Rozhovor s českotřebovským rodákem Ing. Jiřím Kapounem                            

Není občanem města přes více než padesát let (bydlí v Chrudimi), ale přesto je tu stále doma. V posledních letech si s manželkou opravili v Bezděkově pod skalou malou chaloupku, takže je vlastně Třebovákem. Najdete ho také velmi často v hledišti kulturního centra na zajímavých pořadech nebo třeba na všech akcích v Chaloupce Maxe Švabinského, na fotbale, pilně navštěvuje semináře pro pamětníky v městském muzeu. V mládí sportoval, hrál divadlo a má zde ještě dosti kamarádů. Je velmi aktivní a jako potomek Třebováků, kteří se podíleli na úspěšném rozvoji města v prvé polovině 20. století, mu na městě hodně záleží. Snaží se pomoci radou, kontakty i sponzorsky, i když mu bude příští rok osmdesát! Celý svůj produktivní život pracoval na Pardubicku a Chrudimsku ve vedoucích funkcích v silničním hospodářství, nejprve u n. p. Silnice, později ve státní správě. Potkávám jej také na Dopravní konferenci v Pardubicích. Letos jsem se tam nedostal, ale využil jsem jeho českotřebovské návštěvy ke zpovídání. V klidu u kávy v bezděkovské chaloupce… (Na fotografii s manželkou na vernisáži jedné z výstav v Kulturním centru)
 
Bylo na letošní konferenci něco důležitého i pro Českou Třebovou?

Rozhodně bylo. Odpovědní pracovníci zde podali informace o současném stavu příprav:
1.       -  realizace rychlostní silnice R35,
2.      -   pokračování modernizace 1. železničního koridoru,
3.      -   postoje státu k průplavu Dunaj-Odra-Labe.
Ředitel SFDI Ing. Čoček zde hovořil o možnostech financování dopravní infrastruktury v následujících letech.
Všechny tyto informace se České Třebové výrazně dotýkají. Příprava takových liniových staveb trvá dlouho, hovoří do ní mnoho lidí i institucí, každý se svým názorem a jejich realizace se nutně někoho nepříjemně dotkne. Na Dopravní konferenci navazoval Silniční veletrh. Obě tyto akce byly vhodnou příležitostí k setkání a výměně zkušeností vedoucích pracovníků městských úřadů a jimi řízených organizací majících s dopravní infrastrukturou něco společného. Škoda takové příležitosti nevyužít pro možnost seznámit se a pohovořit si se zodpovědnými pracovníky kraje i státu v této oblasti. Pardubický kraj je jediným, který takové akce již řadu let pořádá. Třebováky není na nich moc vidět.
 
V čem myslíte, že bychom se měli v České Třebové polepšit?

