Reakce na články
o konkurzu (M. Kopecký)
Dlouho jsem zpovzdálí sledoval dění
kolem vyhlášených konkurzů na ředitele DDM a ZUŠ. Věřil, že zdravý rozum
zvítězí a mediální přestřelky v oblastních listech a mediích skončí.
Hlavou mi šla otázka, proč se brání pouze jeden z ředitelů, kterých se
vyhlášený konkurz týká. Proč se stále píše v tisku o kvalitách pouze
jednoho, proč se podepisují petice a oslovují rodiče pouze jedné
instituce?
V tisku se psalo o kvalitách pana
ředitele B. Mimry, ale o kvalitách (též nesporných) p. ředitelky J.
Endyšové jsem se nedočetl ani slovo. Zapomněli snad novináři na druhý
vyhlášený konkurz? Ptám se proč? Vždyť budu-li se chtít přihlásit do
konkurzu na místo ředitele školy, jehož předchůdce je vyzdvihován
v novinách, na jehož podporu jsou sepisovány petice, budu si tuto
kandidaturu hodně rozmýšlet. Nebudu se umět v té složité situaci
zorientovat a možná si budu říkat něco o státě dánském. Vše je tak
jednoduché.
Pravidla konkurzu
na místo ředitele školy jsou jasně dány vyhláškou o náležitostech
konkurzního řízení a konkurzních komisích (č. 54/2005 Sb.,),dále pak §
166 odst. 2 a odst. 3 školského zákona č. 561/2004 Sb.
Píše se v nich, že zřizovatel
školy jmenuje ředitele na vedoucí pracovní místo na základě jim
vyhlášeného konkurzního řízení na období 6 let. Dále z těchto paragrafů
vyplývá, že zřizovatel může vyhlásit konkurz na ředitele školy nebo
ředitele školského zařízení pro další období. Zřizovatel rozhodne o
vyhlášení konkurzu (usnesením rady/rozhodnutím starosty) a v souladu
s ustanovením § 3 vyhlášky na úřední desce nebo
jiným způsobem v místě obvyklým konkurz vyhlásí.
Konkurzní komisi tvoří:
- dva členové určení zřizovatelem,
-
jeden člen určený krajským úřadem (zástupce Pardubického
kraje),
-
jeden člen, kterým je odborník v oblasti organizace a řízení
v oblasti školství podle druhu a typu příslušné školy nebo školského
zařízení (ředitel jiné školy stejného druhu a typu srovnatelné
velikosti, v tomto případě jiné ZUŠ či DDM),
-
jeden člen, kterým je pedagogický pracovník příslušné
právnické osoby vykonávající činnost školy (zástupce ze školy, kde je
vyhlášen konkurz),
-
jeden člen, kterým je školní inspektor České školní inspekce,
-
jeden člen, kterým je člen školské rady, je-li zřízena - škola
typu ZUŠ tuto instituci ze zákona zřízenou nemá.
Práce komise:
- zaváže se zachovávat mlčenlivost
uloženou příslušnými právními předpisy, zejména zákonem č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (odpověď pro pana
Plocka)
- posuzuje vhodnost uchazeče pro
výkon činnosti ředitele na základě přihlášky a řízeného rozhovoru
trvajícího nejméně 15 minut a nejdéle 60 minut (vyhláška blíže
nespecifikuje okruh otázek řízeného rozhovoru),
- hlasuje o
vhodnosti uchazeče, vhodným uchazečem je takový uchazeč, který získal
nadpoloviční počet kladných hlasů přítomných členů komise; v případě
rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy komise (vyhodnocení provede
předseda komise),
- předseda
komise za účasti všech členů komise provede celkové vyhodnocení konkursu
a určí výsledné pořadí uchazečů (§ 5 odst. 5 vyhlášky),
- po
vyhodnocení konkursu vyhlásí předseda komise za účasti členů komise
výsledné pořadí přítomným uchazečům,
- předseda
komise předá zřizovateli zápis podepsaný všemi členy komise, kteří byli
přítomni u konkursu; v případě odmítnutí podpisu zápisu členem komise se
do zápisu uvede důvod odmítnutí.
Zřizovatel
pak projedná výsledek konkurzu v radě, a pokud rozhodne o jmenování na
pracovní místo ředitele (dle § 5 odst. 6 vyhlášky má výsledné pořadí pro
zřizovatele doporučující charakter), vyhotoví jmenovací dekret.
Tolik poněkud obšírná litera zákona.
Pokud tedy město Česká Třebová rozhodlo o vyhlášení konkurzu na ředitele DDM a ZUŠ, činilo tak v souladu se zákonem. Oba stávající ředitelé měli
možnost se do konkurzu přihlásit a v konkurzním pohovoru ukázat své
kvality a přesvědčit komisi, o tom zda jsou vhodnými uchazeči na post
ředitele dané školy či školského zařízení. Na základě konkurzního
pohovoru pak komise doporučila nebo nedoporučila ke jmenování ředitelem
jednoho z přihlášených uchazečů. Je otevřenou otázkou bez odpovědi, proč
se jeden z kandidátů na post ředitele ZUŠ své kandidatury vzdal ještě
před konkurzem. Neumím si představit, že by 6tičlenná komise, která je
složena z výše uvedených členů, mohla být natolik zmanipulována, že by
výsledek byl předem ovlivněn rozhodnutím zřizovatele zlikvidovat
stávajícího pana ředitele ZUŠ. Bohužel vzhledem k mlčenlivosti komise
(dané zákonem) se ani nedozvíme, jak konkurz probíhal, s jakými záměry
se představil p. ředitel B. Mimra a s jakým výsledkem skončil konkurz
v případě ředitele ZUŠ. Nedozvíme se, zda pan ředitel Mimra získal
nadpoloviční většinu hlasů. Nedozvíme se, zda rozhodnutí, které vzešlo
z konkurzu, bylo skutečně ovlivněné osobou paní místostarostky J.
