávy,
Pardubického kraje v čele s radní Janou Pernicovou, odborníků z úřadu
práce či výchovných poradců a dalších pracovníků základních škol.
Řešení je nutné
najít
Střední
školy, jež kraj zřizuje, se musí vyrovnat s nelehkou situací. V uplynulých
pěti letech klesl počet jejich žáků o bezmála pět tisíc a v dlouhodobém
horizontu nelze čekat změnu k lepšímu. Odborné školy cítí v konkurenci
gymnázií úbytek žákovské kvantity i kvality dvojnásob. Podle Jany
Pernicové, radní Pardubického kraje pověřené řízením školství, není na co
čekat. „Padesáti osmi školám klesnou letos třicet třem příspěvky od
ministerstva z důvodů poklesu počtu žáků. Ředitelé jsou v této situaci
nuceni propouštět aprobované učitele, pokud by toto postihlo kantory
odborných předmětů, znamenalo by to pro jejich školy katastrofální
situaci,“ uvedla během setkání a dodala: „Buď se vydáme i nepříjemnými
cestami, nebo by musel kraj školy dofinancovat. Tím však problém
nevyřeší.“
Pomoc hledají u
firem
Ředitele SŠUP Zdeňka Rösslera potěšila v pondělí účast více jak dvaceti
partnerů školy z řad firem. Právě ony totiž představují pomyslnou pomocnou
ruku. Umožňují odborné praxe a odborný výcvik žáků, pomáhají se vzděláním
pedagogů, případně pomáhají škole finančně či materiálně. A v neposlední
řadě jsou budoucími zaměstnavateli mnohých absolventů. „Tyto schůzky mají
za úkol otevřít diskusi pro to, jakým způsobem se partneři mohou podílet
na odborném vzdělávání a co mohou školy udělat samy. Jsou i testem kroků,
jež školy do současnosti podnikly. V našem případě jde o zapojení do
projektu kraje Rozvoj přírodovědného a odborného vzdělávání,“ zmínil
aktivitu, do níž se ústecká škola zapojila ve snaze oživit zájem o
technické profese.
Samotné
firmy se spolupráci nebrání, naopak. S ohledem na klesající podíl
odborného vzdělávání v Česku je trápí nedostatek pracovníků z řad
absolventů i jejich klesající kvalita. To potvrdil například výrobní
manažer lanškrounské firmy Soma Jiří Miřejovský. „Mladí jdou dnes často
snazší cestou, jenže technika není jednoduchá. Velký vliv má také rodina,
která zmíněnou snazší cestu často podporuje. Výdělky pracovníků v těchto
oborech jsou poměrně slušné, bohužel očekávání často neúměrně vyšší,“
okomentoval jeden z negativních jevů současnosti. Za stávající situace je
podle něj nutné spolupráci prohloubit a preferovat kvalitu. „Cesta, kterou
jsme si vytyčili, je správná. Firmy by měly školy maximálně ekonomicky
podpořit tak, aby dodávaly kvalitní absolventy, kteří pro ně budou
přínosem.“
Činit
by se podle Jiřího Miřejovského měl také stát. „Aktuálně schází větší
podpora ze strany státu pro firmy, které produkují finální výrobek. Naše
ekonomika by na něm, podobně jako německá, měla být postavena. Bohužel
jsme dvacet let činili opak, finální výrobek padl téměř na nulu a stali
jsme se republikou kooperačních firem,“ dodal.
S výchovou
začít už na ZŠ
Upadající zájem o technické obory má podle mínění většiny oslovených svůj
prvopočátek už na základních školách. Právě z nich se v posledních letech
vytratila polytechnická příprava, žáci tak ztrácí manuální zručnost a
rozvoji motorických schopností není věnována dostatečná pozornost. Tomuto
trendu se snaží SŠUP vzdorovat, v rámci projektu Rozvoj přírodovědného a
odborného vzdělávání navázala spolupráci se čtyřmi základními školami,
jejich žáky chce vést k pozitivnímu vztahu k technice. Ráda by navázala
spolupráci i s dalšími, především menšími školami. „Žáky je třeba
pozitivně ovlivňovat už v nižším věku. Chceme jim dát možnost, aby se
s realitou oboru seznámili zajímavou formou. Už dávno totiž neplatí, že
strojírenské profese znamenají ruce po lokty od šmíry,“ pohovořil o mylné
představě řady žáků Zdeněk Rössler.
S technikou ponovu se obeznámili také
účastníci pondělního více jak čtyřhodinového setkání. Během přestávky jim
totiž vedení školy prezentovalo vybavení, které SŠUP pořídilo pro dvě
plánované odborné učebny. „Předvedli jsme ukázky robotických stavebnic,
malých obráběcích strojů CNC či stavebnic pro zkoumání přírodních jevů.
Seznámili jsme přítomné s vybavením v oblasti přírodních věd, například
uceleným systémem Packo využívaným v oblastech fyziky, chemie,
elektrotechniky a strojírenství,“ uvedl ještě ředitel SŠUP. (jp)
|