-
Slavnostní
otevření nově vybudovaného sběrného dvora na Semanínské ulici se konalo v
pondělí 12. prosince 2011
- Mezi hosty nechyběl např. českotřebovský
poslanec TOP 09 Ing. Václav Cempírek, hejtman Pardubického kraje Radko
Martínek, zástupce státního fondu životního prostředí, krajský zastupitel
Martin Netolický, starostové okolních obcí, zástupce zhotovitele, také
řada zastupitelů našeho města. Slavnost zahájil starosta Jaroslav Zedník,
přivítal hosty seznámil s přípravou pětadvacetimilionového projektu,
který byl z 90% financován z fondu EU a SFŽP a jen 10% dofinancovalo
město. Radko Martínek ve svém vystoupení poukázal na to, co všechno se
dnes staví s pomocí EU a řekl, že si nedovede představit situaci, že by
jsme v dalším období nemohli tyto prostředky dále využívat.Také další
řečníci pochvalovali technickou úroveň i vzhled nově vybudovaného
moderního zařízení. Jednatel Eko Bi Ing. Miloslav Cink pak v závěrečném
vystoupení popsal veškeré technické možnosti nového zařízení. Po
slavnostním přestřižení pásky se hosté prošli po rampě nového dvora,
seznámili se s možnostmi ukládání odpadu, zastavili se u informačních
stánků nabízejících informační letáky a upomínkové předměty, prohlédli i
velín, vstupní a výstupní váhu a připravenou halu pro nebezpečné odpady,
kde bylo pro hosty připraveno občerstvení.....
(Českotřebovský zpravodaj leden 2012)
-
-
Nyní je sběrný dvůr v provozu třetím rokem a každý může mít své zkušenosti s jeho
provozem.
- Po zcela logickém dolaďování nastavených podmínek se provoz
stabilizoval. Je to moderní zařízení, umístěné však mimo pěší dosah z
města. Každý kdo má automobil (a nejlépe s přívěsem) je ve
výhodě a může sem dovést svůj komunální odpad opravdu snadno a dobře jej
roztřídit. Každá domácnost má možnost
získat zdarma svůj čip, pomocí kterého je na vstupu (i výstupu) provedena
identifikace uložitele odpadu. Lze však požádat např. souseda o odvezení,
proto se může stát, že ne každý může přijet do dvora osobně. Zatím bylo
vydáno cca 2800 čipů, znamená to, že z cca 6000 domácností v České Třebové
využívá sběrný dvůr asi polovina. Znám řadu lidí, kteří zde ještě nebyli.
Ti musí využívat jen své popelnice, kontejnery na tříděný odpad nebo
dvakrát ročně přistavované kontejnery na bioodpad. Sběrný dvůr nesporně
zlepšil úroveň třídění odpadu ve městě. Měl však
zlepšit ekonomiku likvidace odpadu, to se bohužel nepotvrdilo. Na
závěr článku uvádím v
tabulkách čísla charakterizující odpadové hospodářství města v
posledních pěti letech a můžeme tedy srovnávat. Od roku 2012 se
poprvé objevuje speciální kolonka "sběrný dvůr", do té doby byly
náklady na provoz sběrných dvůr započteny v kolonce "Separovaný odpad". K
úspoře došlo zatím jen v jediném roce 2012, prvním roce provozu, který
zřejmě ještě nebyl směrodatný. Loni byl naopak velký nárůst a letošní čísla
hovoří o tom, že náklady vynaložené na sběrný dvůr podstatně neklesají.
Odvozová vzdálenost na skládku se jistě zmenšila, používají se
velkoprostorové kontejnery, ve dvoře nemohou odkládat odpad mimotřebovští (mimo chatařů), ale i tak se kýžený pokles
nedostavuje. V loňském roce 2013 byl nárůst nákladů markantní, údajně díky
velkému množství uloženého stavebního odpadu Stavebníci šetřili, vozili
odpad zdarma do sběrného dvora. Letos na jaře r. 2014 byla tato možnost
poněkud bezzubě omezena novou městskou vyhláškou, která ovšem není v
souladu s přísným provozním řádem společnosti Ekobi. Přes upozornění
Kontrolního výboru to nikdo neřeší, i když to řešitelně samozřejmě je.
Podle této vyhlášky by totiž měl nárok na svůj čip každý občan města,
který platí poplatek za odpady, v praxi je čip na celou domácnost.
"Domácnost" není k městu v žádném vztahu, vždy to je jen původce odpadů,
plátce poplatku, tedy občan.
-
-
Od 1.1. 2013
došlo ke skokovému zdražení poplatku za odpady ze 480 Kč/osobu na
588 Kč na osobu a rok.
- To má své dopady především na vícečlenné rodiny. Návrh na odpuštění
poplatku za třetí a další dítě,. který jsem podal, však rada města smetla
ze stolu. Stojí jistě znovu za zvážení. Podobně je třeba se zabývat
platbou za odpad pro osoby dlouhodobě působící mimo Českou Třebovou.