Žáčkové. To nám může sdělit pouze pan ředitel B. Mimra, který není
vázaný mlčenlivosti.
Osobně bych zastával
názor, aby ředitel byl ve funkci na dané škole maximálně 2 krát 6 let.
Domáhat se nároku na funkci je dle mého názoru přinejmenším amorální.
Souhlasím s tou změnou, která zavedla funkční období ředitelům, protože
nebylo dobré ani to, když si někteří ředitelé mysleli, že mají svůj post
doživotně. Skončit po šesti letech a třeba i dobře odvedené práce
najednou ve vzduchoprázdnu, sice také není fér, ale odejít včas a se
ctí, s pocitem dobře odvedené práce, je velké umění.
Obracím se na
zřizovatele našich škol s poměrně jasnou žádostí a prosbou. Nedopusťte,
aby lidé vzdělaní, chytří a schopní odešli pouze proto, že u vás nemají
zastání. A tato prosba se netýká pouze ředitelů. Z našich
„českotřebovských škol“ muselo odejít i mnoho kvalitních učitelů, a
mnohdy právě díky rozhodnutí našich ředitelů. Časově omezená doba funkce
ředitele školy je určitě správná, po delší době působení na stejném
postu totiž každý z nás ztrácí tu pomyslnou objektivnost, ten nadhled,
ale zároveň také patřičný náboj, energii, nápady a kreativitu - říká se
tomu syndrom vyhoření. Pak přichází čas na změnu, možná i čas na
vyhlášení konkurzu, čas umět odejít. Cítí-li se však ředitel na další
práci, nic mu nebrání (jako stávajícímu řediteli) dokázat
prostřednictvím své koncepce dalšího vývoje školy a prostřednictvím
řízeného rozhovoru se členy komise, že je tím pravým manažérem, tou
osobností ve vedení školy a to nejenom po stránce odborné, ale i
manažerské a lidské.
Myslím si, že ředitel
školy musí cítit ve svém zřizovateli zastání, oporu a pomoc, ale to
platí i naopak. Zřizovatel by měl znát, kdo řídí jejich školy, znát
jejich připravenost na těžkou manažerskou úlohu, znát jejich schopnosti.
Právě proto vyhlašuje konkurzy, možná dle známého českého přísloví
„důvěřuj, ale prověřuj“. Ředitelé základních i mateřských škol v našem
městě prošli konkurzním řízením a byli jmenování radou města na základě
výsledků těchto konkurzů. Pouze dvě školské instituce neměli do této
chvíle jmenované ředitele na základě konkurzu vyhlášeného jejich
současným zřizovatelem, a to ředitele DDM a ředitele ZUŠ. Oba výše
jmenovaní ředitele do svých funkcí plynule přešli po přechodu pod město,
jakožto svého zřizovatele. Oba měli stejnou možnost přesvědčit celou
komisi (a zdůrazňuji nejenom zástupce samosprávy) o svých kvalitách, o
tom, že jsou ti praví. Časově omezená doba ředitelské funkce je správná
cesta, i když můžeme diskutovat o rozumné době jejího trvání. Obávám se
však, že 23 let trvání ve funkci, to pravděpodobně nebude. Konkurz je
tak správný a legitimní nástroj výběru. Ale jako vše rozumné a správné,
i on může pomáhat, ale rovněž tak škodit. V našem případě se tento
nástroj stal spíše bojem než ukazatelem, kam jít dál v naší ZUŠce. Na
vině je naprostá ztráta chuti komunikovat, ztráta důvěry. A neumím si
představit, jak by mohla škola kvalitně fungovat, jak by se podařilo
stávajícímu panu řediteli a zřizovateli zacelit rány, které vznikly díky
všem článkům, peticím, které rozhodně nevnesly klid do života České
Třebové, natož do školy, jejíž osud jim tak leží na srdci. Je velkým
životním uměním odejít včas, se ctí a pomoci předávat své nesporné
zkušenosti dál.
Za sebe musím říci, že mne tato
mediální kampaň s podivně hořkou příchutí už ani nebaví sledovat. Je to
stále stejné. A bojím se, že stejně tak jako jsem unaven já, musí být
unaveni pedagogové ve škole. A to asi není v tuto chvíli to nejlepší
prostředí pro předávání radosti z umění. Naštěstí se blíží prázdniny,
čas, který snad přinese klid a to správné řešení pro naší základní
uměleckou školu. To bych jí ze srdce přál. Nerad bych se totiž stal
občanem města, které ztratí fungující Základní uměleckou školu, jen
proto, že se odpovědní lidé nebyli schopni domluvit.
Děkuji. M. Kopecký
Poznámka.
Tento článek byl omylem
redaktora při zpracování příspěvků přisouzen radnímu Mgr. Josefu
Kopeckému. Příčinou bylo, že do redakčního počítače přišly během víkendu
dva maily těsně za sebou označené "Kopecký". Po reakci označeného
"nepisatele" jsem článek stáhl. Uvádím ho nyní samostatně, aby
nedošlo opět k nějaké spojitosti osob. Za nedopatření se omlouvám.
(mm)
|