Lokomotiva CZ LOKO řady 741.7 schválena pro provoz v Polsku                  

ČESKÁ TŘEBOVÁ, 7. října 2015
Po třech letech intenzivní práce získala akciová společnost CZ LOKO 25. září schvalovací protokol Drážního úřadu Polské republiky pro provoz komplexně modernizované lokomotivy řady 741.7 určené k posunovací a traťové službě na tamních železničních tratích.
„Bylo to náročné časově i procesně. Za výsledkem je značné úsilí konstruktérů, technologů, kolegů z technické dokumentace i výroby. Máme z toho upřímnou radost, protože náročnost procesu schvalování kolejových vozidel v Polsku je po celé Evropě pověstná,“ říká Martin Švercl, manažer exportu CZ LOKO. Tím se firmě otevřela cesta ke schválení jejich dalších komplexně modernizovaných lokomotiv, určených pro české, polské, slovenské a maďarské železniční dopravce, a další obchodně zajímavá teritoria. Lokomotivy řady 741.7 již využívají dopravci v Česku, Slovensku, Turecku a v Itálii.
Dokument vydal Krzysztof Dyl, ředitel Drážního úřadu Polské republiky, a CZ LOKO tak získalo možnost, jak svou univerzální lokomotivu, určenou na celostátní a regionální tratě a vlečky o rozchodu 1 435 mm, nabízet také polským železničním dopravcům. Firma k tomu využije i svou dceřinou společnost CZ LOKO Polska, která v zemi podniká už od roku 1999.
Čtyřnápravové motorové lokomotivy řady 741.7 jsou vybaveny digitálním řídicím systémem MSV Elektronika, spalovacím motorem CAT 3508C o výkonu 1 000 kW, alternátorem Siemens a elektrickým střídavě-stejnosměrným (AC/DC) přenosem výkonu. Maximální rychlost lokomotiv je zvýšena ze 70 resp. 90 km/h na 100 km/h. Lokomotivy o hmotnosti 18 tun na nápravu mají díky sníženým kapotám výrazně zlepšené výhledové poměry z věžové kabiny strojvedoucího.
Původní lokomotivy řad 740, 741, nebo 742 procházejí ve výrobních závodech CZ LOKO komplexní modernizací podle vlastní výkresové dokumentace. Hlavní rám a rámy podvozků z původních vozidel jsou po otryskání podrobeny defektoskopické kontrole. Na hlavní rám jsou dosazeny nové čelníky s patentovanými deformačními prvky. Nový spalovací motor, trakční alternátor, kabina a všechny ostatní komponenty takto modernizované lokomotivy přináší drážním dopravcům užitné vlastnosti srovnatelné s novými vozidly. Vysoká spolehlivost a prodloužení cyklů údržby výrazně šetří náklady na provoz. Ten splňuje i emisní limity EU Stage IIIA.
Strojvedoucím i posunovačům lokomotivy 741.7 poskytují potřebný komfort a bezpečnost. Při traťových výkonech mohou strojvedoucí využít nových funkcí digitálního řídicího systému jako je automatická regulace rychlosti. Systém vícenásobného řízení umožňuje spojení dvou i více lokomotiv z produkce CZ LOKO k tažení velmi těžkých vlaků v náročném terénu bez nároku na další personál. Ke snížení nákladů na údržbu brzdných systémů přispěla i nová elektrodynamická brzda. Instalovaný systém skluzové ochrany zaručuje lepší využití trakční síly při nepříznivých adhezních podmínkách.
Zdeněk Zuntych