Kterou sochu Jana Pernera vybere komise?                        
Na tuto otázku si budeme muset počkat do konce listopadu. Zatím si tedy můžeme prohlédnout čtyři návrhy, z nichž jeden má i alternativu, dva návrhy mají již i model. Také já jsem se šel podívat, co bude zdobit nové náměstí Jana Pernera. Dovolím si zde vyjádřit svůj názor a výběr z pohledu fandy a historika přes železnici. Můj názor je jen názor jedince, obyčejného občana města Česká Třebová bez větších uměleckých vloh a není rozhodující. Nechci nijak nikoho ovlivňovat, myslím si, že ani nemohu. Ale socha by měla být čestným památníkem, který bude zdobit jeden ze vstupů do našeho města a tím je právě nádraží a zde budovaný multifunkční terminál. Socha zde bude stát jistě alespoň několik desetiletí, protože osobnost Jana Pernera je apolitická a nehrozí zde odstranění podle toho, kam se společnost ubírá a jaké je zde politické zřízení.
U mne vyhrává návrh číslo 2. Tato socha Jana Pernera se mi líbí. Je detailně propracovaná, vystihuje možná i povahu této osobnosti železničních dějin. Neznáme jeho přesnou podobu, když žil, neexistovala fotografie, existuje jen kresba jeho obličeje. Možná sokl pod touto sochou by mohl být jiný, např. takový jako pod návrhem č. 4, přesto je svým způsobem symbolický, kolejnice je přece symbolem železnice.
Návrh č. 4 představuje též postavu Jana Pernera v uniformě úředníka, kterým byl. Je škoda, že socha má propracované některé detaily, např. zdobení rukávů uniformy, kdežto obličej Jana Pernera je jaksi nedodělaný. Ve skutečném provedení soklu bych se rád přimluvil na změně parní lokomotivy. Stroj, odpovídá stroji StEG IVc. Tyto lokomotivy byly lokálkové, navíc se vyráběly až po více jak 30. letech po jeho smrti. Symbolické by bylo provedení lokomotivy odpovídající strojům Olomouc, Praha a Čechy, které zahajovaly provoz na trati, na jejíž výstavbě se Jan Perner značnou mírou podílel a stala se mu také osudovou.
Návrh č. 3 by se dal akceptovat v alternativním provedení, zde je socha opět představující inženýra Pernera. Na symbolu okřídleného kola není asi co zkazit. Postava na modelu tohoto návrhu vůbec ing. Pernera nepřipomíná.
Jako nejhorší se mi jeví návrh č. 1. Jedná se sice o moderní pojetí, ale nerad bych denně chodil okolo sochy, která spíše než inženýra, který i do našeho města donesl pokrok, připomíná jakousi obludu. V tomto jsem asi konzervativní, myslím si, že moderna k vypodobení historických postav nepatří. Postava by měla být realistická, odpovídající podobou skutečnosti, i když neznáme přesnou podobu Jana Pernera. Doufejme tedy, že výběrová komise vybere správně a přihlédne také na Anketu města a na názory občanů. Socha se dosud netvoří, dají se přece udělat změny.
                                                                                                                                                                   Pavel Stejskal