Vysoký poplatek je v tomto případě jedním z důvodů, proč se odhlásit z
trvalého pobytu v našem městě a tedy i tím i stále klesající daňové
výtěžnosti. Daňová ztráta v příjmech města spojená s odhlášením 1
obyvatele mnohonásobně (např. 30x) překračuje hodnotu poplatku za
odpady, který bychom těmto daleko dojíždějícím občanům odpustili. Peníze,
které město vynaloží na likvidaci odpadů jsou větší než vybraná částka za
poplatky. Ten rozdíl je však vynaložen vlastně rovnoměrně na všechny
občany města a tedy spravedlivě. Druhou možností je tento poplatek třeba i
zvýšit, aby odpadové hospodářství nebylo ztrátové. Tak by nám více zbylo
na projekty, investice a dotace. Ty jsou ovšem jen pro vybrané skupiny.
Snížíme-li poplatky na odpady, zůstane občanům více peněz a ti si sami
rozhodnou, jak je využijí, bude to spravedlivější. Dobře prosperující
město by se s tím mělo vypořádat, pokud ovšem nemusí splácet tak vysoké
dluhy jako Česká Třebová v současné době.
-
-
Závěr:
domnívám se že celá oblast odpadového hospodářství stojí za nové
posouzení. Jde o to nejen posoudit znovu výši poplatku a
případně i úlevy některým skupinám občanů (po snížení poplatku by
úlevy nemusely být), ale znovu posoudit vlastní technologii sběru odpadu ve
městě, jiná možnost by mohla být na sídlištích a v centru a jiná v
okrajových čtvrtích rodinných domků. Zkušenosti jsou v jiných městech,
využijme je. Nejsme v tom přece sami.
- Racionalizovat provoz sběrného dvora, otevřít jej i pro podnikatele za
poplatek nižší než v Ekole
- Přímo ne dvoře realizovat zpracování bioodpadu - štěpkování atd.,
zpracovat v sousední kotelně a nevozit jej zbytečně na skládku
- Řešit sběr komunálního odpadu v odlehlé části města (Parník) pomocí
velkoobjemových kontejnerů....
-
- Příjmy z poplatků na odpady před zvýšením, např. v roce v roce
2010: 7 705,3 tis. Kč
- Příjmy z poplatků za odpady v roce 2013 po zvýšení poplatku o 22,5%
8701,5 tis. Kč
- Zatímco občané platí o 22,5
% (skoro o čtvrtinu) větší poplatek, tak se příjmy města za odpady zvýšily pouze 12,92%
- Zatímco občané mají na krku
citelné zvýšení poplatku za odpady, zvýšení příjmu města je
nepodstatné. Zvýšení příjmů o cca 1 milion korun lze např. porovnat s
částkou vynaloženou na radnici v r. 2013 za pohoštění (467 tis. Kč) a
věcné dary (845 tis.Kč). Možná že se tedy dalo šetřit jinde. (Zdroj:
položkové plnění rozpočtu města za rok 2013.)
- Zvýšením poplatku tedy pouze město zbytečně naštvalo občany,
způsobilo nepřímo i odhlášení některých obyvatel jinam a tím další ztrátu v rozpočtu
města na daňových příjmech. Zvýšení poplatku za odpady městu žádná
pozitiva nepřinesla. Už předcházející výše poplatku byla pro sociálně
slabší vrstvy citelná. Město sice musí na systém likvidace odpadu
doplácet, ale je to spravedlivé, jde o doplatek
pro každého občana města,
pro každého daňového
poplatníka. Zvýšení poplatku za odpady bylo schváleno na jednání
zastupitelstva města dne 10. 12. 2012 sice po velké diskuzi, ale bez řádné
přípravy a v časové tísni (bylo potřeba, aby vyhláška platila od
1. ledna 2013) pouze 15 hlasy, nehlasovala pro něho ani celá radniční koalice (jen Nestraníci
a
ČSSD).
- Domnívám se, že tak velké zvýšení poplatku k 1.1. 2013 bylo
způsobeno i tím, že v letech 2011 a 2012 byla ekonomická situace města
velmi těžká (ač to nikdo z vedení nepřiznal), že jsme s rozpočtem tak tak
vycházeli a každá koruna získaná z poplatku za odpady se hodila. Od ledna
2013 však vešlo v platnost nové rozpočtové určení daní, přineslo do
pokladny města dalších 14 milionů, proto zvýšený poplatek na odpady, který
tolik naštval lidi, vlastně nebyl vůbec potřeba. Zvýšený poplatek berou
mnozí také jako demotivační ke zlepšení třídění odpadu v domácnostech.
Kdyby se řeklo "Koukejte víc třídit, nebo zvýšíme poplatky," mělo by to
větší výchovný význam než to, co se stalo....
Milan Mikolecký
Přehled výdajů na
odpady v letech 2010 - 2014
|