Českotřebovský deník 256/2015 (27/10)                                
CZ LOKO zahájilo  stavbu nové haly - skladu pro demontované díly motorů

Nejvýznamnější letošní investiční akce v českotřebovském areálu CZ LOKO je stavba skladu pro demontované díly motorů ČKD. Vyjde zhruba na 12 milionů korun. Jde o úpravu objektu "Zadní trakt"  bude následně pokračovat přestavbou haly motorárny ČKD. Tato akce plynule naváže po dokončení skladu. celkové náklady na celou akci budou asi v hodnotě 50 milionů korun a práce budou trvat bezmála rok. Budou probíhat po etapách za provozu, bez přerušení výroby Sklad motorárny bude jako první etapa dokončen ještě v tomto roce.  Podmiňuje navazující stavbu výrobních objektů. Součástí stavby skladu pro  520 m2 výrobků umístěných na regálech jsou také přesuny kolejí a výhybek a přeložky inženýrských sítí, bude také vybudována nová obslužná komunikace. Hlavním cílem náročného projektu je rozšířit prostory pracoviště podvozkárny. zde se již výrobní a prostorové možnosti vyčerpaly. Zatímco opravy motorů ČKD budou s ohledem na jejich stáří postupně ubývat, množství podvozků naopak postupně poroste. Proto je potřeba pro tuto činnost vytvořit odpovídající podmínky. Tyto stavební práce spadají do příštího roku. (re)
 
Dětské hřiště v lokalitě Křib

Skvělý nápad pro ty, co tam žijí a mají malé děti. Patřím mezi ně. Ale další mini hřiště, s několika herními prvky mi nestačí. Proč nevybudovat prostor, který bude dělat radost všem? Multifunkční dětské hřiště, kde se propojí svět  nejmenších i velkých dětí, nás dospělých, seniorů…další si dosaďte sami, psy zůstávají za plotem. Kde budou kvalitní herní prvky pro všechny věkové skupiny. Přidat ovál pro bruslaře a malé cyklisty, bike park. Zázemí s občerstvením a třeba i vodní svět.
Vím o jedné lokalitě s kterou si město neví moc rady. Park Benátky, dopravní hřiště Benátky a proč né dětské hřiště Benátky?
Utopie? Možná, ale vedení města už několikrát dokázalo, že to jde. Máme fajn sjezdovku, zimní stadión, dopravní terminál a spousty menších povedených věcí.
Takže já, sama za sebe se těším, až si jednou budeme dávat sraz na Hřišti. A do té doby, budu objíždět okolní dětská hřiště a věřit, že se to hne.  Linda Vavřinová, V Lukách 1332
 
Při mýtské stavební průmyslovce vznikne Stavební centrum trvale udržitelných budov

Pardubice (27. 10. 2015) – Pasivní budovy se stanou v nejbližší době standardem při nové výstavbě. Ve Vysokém Mýtě proto vznikne Stavební centrum trvale udržitelných budov (SCTUB) při Vyšší odborné škole a střední škole stavební. Bude školit odborné pracovníky a informovat veřejnost o možnostech pořízení pasivního bydlení, nabídne i prezentaci nejmodernějších technologií pro tuto oblast. Využívat jej bude i mýtská stavební průmyslovka, která bude se svým nově akreditovaným vzdělávacím programem Nízkoenergetické a pasivní objekty od září 2016 jedinou školou v Pardubickém a Královéhradeckém kraji připravující odborníky na úrovni pomaturitního terciárního vzdělávání v této oblasti.
„Evropská směrnice ukládá stavět domy s takřka nulovou spotřebou energie – od roku 2016 se to týká veřejných budov a od roku 2020 i soukromých. Souvisí to se snižováním emisí skleníkových plynů a celkovou spotřebou energie podle strategie Evropa 2020,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický. „Stavební centrum trvale udržitelných budov se má stát centrem vzdělanosti a rozšiřování znalostí na území Pardubického, Královehradeckého a Libereckého kraje, případně dalších přilehlých krajů. Centrum by mělo sdružovat nejlepší odborníky v oblasti navrhování, vlastní realizace a odborného dohledu,“ dodal hejtman.
SCTUB vznikne v částečně nevyužívaném areálu Vyšší odborné školy a střední školy stavební (VOŠ a SŠS) ve Vysokém Mýtě v ulici kpt. Poplera 272. „Celkové náklady na revitalizaci dvou objektů a výstavby nové haly jsou odhadovány na 56 milionů korun bez DPH. Koordinátorem projektu byl určen Energeticko-technický inovační klastr ETIK, z. s. Ten je také jedním z možných budoucích nositelů projektu,“ uvedla krajská radní pro investice a majetek Ludmila Navrátilová.
Centrum bude zajišťovat oblast vzdělávací i komerční. Ve vzdělávací části SCTUB bude rozšiřovat povědomí žáků mateřských škol, žáků základních škol a žáků středních škol o nutnosti šetřit neobnovitelnými zdroji energie, o stavbě nízkoenergetických udržitelných budov, bude navádět a školit k ekologii i třeba v zacházení s odpady.
V komerční části bude SCTUB trvalou obchodní prezentací nejmodernějších stavebních materiálů vhodných pro stavby udržitelných budov, materiálů zabezpečujících zateplení obálky budov, vhodné střešní konstrukce, tepelné izolace, vodotěsné izolace, okna, dveře a ostatní prvky stavby.  Nabízet bude i nejmodernější technologie nuceného větrání, klimatizace, rekuperace, vzduchotechniky, měření a regulace, stínění, elektrického zařízení budov, vytápění, a dalších. SCTUB bude umožňovat všem firmám trvale prezentovat výrobky a technologie vhodné pro stavby udržitelných budov a i jejich prodej. Součástí budou i výuková střediska s trenažery pro praktická cvičení a rekvalifikaci.

