Investice ve městě


Rozhovor se starostou města Jaroslavem Zedníkem

 

Rok 2014 se rozběhl a uplynulo již pět měsíců. Plánované investice již nyní nabývají konkrétních obrysů. O informace jsem požádal starostu města Jaroslava Zedníka.  Chod města ovlivňují především investice do komunikací, zatím se ještě nerozběhly.

 

O jaké akce se bude jednat?

 Stěžejní akcí bude rekonstrukce druhé části Nádražní ulice  od Policie ke Starému náměstí.  Úprava bude podobná prvnímu úseku u Kulturního centra, ovšem s některými změnami. Jde totiž o úsek, který je uvnitř městské památkové zóny, tomu se musí přizpůsobit úpravy povrchů. Místo zámkové dlažby bude na jednosměrné komunikaci i na chodnících žulová dlažba různých odstínů. Počítáme s výsadbou vzrostlé zeleně, bude zde několik parkovacích míst, stávající osvětlení zůstane, ale bude repasováno. Abychom v centru neměli nepříliš vzhledné kontejnery na tříděný odpad, bude zde poprvé instalován podzemní velkoobjemový kontejner,  který nahradí stávající kontejnery u prodejny drogérie. Na povrchu budou jen u chodníku „nekonečné“ odpadkové koše na papír, plasty, sklo.

 

Jaký bude další mobilář?

Budou zde stojany na jízdní kola, kamenné lavičky, broušené betonové sloupky - terazzo (podobně jako na 1. úseku), obdobné odpadkové  koše, nádoby na květiny. V místech, kde dnes parkují auta před prodejnou keramiky  je v projektu zahrádka.

 

Kolik bude úprava Nádražní ulice stát a kdy bude investice zahájena?  

Nedávno proběhlo výběrové řízení na dodavatele. Proti finančnímu plánu vycházeného z projektu jsme v rozpočtu města původně počítali s částkou 5 250 tis. Kč, díky konkurenci bude investice levnější o více než dva miliony. Stavbu provede společnost RYDO.  Zahájení je připraveno po Týdnu sportu 23.6., stavba by měla být realizována cca za tři měsíce.

 

Budou se rekonstruovat také další komunikace?

Brzo zahájí rekonstrukce ulice Průchodní a to v celé délce  napříč městskou památkovou zónou od Riegrovy ulice až k hasičské zbrojnici. I tatou komunikace bude dlážděná žulovými kostkami a upravena tak, aby snesla pojezd vozidel. Zmizí tak již poslední neupravená komunikace v městské památkové zóně.  Rekonstrukcí ještě projde v Brázdově ulice U Lesa a navíc chodník v Prokopově ulici a v rámci rekonstrukce kanalizace v ulici Grégrově bude pak následně upraven i povrch této komunikace

 

Jaký je vývoj událostí při zajištění zateplení budovy MŠ Vinohrady, kde čekáme na dotaci?  Ano, na přidělení dotace z MŽP stále čekáme. V I. kole, ve kterém bylo vykryto jen 30% žádostí, jsme  neuspěli. Projekt jsme rychle upravili, aby získal větší počet bodů  a žádáme znovu v dalším kole, které bylo následně vyhlášeno. Po úpravě bude spoluúčast města nepodstatně vyšší  než v I. žádosti. II. kolo bude vyhodnoceno v nejbližší době.

 

Je naopak investiční akce, která se nebude proti plánu realizovat?  Ustupujeme od provedení úprav veřejných prostranství v zadních traktech domů v Nádražní ulici. Působí zde několik bytových družstev a majitelů domů, kteří nemají jednotný názor na realizaci projektu. Za této situace je chystaná investice cca za 750 tis. Kč nerealizovatelná. Jsme připraveni převést na majitele domů spoluvlastnický podíl k pozemkům s tím, že si budou muset úpravu realizovat vlastními prostředky.  Současně s tím uvolníme k veřejnému využití pro placené parkování upravené parkoviště na Hrdličáku v blízkosti Kulturního centra.

