Českotřebovský deník 159/2014 (30.6.)                                 


Letní západ slunce navozuje letní prázdninovou atmosféru. Po práci si zaslouží dovolenou také Českotřebovský zpravodaj, tedy také Českotřebovský deník, který se na několik dní odmlčí. Zpravodajství však bude pokračovat také o prázdninách. Máme spoustu materiálů ve formě restů, které se zatím  nepodařilo v časové tísni zpracovat, snad na ně bude o prázdninách více času...
Těm, kteří také odjedou na dovolenou přeje Českotřebovský zpravodaj hodně sluníčka a pohody....  (Foto Martin Šebela)



  • Výstava "Krajem (nejen) Bohuslava Martinů  bude otevřena po celé léto  až do 14. září. Je určena Třebovákům, stejně jako prázdninovým návštěvníkům města, neboť je součástí letošního ročníku Smetanovy výtvarné Litomyšle. Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.   Fotografie z vernisáže poslal Martin Šebela.  

  • Kraj chce bezpečnější silnici I/35   


    Pardubice (30. 6. 2014) – Silnice I/35, která je v průběhu rekonstrukce dálnice D1 nejvytíženější spojnicí mezi Čechy a Moravou, se stala velmi nebezpečnou. Za poslední dva a půl roku zde zemřelo 22 lidí. Stoupl také počet těžce zraněných. Poslední nehoda ze 13. června, kdy u Janova při dopravní nehodě v autě uhořely dvě ženy, byla poslední pomyslnou kapkou do poháru trpělivosti i pro hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického. Hejtmanství proto chce aktivně vstoupit do bezpečnostních opatření, která mohou více chránit řidiče na této silnici. Chystá nejprve preventivní billboardovou kampaň a ve spolupráci s Policií České republiky také častější kontroly aut. Prověřuje i možnosti lepšího svislého a vodorovného značení.

     

    Začne se prevencí

    „I přesto, že se nejedná o silnici v majetku kraje, nechceme jen nečinně přihlížet maření dalších lidských životů v našem regionu. Chystáme proto několik bezpečnostních opatření. V první fázi se zaměříme na prevenci v podobě billboardové emotivní kampaně. Billboardy umístíme právě v nejrizikovějších místech,“ seznámil hejtman Martin Netolický novináře s plány Pardubického kraje. Kraj proto umístí deset billboardů s textem „Řiďte tak, aby nikdo nikomu nechyběl“ s černou siluetou znázorňující možnou oběť nehody. K vidění budou v úsecích Moravská Třebová – Hřebeč, Svitavy – Litomyšl a Vysoké Mýto – Zámrsk. „Statistiky hovoří jasně. V letech 2012 a 2013 na I/35 zemřelo 16 lidí, v letošním roce je to za půl roku již šest osob. Navíc stoupají počty vážně zraněných. Největším problémem je nekázeň řidičů. Většina nehod je způsobena způsobem jízdy, nepřiměřenou rychlostí nebo nevhodným předjížděním. Vedle billboardů proto připravujeme i rozhlasovou kampaň,“ vysvětlil hejtman Netolický.

     

    Policie zvýší kontroly

    Hejtman Martin Netolický se dohodl s policejním prezidentem Tomášem Tuhým a ředitelem Krajského ředitelství Policie Pardubického kraje Janem Švejdarem na častějších kontrolách v krizových místech I/35. „Policejní prezident přislíbil uvolnění jednoho policejního vozidla navíc, které se od podzimu zaměří na klíčové úseky I/35. My jako kraj ve spolupráci s některými městy na trase zakoupíme nový radar. V žádném případě nechceme komplikovat život všem slušným řidičům. Ten, kdo bude jezdit bezpečně, se nemusí ničeho obávat,“ sdělil Netolický.

     

    Pomoci by mělo i lepší značení

    Pardubický kraj zároveň jedná s pardubickou správou Ředitelství silnic a dálnic o doplnění dopravních značení. „Pomoci by například mohly střídavé trojpruhy v úseku od Litomyšle po hranici s Olomouckým krajem. Šířka vozovky to zde umožňuje,“ vysvětlil hejtman.