 

Investici přesahující miliardu je nutné pomoci, říká hejtman Netolický

Pardubice (27. 10. 2015) – Společnost Foxconn by mohla v horizontu několika příštích let investovat v rámci projektu Smart City v okolí svého pardubického areálu částku přesahující jednu miliardu korun. Pardubický kraj plně podporuje memorandum, které podepsala vláda se společností Foxconn, a rád by vytvořil podmínky pro to, aby se investice mohla v nejbližších letech na Pardubicku uskutečnit. Proto dnes radní kraje schválili souhrn potřebných veřejných investic s přímou nebo nepřímou vazbou na rozvoj společnosti Foxconn, o kterých chtějí dále jednat se státem.
„Společnost Foxconn je významným zaměstnavatelem, který plánuje investovat v krajském městě značnou částku. Považuji proto za nezbytné, abychom investorovi vyšli v maximální možné míře vstříc. O záměru budu informovat v příštím týdnu i prezidenta Miloše Zemana při jeho návštěvě kraje,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Pro investora bude zajímavé nejen napojení na páteřní dálnici a dobudování R35, ale také funkční letiště a možnost zajištění překladiště. „Jednou z nejvýznamnějších oblastí důležitých pro získání investice Foxconnu právě do Pardubic jsou poměrně rozsáhlé úpravy krajských komunikací II. a III. třídy i zásahy do železniční infrastruktury,“ konkretizoval některé body ze seznamu náměstek hejtmana Jaromír Dušek a pokračoval: „Rekonstrukce dopravního uzlu Pardubice včetně Ostřešanské, dříve Medlešické spojky, která by vedla v bezprostřední blízkosti areálu, výrazným způsobem ovlivní spojení pro zaměstnance firmy, ale také pro její nákladní dopravu. Proto by se tyto stavby měly stát prioritou i pro Správu železniční a dopravní cesty.“
Firma plánuje výstavbu v horizontu tří let a bez strategické součinnosti státu se ale tyto záměry prosadit nepodaří.  „Za precedent osobně považuji zvýšenou investiční činnost státu v souvislosti s rozšířením závodu Škody Auto v Kvasinách,“ řekl v této souvislosti hejtman Netolický.
Nové prostory pro elektrotechnickou průmyslovku
V rámci projektu Smart City je také předpokládáno vybudování technického centra, ve kterém by měla své zázemí nově najít také pardubická Střední odborná škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola. V současné době školu navštěvuje 860 žáků, což představuje více než 95 procent její kapacity. Odborná výuka je navíc uskutečňována v areálu Do Nového, který neodpovídá standardům dnešní doby a kraj by do něj musel v nejbližších letech masivně investovat. V rámci návrhu by v moderním areálu v blízkosti společnosti mohlo najít své místo až 1200 studentů, pro které by zde bylo připraveno nejen zázemí pro výuku, ale také stravovací prostory či sportoviště „Výhodou umístění v blízkosti areálu je také možnost ještě užší spolupráce mezi školou a zaměstnavatelem, což je jeden z cílů, který dlouhodobě prosazujeme,“ sdělil hejtman Netolický.
Centrální příjem zlepší kvalitu zdravotních služeb
Jedním z předpokladů pro rozvoj investičních aktivit je kvalitní a dostupná zdravotní péče. Z toho důvodu Pardubický kraj dlouhodobě plánuje zřízení centrálních příjmů ve svých zdravotnických zařízeních. Společnost Foxconn dlouhodobě s těmito zařízeními, konkrétně s nemocnicí v Pardubicích, spolupracuje. Vzhledem k pavilonové struktuře nemocnice jsou pacienti přiváženi záchrannou službou na různá místa, což snižuje účinnost a kvalitu zdravotnické péče. „Naše finanční možnosti bohužel neumožňují výstavbu centrálních příjmů z vlastních zdrojů. V příštím roce uvolníme deset milionů korun na projektovou přípravu, avšak samotná realizace nebude možná bez výrazné spoluúčasti dalších subjektů,“ dodal hejtman Netolický.
Smart City v Pardubicích
Projekt Smart City předpokládá revitalizaci části areálu bývalé Tesly Pardubice v oblasti Zámeček o rozloze přibližně 14 hektarů. Na tomto území by se kromě residenční části měly nacházet místa pro volnočasové aktivity, relaxační zázemí, ale hlavně technologická pracoviště. Celý areál, jak již jeho název napovídá, by měl obsahovat takzvané „smart“ prvky s důrazem na ekologii, energetickou nenáročnost, ale také architektonickou šetrnost k okolí.
Společnost Foxconn CZ působí v České republice od roku 2000, přičemž investovala už přes 7,5 miliardy korun a vytvořila pracovní místa pro pět tisíc zaměstnanců. Převážná část, přes čtyři tisíce zaměstnanců, je soustředěna právě v pardubickém areálu, do kterého již společnost vložila přes 4,5 miliardy korun.
 
