50 let od otevření vjezdového nádraží v České Třebové      

 

Dne 30. 6. 1964 projel po v té době nově postavené koleji od Dlouhé Třebové na vjezdové nádraží v České Třebové první vlak. Byl to, jak bylo v té době zvykem slavnostní vlak. Táhla jej lokomotiva E 669.133 a vezla dva osobní vozy řady Bai, ve kterých jeli zástupci ČSD, vedoucí funkcionáři stavebních organizací, vedoucí činitelé KSČ a další pozvaní hosté. V té době vycházely v České Třebové uzlové noviny Českotřebovský železničář, v roce 1964 již 9. ročník. Právě v čísle 28 těchto novin, vycházející každý týden, je popsána reportáž v článku „První vlak projel“ o této jízdě a otevření vjezdového nádraží pro provoz. Výčet pozvaných hostí, zúčastněných na slavnostní jízdě v článku chybí, v popisku fotografie jsou uvedena dvě jména: náčelník provozního oddílu Josef Kotěra a zástupce Severozápadní dráhy Miroslav Hejduk, pochopitelně oba s tituly soudruh. V uvedeném článku se píše opět poplatně s dobou o nesmírném úsilí, ale uvolnění 60 let je zde cítit a opatrně a spíše mezi řádky jsou zmíněny i nedostatky při kolaudaci. Ale nedílnou součástí bylo vyznamenání význačných pracovníků, tak jak v té době bylo samozřejmostí. Výčet chyb pochopitelně nebyl zveřejněn. K reportáži, či spíše zprávě byly přiloženy 2 fotografie v novinové kvalitě. Popisek pod jednou z nich však zcela vystihuje atmosféru tohoto dne. „Úsměv sice byl, ale spokojenosti méně. Tak tomu bylo po příjezdu prvního vlaku na nové seřaďovací nádraží“. Otevřením vjezdového nádraží, byť jen části, což v  článku rovněž nebylo uvedeno, byla skončena důležitá etapa českotřebovského seřaďovacího nádraží.
Nutno podotknout, že myšlenka o vybudování seřaďovacího nádraží v České Třebové nebyla nová. Nádraží v České Třebové totiž přestalo poprvé vyhovovat rozmáhajícímu se provozu už v roce 1849, kdy byla otevřena dráha do Brna. Vždy však docházelo jen k dílčím úpravám a rozšíření, které však v zápětí opět nestačily. Za 115 let, které pak uplynuly do roku 1964, proběhla v České Třebové celá řada prací v rozšíření a celého nádraží, vybudování nových kolejí, depa. Největší rozšíření a modernizace přineslo období let 1924 – 35, další práce na výstavbě nového seřaďovacího nádraží probíhaly také za Protektorátu, ale ty zastavil nepříznivý vývoj na frontách v neprospěch Německa. Další práce se tedy rozjely po roce 1948 a začala výstavba nového spádoviště a dalších částí nového seřaďovacího nádraží. Rozhodnutí o přestavbě uzlu do podoby jak jej známe již několik desetiletí, byly započaty v roce 1960 a z části navázaly na některé stavby, prováděné v letech před tím. Byl zbourán za plného provozu Herzánův most a započaly rozsáhlé pozemní práce. Hlavně se jednalo o stavbu vjezdového nádraží, nového spádoviště a vjezdové koleje (100. kolej) tak, aby mohly vlaky jedoucí od Prahy plynule projet okolo uzlu právě na vjezdové (horní) nádraží. Stavěny byly také nové odjezdové koleje na Brno a Olomouc, které měly usnadnit odjezdy nákladních vlaků mimo hlavní trať. Terénní práce značně komplikovaly nestabilní podloží, tekoucí písky a vodou nasycené jíly, které se vyskytují v okolí České Třebové. Veškeré práce probíhaly za plného provozu starého seřaďovacího nádraží v tzv. harfě. Přes značné problémy s terénními úpravami probíhaly práce tak, že od 1. 7. 1964 byla část nových nádraží uvedena do provozu. Jednalo se o část vjezdového nádraží, část nového spádoviště a také již zmíněnou 100 kolej. Slavnostně tedy bylo otevřeno zmíněnou jízdou slavnostního vlaku. Otevřením alespoň části nového seřaďovacího nádraží tak dosaženo hlavního cíle, soustředit práce do jednoho místa, mimo zásahu do průjezdu osobním nádražím.  Jenže nádraží stále nebylo dokončeno a práce probíhaly i nadále v dokončení celého spádoviště. Celý uzel Česká Třebová byl spuštěn po zapojení zabezpečovacího zařízení v jednotlivých obvodech nádraží v roce 1971. Část starého nádraží novými stavbami zanikla, část staré harfy začala být využívána jako správkové koleje pro opravy nákladních vozů. Práce hlavně na technickém zázemí ranžíru dobíhaly až do roku 1979. A tak vlastně můžeme slavit dvě výročí a to nejen spuštění vjezdového nádraží, ale také 35 let od dokončení výstavby seřaďovacího nádraží v České Třebové.           Pavel Stejskal
 
Obr. 02:               Fotografie z novin Českotřebovský železničář zachycuje příjezd prvního vlaku na vjezdové nádraží.
Obr. 03:               Článek První vlak projel z novin Českotřebovský železničář.
Obr. 01:               Pohled na současné vjezdové nádraží, které slouží svému účelu již 50 let. (nahoře)