Českotřebovský deník 130/2014 (21.5.)                                  

Divadelní koužek DDM hrál v Olawě Zlatovlásku                                               

Po úspěšném vystoupení s pohádkou Zlatovláska v České Třebové jsme se po domluvě s vedením Města Česká Třebová domluvili, že předvedeme naši pohádku v partnerském městě v Polsku – Olawě. V neděli ráno jsme se sešli před Domem dětí a po naložení všech kostýmů a kulis jsme se vydali na čtyřhodinovou cestu směr Polsko. Na místo jsme přijeli v plánovaném čase a po dobrém obědě „hurá do práce“. Scénu se nám podařilo postavit poměrně rychle, dvakrát zkouška a pak nás čekalo příjemné překvapení od místních organizátorů, a to návštěva nového bazénu. Pro děti to byla opravdu příjemná odměna na závěr náročného dne. Druhý den ráno jsme se vydali do Kulturního centra a čekala nás dvě vystoupení pro základní školy. Představení se moc líbilo a diváci se s našimi herci nechtěli rozloučit. Ale čas neúprosně běžel a my se museli vydat zpět do Čech. Po obědě ještě rychle pro drobné suvenýry a „hurá domů“.
 
ORIENTAČNÍ  BĚH V ČESKÉ  TŘEBOVÉ

Český pohár, INOV-8CUP – žebříček A
V sobotu 24.5.2014 proběhne v České Třebové závod v orientačním běhu.
Jedná se o sprint – nejdelší trať měří 2,6 km. Prostor závodu je vymezen ulicemi:
Litomyšlská – Farská, park Javorka, Kozlovská, Sadová, Nádražní, Riegrova.
První závodníci na trať vyběhnou v 16:00 hod, centrum je v tělocvičně ZŠ v ulici Nádražní.
Organizace závodu je v plné režii oddílu OB Ústí nad Orlicí po dohodě s místním oddílem OB Česká Třebová, který nemá dostatek kvalifikovaných pořadatelů. Přijďte se podívat a povzbudit přes 1000 přihlášených závodníků z celé ČR.
Více informací na http://trebova14.kobusti.cz/pred-startem/zakladni-informace
 
Orlicko - Třebovský Bike rezort - příprava zahajuje    

Region Orlicko - Třebovsko představil na úvodním jednání dne 10.03.2014 zástupcům dotčených měst a obcí připravovaný projekt „Orlicko - Třebovský bike resort". Jedná se o propojené okruhy a trasy pro horská kola na území regionu měst Česká Třebová, Ústí nad Orlicí a Litomyšl a obcí Řetová, Dlouhá Třebová, Semanín, Rybník, Třebovice, Přívrat, Janov a Strakov. Pořizovatelem přípravné fáze I - podrobné studie bude svazek obcí Region Orlicko - Třebovsko, finančně se na pořízení studie bude podílet Pardubický kraj, města Česká Třebová, Ústí nad Orlicí a Litomyšl a symbolicky obce Řetová, Dlouhá Třebová, Semanín, Rybník, Třebovice a Přívrat. K zajištění financování přípravné fáze (podrobné studie) schválilo zastupitelstvo města poskytnutí dotace ve výši 250 tis. Kč, která bude předmětem I. změny rozpočtu města.  Pořizovací náklady na přípravnou fázi dle rozpočtu činí 1020 tis.Kč, realizace v letech 2015-16 má odhadované náklady cca 55 mil.
Investorem bude buď svazek obcí Region Orlicko -Třebovsko nebo města. Akce bude dotována z evropských zdrojů a spolufinancována městy a případně obcemi (v reálné dimenzi jejich rozpočtových možností, řádově rozdílná a hlavní tíže bude vždy na městech).
 
Přehled finančních podílů na přípravné fázi l (podrobná studie):

Organizace/obec Dotace (Kč)
Pardubický kraj 1 50 000
Město Česká Třebová 250 000
Město Ústí nad Orlicí 250 000
Město Litomyšl 250 000
Obec Řetová 20000
Obec Dlouhá Třebová 20000
Obec Semanín 20000
Obec Rybník 20000
Obec Třebovice 20000
Obec Přívrat 20000
CELKEM 1 020 000
 
Přípravná fáze II - projektová dokumentace (2015 - 2016)

Bude zahrnovat zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí, pro stavební povolení, realizační/zadávací dokumentace, dokumentace pro dotaci, projektový management, pozemkovou agendu (výkupy/pronájmy a inženýring) bude pravděpodobně zastřešena nadále svazkem obcí Region Orlicko - Trebovsko. Odhadované náklady na přípravnou fázi II - projektovou dokumentaci (velmi hrubé odhady, budou zpřesněny v podrobné studii, zejména náročnost pozemkové agendy nelze nyní ještě specifikovat):
Dokumentace pro územní rozhodnutí 1180 tis. Kč
Geodetické práce • 400 tis. Kč
Dokumentace pro stavební povolení, realizační, zadávací 620 tis. Kč
Dokumentace pro dotaci 400 tis. Kč
Projektový management 150 tis. Kč
Pozemková agenda (výkupy/pronájmy, inženýring)______? tis. Kč______
Celkem (bez pozemkové agendy, bez DPH) 2 750 tis. Kč celkem (bez pozemkové agendy, vč. DPH, zaokrouhleno) 3 330 tis. Kč.  Projektová dokumentace bude dotována z národních zdrojů, spolufinancování poskytnou pouze města Česká Třebová, Ústí nad Orlicí a Litomyšl (nikoliv obce) města budou přispívat na dofinancováni poměrem, odpovídajícím délce tras, vztahujícím se k areálům, které budou v jejich gesci, tedy dle prvotního odhadu zhruba následovně (poměr bude upřesněn podrobnou studií, která zpřesní kilometráže tras a konkrétní dohodou tří měst, která může tento poměr upravit):
 
