-
O neslučitelnosti funkcí a možných střetech zájmů
- S nadcházejícími volbami do obecních zastupitelstev nabývají na
aktuálnosti otázky, které souvisejí přímo s volbou toho konkrétního
člověka do volené funkce ve vztahu k práci, kterou vykonává. Jinými
slovy zdali může ten a ten pracovník vůbec přijmout mandát a funkci
zastupitele, event. starosty , vykonávat. Mám na mysli neslučitelnost
funkcí s určitými profesemi, které definuje přímo zákon, a dále etický
rozměr těchto problémů, který zákon přímo neřeší, ale který o to více
citlivě vnímají občané.
- Právní úprava
- Funkce člena zastupitelstva v obci je dle textu zákona o volbách do
zastupitelstev neslučitelná s těmito funkcemi:
-
- a/ pracovníka obce
zařazeného do jejího úřadu
- To znamená, že členem zastupitelstva se nemůže v žádném případě stát
např. úředník obecního či městského úřadu, a já osobně bych to chápala
ještě šířeji, totiž že funkci člena obecního zastupitelstva by neměl
vykonávat občan, který je v přímém pracovním poměru k obci. Byl by totiž
pak de facto sám sobě nadřízeným ( i když prostřednictvím kolektivního
orgánu obce), sám sobě by měl ukládat úkoly a zejména sankce za jejich
neplnění, což si v praxi nelze dost dobře představit.
- Setkala jsem se v praxi s desítkami případů, které nelze jednoznačně
zařadit pod zákonná ustanovení, přesto kolem nich vyvstaly větší či menši
diskuze.
- Jde o zaměstnance městských kulturních zařízení (kulturní domy,
kulturní střediska, knihovny...), ústavy sociální péče, penzióny pro
důchodce apod., kdy v jejich čele stojí členové zastupitelstva.
- Abychom mohli tento střet zájmů vyloučit či přiznat, musíme posuzovat
jednotlivé případy individuálně. Základním vodítkem může být právní
subjektivita těchto zařízení, tedy jejich samostatnost - pakliže
samostatná nejsou, jednalo by se patrně o neslučitelnost funkcí, pakliže
samostatná jsou, není to podle mého názoru v rozporu se zákonem.
- Nelze však vyloučit, aby některé případy nebyly chápány jako
neetické, resp. na soulad de jure, ale střet de facto. To se týká
například dotovaných městských zařízení, které mají zastupitelé v nájmu,
ovšem financovaném obcí (bazény, domy kultury).
- V každém případě však (i bez přímé aplikace zákona) považuji za
oboustranně nevýhodné a nevhodné, aby členové zastupitelstva současně
řídili některá městská zařízení, protože obě strany se dostávají postupem
doby do nepříjemných situací - člen zastupitelstva musí sám o sobě
hlasovat (např. o výši dotací), ostatní členové zastupitelstva budou
v nezáviděníhodné situaci, budou-li chtít navrhnout například sankce za
neplnění úkolů zařízení, nebo dát výpověď apod. V důsledku to vede
k přehlížení problémů a někdy i ke zneužívání funkce právě z pozice člena
zastupitelstva.
- V této souvislosti je ovšem nutno připomenout prozaickou věc: totiž že
jiná situace je na malé vesnici, kde jediným zařízením je knihovna, kterou
i kdyby řídil sám starosta, nebude nikdo o střetu zájmů hovořit, protože
obec je ráda, že knihovna vůbec funguje. Jiná situace bude ve městě
s velkým kulturním zařízením, do něhož plynou statisícové dotace, jehož
ředitel by byl přímým zaměstnancem města a současně členem zastupitelstva.
Ač lze jistě při striktním výkladu textu zákona jeho pozici obhájit, je
podobná kumulace funkcí minimálně eticky problémová.
