Nové rozpočtové
určení daní nám zachraňuje městský rozpočet |
Stávající volební období 2011 - 2014 má dvě poloviny, které se liší
financováním obecních rozpočtů. První dva roky 2011 a 12 byly pro město roky
hubené, neboť městská samospráva s prostředky, se kterými mohla hospodařit
sotva vyšla. Nejhůř bylo v roce 2012, kdy jsme si vzali 3 miliony z
vytvořeného fondu rozvoje bydlení a kdy pracovalo město s minimálními
rezervami. V té době navíc muselo dofinancovat investici do nové výstavní
expozice Městského muzea. Aby hospodaření klaplo, bylo třeba snížit i
mzdové náklady pracovníků Města a městem řízených příspěvkových organizací 0
10%. Přesto byly i v tomto roce poskytnuty dotační prostředky v oblasti
kultury, sportu i dalších neziskových organizací proti jiným rokům v
nezměněné výši.
Od roku 2013 platí nové rozpočtové určení daní, které zvyšuje objem daňových příjmů do rozpočtu našeho města celkem o téměř 20 milionů korun. Největší nárůst je u daně z přidané hodnoty, kde jsme se z původních 60 - 61 mil. Kč posunuli na 70 mil. Kč. a další změny jsou u daně právnických osob a daně ze závislé činnosti. Zvýšení daňových příjmů a radost z něho však kazí snížení dotací u jiných položek, zejména v oblasti školství, kde dříve město dostávalo dotace provozních prostředků na žáka a navíc ještě příspěvky pod okolních obcí, kteří k nám do České Třebové žáky posílají. S těmito prostředky již nyní počítat nemůžeme. I tak došlo přece jen podstatnému zvýšení daňových příjmů města, které tak alespoň kompenzují poměrně velké prostředky, které musíme každoročně dávat na dluhovou službu, t.j. splátky jistiny a úroky z úvěrů města. Ročně to dělalo nyní cca 15 mil. Kč. Stejná dluhová služba bude podle zpracovaného výhledu ještě po celé další volební období, pak se bude poněkud snižovat. Rozpočet města v loňském a letošním roce opět umožnil také investovat, i když jde jen o menší akce, plánů je mnoho a velkých, peníze nám na jejich realizaci chybí. Dříve se jejich nedostatek řešil také prodejem zbytného městského majetku. Dnes už není moc co prodávat, tento zdroj peněz tedy z velké části vyschl. Ještě nějaké byty na prodej budou, ale už jich není mnoho. Zatím se prodávat nesmějí, protože na jejich rekonstrukce byly poskytnuty státní peníze a to je spojeno s blokováním prodeje rekonstruovaných bytů, jednak v tzv. "jezevčíku" na Trávníku, jednak bytů ve čtverci na Farářství. V dalším volebním období však tyto prodeje ještě uskutečnit nelze. Z toho vyplývá, že realizace nových velkých investic v následujících letech nebude možná, a pokud ano, tak jen tehdy, pokud se je podaří financovat ve více letech. Z výše uvedených řádků je vidět, že rozpočet města není bezedný. Je především žádoucí dále nezvyšovat rozdávání peněz formou dotací "do spotřeby", jinak bychom rozpočet města vlastně "projedli". Pokud tedy dotace, pak především investiční tam, kde jsou nejvíc potřeba a kde se podaří získat spoluúčast státu nebo kraje apod. Ještě tu máme Evropskou unii. Připravuje se nové dotační období 2014 - 2020, jednotlivé operační programy ještě nejsou dostatečně upřesněny, vyhlášeny abychom mohli přemýšlet, zda je lze využít i v našem městě a naplánovat si k tomu i potřebné dofinancování. Bude to předně Integrovaný regionální operační program, ten by nás mohl zajímat nejvíce. Už z něho nepůjde realizovat takové projekty jako tělocvičny, kryté bazény či koupaliště, ale mohli bychom se pokusit připravit projekt výstavby nové budovy městské základní umělecké školy, zvlášť pokud by to měla být budova např. energeticky úsporná. Jsou ale i další programy, které by se nás mohly týkat, např. doprava... To už je ale na samostatný článek... Milan Mikolecký 22.7. |