- Pardubice (8. 4 2014) – K plánované rychlostní silnici R35 bude
patřit i 13 přivaděčů. Pardubický kraj nechce ponechat plánování jejich
tras náhodě a debatuje proto o jejich definitivní podobě se starosty
dotčených obcí. První dvě jednání, o úsecích od Opatovic nad Labem po
Dašice a dále k Vysokému Mýtu, se dnes konala v budově bývalé reálky
v Pardubicích za účasti ředitele pardubické pobočky Ředitelství silnic a
dálnic (ŘSD) Bohumila Vebra, ředitele Správy a údržby silnic
Pardubického kraje Miroslava Němce a náměstka hejtmana Jaromíra Duška.
-
- „Dobrou zprávou je, že se kraj se starosty shodl na trasování
přivaděčů k R35 v daném úseku. Jediné připomínky, které jsme zaznamenali
k úseku od Opatovic k Dašicím, byly od starosty Dašic,“ informoval o
jednání náměstek hejtmana Jaromír Dušek. „Konkrétně Petr Zikmund
požadoval doplnit přivaděč u obce Zminný o jednu paralelní větev, což
kraj zohlední v aktualizaci zásad územního rozvoje,“ upřesnil
Jaromír Dušek.
- Druhé jednání se věnovalo dalšímu úseku R35 a především přivaděči od
Žamberka. „Většina starostů obcí mezi Vysokým Mýtem a Žamberkem
souhlasí bez výhrad s navrženou trasou. Zaznamenali jsme pouze dvě
připomínky vysokomýtského starosty Miloslava Souška. Ten bude svůj návrh
variantní objízdné trasy u Vysokého Mýta řešit s Ředitelstvím silnic a
dálnic. Druhý požadavek se týkal vedení přivaděče trasou po severní
straně Bůčkova kopce z důvodu rozvoje města a místní bytové výstavby,“
doplnil podrobnosti náměstek hejtmana Dušek. Vzhledem k tomu, že
výstavba tohoto úseku silnice R35 začne nejdříve v roce 2018, je dost
času na zapracování případných změn.
- Obce i kraj se obávají zvýšené zátěže kamionové dopravy. Ta se
projevuje už nyní při rekonstrukci dálnice D1. Například již zmíněnými Dašicemi
projede na 850 kamionů denně. To byl i důvod, proč hejtman Martin
Netolický inicioval tato jednání. Kraj tak projedná problematiku
přivaděčů postupně v celé trase. Ještě dnes pokračují jednání o úseku do
Vysokého Mýta. O oblasti Litomyšlska a Svitavska se bude debatovat 22.
dubna.
- „Kamiony se nám dnes pohybují po silnicích II. a III. třídy
prakticky kdykoliv a kdekoliv. Problémem je, že úřady povolují terminály
a dopravní překladiště v místech, kde na to nejsou připraveny silnice,“
posteskl si náměstek hejtmana Dušek. S ředitelem pardubické pobočky ŘSD
Bohumilem Vebrem a starosty se shodli na tom, že dokončení přivaděčů
musí následovat bezprostředně po dokončení R35. „Budeme vyvíjet tlak
na stát, aby nám finančně pomohl s přípravami přivaděčů prostřednictvím
Státního fondu dopravní infrastruktury. Bez toho nejsme schopni tuto
akci finančně zajistit,“ upozornil Jaromír Dušek.
- „Bohumil Vebr informoval o přetrvávajících potížích s výkupem
pozemků pod budoucí R35 i o naší společné snaze docílit změny zákona,
která by vrátila výkupní ceny pozemků na úroveň před únorem 2013.
Všichni si uvědomují, že dokončení R35 v plánované trase výrazně
prospěje regionu. Její přínos však ocení všechny obce teprve po
dokončení přivaděčů,“ dodal k jednání Jaromír Dušek.