-
- b/ pracovníka
pověřeného obecního úřadu, okresního úřadu a finančního úřadu, které
mají působnost
vztahující se na územní obvod zastupitelstva, vykonávajícího přímo
státní správu
vztahující se k působnosti zastupitelstva
- To znamená, že členem zastupitelstva v obci by se neměl stát pracovník
např. stavebního úřadu sousedního města, pod jehož obvod obec spadá,
a dále pracovník finančního úřadu, úředník okresního úřadu, patrně ani
pracovník úřadu práce nebo detašovaného pracoviště ministerstva, spadá-li
do obec do obvodu těchto úřadů. V praxi ovšem není zákon vykládán takto
široce - nepovažuje například za neslučitelnost výkon funkce člena
obecního zastupitelstva a současně vedoucího pobočky úřadu práce v tom
kterém městě, a patrně by podle zákonného ustanovení nešlo pod
neslučitelnost zařadit ani pracovníka detašovaného pracoviště ústředního
orgánu státní správy (nevykonává přímou státní správu na území). Zase je
nutno vážit etická pravidla - je jisté, že pracovník detašovaného
pracoviště např. ministerstva životního prostředí jako zastupitel se může
stát odvolacím orgánem v případě rozhodování okresního úřadu o vynětí
pozemků ze zemědělského půdního fondu apod. Tedy že může nastat jeho
neslučitelnost “druhotná”.
- Uvedená omezení, která na rozdíl od první skupiny označuje zákon
poměrně vyčerpávajícím způsobem, nejsou samoúčelná - pracovník těchto
státních úřadů by mohl rozhodovat podjatě ve prospěch “své” obce, nebyl ve
svém hlasování vnitřně svobodný, velmi zřetelné je to například
u finančního úřadu - jak by mohl člen zastupitelstva jako pracovník
finančního úřadu kontrolovat daňové povinnosti obce a poté jí udělovat
např. sankce (když ví, jak je na tom obec finančně nedobře a jak se potýká
se spoustou problémů) si lze opravdu stěží představit.
-
- Omezující ustanovení zákona,
a jistě i etickou stránku, je nutno mít v patrnosti už při sestavování
kandidátek.
Ovšem to neznamená, že by osoby podléhající režimu neslučitelnosti funkcí
nemohly kandidovat - pokud však stále vykonávají předmětnou práci, musí se
po případném zvolení svého mandátu vzdát, anebo změnit zaměstnání. Občas je tento postup
v praxi běžný - jedním z případů je využít známé osobnosti jako “tahouna”
(i když nemůže pak mandát přijmout), a pak je jen otázkou serióznosti
kandidujícího subjektu, zdali tuto věc předem občanům oznamuje (např.
s tím, že tímto onen člověk vyjadřuje kandidátce jako celku podporu a pak
odstoupí), anebo s nimi hraje tak trochu na schovávanou a nutnost
odstoupení tají.
- Druhou
praktikovanou eventualitou je volba starosty - zde existuje v praxi
přesvědčení, že když jde o funkci uvolněnou (tedy starosta nevykonává
současně funkci a práci), nemůže dojít k neslučitelnosti, tzn. starosta si
ponechá svou práci podle práv, která mu přiznává zákonná úprava, vykonává
funkci starosty a pak se může do zaměstnání vrátit. Není tomu tak - před
volbou starosty získává kandidát mandát člena obecního zastupitelstva,
musí složit slib, a až pak může být volen starostou. Neslučitelnost tedy
vzniká dříve, a při její existenci by neměl nabýt mandátu člena
zastupitelstva.
-
- Nepsaná etická pravidla a odpovědnost vůči voličům
- Uvedená pravidla si dovoluji uvést proto, že by měla působit tam, kde
nepříliš dokonalý text zákona může být a v praxi také bývá vykládána
různě. Tato pravidla by měla platit vůči všem členům zastupitelstva, ať
vykonávají jakoukoli práci či podnikají na území obce či města. Je-li
členem zastupitelstva ředitel jedné ze tří škol ve městě, neměl by tu
“svou” školu preferovat, stejně tak to platí o lékařích - je-li členem
zastupitelstva jeden z mnoha privátních lékařů, je patrně neetické
prosazovat snížené nájemné právě pro prostory své ordinace, a tak dále.
Tím chci vyjádřit, že střet zájmů může vzniknout u kohokoli. Pak jde o to,
zdali má dotyčný vůli odolat pokušení funkce využít. V praxi se podobné
jevy vyskytují velmi často, dokonce mohou být motivem pro samotnou
kandidaturu, a členové zastupitelstev se stejně tak často domnívají, že
není-li jejich zasedání masově navštěvováno, málokdo se to dozví. Opak je
pravdou - podobné zprávy o zvýhodnění jednoho na úkor druhého se šíří
rychleji než jakékoli jiné a vzbuzují velmi vážné pochybnosti o všech
dalších rozhodnutích zastupitelstva.
