Vysvětleme lépe
pojmy: co je dotace, co je příspěvek a co je mandatorní výdaj
|
Dostal jsem dotazy, týkající se dotací, ve kterých se spojuje
nespojitelné, řekněme hrušky s jablky nebo mandatorní výdaje s dotacemi a
podobně. Zdá se mi, že toto zde již jednou bylo a mohu v archivu
tohoto webu najít příspěvek, kde se to podrobně vysvětluje, co lze spojit a
co nelze. Bylo to v době, kdy se nastoupila mohutná ofenziva sportovní
komise za zvýšení dotací do oblasti sportu a porovnávaly se dotace do sportu
s mandatorními výdaji do organizací pracujícími v kulturní oblasti. Nyní to
mám zase znovu zpátky. Tenkrát asi před deseti - jedenácti lety se tato
ofenziva vyplatila, nové Zedníkovo vedení města již od prvních let své vlády
sportu dopřálo a podstatné zvýšení dotací je již řadu let na takové
výši, že převyšuje obdobné dotace poskytované v jiných okolních městech.
Snadno se o tom lze přesvědčit porovnáním struktury městských rozpočtů,
které jsou všude veřejně přístupné, musí být. Během let se vygenerovala
pravidla, přesněji zásady, podle kterých jsou dotace rozděleny. Dosažená
úroveň vynaložených prostředků do oblasti sportu zůstává vysoká i v
době, kdy počet sportující mládeže klesá a kdy také klesá např. i daňová
výtěžnost města. Město poskytuje dotace oddílům na sportující mládež do 18
let, na trenéry mládeže, dotace na sportovní akce doporučuje sportovní
komise města. Novým zdrojem financování je nyní výtěžek z poplatků za
výherní hrací přístroje, který zatím činí za rok v České Třebové cca 7 mil.
Kč. (Existuje ale stále silnější hlas, který chce rozsah výherních přístrojů
omezit nebo je ve městě ale vůbec zakázat). Přibyl ještě nový dotační titul
na rekonstrukci a rozvoj sportovišť a je to tak správně. Město by mělo
podporovat úroveň sportovišť ve městě, i když není jejich vlastníkem.
Tyto dotace mají společné jedno: město posílá finanční prostředky cizím
subjektům a určuje přesně na co mohou být použity. Také to samozřejmě
podléhá veřejnoprávní kontrole.
Ve výdajovém rozpočtu města 2014 má část sport a tělovýchova celkem 5504 tis. Kč a prakticky všechny tyto prostředky mají charakter dotace, jsou určeny pro přesně popsané účely cizím subjektům. V sousední části "Příspěvky a úhrada služeb v oblasti kultury" je celková částka 19 635 tis. Kč, ale charakter dotace má jen 460 tisíc Kč pro dotace dle doporučení kulturní komise (250 tis.) a přímo pro Triarius (210 tis.), snad i příspěvek pro instituci - Gymnázium (pronájem sálu na školní akademii -39 tis.Kč) a zprostředkovaně ještě příspěvek pro vysílání OIKTV, ale to přece není kultura, ale propagace města a mělo to být v jiné kapitole. Sportovci poukazují na to, že se v rozpočtu města objevují velké částky na zajištění provozu městských v oblasti kultury působících organizací: Kulturního centra, městské knihovny a městského muzea a tuto částku také porovnávají s velkostí dotace do sportu. Nesouhlasí s tím, že dotace do kultury jsou malé, ale díky potřebě zajistit provozní prostředky institucí naopak velmi vysoké (v rozpočtu je příspěvek do oblasti kultury 19 635 tis. Kč) a kladou otázku: nejsou vynaloženy i zbytečně? Vysvětlení je prosté, nejsou to dotace, ale mandatorní výdaje města, které město vynakládá pro zajištění provozu svých zřízených příspěvkových organizací. Skutečných dotací pro cizí subjekty působící v oblasti kultury je minimum. Výše jmenované organizace jsou stejně jako základní a mateřské školy, ZUŠ, DDM nebo Sociální služby příspěvkovými