-
50 let od
otevření vjezdového nádraží v České Třebové
-
-
- Dne 30. 6. 1964 projel po v té době
nově postavené koleji od Dlouhé Třebové na vjezdové nádraží v České
Třebové první vlak. Byl to, jak bylo v té době zvykem slavnostní vlak.
Táhla jej lokomotiva E 669.133 a vezla dva osobní vozy řady Bai, ve
kterých jeli zástupci ČSD, vedoucí funkcionáři stavebních organizací,
vedoucí činitelé KSČ a další pozvaní hosté. V té době vycházely v České
Třebové uzlové noviny Českotřebovský železničář, v roce 1964 již 9.
ročník. Právě v čísle 28 těchto novin, vycházející každý týden, je popsána
reportáž v článku „První vlak projel“ o této jízdě a otevření vjezdového
nádraží pro provoz. Výčet pozvaných hostí, zúčastněných na slavnostní
jízdě v článku chybí, v popisku fotografie jsou uvedena dvě jména:
náčelník provozního oddílu Josef Kotěra a zástupce Severozápadní dráhy
Miroslav Hejduk, pochopitelně oba s tituly soudruh. V uvedeném článku se
píše opět poplatně s dobou o nesmírném úsilí, ale uvolnění 60 let je zde
cítit a opatrně a spíše mezi řádky jsou zmíněny i nedostatky při
kolaudaci. Ale nedílnou součástí bylo vyznamenání význačných pracovníků,
tak jak v té době bylo samozřejmostí. Výčet chyb pochopitelně nebyl
zveřejněn. K reportáži, či spíše zprávě byly přiloženy 2 fotografie
v novinové kvalitě. Popisek pod jednou z nich však zcela vystihuje
atmosféru tohoto dne. „Úsměv sice byl, ale spokojenosti méně. Tak tomu
bylo po příjezdu prvního vlaku na nové seřaďovací nádraží“. Otevřením
vjezdového nádraží, byť jen části, což v článku rovněž nebylo uvedeno,
byla skončena důležitá etapa českotřebovského seřaďovacího nádraží.
- Nutno podotknout, že myšlenka o
vybudování seřaďovacího nádraží v České Třebové nebyla nová. Nádraží
v České Třebové totiž přestalo poprvé vyhovovat rozmáhajícímu se provozu
už v roce 1849, kdy byla otevřena dráha do Brna. Vždy však docházelo jen
k dílčím úpravám a rozšíření, které však v zápětí opět nestačily. Za 115
let, které pak uplynuly do roku 1964, proběhla v České Třebové celá řada
prací v rozšíření a celého nádraží, vybudování nových kolejí, depa.
Největší rozšíření a modernizace přineslo období let 1924 – 35, další
práce na výstavbě nového seřaďovacího nádraží probíhaly také za
Protektorátu, ale ty zastavil nepříznivý vývoj na frontách v neprospěch
Německa. Další práce se tedy rozjely po roce 1948 a začala výstavba nového
spádoviště a dalších částí nového seřaďovacího nádraží. Rozhodnutí o
přestavbě uzlu do podoby jak jej známe již několik desetiletí, byly
započaty v roce 1960 a z části navázaly na některé stavby, prováděné
v letech před tím. Byl zbourán za plného provozu Herzánův most a započaly
rozsáhlé pozemní práce. Hlavně se jednalo o stavbu vjezdového nádraží,
nového spádoviště a vjezdové koleje (100. kolej) tak, aby mohly vlaky
jedoucí od Prahy plynule projet okolo uzlu právě na vjezdové (horní)
nádraží. Stavěny byly také nové odjezdové koleje na Brno a Olomouc, které
měly usnadnit odjezdy nákladních vlaků mimo hlavní trať. Terénní práce
značně komplikovaly nestabilní podloží, tekoucí písky a vodou nasycené
jíly, které se vyskytují v okolí České Třebové. Veškeré práce probíhaly za
plného provozu starého seřaďovacího nádraží v tzv. harfě. Přes značné
problémy s terénními úpravami probíhaly práce tak, že od 1. 7. 1964 byla
část nových nádraží uvedena do provozu. Jednalo se o část vjezdového
nádraží, část nového spádoviště a také již zmíněnou 100 kolej. Slavnostně
tedy bylo otevřeno zmíněnou jízdou slavnostního vlaku. Otevřením alespoň
části nového seřaďovacího nádraží tak dosaženo hlavního cíle, soustředit
práce do jednoho místa, mimo zásahu do průjezdu osobním nádražím. Jenže
nádraží stále nebylo dokončeno a práce probíhaly i nadále v dokončení
celého spádoviště. Celý uzel Česká Třebová byl spuštěn po zapojení
zabezpečovacího zařízení v jednotlivých obvodech nádraží v roce 1971. Část
starého nádraží novými stavbami zanikla, část staré harfy začala být
využívána jako správkové koleje pro opravy nákladních vozů. Práce hlavně
na technickém zázemí ranžíru dobíhaly až do roku 1979. A tak vlastně
můžeme slavit dvě výročí a to nejen spuštění vjezdového nádraží, ale také
35 let od dokončení výstavby seřaďovacího nádraží v České Třebové.
Pavel Stejskal
-
-
Obr. 02: Fotografie z novin Českotřebovský železničář
zachycuje příjezd prvního vlaku na vjezdové nádraží.
-
Obr. 03: Článek První vlak projel z novin Českotřebovský
železničář.
-
Obr. 01: Pohled na současné vjezdové nádraží, které slouží
svému účelu již 50 let. (nahoře)
-
-
-
|