|
Kraj chce bezpečnější silnici I/35 Pardubice (30. 6. 2014) – Silnice I/35, která je v průběhu rekonstrukce dálnice D1 nejvytíženější spojnicí mezi Čechy a Moravou, se stala velmi nebezpečnou. Za poslední dva a půl roku zde zemřelo 22 lidí. Stoupl také počet těžce zraněných. Poslední nehoda ze 13. června, kdy u Janova při dopravní nehodě v autě uhořely dvě ženy, byla poslední pomyslnou kapkou do poháru trpělivosti i pro hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického. Hejtmanství proto chce aktivně vstoupit do bezpečnostních opatření, která mohou více chránit řidiče na této silnici. Chystá nejprve preventivní billboardovou kampaň a ve spolupráci s Policií České republiky také častější kontroly aut. Prověřuje i možnosti lepšího svislého a vodorovného značení.
Začne se prevencí „I přesto, že se nejedná o silnici v majetku kraje, nechceme jen nečinně přihlížet maření dalších lidských životů v našem regionu. Chystáme proto několik bezpečnostních opatření. V první fázi se zaměříme na prevenci v podobě billboardové emotivní kampaně. Billboardy umístíme právě v nejrizikovějších místech,“ seznámil hejtman Martin Netolický novináře s plány Pardubického kraje. Kraj proto umístí deset billboardů s textem „Řiďte tak, aby nikdo nikomu nechyběl“ s černou siluetou znázorňující možnou oběť nehody. K vidění budou v úsecích Moravská Třebová – Hřebeč, Svitavy – Litomyšl a Vysoké Mýto – Zámrsk. „Statistiky hovoří jasně. V letech 2012 a 2013 na I/35 zemřelo 16 lidí, v letošním roce je to za půl roku již šest osob. Navíc stoupají počty vážně zraněných. Největším problémem je nekázeň řidičů. Většina nehod je způsobena způsobem jízdy, nepřiměřenou rychlostí nebo nevhodným předjížděním. Vedle billboardů proto připravujeme i rozhlasovou kampaň,“ vysvětlil hejtman Netolický.
Policie zvýší kontroly Hejtman Martin Netolický se dohodl s policejním prezidentem Tomášem Tuhým a ředitelem Krajského ředitelství Policie Pardubického kraje Janem Švejdarem na častějších kontrolách v krizových místech I/35. „Policejní prezident přislíbil uvolnění jednoho policejního vozidla navíc, které se od podzimu zaměří na klíčové úseky I/35. My jako kraj ve spolupráci s některými městy na trase zakoupíme nový radar. V žádném případě nechceme komplikovat život všem slušným řidičům. Ten, kdo bude jezdit bezpečně, se nemusí ničeho obávat,“ sdělil Netolický.
Pomoci by mělo i lepší značení Pardubický kraj zároveň jedná s pardubickou správou Ředitelství silnic a dálnic o doplnění dopravních značení. „Pomoci by například mohly střídavé trojpruhy v úseku od Litomyšle po hranici s Olomouckým krajem. Šířka vozovky to zde umožňuje,“ vysvětlil hejtman. Jako velký problém se jeví nedodržování bezpečné vzdálenosti. Podle zkušeností z jiných zemí by mohla pomoci kombinace svislého a vodorovného dopravního značení. K tomu je určena zatím v našich podmínkách nepříliš známá svislá značka, která upozorňuje řidiče na bezpečnou vzdálenost při doporučené rychlosti. „Tu doplňují šipky na silnici, díky kterým řidič jednoduše pozná, jestli bezpečnou vzdálenost za autem před ním dodržuje,“ doplnil hejtman Netolický.
Seznam rizikových míst na I/35 podle Krajského ředitelství policie Pardubického kraje
popis úseku: začátek kraje – kruhový objezd Chvojenec
délka úseku:
6,0 km
popis úseku:
směr. oblouk před křiž. se sil. III/3051 – křiž. se sil. III/32256 (směr
Dolní Roveň) u Holic
popis úseku:
Ostřetín – Vysoká u Holic
popis úseku:
Týnišťko - Vysoké Mýto popis úseku: Vysoké Mýto - Hrušová
délka úseku:
4,0 popis úseku: Tržek – Litomyšl délka úseku: 6,0 intenzita provozu: 16017 voz./den
popis úseku: křiž. se sil. III/3530 (Janov) – křiž. se sil I/43 směr Česká Třebová délka úseku: 9,5 intenzita provozu: 11603 voz./den
Nizozemští policisté neoprávněně šikanovali českého řidičeHradec Králové - Řidiči hradecké dopravní společnosti DC Falcon s.r.o. bylo v Nizozemsku při kontrole protiprávně vyhrožováno zatčením a uvězněním, nezaplatí-li pokutu. Stalo se tak i přesto, že všechna potřebná povolení a dokumenty měl řidič u sebe a na vyzvání je předložil. Podle europoslance Tomáše Zdechovského je však takové jednání nepřípustné a proto podá v nejbližších dnech podnět k Evropské komisi a bude si oficiálně stěžovat u nizozemské vlády. „Důvodem udělení pokuty měla být velká odchylka v nastavení tachografu. Na místě zadržení ale nebylo provedené žádné měření pomocí předepsaných kalibrovacích měřidel a ani o tom nebyl vyhotoven žádný zápis,“ popisuje okolnosti celého incidentu ředitel královéhradecké společnosti Jan Moravčík. „Policejní inspektor E. G. Rozenbrand neakceptoval naše platné mezinárodní povolení a ověření kontrolních orgánů České republiky. Akreditovaná zkušebna Texo Truck Service s.r.o. naměřila povolené odchylky tachografu v hodnotě 2,6 %. Přitom dle nařízení Evropské komise 3821/85/EHS a nařízení 165/2014 je maximální povolená hodnota 4 %. Tachograf našeho vozidla byl tedy v naprostém pořádku. S pokutou proto nesouhlasíme, a žádáme vrácení peněz a prošetření incidentu“ dodává Moravčík, který se s celým incidentem obrátil na královéhradeckého europoslance Tomáše Zdechovského s žádostí o pomoc.
Češi chtějí celý incident vyšetřit „Výše pokuty způsobila společnosti existenční problémy a museli dokonce přerušit podnikání. Řidič, potažmo celá firma se staly obětí šikany a diskriminace ze strany nizozemských úřadů. Takové jednání úřadů je naprosto nepřípustné a nesmí se už více opakovat,“ říká k celé kauze nově zvolený europoslanec za KDU-ČSL Tomáš Zdechovský. Ten se příští týden obrátí s žádostí o vysvětlení na Evropskou komisi, nizozemské a české úřady. Podle Zdechovského se podobný případ nesmí opakovat.
|