Stát bude silnici I/36 v Semtíně opravovat do 31. října

Pardubice (27. 10. 2015) – Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Pardubice zajišťuje opravu silnice I/36 od křižovatky s III/3239  (Doubravice) po začátek města Lázně Bohdaneč. Oprava silnice spočívá v provedení velkoplošných výsprav krytu vozovky. První část prací se uskutečnila v úseku Rybitví – Lázně Bohdaneč mezi 20. a 23. říjnem.  Od 27. do 31. října bude provedena oprava vozovky v úseku Doubravice – Semtín, a to za částečné uzavírky silnice. 
Silniční provoz  bude v pracovní době řízen pracovníky zhotovitele  stavby, v mimopracovní době  pak bude veden po stavbě a řízen přechodným dopravním značením.
Senát schválil novelu, která má zlepšit pravidla podpory regionů.

Novela navíc upravuje postavení Centra pro regionální rozvoj ČR jako služebního úřadu, na jeho zaměstnance se bude vztahovat služební zákon. Regionální rady jsou řídicími orgány u regionálních operačních programů. V novém programovém období, které začalo loni, má regionální operační programy nahradit Integrovaný regionální operační program. Regionální rady skončí činnost ve chvíli, kdy skončí sledování udržitelnosti posledního projektu, který v předchozím plánovacím období byl přijat a byl realizován. Podle předchozího záměru měly rady skončit v okamžiku, kdy Evropská komise uvědomí ČR, že příslušný regionální operační program byl uzavřen. Některé operační programy budou mít na starosti velká města na základě veřejnoprávních smluv a budou zprostředkujícím subjektem při realizaci evropských projektů.
Jaké podstatné změny přináší nový zákon o zadávání veřejných zakázek.

