Cesty na staré Lhotce                                                             
Dobrý den,
Již delší dobu sleduji stav komunikací na "Staré Lhotce" kdy po každém velkém dešti je 100% prašných cest splavena takřka na hlavní silnici. Náprava (tj. oprava cest do stavu před lijáky) přichází formou čistícího vozu, který kartáčem zamete a posbírá vyplavenou šotolinu ze silnice a "zbytky" cesty odveze neznámo kam. Ano, člověk by si myslel, že v 21. století, lidé, kteří jsou zaměstnáni ve vyšších funkcích městské společnosti EkoBi přemýšlí a mohlo by jím dojít, že pokud něco dole zametu, zákonitě to asi musí "někde" chybět... a bylo by dobré to tam vrátit.
 Již před několika lety byla sepsána petice občany "Staré Lhotky" na obnovu komunikací ve zmíněné části. Petice byla zřejmě smetena ze stolu a dobře uklizena. Osadní výbor ani nezapisoval neustálé stížnosti občanů a zastupitelstvo taktéž celou problematiku házelo kamsi ... ehmm někam.
Pokud bych jen uvažoval, popíšu situaci následovně: Stávající komunikace od č.p. 207 až po č.p. 3 je v katastrofálním stavu a radši nekomentuji stav mostku přes potok Hluboček. Zmiňuji mimo jiné proto, že na tuto komunikaci jsou navigací vedeny všechny složky integrovaného záchranného systému a je zde počítáno i s běžnou dopravní obslužností. V minulém roce proběhla jakási akce "oprava" zmiňovaného úseku, s výsledným efektem "Pat a Mat" ...
Pokud bych psal konkrétní čísla a místa, tak jde o celý úsek cesty vpravo od kapličky počínaje a u čp.207 konče - nejhorší místo je zmíněno výše - tj. zhruba necelých 650m, dále pak o hojně využívanou cestu hlavně chodci a cyklisty od č.p. 3 po č.p. 132, kde se stal již několikrát za poslední dobu úraz chodce.
Nefunkčnost srážek vody ve zmíněných úsecích je samozřejmostí již po několik let a díky tomu postupně začínají trpět i veškeré opěrné zdi, dochází zde k jejich provalení a borcení.  Jinými slovy je zde díky liknavosti řešení problému a neinvesticím města, zaděláno na velký problém.
 
Pár útržků a střípků z minulosti, abychom si osvěžili paměť co je vlastně město a co jsou přidružené obce:
Citace ze http://www.ceska-trebova.cz/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=2175&id_dokumenty=3538 strana 22 a 23 - text starý více než 10 let

" Komunikace: Místní komunikace
Letní a zimní údržbu na komunikacích a chodnících v lokalitě města Česká Třebová a v přidružených obcích Skuhrov, Svinná a Kozlov
provádí městská společnost Eko Bi s.r.o. V její správě je celkem 135 pojmenovaných ulic o celkové délce cca 85 km,
včetně bezejmenných ulic v okrajových částech města. Zvláště tyto komunikace jsou ve značně nevyhovujícím stavu.
Povrch těchto cest je většinou prašný, terén členitý. Rovněž zde není kanalizační řád a prašný povrch cest je vymílán nejen
vodou povrchovou, ale i splaškovou a vodou z dešťových svodů přilehlých nemovitostí vyústěných na povrch komunikace.
Údržba povrchu těchto komunikací probíhá zhruba 2x ročně a to formou zpevnění asfaltovým recyklátem. Letní údržba asfaltových
povrchů spočívá ve frézování výtluků, většinou však emulzní výspravou. Výstavba nových komunikací je závislá na množství
uvolněných prostředků z rozpočtu města. V průměru to představuje částku okolo 7.000.000,- Kč ročně, což obnáší výstavbu 2-3
komunikací dle náročnosti stavby. Jedná se o celkovou rekonstrukci včetně konstrukčních vrstev. "


Další citace z OIK: http://www.oik.cz/view.php?cisloclanku=2004072303 zhruba z roku 2004 - kde se mimo jiné píše:
" Ulice Stanislava Kostky Neumanna na Parníku v České Třebové dostává nový povrch. V posledních dnech ji zde firma mění z prašné na asfaltovou. Změna nastane také u přilehlých chodníků, které dostanou nové obrubníky.  "

Další citace z OIK: http://www.oik.cz/view.php?cisloclanku=2007100072 zhruba z roku 2007 - kde se mimo jiné píše:
" Kolem roku 1996 bylo ve městě zhruba 13 kilometrů prašných cest. V současné době po mnoha opravách zbývají pouze asi 2 kilometry. "

Ano bavíme se stále o městě, do kterého spadá mj. i Lhotka (vidno z dokumentů), ale z nějakého neznámého důvodu je vedena jako přidružená obec  http://www.ceska-trebova.cz/investice-opravy-a-udrzba/ds-1133/archiv=0&p1=1827 , kde je každoroční částka na opravy a údržby pro celou oblast z dostupných pramenů již několik let dělena takto:

rok 2011 Lhotka - 400 000 Kč
rok 2010 Lhotka - 250 000 Kč
rok 2009 Lhotka - 250 000 Kč
rok 2008 Lhotka - 250 000 Kč
rok 2007 Lhotka - 250 000 Kč

