Cesty na staré
Lhotce
- Dobrý den,
- Již delší dobu sleduji stav komunikací na "Staré Lhotce" kdy po každém
velkém dešti je 100% prašných cest splavena takřka na hlavní silnici.
Náprava (tj. oprava cest do stavu před lijáky) přichází formou čistícího
vozu, který kartáčem zamete a posbírá vyplavenou šotolinu ze silnice a
"zbytky" cesty odveze neznámo kam. Ano, člověk by si myslel, že v 21.
století, lidé, kteří jsou zaměstnáni ve vyšších funkcích městské
společnosti EkoBi přemýšlí a mohlo by jím dojít, že pokud něco dole
zametu, zákonitě to asi musí "někde" chybět... a bylo by dobré to tam
vrátit.
Již před několika lety byla sepsána petice občany "Staré Lhotky" na
obnovu komunikací ve zmíněné části. Petice byla zřejmě smetena ze stolu a
dobře uklizena. Osadní výbor ani nezapisoval neustálé stížnosti občanů a
zastupitelstvo taktéž celou problematiku házelo kamsi ... ehmm někam.
Pokud bych jen uvažoval, popíšu situaci následovně: Stávající komunikace
od č.p. 207 až po č.p. 3 je v katastrofálním stavu a radši nekomentuji
stav mostku přes potok Hluboček. Zmiňuji mimo jiné proto, že na tuto
komunikaci jsou navigací vedeny všechny složky integrovaného záchranného
systému a je zde počítáno i s běžnou dopravní obslužností. V minulém roce
proběhla jakási akce "oprava" zmiňovaného úseku, s výsledným efektem "Pat
a Mat" ...
Pokud bych psal konkrétní čísla a místa, tak jde o celý úsek cesty vpravo
od kapličky počínaje a u čp.207 konče - nejhorší místo je zmíněno výše -
tj. zhruba necelých 650m, dále pak o hojně využívanou cestu hlavně chodci
a cyklisty od č.p. 3 po č.p. 132, kde se stal již několikrát za poslední
dobu úraz chodce.
Nefunkčnost srážek vody ve zmíněných úsecích je samozřejmostí již po
několik let a díky tomu postupně začínají trpět i veškeré opěrné zdi,
dochází zde k jejich provalení a borcení. Jinými slovy je zde díky
liknavosti řešení problému a neinvesticím města, zaděláno na velký
problém.
- Pár útržků a střípků z minulosti, abychom si osvěžili paměť co je
vlastně město a co jsou přidružené obce:
Citace ze
http://www.ceska-trebova.cz/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=2175&id_dokumenty=3538
strana 22 a 23 - text starý více než 10 let
" Komunikace: Místní komunikace
Letní a zimní údržbu na komunikacích a chodnících v lokalitě města Česká
Třebová a v přidružených obcích Skuhrov, Svinná a Kozlov
provádí městská společnost Eko Bi s.r.o. V její správě je celkem 135
pojmenovaných ulic o celkové délce cca 85 km,
včetně bezejmenných ulic v okrajových částech města. Zvláště tyto
komunikace jsou ve značně nevyhovujícím stavu.
Povrch těchto cest je většinou prašný, terén členitý. Rovněž zde není
kanalizační řád a prašný povrch cest je vymílán nejen
vodou povrchovou, ale i splaškovou a vodou z dešťových svodů přilehlých
nemovitostí vyústěných na povrch komunikace.
Údržba povrchu těchto komunikací probíhá zhruba 2x ročně a to formou
zpevnění asfaltovým recyklátem. Letní údržba asfaltových
povrchů spočívá ve frézování výtluků, většinou však emulzní výspravou.
Výstavba nových komunikací je závislá na množství
uvolněných prostředků z rozpočtu města. V průměru to představuje částku
okolo 7.000.000,- Kč ročně, což obnáší výstavbu 2-3
komunikací dle náročnosti stavby. Jedná se o celkovou rekonstrukci včetně
konstrukčních vrstev. "
Další citace z OIK:
http://www.oik.cz/view.php?cisloclanku=2004072303 zhruba z roku 2004 -
kde se mimo jiné píše:
" Ulice Stanislava Kostky Neumanna na Parníku v České Třebové dostává
nový povrch. V posledních dnech ji zde firma mění z prašné na asfaltovou.
Změna nastane také u přilehlých chodníků, které dostanou nové obrubníky.
"
Další citace z OIK:
http://www.oik.cz/view.php?cisloclanku=2007100072 zhruba z roku 2007 -
kde se mimo jiné píše:
" Kolem roku 1996 bylo ve městě zhruba 13 kilometrů prašných cest. V
současné době po mnoha opravách zbývají pouze asi 2 kilometry. "
Ano bavíme se stále o městě, do kterého spadá mj. i Lhotka (vidno z
dokumentů), ale z nějakého neznámého důvodu je vedena jako přidružená
obec
http://www.ceska-trebova.cz/investice-opravy-a-udrzba/ds-1133/archiv=0&p1=1827
, kde je každoroční částka na opravy a údržby pro celou oblast z
dostupných pramenů již několik let dělena takto:
rok 2011 Lhotka - 400 000 Kč
rok 2010 Lhotka - 250 000 Kč
rok 2009 Lhotka - 250 000 Kč
rok 2008 Lhotka - 250 000 Kč
rok 2007 Lhotka - 250 000 Kč
Opravy v Kč jsem uvedl záměrně - do této směšně útlé kolonky totiž
připadají všechny akce opravného charakteru v uzemním celku Lhotka, tedy
včetně sídliště. Do oprav spadá mnoho věcí, i ku příkladu opravy výtluků
silnic a cest, chodníků, opravy mostků, nátěry zábradlí a jiné nemálo
nákladné věci...