Česká Třebová -  Peklák 20 km a  Rybník 25 km  Celkem 45 km 33 %
Ústí nad Orl.   -    Andrlův chlum  38 km   27%
Litomyšl               směr Kozlov  55 km 40%

Celkem 138 km  = 100%
Realizace (2016-2017)

bude zahrnovat organizaci zadávacích řízení, realizaci staveb, autorský a technický
dozor investora, dotační a projektový management, pozemkovou agendu
(výkupy/pronájmy, inženýring)
investorem bude buď svazek obcí Region Orlicko -Třebovsko nebo města
bude dotována z evropských zdrojů a spolufinancována městy a případně obcemi
(obcemi v reálné dimenzi jejich rozpočtových možností, řádově rozdílná a hlavní tíže
bude vždy na městech)
odhadované náklady na realizaci staveb infrastruktury bez inženýringu, managementu a bez DPH (velmi hrubé odhady, budou zpřesněny v podrobné studii a v projektové dokumentaci):
Lokalita Celková délka tras Dotčené katastry obcí Cena za realizace
Ústí n.O. - Andrlův chlum 38 km Město Ústí nad Orlicí Obce Rétova, Dlouhá Třebová a Přívrat 13, 3 mil. Kč
Česká Třebová - Peklák 20 km Město Česká Třebová Obec Přívrat 8,0 mil. Kč
Kozlov 55 km Město Litomyšl, Česká Třebová Obce Strakov, Semanín a Janov u Litom. 22,0 mil. Kč
Rybník 25 km Město Česká Třebová Obec Rybník, Třebovice 12,5 mil. Kč

«

CELKEM | 138 km 55,8 mil. Kč
Provoz infrastruktury (od 2016 až 2017)
-. provoz infrastruktury bude zahrnovat pravidelnou kontrolu stavu stezek a doplňkových prvků, jejich čištění (odstranění napadaných klacků apod.) - bude snaha zajistit přes provozovatele nástupních míst a ve spolupráci s místními bikery drobné opravy vlivem povětrnostních podmínek, případně oprava poničeného
- značení (dle zkušenosti ze singltreku pod Smrkem se jedná o minimální rozsah činnosti, potřeba se vyskytne cca jednou ročně a lokálně) - ruční zásahy rovněž ve spolupráci s provozovateli nástupních míst a bikery, strojní zásahy vlastník (samospráva)
- výjimečné opravy vlivem kalamit nebo lesní těžby (lokálně jednou za řádově několik let) - zajistí vlastník (samospráva)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rudoltický Zámeček ožívá a zve všechny 5.7. od 14.00 na Zámeckou oslavu, akci se zábavným programem pro děti i dospělé, i s vyprávěním o tom, co vše se v uplynulých sedmi letech na Zámečku dělo. Oslavíme také s novým hostinským zahájení provozu kavárny a občerstvení. Informace o programu budou postupně na www.novyzamek.cz, letáky v infocentru.

Třebováci na MČR v kuželkách

Dne 3. a 4l května se konalo MČR jednotlivců v kuželkách mužů v Zábřehu za účasti dvou závodníků TJ Lokomotiva Česká Třebová, Pavla Jirouška a Miloslava Hýbla. Úspěšnější Pavel Jiroušek se probpojoval do finálového kola, kde skončil na 18. místě. Výsledky uvádím v přehledné tabulce:

Provizorně nahradit lze každý most 

Jak se staví dočasné mosty třeba při povodních? Co musí v takovém případě zařídit obec a co policie? Na tyto a související otázky dostali odpovědi pracovníci krizového řízení obcí s rozšířenou působností Pardubického kraje. Ten pro ně ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zajistil v polovině května praktický seminář o použití provizorních mostů za krizových situací. Ve Výcvikovém středisku Ministerstva dopravy v Kojetíně, kde jsou k dispozici všechna potřebná zařízení a výukové pomůcky, se semináře se zúčastnil také náměstek hejtmana Jaromír Dušek, pracovníci krajského úřadu, krajské Správy a údržby silnic či Krajského ředitelství policie Pardubického kraje.
Ocelové konstrukce mohou za mimořádných okolností nahradit původní mosty i na několik let. „Neexistuje most, který by vojáci nedokázali provizorně nahradit,“ ocenil náměstek hejtmana Jaromír Dušek možnost, získat v případě živelních pohrom a krizových stavů ze skladů Správy státních hmotných rezerv náhradní mosty a obnovit tak zničenou infrastrukturu do doby výstavby mostů nových. „Zástupci jednotlivých obcí si mohli v Kojetíně ujasnit veškeré souvislosti a postupy, které by bylo nutné učinit v případě stavby provizorních mostů. Například při rozsáhlých povodních, kdy voda odřízne některé části obcí tím, že poškodí nebo sebere most,“ vysvětlil Jaromír Dušek.  Tyto konstrukce mohou být zapůjčeny pro obce, města či správy a údržby silnic. Jejich součástí jsou také jednotlivé ochranné a bezpečnostní prvky včetně přídavných chodníků a lávek. „Výhoda provizorních mostů spočívá také v tom, že není nutné zbytečně využívat objízdné trasy, což zatěžuje životní prostředí i rozpočet kraje, který platí autobusům každý kilometr,“ upozornil na další výhodu pro veřejné rozpočty Jaromír Dušek. „Musím ocenit práce Miroslava Hekeleho, který má v Ředitelství silnic a dálnic na starosti právě mostní provizoria. Bez něj by Česká republika snad tyto konstrukce už ani neměla,“ dodal Jaromír Dušek.