Opravy v Kč jsem uvedl záměrně - do této směšně útlé kolonky totiž připadají všechny akce opravného charakteru v uzemním celku Lhotka, tedy včetně sídliště. Do oprav spadá mnoho věcí, i ku příkladu opravy výtluků silnic a cest, chodníků, opravy mostků, nátěry zábradlí a jiné nemálo nákladné věci...
Pokud máte více informací a dokážete zpřesnit některé výtky, budu rád za zveřejnění i za pokus o řešení.
S díky a pozdravem Ondřej Kubíček
 
Co s komunikacemi na staré Lhotce 

  • Děkuji panu Kubíčkovi za příspěvek do diskuze, považuji jej za závažný. Věřím že se s ním bude zabývat také Osadní výbor na staré Lhotce, který má velký vliv na to, co se bude  dělat a které investice budou prioritní.  Pamatuji se na to, že osadní výbor před několika lety připravil a zveřejnil studii na úpravu volné parcely nad autobusovou zastávkou Lhotka jako příklad toho, že myslí na zkrášlení obce a že jde o realizovatelnou  investici. Nakonec k ní nedošlo, právě proto, že zejména po deštích vznikl havarijní stav místních komunikací. Dokonce  byly na Lhotce organizovány petice, které potvrdily, že to je v zájmu veřejnosti. Proto se zahájily investice do oprav místních komunikací, pamatuji se např. na komunikaci nad autobazarem tehdy Soren od čp. 134 k čp. 89 a jistě i další. Některé místní komunikace byly pak následně opraveny v souvislosti s investicí do vodárenských sítí.  Potom však osadní výbor "přehodil výhybku" a  veškeré své v městském rozpočtu plánované prostředky, tedy 400 tis. Kč věnoval Sokolu Lhotka na vybudování nového sportovního hřiště s umělým povrchem. Bylo neuvěřitelně drahé, protože Pardubický kraj nemohl dodat dotaci ve výši, která byla původně avizována a tak to doplatilo město Česká Třebová a to dokonce z budoucích finančních zdrojů  určeného pro starou Lhotku. Hřiště, ač nemá potřebné rozměry pro závodní sport (dostatečné prostory okolo) stálo více než 900 tis. Kč.  Areál Sokola se však stal upraveným centrem sportovního a společenského dění na staré Lhotce. V rozpočtu na letošní rok 2014 však proto osadní výbor na Lhotce nedostal pro akce dle svých dispozic celých 400 tisíc jako jiné osadní výbory, ale pouze 249 tisíc korun. O sdělení, jaké investice se chystají letos na staré Lhotce jsem požádal odbor rozvoje města a investic:
  • "Na základě požadavků osadního výboru Lhotka byla realizována akce č.1 - oprava prostranství u hasičské zbrojnice - 147 172,- Kč. Dále  - akce č.2 - má být realizována oprava komunikace od č.p.9 k č.p.1 - bude provedeno, pokud budou dostačovat finance, cenový odhad je 121 000,-Kč. A nakonec akce č.3 - prodloužení chodníku u autobazaru na špici - letos bude provedena pouze projektová dokumentace - 29 040,-Kč."

  • Z výše uvedeného je vidět, že často nejde jen o nedostatek finančních prostředků, ale i to, jaké budou určeny priority a kam budou tyto peníze investovány. Hřiště s umělým povrchem na Lhotce lze sice považovat za úspěch, ale na druhé straně je potřeba dodat, že  takové  by velmi  potřebovali a více využili třeba ve sportovním areálu gymnázia nebo ZŠ na Parníku. Podobně to je i s investicemi do komunikací. Letos jsem osobně velmi vděčen za "nedohodu" o původně plánované investici  ve výši 750 tis. Kč do asfaltování parkoviště v zadním traktu domů z ulice Nádražní, ze kterých by ostatní občané města neměli vůbec nic. Tato akce vznikla jako slib vedení města při rekonstrukci Nádražní ulice v situaci, kdy zde bydlící občané museli z ulice svá auta přeparkovat jinam. Tři roky bezplatně využívali nově vydlážděné parkoviště na Hrdličáku a ostatní návštěvníci akcí v Kulturních akcí přitom neměli kam svá auta zaparkovat.  Asfaltování zadních traktů domů se neuskuteční, peníze zbudou pro jiné potřebnější investice a Hrdličák se otevře pro všechny. Ovšem již za peníze.  
  • Ještě k výše uvedeným číslům a citátům: Na starou Lhotku bylo skutečně dříve plánováno v rozpočtu města pouze 250 tis. Kč, díky působení předsedy osadního výboru Ing. Rudolfa Sýkory se podařilo v roce 2010 starou Lhotku zrovnoprávnit s ostatními přidruženými obcemi  města, aby dostávala také 400 tis. Kč pro svoje akce. Slova o kilometrech prašných cest osobně beru spíše jako propagační informaci. K velkému posunu opravdu došlo, ale kvalita provedených prací není  zdaleka optimální a to i v oblastech, na kterých by městu mělo záležet. Vezměte si např. výstavbu (prestižního) sídliště rodinných domků U Kateřiny, která je spojená s městem zcela provizorní jednosměrnou (bezejmennou) spojkou dolů do Benátek s kvalitou podobnou cestám ve Zhoři. Je sice "bezprašná", ale je to ostuda....

                                                                                                                                                       Milan Mikolecký