Kraj chce bezpečnější silnici I/35   


Pardubice (30. 6. 2014) – Silnice I/35, která je v průběhu rekonstrukce dálnice D1 nejvytíženější spojnicí mezi Čechy a Moravou, se stala velmi nebezpečnou. Za poslední dva a půl roku zde zemřelo 22 lidí. Stoupl také počet těžce zraněných. Poslední nehoda ze 13. června, kdy u Janova při dopravní nehodě v autě uhořely dvě ženy, byla poslední pomyslnou kapkou do poháru trpělivosti i pro hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického. Hejtmanství proto chce aktivně vstoupit do bezpečnostních opatření, která mohou více chránit řidiče na této silnici. Chystá nejprve preventivní billboardovou kampaň a ve spolupráci s Policií České republiky také častější kontroly aut. Prověřuje i možnosti lepšího svislého a vodorovného značení.

 

Začne se prevencí

„I přesto, že se nejedná o silnici v majetku kraje, nechceme jen nečinně přihlížet maření dalších lidských životů v našem regionu. Chystáme proto několik bezpečnostních opatření. V první fázi se zaměříme na prevenci v podobě billboardové emotivní kampaně. Billboardy umístíme právě v nejrizikovějších místech,“ seznámil hejtman Martin Netolický novináře s plány Pardubického kraje. Kraj proto umístí deset billboardů s textem „Řiďte tak, aby nikdo nikomu nechyběl“ s černou siluetou znázorňující možnou oběť nehody. K vidění budou v úsecích Moravská Třebová – Hřebeč, Svitavy – Litomyšl a Vysoké Mýto – Zámrsk. „Statistiky hovoří jasně. V letech 2012 a 2013 na I/35 zemřelo 16 lidí, v letošním roce je to za půl roku již šest osob. Navíc stoupají počty vážně zraněných. Největším problémem je nekázeň řidičů. Většina nehod je způsobena způsobem jízdy, nepřiměřenou rychlostí nebo nevhodným předjížděním. Vedle billboardů proto připravujeme i rozhlasovou kampaň,“ vysvětlil hejtman Netolický.

 

Policie zvýší kontroly

Hejtman Martin Netolický se dohodl s policejním prezidentem Tomášem Tuhým a ředitelem Krajského ředitelství Policie Pardubického kraje Janem Švejdarem na častějších kontrolách v krizových místech I/35. „Policejní prezident přislíbil uvolnění jednoho policejního vozidla navíc, které se od podzimu zaměří na klíčové úseky I/35. My jako kraj ve spolupráci s některými městy na trase zakoupíme nový radar. V žádném případě nechceme komplikovat život všem slušným řidičům. Ten, kdo bude jezdit bezpečně, se nemusí ničeho obávat,“ sdělil Netolický.

 

Pomoci by mělo i lepší značení

Pardubický kraj zároveň jedná s pardubickou správou Ředitelství silnic a dálnic o doplnění dopravních značení. „Pomoci by například mohly střídavé trojpruhy v úseku od Litomyšle po hranici s Olomouckým krajem. Šířka vozovky to zde umožňuje,“ vysvětlil hejtman.

Jako velký problém se jeví nedodržování bezpečné vzdálenosti. Podle zkušeností z jiných zemí by mohla pomoci kombinace svislého a vodorovného dopravního značení. K tomu je určena zatím v našich podmínkách nepříliš známá svislá značka, která upozorňuje řidiče na bezpečnou vzdálenost při doporučené rychlosti. „Tu doplňují šipky na silnici, díky kterým řidič jednoduše pozná, jestli bezpečnou vzdálenost za autem před ním dodržuje,“ doplnil hejtman Netolický.

 

 

Seznam rizikových míst na I/35 podle Krajského ředitelství policie Pardubického kraje

 

popis úseku: začátek kraje – kruhový objezd Chvojenec

délka úseku: 6,0 km
intenzita provozu: 10676 voz./den

 

popis úseku: směr. oblouk před křiž. se sil.  III/3051 – křiž. se sil. III/32256 (směr Dolní Roveň) u Holic
délka úseku: 4,0 km
intenzita provozu: 9778 voz./den

 

popis úseku: Ostřetín – Vysoká u Holic
délka úseku: 2,3
intenzita provozu: 10384 voz./den

 

popis úseku: Týnišťko - Vysoké Mýto
délka úseku: 7,6 km
intenzita provozu: 14821 voz./den

 

popis úseku: Vysoké Mýto - Hrušová

délka úseku: 4,0
intenzita provozu: 15405 voz./den

 

popis úseku: Tržek – Litomyšl

délka úseku: 6,0

intenzita provozu: 16017 voz./den

 

popis úseku: křiž. se sil. III/3530 (Janov) – křiž. se sil I/43 směr Česká Třebová

délka úseku: 9,5

intenzita provozu: 11603 voz./den