Českotřebovský deník 227/2014  (28.9.2014)                       

Nová publikace Českotřebováka Antonína Škacha

Třebovák Antonín Škach je uznávaný plochodrážní novinář a pro Třebováky především soukromý učitel angličtiny. Loni v r. 2013 vydal v orlickoústeckém nakladatelství OFTIS skutečně velmi obdivuhodnou publikaci  (o hmotnosti kilogram) "Jiří Štancl - fenomén ploché" dráhy. Ve  své snaze pokračoval a tak letos k tomuto titulu přidal i další, tentokrát s názvem "Sekáček se zlatou přilbou..." o další legendě českého plochodrážního sportu Antonínu Kasperovi starším. 
Zájem o plochou dráhu neboli anglicky speedway  si Antonín Škach udržel od chlapeckých let a prohloubil, sbíral všechny články a dostupné informace, stal se kamarádem mnoha českých významných plochodrážních závodníků a také plochodrážním novinářem.  Z vlastních prostředků vydal první plochodrážní ročenku, neměl zajištěn žádný sponzoring, prodělal spoustu peněz. Přesto byla přínosem. Když totiž nechtěl v tomto ztrátovém projektu pokračovat, ozval se důležitý sponzor, potom i další.  Plochodrážní ročenka  díky Antonínu Škachovi vychází  každoročně, letos je již v přípravě její desátý ročník 2014. Mapuje veškeré české dění v plochodrážním sportu, obsahuje veškeré výsledky závodů v roce, také fotografie, plán nové sezóny…  Také reportáže ze všech závodů, které píše Antonín Škach vždy z depa, nikoliv z tribuny.  Ještě k nové publikaci "Sekáček se zlatou přilbou". podle  Speedway A - Z.cz (projektu Antonína Škacha) vyšla dne 4. září t.r., je to tedy vlastně velmi čerstvá zpráva.  Předmětem zájmu Antonína Škacha  se stala legenda české a československé ploché dráhy. Téma je zpracováno pět velmi zajímavým způsobem, publikace si zaslouží veřejnou prezentaci jistě i u nás v České Třebové, v trvalém bydlišti autora.  Více ZDE  (O nově vydané publikaci připravím s autorem do dalšího vydání Čt. zpravodaje na listopad rozhovor.)
 
O ponásledovaných křesťanech v Nigérii 

Česká křesťanská akademie, místní pobočka v České Třebové pořádala v neděli 28.9. v prostorách modlitebny Církve bratrské přednášku bratra Simona z organizace Pomoc pronásledovaných církví přednášku o situaci křesťanů v Africe, především pak v Nigerii. Prednášku uvedl Jiři Vencl, který také přednášejícího pozval. Zázemi poskytla Církev bratská, kde také měl bratr Simon hlavni kázáni. Kdo přišel nelitoval, přítomné překvapilo, jak v dnešním světě jsou pronásledovaní lidé za svoji viru.
předání tří nových kompletně vybavených sanitních vozidel pro Zdravotnickou záchrannou službu Pardubického kraje (ZZS PaK). 
 
3 nové sanitky - pondělí 29/9 

Předání se uskuteční se v pondělí 29. září 2014 v 10 hodin před budovou ZZS PaK za přítomnosti hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, 1. náměstka hejtmana Romana Línka a ředitele ZZS PaK Pavla Svobody. Současně tu bude prezentováno vybavení krajské záchranky pro případ výskytu vysoce virulentní nákazy v regionu ( biovaky, ochranné obleky, masky).
 
Švédsko může být při budování dopravní infrastruktury inspirací 

Stockholm/Södertälje (26. 9. 2014) – Dopravní stavby, organizace veřejné dopravy, rozvoj dopravní infrastruktury, ale také systém zadávání veřejných zakázek. To byla hlavní témata jednání delegace Pardubického kraje vedené hejtmanem Martinem Netolickým a náměstkem zodpovědným za dopravu a dopravní obslužnost Jaromírem Duškem se zástupci místní samosprávy v Södertälje ve Stockholmském kraji.
V oblasti Stockholmu se stejně jako v Pardubickém kraji intenzivně zabývají rozvojem dopravní infrastruktury. Přestože zde mohou využívat všechny čtyři druhy dopravy, místní samosprávy za klíčové oblasti rozvoje jednoznačně považují železniční a dálniční dopravu. „Pokud se švédský stát rozhodne pro investici do výstavby silnice národního zájmu, jde zde vše mnohem rychleji než u nás. Jakmile schválí plán výstavby klíčové komunikace, vykoupí pozemek od majitele za tržní hodnotu posílenou o dalších dvacet procent. Několikaleté spory a zdržování stavby zde neznají. Švédské zákony v tomto ohledu hovoří jasně a všichni tato pravidla respektují,“ sdělil jeden ze zajímavých poznatků z jednání hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Ten věří, že poslední novela zákona, kterou nedávno schválil český parlament, uvolní státu ruce pro vykupování pozemků pro R35.
Výstavbu dopravní infrastruktury ve Švédsku rovněž usnadňuje i jednodušší stavební řízení. Okruh jeho účastníků je užší. „Naše negativní zkušenosti s účastí některých občanských sdružení, která se neustále proti všemu odvolávají a nekonečně tím prodlužují potřebná rozhodnutí pro výstavbu některých důležitých projektů, jako například splavnění Labe, ve Švédsku nemají. Tato hnutí nejsou ze zákona účastníky stavebního řízení a mohou dávat pouze doporučení. Tím se celý proces významně urychluje,“ informoval náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.
Užší spolupráce státu se samosprávami na dopravních investicích
Ve Stockholmském kraji při dopravních stavbách funguje také velmi dobře spolupráce státu a regionu s místními samosprávami. Jednu z nich navštívila i česká delegace, která se zajímala především o zajištění financování společných projektů. „Jednalo se o stavbu, která je vzorovým příkladem napojení páteřní komunikace a nového průmyslového areálu. Díky blízkosti přístavu a železnice bude brzy vybudován multimodální uzel. Inspirace pro naše krajské město se proto nabízí. Projekt je financován zčásti ze státního rozpočtu a zčásti z vlastních zdrojů města. Přáli bychom si, aby to takto mohlo fungovat i v naší republice. Opatření, které nyní realizujeme ve spolupráci se státem na zvýšení bezpečnosti na I/35 ukazují, že by to jít mohlo,“ doplnil šéf delegace a hejtman Martin Netolický.  
Zástupci Pardubického kraje a Správy a údržby silnic Pardubického kraje se rovněž seznámili s výrobním procesem a vývojem ve společnosti SCANIA, která je jedním z největších producentů kamionů na světě. Ta se ke špičce řadí především díky kvalitě, té zde věnují mimořádnou pozornost. Klíčovým faktorem úspěchu firmy SCANIA je perfektní organizace práce a důraz na vědu a výzkum. To dokládají i čísla, z dvanácti tisíc zaměstnanců jich více než čtvrtina pracuje právě v oblasti vývoje.