-
- Prioritní je veřejný zájem
- Nebezpečí střetu zájmů tkví zejména v podstatě veřejné správy =
hájit veřejný zájem. Hájí-li si své zájmy soukromý podnikatel,
který je zároveň zastupitelem, může to být neetické, ale není to proti
principu veřejné správy. Jde o využití politických prostředků k podpoře
svých vlastních aktivit (klasické lobování). Nehovořím samozřejmě
o porušování zákona, ovlivňování výběrových řízení či obcházení poctivosti
ve veřejných soutěžích, ale spíše o určité sféře vlivu, přístupu
k informacím apod.
- Je nebezpečné, aby jednotliví zastupitelé hájili
jen své osobní zájmy a nedbali přitom zájmů obce, tedy zájmu
veřejného. Zastávám názor, že v praxi jde až na velké výjimky velmi dobře odlišit,
kde dochází ke střetu zájmů, co je neetické a tím nesprávné, a zastupitelé
ani občané k tomu nepotřebují mít encyklopedické znalosti desítek
ustanovení zákona. Mgr. Jana Hamplová
-
|
-
Střet zájmů na kandidátkách v České Třebové
- Výše uvedený text je možné aplikovat i na poměry v České Třebové.
Přímou neslučitelnost funkcí dle dikce zákona nenajdeme, ale
za střet zájmu lze podle výše uvedeného považovat současné složení rady
města, mezi jejímiž 9 členy jsou dva ředitelé základních škol, tedy osoby,
které jsou jmenovány městem, respektive právě radou města. Projevilo se to
právě nedávno při vyhlašování či nevyhlašování konkurzu na ředitele ZUŠ a
DDM. Zatímco oba radní Mgr. R. Kolář a Mgr. Stanislav Beneš a také
třetí ředitel ZŠ, další zastupitel PaedDr. Zbyněk. Slavík byli od
konkurzu "osvobozeni", ale další ředitelé městem řízených školských
organizací ZUŠ a DDM MgA Bohuslav Mimra a Bc. Jana Endyšová již ve
svých funkcích potvrzeni nebyli.
Kdyby byli členy rady města, mohlo možná být vše jinak. Bylo to přinejmenším
neetické. Na kandidátkách pro nové volební období najdeme uvedené
ředitele znovu. V případě jejich zvolení nastanou stejné problémy. Na malé
obci by byly prominutelné, v případě města velikosti České Třebové by při
jejich opětné kandidatuře do rady města měly být podány přinejmenším
protinávrhy. Nejlepším řešením by bylo, kdyby se v tomto případě sami
kandidatury na případnou funkci radního vzdali.
- Větším problémem se zdá kandidatura zástupce
velitele městské policie Petra Baláže na kandidátce Nestraníků a TOP09,
který je de facto zaměstnancem města a podle výše uvedeného textu by
šlo o jednoznačnou neslučitelnost funkcí. Městská policie přece není
samostatný útvar, není příspěvkovou organizací, nemá vlastní IČ a proto by
to mohl být rozpor se zákonem. Funkci člena obecního zastupitelstva by
neměl vykonávat občan, který je v přímém pracovním poměru k obci. Bylo by
nyní tedy seriózní, aby sám kandidát na kandidátce Nestraníků a
TOP09 prohlásil, zda hodlá v případě svého zvolení složí svůj mandát (a na
kandidátce uveden jen do počtu) nebo naopak, zda je rozhodnut být
zastupitelem a ukončit svou práci v městské policii.
- A protože Petra Baláže znám, vím, že je
vynikající strážník, vlastně hlava a mozek celé naší městské policie,
tak je jasné, že druhá možnost neplatí. Vypovídá to ale o tom, jak
je tvořena zmíněná kandidátka. Jsou na ní potřeba především úspěšné
osobnosti, které budou vedoucí skupinu hnutí podporovat, nemusí se nijak
podílet na nákladech spojených s volební kampaní. Mají jediný úkol: dát
své jméno k dispozici, tedy podepsat souhlas s kandidaturou. Taková
kandidátka pak mluví jedním, zato ale silným hlasem. Dosud byla tato
technologie moci v České Třebové úspěšná. Málokdo odmítne úspěšnému
starostovi spolupráci na kandidátce, zvlášť když je v nějak závislém
postavení.
Milan Mikolecký |