organizacemi města a město zodpovídá za zajištění jejich provozu. Pracují na základě svého statutu, mají svou zřizovací listinu. Budovy, ve kterých působí jsou v majetku Města, Město jmenuje a odvolává vedoucí pracovníky těchto organizací, kontroluje jejich hospodaření. Podobně existují také městská sportovní zařízení, která jsou v majetku města a kterým se také dotace neposílají. Konkrétně se jedná o zimní stadion a skiareál Peklák, které jsou pronajaté za symbolický nájem 6000 Kč (bez DPH) městské společnosti Eko Bi. Další sportoviště - krytý bazén je v základním jmění společnosti Eko Bi a také dotace nedostává. Zde může pouze provozovatel, tedy společnost Ekobi požádat o příspěvek města na úhradu nezaviněné ztráty z provozu, protože obdobná veřejná sportovní zařízení nejsou prakticky nikde výdělečná. V letošním roce byl tak poukázán příspěvek na ztrátu z provozu ZS ve výši 800 tis. Kč a díky mizerné zimě ještě 1,2 mil. Kč na provoz skiareálu Peklák. I tak skončilo hospodaření EkoBi za loňský rok (již podruhé) ve ztrátě, ovšem také díky nevýhodné smlouvě o pronájmu dopravního terminálu Jana Pernera za komerční nájem ve výši cca 1,8 mil. Kč (jen ztráta z provozování terminálu činí za rok přes 800 tis. Kč). V rozpočtu jsou daňové příjmy města využity nejdříve na pokrytí mandatorních výdajů, tedy provoz městských zařízení, městské policie, úklid města, zimní údržbu komunikaci, sekání a údržbu zeleně, veřejné osvětlení, dluhovou službu atd... Teprve to, co tyto mandatorní výdaje převyšuje, může být využito na dotace cizím subjektům, poskytované na základě smlouvy podle určených pravidel, a dále i na investice a opravy městského majetku, úpravy veřejného prostoru, a souhrn všeho tvoří městský rozpočet, který se schvaluje každý rok u nás ve Třebové někdy koncem února a během roku se ještě upřesňuje na základě změn. Během roku se potřeby města a třeba i získané příjmy mohou měnit a je třeba podle toho upravit i rozpočet města. Oblast sportu si myslím nemůže stěžovat. Velkost dotací se nezměnila ani v rozpočtově hubených letech, které byly v tomto volebním období (zvláště pak rok 2012), kdy naopak město snižovalo mandatorní výdaje i tam, kde nemuselo (platy zaměstnanců úřadu i příspěvkových organizací mimo učitelů klesly o 10%, do rozpočtu bylo třeba z části použít i prostředky Fondu rozvoje bydlení, jen aby mohlo zachovat velikost dotací ve stejné nesnížené hodnotě. Podle toho se dá říci, že i dotace města tak také nabyly významu "mandatorních výdajů". Zastupitelé se k nim alespoň takto chovali a nepadl žádný návrh na snížení dotací. Peněz pro dotace nebude nikdy dostatek, jde o priority. Nepovažuji za dobré svázat na věky systém do stávajících zásad, ale vytvořit pružný grantový systém, který by reagoval na potřeby v každém roce. Včas granty vyhlásit, hodnotit předložené projekty, aby nemohlo docházet ke zneužívání dotací. Pokud bude systém stále stejný zaměřený jen na mládež, sportovní organizace se přizpůsobí. Budou vytvářet i těžko uvěřitelné počty registrovaných mladých sportovců.... Šetřeme i v dotacích do sportu, přesněji využívejme je skutečně pro sport. Je zde započítána např. i dotace na Týden sportu - kolik peněz z tohoto penězovodu jde skutečně na sport? Ušetřilo by se, kdyby se akce rozdělila, sportování na Týdnu sportu bylo předmětem zájmu sportovní (a školní) komise, pak druhá část, nazvaná Třeba "Dny města" by mohla být řízena a financována Kulturním centrem spolu s kulturní komisí. (mm).
|