-
(Předvolební)
rozhovor
-
s hejtmanem Pardubického kraje
Martinem Netolickým
-
Máte
možnost sledovat dění v České Třebové a na českotřebovské radnici jak
z pozice občana tak i z pozice krajského hejtmana. Jak moc se tyto dva
pohledy odlišují? Navíc můžete srovnávat rozvoj a dění v České Třebové
s jinými městy kraje. Jak z tohoto srovnání vycházíme?
-
- Myslím, že z pohledu Pardubického kraje velký rozdíl mezi Českou
Třebovou a ostatní městy obdobné velikosti a významu není. Spolupráce
kraje s vedením města je na dobré úrovni. Myslím, že o všem, co Česká
Třebová potřebuje, jsem byl buď já, nebo další krajští radní, dobře
informováni. V kraji se proměňují všechna města a Česká Třebová nijak
nezaostává. Říkám to s čistým svědomím, protože mohu srovnávat. Já sám
mám ještě tu výhodu, že mohu sledovat dění ve městě „zevnitř“, tedy jako
Třebovák. Často diskutuji s občany a získávám tak další zpětnou vazbu,
která je pro mne velmi důležitá. V rámci svých možností se pak podílím na
řešení nejrůznějších průblémů. Podařilo se mi tak pomoci při dodatečném
navýšení dotace od města na revitalizaci areálu TJ. Sokol, po zjištění
možností na SFDI se snažím, aby Město zrychlilo přípravu stavby
cyklostezky přes Podhorku do Rybníka, apod.
-
- Již tři
volební období pracuje vedení města ve stejné sestavě. To může znamenat
také stereotypy, spojené buď s prosazováním nebo opomíjením některých
oblastí a zájmů. Přemýšlíte o některých oblastech, kde by měly nastat
změny?
-
- Práce na radnici je natolik významná, že nemůže být nikdy jen formální
a nelze ji dělat bez velkého nasazení, jen tak napolovic. Je to také práce
s lidmi, kteří mají rozličné požadavky a cíle. Mnozí se snaží využít svůj
vliv ve vedení i při směrování dalšího rozvoje města. Bylo by špatně,
kdyby se to mělo projevit třeba v opomíjení některých oblastí života
města. Zvlášť ve městě naší velikosti však nelze rozvíjet všechny
oblasti rovnoměrně, takže někdy je více investic v oblasti kultury, jindy
ve sportu nebo v sociální oblasti. Určité stereotypy po letech ovšem jistě
nastat mohou, sám bych si to ale také možná po tolika letech na radnici
nechtěl připustit.
-
- Léta
megalomanských akcí jsou zřejmě za námi. Myslíte, že se ještě mohou
s novým alokačním obdobím EU na chvíli vrátit?
-
- Rozhodně už nebude možné z dotací EU budovat či rekonstruovat
sportoviště, parky, náměstí apod. Význam bude mít zapojení města do Místní
akční skupiny Orlicko. To je cesta, jak prosadit dotace pro menší projekty
do cca 10 milionů korun. Integrovaný regionální operační program zase
umožní rekonstrukce (krajských) silnic II. třídy. Zde si dovedu představit
např. rozšíření silnice II/358 ve stoupání do Zhoře na 3 pruhy. V dalším
operačním programu budou mít přednost energeticky úsporné projekty.
Dotace EU však ještě nekončí. Ještě letos by se měly například zahájit
práce na zateplení budovy krajské střední školy VOŠ a SŠT v Habrmanově
ulici. To ovšem není nic megalomanského, ale velmi potřebná investice,
která přinese úspory.
-
- Starosta
města sliboval s novými investicemi velký přírůstek obyvatel, místo toho
však pokračoval další pokles. Vidíte cestu, jak se tomu bránit?
-
- To je velký problém řady měst v kraji, nejvíce se týká České a
Moravské Třebové, ale také Králík nebo Hlinska. Univerzální lék na to
jistě není. Možná to souvisí s tím, že jsme v uplynulém období investovali
velké prostředky do nadstavbových aktivit a připravili jsme sice kvalitní
podmínky pro využívání volného času, ale to samo o sobě nestačí. Tyto
aktivity totiž mohou stejně dobře využívat jak domácí, tak i lidé z okolí,
což samo od sebe nové obyvatele nepřineslo. Aby odtud lidé neodcházeli,
potřebují zde mít dostatek pracovních příležitostí. Druhou důležitou
podmínkou růstu je i dostatek stavebních parcel v atraktivních
lokalitách. Právě v tomto Česká Třebová nijak nevyniká. Mnoho lidí staví
raději v okolí a lze to pozorovat i v každoročních statistikách. Zlomit
stávající pokles je však běh na dlouhou trať.