Pokud máte více informací a dokážete zpřesnit některé výtky, budu rád za
zveřejnění i za pokus o řešení.
S díky a pozdravem Ondřej Kubíček
-
Co s
komunikacemi na staré Lhotce
Děkuji panu Kubíčkovi za příspěvek do diskuze, považuji jej za
závažný. Věřím že se s ním bude zabývat také Osadní výbor na staré Lhotce,
který má velký vliv na to, co se bude dělat a které investice budou
prioritní. Pamatuji se na to, že osadní výbor před několika lety
připravil a zveřejnil studii na úpravu volné parcely nad autobusovou
zastávkou Lhotka jako příklad toho, že myslí na zkrášlení obce a že jde o
realizovatelnou investici. Nakonec k ní nedošlo, právě proto, že
zejména po deštích vznikl havarijní stav místních komunikací. Dokonce
byly na Lhotce organizovány petice, které potvrdily, že to je v zájmu
veřejnosti. Proto se zahájily investice do oprav místních komunikací,
pamatuji se např. na komunikaci nad autobazarem tehdy Soren od čp. 134 k
čp. 89 a jistě i další. Některé místní komunikace byly pak následně
opraveny v souvislosti s investicí do vodárenských sítí. Potom však
osadní výbor "přehodil výhybku" a veškeré své v městském rozpočtu
plánované prostředky, tedy 400 tis. Kč věnoval Sokolu Lhotka na vybudování
nového sportovního hřiště s umělým povrchem. Bylo neuvěřitelně drahé,
protože Pardubický kraj nemohl dodat dotaci ve výši, která byla původně
avizována a tak to doplatilo město Česká Třebová a to dokonce z budoucích
finančních zdrojů určeného pro starou Lhotku. Hřiště, ač nemá
potřebné rozměry pro závodní sport (dostatečné prostory okolo) stálo více
než 900 tis. Kč. Areál Sokola se však stal upraveným centrem
sportovního a společenského dění na staré Lhotce. V rozpočtu na letošní
rok 2014 však proto osadní výbor na Lhotce nedostal pro akce dle svých
dispozic celých 400 tisíc jako jiné osadní výbory, ale pouze 249 tisíc
korun. O sdělení, jaké investice se chystají letos na staré Lhotce jsem
požádal odbor rozvoje města a investic:
"Na základě požadavků osadního výboru Lhotka byla
realizována akce č.1 - oprava prostranství u hasičské
zbrojnice - 147 172,- Kč. Dále - akce č.2
- má být realizována oprava komunikace od č.p.9 k č.p.1 - bude provedeno,
pokud budou dostačovat finance, cenový odhad je 121 000,-Kč.
A nakonec akce č.3 - prodloužení chodníku u autobazaru na
špici - letos bude provedena pouze projektová dokumentace - 29
040,-Kč."
Z výše uvedeného je vidět, že často nejde jen o nedostatek finančních
prostředků, ale i to, jaké budou určeny priority a kam budou tyto peníze
investovány. Hřiště s umělým povrchem na Lhotce lze sice považovat
za úspěch, ale na druhé straně je potřeba dodat, že takové by
velmi potřebovali a více využili třeba ve sportovním areálu gymnázia
nebo ZŠ na Parníku. Podobně to je i s investicemi do komunikací. Letos
jsem osobně velmi vděčen za "nedohodu" o původně plánované investici
ve výši 750 tis. Kč do asfaltování parkoviště v zadním traktu domů z ulice
Nádražní, ze kterých by ostatní občané města neměli vůbec nic. Tato akce
vznikla jako slib vedení města při rekonstrukci Nádražní ulice v situaci,
kdy zde bydlící občané museli z ulice svá auta přeparkovat jinam. Tři roky
bezplatně využívali nově vydlážděné parkoviště na Hrdličáku a ostatní
návštěvníci akcí v Kulturních akcí přitom neměli kam svá auta zaparkovat.
Asfaltování zadních traktů domů se neuskuteční, peníze zbudou pro jiné potřebnější investice a Hrdličák se otevře pro všechny.
Ovšem již za peníze.
Ještě k výše uvedeným číslům a citátům: Na starou Lhotku bylo skutečně
dříve plánováno v rozpočtu města pouze 250 tis. Kč, díky působení předsedy
osadního výboru Ing. Rudolfa Sýkory se podařilo v roce 2010 starou Lhotku
zrovnoprávnit s ostatními přidruženými obcemi města, aby dostávala
také 400 tis. Kč pro svoje akce. Slova o kilometrech prašných cest osobně
beru spíše jako propagační informaci. K velkému posunu opravdu došlo, ale kvalita
provedených prací není zdaleka optimální a to i v oblastech, na kterých
by městu mělo záležet. Vezměte si např. výstavbu (prestižního) sídliště rodinných domků U
Kateřiny, která je spojená s městem zcela provizorní jednosměrnou
(bezejmennou) spojkou dolů do Benátek s
kvalitou podobnou cestám ve Zhoři. Je sice "bezprašná", ale je to ostuda.... |