Jak je využita Senior doprava v České Třebové?               
Podle statistik, které vede provozovatel seniordopravy - OS ČČK Ústí nad Orlicí lze obecně konstatovat že počet přeprav realizovaných pro klienty Senior dopravy od jejího zřízení trvale roste, postupně se však snižuje počet jejich klientů.  Zatímco v roce 2010  využívalo seniordopravu v České Třebové 383 klientů, tak v dalších letech tento počet  postupně klesá každý rok o cca 10%, takže v loňském roce 2013  měla Seniordoprava již jen 270 klientů, t. j.  70% počtu z roku 2010.  Průměrný věk klientů byl 76,6 roku. Tito klienti však službu intenzivněji využívají, takže naopak počet realizovaných přeprav trvale roste: Zatímco v roce 2010 se uskutečnilo 3393 přeprav, tak v loňském roce 2013 již 5231, což je zvýšení celkem o 54%. Mezi důvody využití seniordopravy převládají jednoznačně jízdy k lékaři  a mají jednoznačně stoupající trend. Od počátku se také vyskytují jízdy za nákupem a od roku 2011  také jízdy do nemocnice a také  jízdy na vlak či autobus. Asi 40% z celkového počtu jízd jsou  jízdy zpáteční. Seniordoprava je využita 12 měsíců v roce a podle počtu dní se eviduje v minulém roce 248 dnů, kdy si některý klient objednal seniordopravu, obdobně jako v minulých letech. Během roku byla seniordoprava nejvíce využívána v měsíci říjnu, nejméně v únoru. 

Celkem bylo během roku 2013 najeto 23064 km, průměrná délka jedné jízdy byla 4,4 km. Více než 15 km dlouhá jízda se uskutečnila jen v 125 případech.  Řada klientů využívá senior dopravu pravidelně, jednou měsíčně a častěji.  V r. 2013 byla seniordoprava nejvíce využívána mezi 9 - 11 hodinou.  Škoda že nemáme srovnání s jinými městy, abychom mohli porovnat, zda je naše seniordoprava využívána intenzivnějí než jinde a jak  vypadá ekonomika této služby u nás ve městě a např. v Ústí n.O. nebo v Lanškrouně. O dotaci pro senior dopravu v Ústí nad Orlicí v letošním roce 2014 nemám zatím údaje, v rozpočtu města nejsou přímo uvedeny. V přehledu schválených dotací za loňský rok bylo na senior dopravu věnováno z rozpočtu města Ústí n.O. 160 tis. Kč, když požadavek činil 180 tis. Kč. Všude jsou ovšem pro senior dopravu jiné podmínky. V České Třebové je senior doprava provozována s příspěvkem města ve výši 210 tis. Kč, původní dotace činila např. v roce 2008 150 tis. Kč.

Tato služba v České Třebové byla zahájena od 1. března roku 2007. Z pohledu zřizovatele jde o službu, která na trhu velmi chyběla a jde pouze o čas, kdy bude využívána nad současné možnosti (při současném stavu jednoho vozidla na jedno město v Ústí nad Orlicí, České Třebové i v Lanškrouně). Občané města a blízkého okolí si službu velmi chválí, což lze doložit výsledky realizovaného průzkumu.  V průběhu roku 2012 bylo pro Senior dopravu zakoupeno nové vozidlo a došlo tak k výměně osobního vozidla Škody Fabie za citroen C3, který je využíván jako náhradní vozidlo pro všechna města. Financováno bylo z prostředků OS ČČK Ústí nad Orlicí a zbývající část je kryta úvěrem. Klient si musí zaplatit 25 korun za tu jednu jízdu ve městě Česká Třebová, pokud pojede mimo město, tak je tam stanovena cena 5 korun na kilometr. Provozní doba seniordopravy je v pracovní dny od 7 do 15:30 hodin a v období letního času od 30. 3. do 25. října až do 18 hodin.
Srovnání: jízdy Senior dopravy v předloňském roce 2012:

Celkem se uskutečnilo 4675 jízd, při kterých bylo najeto 21871 km. průměrná  ujetá vzdálenost při jedné jízdě je 4, 68 km. Je evidováno 420 jízd s délkou od 6 do 15 km a 149 jízd delších než 15 km. Jen 80 jízd mělo cíl mimo město Česká Třebová. Mimo 321 klientů se jízd zúčastnilo 1407 osob jako doprovod bez objednávky. Z 321 klientů, kteří si loni službu objednali, jelo 99 max. dvakrát,, 112 klientů 2x až 12x a 18 klientů využilo loni službu Senior dopravy dokonce více než 51x.  Nejčetnější využití služby je dopoledne mezi 8 - 11 hodinou, kdy celkový počet jízd v roce 2012  byl průměrně 750 během dopolední hodiny. Odpoledne již využití služby této četnosti nedosahuje, celkový počet jízd v roce je kolem 350 - 400/hod. Po 17. hodině již zájem o využití Senior dopravy klesá, loni byla po 17. hodině využita v době letního času 50x.   OS ČČK také sleduje využití této služby v jednotlivých měsících roku. Z loňské statistiky vyplývá, že nemenší zájem o využití byl v červenci (287 jízd) a prosinci (305 jízd), v ostatních měsících byl zájem rovnoměrný, vyšší než 400 jízd/měsíc, nejvíce v červnu 444 jízd.

 
Jiný recept na seniordopravu mají ve Vysokém Mýtě

Slouží od roku 2012 starším nebo hůře pohyblivým lidem pro cesty k lékaři, na úřady, ale i za kulturou a zábavou. Na nákladech se podílí město i klienti. "Město to bude stát nákup auta a ročně asi 330.000 korun na provoz. Jízda po městě je zpoplatněna ve výši 39 korun, další ceníky jsou pro jízdu mimo město nebo za čekání. Ve Vysokém Mýtě tuto službu zajišťuje městský dům s pečovatelskou službou. Zakoupí vozidlo, které přijede na objednávku předem.

MM