-
- Dlouho
jsme vyhlíželi příchod investora – společnosti Metrans. Už přišel,
přinesl práci, ale současně i problémy na silnicích. Z úrovně města je asi
nevyřešíme.
-
- To, že máme terminál Metrans, je důležité. Zatím sice ne pro počet
pracovních míst, ale proto, že Metrans zabránil poklesu významu
železničního uzlu a zachránil tak pracovní místa na železnici. Navíc má
před sebou další rozvoj, která ještě práci přinese. Škoda, že při
přípravě výstavby logistického terminálu nebyly žádné požadavky na
silniční síť v regionu. Dnes vidíme ty důsledky především na silnicích II.
a III. tříd. Kraj připravuje rekonstrukci příjezdové komunikace od Korada
po terminál, ale definitivně uspokojivým řešením bude až napojení na
vybudovanou R35, kde bude mít Česká Třebová dvě napojení přes I/43 u
Opatovce a pomocí II/358 u Litomyšle.
-
- Druhým
rokem si „užíváme“ nové rozpočtové určení daní, které nám přidalo do
rozpočtu nové prostředky. Jak se to projevuje v jiných městech našeho
kraje?
-
- Všude došlo k nárůstu na straně příjmů. Velký vliv na to má také
velikost katastru. V konečném důsledku lze říct, že to bylo dobré
opatření. Konkrétně pro Českou Třebovou byl v roce 2012 (ještě podle
starého RUD) daňový příjem města 152 mil. Kč,o rok později již 173 mil.
Kč. I když došlo ke zrušení příspěvku na žáky základních a mateřských
škol, je to podstatné navýšení příjmů města. Díky němu je možné i nyní,
kdy splácíme úvěry města (ročně cca 15 mil. Kč), udržet možnost
investovat do infrastruktury města a neomezovat dotace. Navíc se
probudila ekonomika a daňová výtěžnost roste. Rozpočet příjmů bude tak
letos překročen.
-
- Kdybyste
byl po volbách (čistě hypoteticky) v České Třebové starostou, co by bylo
vaší prioritou?
-
- Opravdu čistě hypoteticky, protože mé postavení na kandidátní listině
ČSSD pro komunální volby je úmyslně takové, aby bylo všem jasné, že na
post starosty v žádném případě aspirovat nechci. Už jen z toho důvodu, že
svou hejtmanskou funkci chci dělat naplno a nemám žádné postranní úmysly.
Ale kdybych se tedy hypoteticky na chvíli tím starostou stal? I zde bych
se věnoval této funkci trvale na plný úvazek a nesháněl žádné další
uplatnění mimo město. Na radnici bych se přednostně zaměřil na řešení
konkrétních problémů. Zcela jistě by mezi ně patřil velmi neprůhledný
systém zásobování pitnou vodou a čištění odpadních vod. Myslím, že tento
systém, nastavený v polovině devadesátých let s městskou Vodárenskou
společností jako prázdnou skořápkou, kde provoz a služby zajišťuje
soukromá společnost ORVOS, je třeba do budoucna zvážit. Je to rarita
v kraji a pro mě osobně nepochopitelný paskvil, do kterého jsem za osm
let, i přes veškeré snahy, nedokázal zcela proniknout. Něco podobného jsem
zažil i při mém nástupu do funkce hejtmana, když firma OREDO zajišťovala
některé služby pro veřejnou dopravu v kraji. Tehdy jsme to rychle řešili,
a kdybychom nezasáhli, stálo by to kraj spoustu peněz. Mimo rychlých
rozhodnutí bych ve své hypotetické funkci starosty připravoval a
diskutoval i strategická rozhodnutí, tedy stěžejní akce s přesahem do
dalších volebních období. Město musí mít také vizi dalšího rozvoje, svůj
reálný strategický plán a zásady územního rozvoje.
-
- Je
důležité i politické zařazení radnice? Zmiňuji o v souvislosti s tím, že
po letech nestranictví vstoupil starosta Jaroslav Zedník do TOP09, bohužel
právě v době, kdy tato strana odešla z vlády… Nebo to za důležité
nepovažujete a může to „zachránit“ např. místostarosta z ČSSD?
-
- Mohu odpovědět jen z úrovně Pardubického kraje. U nás rozhodně
nerozlišujeme, v které straně je nebo není starosta toho kterého města
nebo obce. Je to jeho věc a věc občanů, kteří jej zvolili či zvolí.
Osobně spolupracuji na stejné úrovni jak s Jaroslavem Zedníkem (TOP09),
tak nestraníkem Petrem Hájkem, starostou Ústí nad Orlicí, Michalem Kortyšem (ODS), starostou města Litomyšle nebo starostou Poličky
Jaroslavem Martinů(ODS) apod. Nemohu ale posoudit, zda to stejné platí
na pražských ministerstvech.
-
- Děkuji za rozhovor. Milan Mikolecký 19/8 2014
-
|