Město musí udělat všechno pro zastavení poklesu obyvatel, neboť hrozí, že dříve nebo později ztratí statut města třetí kategorie a s tím i prostředky na stávající podporu kultury a sportu. Nemá téměř žádné spádové území a potřeba snížení nákladů na státní správu poroste. Noví obyvatelé do města přijdou, jedině pokud zde bude dostatek pracovních míst. Ty může vytvořit pouze podnikatelská sféra, pro kterou je rozhodující kvalitní dopravní infrastruktura. Podnikatelé i živnostníci si proto v tomto směru zaslouží daleko větší podporu od města.
Na Dopravní konferenci se hodně času věnovalo dopravnímu uzlu Pardubice, na kterém se mají podílet všechna odvětví dopravy a má stát mnoho miliard. Vůbec se ale nehovořilo o dálničním přivaděči do České Třebové, který při schválení jižní varianty R35 měl být dle uzavřeného memoranda mezi českou vládou a Pardubickým krajem její nedílnou součástí. Vždyť Česká Třebová stále zůstává významným železničním uzlem na evropské transkontinentální cestě. Proto také nadnárodní společnost Metrans použila mezinárodní kapitál na vybudování logistického terminálu právě zde. Přitom bylo zcela neúspěšné mnohaleté úsilí lidí kolem pana Urbana zřídit logistické centrum na železnici v Rudolticích. Podobně se nepodařilo podnikatelskému lobby hospodařícímu s kovovým odpadem rozebrat železniční koleje na dnes nevyužívaném rozřaďovacím nádraží. Výstavba dálničního přivaděče je pro budoucnost města životně důležitá. Právě v současných dnech se o něm na úrovni ŘSD a Pardubického kraje hodně hovoří. Město by mělo usilovat o to, aby vedl mimo obytnou zástavbu přímo do stávající průmyslové oblasti za nádražím, a vytvořil tak podmínky k dalšímu budování průmyslové zóny a zejména pak pro uvažovaný další rozvoj firmy Metrans, který by měl městu přinést významný nárůst pracovních míst. Státem hrazený dálniční přivaděč by v tomto případě mohl být považován za investiční pobídku. Za pokročilé přípravy realizace R35, která se dnes stala státní prioritou, bych očekával od občanů města, především těch vlivných, stejný zájem o dálniční přivaděč, jako měli v době, kdy se na nejvyšších místech rozhodovalo o statutu města třetí kategorie. Starosta to nemůže pro město zařídit sám.
Další celostátně preferovanou akcí je rekonstrukce železničního koridoru č. 1 v průtahu uzlu Česká Třebová a tím i města. Jsou na ni peníze a příprava směřuje k jejímu zahájení nejpozději v roce 2017. V souvislosti s tím by naše město mělo požadovat nejen zkvalitnění spojení města s průmyslovou zónou pro pěší, ale i zvětšení profilu alespoň dvou podjezdů, a to u pivovaru a u Orlíka. Na zvětšení profilu tunelu u pivovaru musí mít také zájem Pardubický kraj, kterému patří silnice II/358. Realizace rekonstrukce železničního koridoru v průtahu města se také dotýká místních komunikací, které obsluhou stavby budou velice trpět.
Všechna jednání o průplavu DOL je nutné soustavně sledovat, protože by se měl města přímo dotýkat. Při pokračující integraci Evropy směrem na východ se může jeho realizace stát v budoucnosti skutečností.
 
Obecně se říká, že na silnice II. a III. tříd nejsou peníze.

To by podle informací podaných na dopravní konferenci ředitelem SFDI neměla být pro nejbližší léta pravda. Kraj k financování oprav silnic a mostů II. a III. tříd bude moci použít od roku 2015 následující finanční prostředky:
1.       - z operačního programu Doprava hrazeného EU,
2.       - ze státního rozpočtu převedením na kraje v roce 2015 téměř 3 miliardy,
3.      -  ze SFDI na řešení bezpečnostních závad a využití nových technologií.
V souvislosti s tím by se mělo usilovat o opravu silnice II/358 v úseku Litomyšl – Česká Třebová, který v kraji patří k nejzanedbanějším „dvojkám“, a na němž intenzita provozu neustále roste. Projeté koleje a neexistence svodidel v Člupeckém kopci a na Kohoutu tvoří velkou dopravní bezpečnostní závadu. Zde se nabízí získat prostředky ze SFDI.
V zájmu zkvalitnění přístupu k rozhledně na Kozlovském kopci a k Chaloupce Maxe Švabinského by měla Krajská správa a údržba silnic najít peníze ke kobercové úpravě silnice v úseku od autobusové zastávky Kozlov k silnici před bývalou semanínskou hájenkou, jejíž každoroční výsprava výmrazků a výtluků stojí značné peníze a po následující zimě přijde vniveč. Při této realizaci by se snad soukromí vlastnící přidali k opravě úseku od státní silnice k Chatě Maxe Švabinského, který je v dezolátním stavu.
Samotnou kapitolou jsou opravy silnic III. tříd v průtazích měst a obcí, které jsou mnohde zatěžovány více než některé úseky silnic vyšších tříd. Takovým příkladem je u nás Podbranská ulice. Město by mělo předem provést území a majetkovou přípravu a pak na SUS Pardubického kraje nekompromisně požadovat její opravu.
Peníze v minulých letech na silnice vždy nějaké byly, rozhodující bylo, na co se použily. V kraji by se našly kilometry nově opravených silnic, jež nejsou zdaleka tak zatížené jako výše uvedené. Třebovák – hejtman, jezdící po kraji, by mi to mohl jistě dosvědčit.

Děkuji za rozhovor. Milan Mikolecký