Jak je využita
Senior doprava v České Třebové?
|
|
Podle statistik, které vede provozovatel seniordopravy - OS ČČK Ústí
nad Orlicí lze obecně konstatovat že počet přeprav realizovaných pro klienty Senior dopravy od jejího zřízení trvale roste, postupně se však snižuje
počet jejich klientů. Zatímco v roce 2010 využívalo
seniordopravu v České Třebové 383 klientů, tak v dalších letech tento počet
postupně klesá každý rok o cca 10%, takže v loňském roce 2013 měla
Seniordoprava již jen 270 klientů, t. j. 70% počtu z roku 2010.
Průměrný věk klientů byl 76,6 roku. Tito klienti však službu intenzivněji
využívají, takže naopak počet realizovaných přeprav trvale roste: Zatímco v
roce 2010 se uskutečnilo 3393 přeprav, tak v loňském roce 2013 již 5231, což
je zvýšení celkem o 54%. Mezi důvody využití seniordopravy převládají
jednoznačně jízdy k lékaři a mají jednoznačně stoupající trend. Od
počátku se také vyskytují jízdy za nákupem a od roku 2011 také jízdy
do nemocnice a také jízdy na vlak či autobus. Asi 40% z celkového
počtu jízd jsou jízdy zpáteční. Seniordoprava je využita 12 měsíců v
roce a podle počtu dní se eviduje v minulém roce 248 dnů, kdy si některý
klient objednal seniordopravu, obdobně jako v minulých letech. Během roku
byla seniordoprava nejvíce využívána v měsíci říjnu, nejméně v únoru.
Celkem bylo během roku 2013 najeto 23064 km, průměrná délka jedné jízdy byla 4,4 km. Více než 15 km dlouhá jízda se uskutečnila jen v 125 případech. Řada klientů využívá senior dopravu pravidelně, jednou měsíčně a častěji. V r. 2013 byla seniordoprava nejvíce využívána mezi 9 - 11 hodinou. Škoda že nemáme srovnání s jinými městy, abychom mohli porovnat, zda je naše seniordoprava využívána intenzivnějí než jinde a jak vypadá ekonomika této služby u nás ve městě a např. v Ústí n.O. nebo v Lanškrouně. O dotaci pro senior dopravu v Ústí nad Orlicí v letošním roce 2014 nemám zatím údaje, v rozpočtu města nejsou přímo uvedeny. V přehledu schválených dotací za loňský rok bylo na senior dopravu věnováno z rozpočtu města Ústí n.O. 160 tis. Kč, když požadavek činil 180 tis. Kč. Všude jsou ovšem pro senior dopravu jiné podmínky. V České Třebové je senior doprava provozována s příspěvkem města ve výši 210 tis. Kč, původní dotace činila např. v roce 2008 150 tis. Kč. Tato služba v České Třebové byla zahájena od 1. března roku 2007. Z pohledu zřizovatele jde o službu, která na trhu velmi chyběla a jde pouze o čas, kdy bude využívána nad současné možnosti (při současném stavu jednoho vozidla na jedno město v Ústí nad Orlicí, České Třebové i v Lanškrouně). Občané města a blízkého okolí si službu velmi chválí, což lze doložit výsledky realizovaného průzkumu. V průběhu roku 2012 bylo pro Senior dopravu zakoupeno nové vozidlo a došlo tak k výměně osobního vozidla Škody Fabie za citroen C3, který je využíván jako náhradní vozidlo pro všechna města. Financováno bylo z prostředků OS ČČK Ústí nad Orlicí a zbývající část je kryta úvěrem. Klient si musí zaplatit 25 korun za tu jednu jízdu ve městě Česká Třebová, pokud pojede mimo město, tak je tam stanovena cena 5 korun na kilometr. Provozní doba seniordopravy je v pracovní dny od 7 do 15:30 hodin a v období letního času od 30. 3. do 25. října až do 18 hodin.
MM
|