Ministerstvo slibuje pro zadavatele jako novinku možnost vyloučit ze soutěže problémovou firmu, s kterou má negativní zkušenost. Podle zákona nemusí "červenou kartu" dostat jen firmy, které mají potíže s kvalitou, ale i ty, u nichž se objevují vážné pochybnosti, že hrají fér, nebo měly v minulosti potíže s nesplacenými dluhy. Například: ředitel nemocnice může už na začátku soutěže vyloučit zdravotnickou společnost s odkazem na to, že je obviněna v korupční kauze bývalého hejtmana Davida Ratha, a navíc její majitel už dostal nepravomocný trest. "Důvodem může být, že jde o závažné profesní selhání," potvrzuje Vlastimil Fidler, ředitel odboru veřejných zakázek na ministerstvu pro místní rozvoj. Další možností je, že šanci ucházet se o zakázku nedostane společnost, která byla v uplynulých letech v insolvenci.
"Nejde jen říct: Nechceme vás"
Na druhou stranu ministryně Šlechtová i sami starostové uznávají, že takovéto odstavení zájemce o zakázku je velmi citlivé. "Je to opatření v duchu zdravého rozumu. Ale vyloučení firmy bude nutné opravdu dobře odůvodnit. Nejde jen říct: Někdejsme slyšeli, že je ta firma divná a že zakázku nezvládne. Tím si město jen zadělá na soudní spor, který pak prohraje," myslí si advokátka Jana Zwyrtek Hamplová, která se zaměřuje výhradně na právní servis pro města a vesnice. A která nadto sama působila jako starostka moravské Mohelnice. Město, nemocnice nebo úřad budou muset mít jako zadavatel zakázky přesvědčivé argumenty: soupis toho, co vše musely při minulé zakázce u dané firmy reklamovat, nebo doklady, že firma dodnes nezaplatila pokuty za špatně odvedené dílo.
Ministerstvo pro místní rozvoj slibuje, že starostům pomůže. "Teď píšeme výklad zákona a dáme do něj návod, za jakých podmínek je možné uchazeče o zakázku nepřijmout. Chceme starostům poradit, aby neudělali chybu," říká Šlechtová.
Starostové říkají, že se do tlaku, kdy musí nechat vyhrát soutěž i nespolehlivou společnost, dostávají ze dvou důvodů. Předně současný zákon svádí k tomu, vybírat vítěze podle nejnižší ceny. Dělá to tak podle aktuálního průzkumu společnosti Otidea 75 procent zadavatelů zakázek, většinou aby si ulehčili práci. Takže dodavatele posuzují jen podle peněz, ne podle kvality.
A zadruhé: často potřebují firmu vysoutěžit co nejdříve a bez komplikací, aby se neúspěšní zájemci neodvolávali, protože jde o zakázky podpořené z fondů EU, které se musí dokončit v přísně daném termínu, jinak peníze propadnou.
Podle odborníků i současný zákon nabízí možnosti jak soutěžit jinak než "na cenu".
 
Konec roamingových poplatků znamená posílení práv spotřebitelů a důležitý krok k jednotnému trhu v oblasti elektronických komunikací 

EP dnes na svém zasedání schválil konec roamingových poplatků k 15. červnu 2017. Vlivem regulace EU roamingové poplatky poklesly od r. 2007 o 91% a díky dnešnímu hlasování zmizí úplně. Poplatky za roaming se však sníží již od 30. dubna 2016. V přechodném období od 30. dubna 2016 do 14. června 2017 budou moci operátoři zahraniční hovory zpoplatňovat nad rámec domácích cen v podobě příplatku vázaného na dosavadní výši roamingových poplatků. Maximální příplatek je stanoven na 0,05 € za minutu volání, 0,02 € za SMS zprávy a 0,05 € za megabyte dat. Tyto částky odpovídají aktuálním maximálním velkoobchodním sazbám. Součet ceny na domácím trhu a jakéhokoliv příplatku nebude moci být po 30. dubnu 2016 vyšší než současné maloobchodní strop (0,19 € za minutu volání, 0,06 € za SMS zprávy a 0,20 € za megabyte dat). 
„Od postupného ukončení roamingových poplatků si slibuji nárůst využívání mobilních služeb při cestách do zahraničí. Statistiky ukazují, že polovina lidí při pobytu v zahraničí nepoužívá datové služby v mobilu a místo toho se přihlašují k internetu jinak než přes svůj mobilní telefon. K této nucené změně spotřebitelského chování již nebude důvod, protože spotřebitelé nebudou odrazováni vyššími cenami za telefonní služby při pobytu v zahraničí. Konec roamingových poplatků mohl přijít dříve, ale v situaci komplikovaného vyjednávání s členskými státy se jedná o kompromis, který považuji za úspěšný výsledek. Posílením práv spotřebitele je i povinnost poskytovatele připojení informovat jej před podpisem smlouvy o minimální a maximální rychlosti přenosu dat, kterou může očekávat. Pokud to pak poskytovatel připojení nedodrží, bude to důvod pro odstoupení od smlouvy“, uvádí k dnešnímu hlasování poslanec EP L. Niedermayer (TOP09/STAN), který se jako zástupce ve výboru pro průmysl, výzkum a energetiku na projednávání nové legislativy podílel.