Ad: Česká Třebová připravuje další velký projekt              
Mgr. Karel Honl plánovačem a mluvčím českotřebovské radnice?  

Orlický deník přinesl v uplynulém týdnu podle mého názoru  nešťastný článek, pocházející zřejmě z dílny České tiskové kanceláře, podepsaný "ČTK". Obsahuje řadu velmi odvážných tvrzení, které navíc uvádí "na světlo Boží"   nikoliv starosta nebo kdokoliv jiný z vedení města, ale městský úředník, konkrétně Mgr. Karel Honl, vedoucí právního odboru. Ač je běžně Karel Honl na  každé slovo ve svém vyjádření opatrný, tak v tomto případě  to rozhodně neplatí.  Uvádí řadu tvrzení o tom, co všechno město  podnikne, kam investuje v době, kdy ještě nebyl městský rozpočet ani prodiskutován, ani navržen, nebyl projednán ani v radě města, ani v zastupitelstvu a schválen. Navíc se tam  Karel Honl pouští i do dalších velkých projektů, které by měly přijít na řadu následně po roce 2014, ačkoliv právě letos působení současného zastupitelstva skončí, přijdou nově zvolení zastupitelé, kteří si zvolí nové vedení města a to potom teprve bude určovat svoje priority. V článku to je ovšem  podáno tak, jako by na další rozvoj města měl pokračovat již podle nyní dohodnutého scénáře.  
Nevěnoval jsem tomu až tolik pozornosti do chvíle, kdy se na mně začali obracet občané s dotazy, zda bude plánovaná přestavba nového náměstí stát  opravdu dalších 300 milionů  jako u  úprav přednádražního prostor,  kdo to rozhodl atd.... Když si to přečtete i s nadpisem, tak to skutečně vypadá, jako by to byl stěžejní cíl města v dalších (bohatých) letech.  To mě nakonec dovedlo k tomu napsat tyto řádky....

 

Autorem je sice  anonymní redaktor ČTK, nevím, jak moc odpovědi Karla Honla zkreslil či vytrhl z kontextu, nebo ne, nicméně uvádí čísla, která bych chtěl uvést na pravou míru (článek ČTK uvádím na závěr příspěvku, aby bylo s čím porovnávat). 
Předně objem rozpočtu města Česká Třebová není 300 mil. Kč, ale cca 211 mil. (2013), ke 300. mil. se naposled přiblížil v roce 2011, když byla součástí rozpočtu velká dotace pro vybudování Městského muzea. A protože k nám žádné obrovské dotace nesměřují a nemáme ani mnoho našetřeno, nelze očekávat letos o mnoho víc. Mylné je i to, že v roce 2015 nám "doběhnou úvěry", které jsme si museli kvůli velkým projektům vzít. Naopak. Na posledním prosincovém jednání zastupitelstva města byl schválen výhled příjmů a výdajů města na nejbližší 4 roky 2014 - 17, podle které bude dluhová služba města po celé toto období velmi vysoká a klesne proti současnému stavu jen minimálně o několik procent. Loni jsme dali na dluhovou službu celkem cca 15,96 mil. Kč, letos to bude podobně. Úvěr na stavbu DPS a tělocvičny ZŠ Nádražní a úvěr na stavbu ZS splatí město až v roce 2017, úvěr na stavbu dopravního terminálu až v roce 2024.  Dokud není schválen  rozpočet města, je velmi těžké napsat, kolik letos město investuje. Obávám se, že to ale z vlastních zdrojů 20  až 25 milionů nebude. Loni byla sice hodnota kapitoly "investice, údržba a opravy" cca 23 mil. Kč, na skutečné investice z toho však přišla jen cca třetina této částky (komunikace Slovanská, Školní,  ekocentrum Podbranská, nové veřejné WC u Nového náměstí...). Počítá se opravdu se zateplením MŠ Vinohrady, z vlastních prostředků  na to dáme jen 10%, požádali jsme o dotaci,  nutná je investice do  pece městského krematoria (schválená v rámci rozpočtového provizoria). Připravuje se  rekonstrukce cca 120m  úseku Slovanské ulice (k ulici Riegrově)  a úseku ulice Nádražní od Policie ke Starému náměstí (připravuje se projektová dokumentace). Určitou formou investice bude revitalizace zeleně dle schváleného projektu podpořeného EU v hodnotě 7mil. Kč v letech 2014 a 15, vlastní podíl města bude opět jen cca 25% z této částky. Investice budou potřeba i v budoucí průmyslové zóně a zřejmě se projeví v některém budoucím rozpočtu města. Zastupitelé v rámci (třístranné) "finální smlouvy"však zatím pouze schválili, že Město podpoří vstup firmy Wakestone Development do zóny odkoupením pozemků a vybudováním komunikace k této firmě bez stanoveného termínu. (Tato investice přinese však v I. etapě jen cca 30 pracovních míst) Existuje přitom snaha, aby tato akce byla financována pomocí Czechinvestu. O tom, že  na rozvoji průmyslové zóny bude třeba nemalá spoluúčast města jsem už nemálo napsal, neboť zatím publikované články většinou oslavují vstup investorů tak, jako by to byl dar z nebe a my na tom jen a jen vydělávali. 
A ještě k Novému náměstí. Bylo postaveno právě před 50 lety v době, kdy počet automobilů v soukromém vlastnictví bylo s dneškem jen obtížné srovnávat.  Proto bude třeba skutečně Nové náměstí upravit a zmodernizovat. Je např. problém zajistit parkování u chodníku a současně okolo bezpečně jezdit po obousměrné komunikaci, zvláště v zimě. Dojde jistě i k úpravě zeleně a mobiliáře. Na základě veřejné soutěže bude třeba vybrat vítěznou variantu a upravit prostor nově, moderně a bezpečně, ovšem vyvarovat se zbytečností. Pokud zde chce Karel Honl  investovat "až stovky milionů", tak musím napsat, že je první, kdo to takto otevřeně píše. Možná se jedná o první verzi jeho vlastního nového volebního programu, na který chce nalákat voliče.  Trochu pochybuji o tom, že by občané České Třebové s další  "...setmilionovou"  investicí do Nového náměstí  horlivě souhlasili, raději by možná investovali peníze jinak.                                                                                                                                             Milan Mikolecký