    Jako velký problém se jeví nedodržování bezpečné vzdálenosti. Podle zkušeností z jiných zemí by mohla pomoci kombinace svislého a vodorovného dopravního značení. K tomu je určena zatím v našich podmínkách nepříliš známá svislá značka, která upozorňuje řidiče na bezpečnou vzdálenost při doporučené rychlosti. „Tu doplňují šipky na silnici, díky kterým řidič jednoduše pozná, jestli bezpečnou vzdálenost za autem před ním dodržuje,“ doplnil hejtman Netolický.

     

     

    Seznam rizikových míst na I/35 podle Krajského ředitelství policie Pardubického kraje

     

    popis úseku: začátek kraje – kruhový objezd Chvojenec

    délka úseku: 6,0 km
    intenzita provozu: 10676 voz./den

     

    popis úseku: směr. oblouk před křiž. se sil.  III/3051 – křiž. se sil. III/32256 (směr Dolní Roveň) u Holic
    délka úseku: 4,0 km
    intenzita provozu: 9778 voz./den

     

    popis úseku: Ostřetín – Vysoká u Holic
    délka úseku: 2,3
    intenzita provozu: 10384 voz./den

     

    popis úseku: Týnišťko - Vysoké Mýto
    délka úseku: 7,6 km
    intenzita provozu: 14821 voz./den

     

    popis úseku: Vysoké Mýto - Hrušová

    délka úseku: 4,0
    intenzita provozu: 15405 voz./den

     

    popis úseku: Tržek – Litomyšl

    délka úseku: 6,0

    intenzita provozu: 16017 voz./den

     

    popis úseku: křiž. se sil. III/3530 (Janov) – křiž. se sil I/43 směr Česká Třebová

    délka úseku: 9,5

    intenzita provozu: 11603 voz./den

     

    Nizozemští policisté neoprávněně šikanovali českého řidiče


    Hradec Králové - Řidiči hradecké dopravní společnosti DC Falcon s.r.o. bylo v Nizozemsku při kontrole protiprávně vyhrožováno zatčením a uvězněním, nezaplatí-li pokutu. Stalo se tak i přesto, že všechna potřebná povolení a dokumenty měl řidič u sebe a na vyzvání je předložil. Podle europoslance Tomáše Zdechovského je však takové jednání nepřípustné a proto podá v nejbližších dnech podnět k Evropské komisi a bude si oficiálně stěžovat u nizozemské vlády.

    „Důvodem udělení pokuty měla být velká odchylka v nastavení tachografu. Na místě zadržení ale nebylo provedené žádné měření pomocí předepsaných kalibrovacích měřidel a ani o tom nebyl vyhotoven žádný zápis,“ popisuje okolnosti celého incidentu ředitel královéhradecké společnosti Jan Moravčík. „Policejní inspektor E. G. Rozenbrand neakceptoval naše platné mezinárodní povolení a ověření kontrolních orgánů České republiky. Akreditovaná zkušebna Texo Truck Service s.r.o. naměřila povolené odchylky tachografu v hodnotě 2,6 %. Přitom dle nařízení Evropské komise 3821/85/EHS a nařízení 165/2014 je maximální povolená hodnota 4 %. Tachograf našeho vozidla byl tedy v naprostém pořádku. S pokutou proto nesouhlasíme, a žádáme vrácení peněz a prošetření incidentu“ dodává Moravčík, který se s celým incidentem obrátil na královéhradeckého europoslance Tomáše Zdechovského s žádostí o pomoc.

     

    Češi chtějí celý incident vyšetřit

    „Výše pokuty způsobila společnosti existenční problémy a museli dokonce přerušit podnikání. Řidič, potažmo celá firma se staly obětí šikany a diskriminace ze strany nizozemských úřadů. Takové jednání úřadů je naprosto nepřípustné a nesmí se už více opakovat,“ říká k celé kauze nově zvolený europoslanec za KDU-ČSL Tomáš Zdechovský. Ten se příští týden obrátí s žádostí o vysvětlení na Evropskou komisi, nizozemské a české úřady. Podle Zdechovského se podobný případ nesmí opakovat.