 

Jsou ještě v přípravě další investice, o kterých se dosud nemluvilo?

Skutečně takovou investici připravujeme. Není to ovšem  úplná „novinka“, ale naopak akce, kterou jsme chtěli realizovat  již dříve. Jde o úpravy sedadel velkého sálu Kulturního centra, kde jsme realizovali zatím do technického vybavení tak, že nyní umožňuje digitální projekci a projekci 3D filmů, na další úpravy především do sedadel již tehdy nezbyly peníze. Letos jsme nějaké prostředky ušetřili a budeme tak moci tento náš záměr dokončit. Výměna sedadel, linolea a případně i částí podlahy bude provedena v období prázdnin, v té době nebude hrát kino a jiné akce zde neprobíhají. V sále bude instalováno 284 nových  o něco širších sedadel  se sametovým potahem, zadní část opěrek bude mořená překližka do barvy obložení sálu.

 

V poslední době se znovu oživila problematika stavby R35 a s ní spojených přivaděčů. V této souvislosti jste absolvoval řadu jednání. Jak jsou problémy řešeny?

Jednal jsem jak na Ředitelství silnic a dálnic v Pardubicích, na ČESMADU v Praze a  absolvoval jsem také jednání o přivaděčích na krajském úřadu Pardubického kraje a setkal jsem se i se všemi poslanci Parlamentu ČR  zastupujícími Pardubický kraj. Abych nezdržoval s detailními popisy schůzek a s postupně se vyvíjecí situací, zaměřím se na výsledek. Stavba  R35 se brzy rozběhne, jistě pomůže i nově přijatý zákon o spravedlivější ceně za výkup pozemků, který byl mezitím schválen. Úsek Opatovice Časy – Ostrov tvoří první etapu realizace, potom by měly být přednostně řešeny obchvaty Vysokého Mýta (včetně Hrušové) a také obchvat Litomyšle, což se opět úzce dotýká i napojení našeho města.  Na trasu je schválena EIA a tím pádem se nemohou nijak změnit schválené mimoúrovňové křižovatky na trase. Počítá se tedy i s MÚK Litomyšl – sever, kam bude připojena i Česká Třebová. V souvislosti s definitivním určením  jižní trasy R35 byly jako součástí této stavby určeny i její přivaděče. Na křižovatku Litomyšl – sever má navazovat přivaděč jako silnice II. třídy vedoucí mimo Němčice a Zhoř až na Zhořský kopec do dál po II/358 do České Třebové.  Dalším významným přivaděčem pro naše město a zejména pro nákladní dopravu bude přeložka I/14  mimo Třebovice a přímým rychlým napojením na I/43 na obchvat Opatova a dále na R35.  Město Česká Třebová pak bude podle této koncepce na kapacitní dálkovou silniční síť státu dobře napojena.  Oba uvedené přivaděče nyní dle zadání ŘSD projektuje SUDOP do podoby investičních záměrů, budou vyčleněny stavební koridory  a stanou se součástí územního plánu Pardubického kraje, což je důležitý stupeň ve směru k budoucí realizaci. Došlo také k dohodě, že starostové měst v okolí plánované R35 budou o přípravě průběžně informováni tak, aby se s projektanty „vzájemně nepřekvapovali“, aby nevznikaly některé obtížně řešitelné situace vyvolávající emoce apod. 

Během přípravy dalších stupňů projektové dokumentace se ještě může ukázat, že najdeme výhodnější napojení města Česká Třebová na MÚK Litomyšl – sever, které by lépe využila např. nákladní kamiónová doprava z průmyslové zóny. V současné době však není tato varianta nijak připravena. Do územního plánu by pak byla včleněna např. jako změna stávající  varianty přivaděče „okolo Němčic“.  Definitivní řešení přivaděčů a možnosti realizace  vyplynou z přípravy projektových záměrů.

 

Děkuji za rozhovor                                                                                                                 Milan Mikolecký