Článek z Orlického deníku:

Česká Třebová připravuje další velký projekt
Česká Třebová – Česká Třebová v letošním roce investuje z vlastních zdrojů 20 až 25 milionů korun. Město se s pomocí státních dotací zaměří hlavně na zateplení mateřské školy a opravy silnic. Radnice  také začne s přípravou evropských projektů.
„V budoucnu nás čeká oprava Nového náměstí až za stovky milionů korun. Evropská unie bude v novém období podporovat komplexní projekty, což je ten náš. Budeme vykupovat pozemky a vypíšeme architektonickou soutěž," řekl vedoucí právního odboru Karel Honl.
Na náměstí by se měla řešit doprava, zeleň i mobiliář. Městu se již v minulosti podařil uskutečnit velký evropský projekt za 330 milionů korun. Radnice postavila u vlakového nádraží dopravní terminál. O nové podobě vlakového a autobusového nádraží se mluvilo v České Třebové od roku 2004, dokončit se jej podařilo v roce 2010. Šlo o největší
investici v historii města.
„Evropské peníze se nám podaří čerpat nejdřív v roce 2015. Také nám už doběhnou úvěry, které jsme si museli kvůli velkým projektům vzít," dodal Karel Honl.
V letošním roce chystá město hlavně zateplení mateřské školy, která má dva pavilony a hospodářskou část, za 9,5 milionu korun, 90 procent by měla krýt státní dotace. A plánuje dokončit opravy ulic Slovanská a Nádražní za necelých osm milionů korun. I na tyto projekty by měl přispět stát. „Budeme si také připravovat projekt na komunikaci do průmyslové zóny. Zastupitelé schválili finální smlouvu," nastínil Karel Honl.
Rozpočet zastupitelé budou schvalovat v březnu, kdy také upřesní všechny investice letošního roku. Město s přibližně 16 tisíci obyvateli ročně hospodaří asi s 300 miliony korun.
ČTK