Kraj řeší návaznost na velké dopravní stavby státu


Pardubice (17. 6. 2014) - Odborníci si prohlédli čtyři nejvýznamnější silniční stavby v kraji, včetně opatovické křižovatky. Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický s ní bude spokojen až ve chvíli, kdy nebude končit v poli. Hotová musí být do konce roku 2015, což je podmínka spolufinancování Evropskou unií.

 

Exkurzi po nejvýznamnějších silničních stavbách v Pardubickém kraji v roce 2014 uspořádala Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) společně s Pardubickým krajem, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD), Správou a údržbou silnic Pardubického kraje a Krajskou hospodářskou komorou. V itineráři pracovního programu byla mimoúrovňová křižovatka rychlostní silnice R35 v Opatovicích nad Labem, stavba nové křižovatky s odbočkou ze silnice I/37 na Stéblovou, výstavba obchvatu Chrudimi a také nadjezdu Trojice – Paramo v Pardubicích.

 

První zastávkou byla výstavba třetího patra mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích nad Labem, resp. dostavba estakády směrem na Časy. Po dvouleté přestávce, vynucené rozhodnutím někdejšího ministra dopravy, si stavební firmy převzaly stanoviště zpět v červnu 2013. Hlavní část výstavby tvoří kilometr dlouhý most ve čtyřpruhu. „Je to stavba, která přesahuje regionální význam. Bez jistoty pokračování výstavby dál do kraje se z ní však můžeme maximálně radovat, to je tak všechno. Spokojen s ní budu až ve chvíli, kdy nebude končit v poli,“ prohlásil na místě stavby hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Hejtman se zajímal také o situaci v oblasti výkupu pozemků nutných pro další výstavbu rychlostní silnice R35. „Byl jsem informován, že v prvním úseku Opatovice – Časy je vykoupeno pouze kolem 20 procent pozemků. Čekáme na novou legislativu k problematice oceňování pozemků, doufám, že se pak posuneme dál,“ dodal hejtman Martin Netolický.

 

Výstavba křižovatky v Opatovicích nad Labem je spolufinancovaná z Operačního programu Doprava, a to z 85 procent, stát se podílí 15 procenty. „Z té stavby máme jenom radost, každý den je vidět nárůst jak spodní části, tak dneska i mostovky. Stavba pokračuje podle harmonogramu a už víme, že stihneme termín do konce roku 2015,ubezpečil Bohumil Vébr, ředitel pardubické krajské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR.

 

Z opatovické křižovatky se odborníci přesunuli po silnici I/37 směrem k Pardubicím, k výstavbě mimoúrovňové křižovatky Stéblová. Ta vzniká jako náhrada za zrušený sjezd u místního autobazaru a bude mít podobu oboustranných sjezdů. Tato situace byla důsledkem výstavby nového čtyřpruhu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Do provozu má být tato křižovatka uvedena do prosince 2014.

 

Třetí zastávkou byla stavba na silnici I/37 v Pardubicích v lokalitě Trojice – Paramo. Úsek mezi nádražím a dostihovým závodištěm je nejzatíženější silnicí v Pardubickém kraji. „V loňském roce jsme dokončili první etapu, která vyřešila nadjezd nad silnicí I/2, lávku pro pěší i podchod,“ informoval ředitel krajské správy ŘSD Bohumil Vébr s tím, že je připravována výstavba nového, necelý kilometr dlouhého dvoupruhu podél současné komunikace, který přemostí i železniční koridor. „Na tuto stavbu máme získána veškerá stavební povolení, jsou dokončeny veškeré dokumentace a bude zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby,“ dodal Vébr.

 

Cestou na další zastávku, na prohlídku výstavby obchvatu Chrudimi, se do diskuze nad projektem pustili ředitel krajské správy ŘSD Bohumil Vébr s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým a jeho náměstkem pro dopravu Jaromírem Duškem. Vybudování obchvatu je jediným možným řešením pro odlehčení západní poloviny městského okruhu v Chrudimi a měl by převzít maximální část dopravní zátěže ve směru sever – jih a veškerou tranzitní dopravu. „Do Chrudimi vedou od Pardubic dvě cesty – buď po silnici první třídy, nebo po spojce od Medlešic. Právě v této lokalitě vzniká nová přeložka, která protíná obec Vestec. Odtud by měla být svedena doprava do centra Chrudimi, ale obáváme se, že i po případném zkapacitnění této silnice bude příjezd do města velmi komplikovaný,“ řekl náměstek hejtmana Jaromír Dušek. Jeho slova potvrdil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který chce jednat se samosprávou města Chrudimi o městském územním plánu a variantách řešení této situace. „Všechny navštívené stavební akce jsou záležitostí Ředitelství silnic a dálnic ČR a my jako krajská organizace můžeme být nápomocni v řešení navazujících potřeb na silnicích II. a III. třídy. Taková situace nastane zejména u rychlostní silnice R35,“ uzavřel ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.