Obnova 4. svazku seřaďovacího nádraží Česká Třebová

V květnu letošního roku začaly práce na rekonstrukci a zprovoznění 4. svazku relačních kolejí čísel 223–230, dlouhodobě vyloučeném a neprovozním. Práce zde provádí firma Chládek a Tintěra. Na staveništi došlo k odstranění všech kolejí a k úpravě kolejové pláně. Přebytečný materiál byl odvezen nejprve nákladními auty na skládku nedaleko spádoviště. Během těchto úprav byla demontována návěstidla, provedeny úpravy kanalizace i kabeláže. Na zhlaví od Středu proběhla rekonstrukce výhybek ke kolejím 223-230. Výhybky dostaly nové pražce a kolejové části byly repasovány. Později došlo i na výhybky pod spádovištěm. V červenci začala pokládka pražců a montáž kolejnic. Po poležení kolejí nastoupila strojní čistička kolejového lože a během několika dní došlo k vyčištění zbývajícího materiálu pod kolejemi. Vytěžený materiál se z části vysypal mezi 2. stahovací kolej a mateční kolej, kde byly v zimě vykáceny náletové dřeviny. Další část byla opět uložena pod spádoviště, kde je postupně čištěna a výzisk je pak odvážen na definitivní úložiště. K čištění byla použita čistička štěrkového lože RM 900 německé firmy Schweerbau. Tato firma v současnosti odprodává tuto čističku právě firmě Chládek a Tintěra a zde byla před konečným kontraktem odzkoušena a pracovníci Chládek a Tintěra se s ní učili pracovat. Čištěni kolejových loží bylo ukončeno 28. 8. a na koleje nastoupila podbíječka a postupně je dosypáván nový štěrk do podloží. V opravené části kolejiště byly postavené nové osvětlovací stožáry. Protože po dokončení rekonstrukce a zprovoznění dojde ke stavbě další části kontejnerového překladiště Metrans, už nyní se provádějí některé přípravné práce. Při rozšíření dojde ke změnám kolejiště, zhlaví a nutnosti vybudovat nové kolejové napojení do terminálu i nové trasování Jižní spojovací koleje. Už dnes se tedy překládají kabely zabezpečovacího zařízení a osvětlení, rekonstrukcí prochází také elektrická rozvodná zařízení.
Během druhé poloviny září byly koleje dosypány štěrkem a podbity. Byly prováděny další drobné úpravy. Pak nastoupili pracovníci firmy Elektrizace železnic a začali s úpravami trolejového vedení nad částí kolejí, které jsou opatřeny trolejovým vedením. Došlo k přesměrování trolejí a změnám v zavěšení. Byl zde postaven nový stožár, další zařízení budou repasována, nebo vyměněna. Pod svážným pahrbkem pak začnou práce na instalaci spádovištních brzd, ke slovu přijdou zabezpečováci, kteří budou muset zapojit kolejiště do zabezpečovacího zařízení. Na podzim a v zimě pak zřejmě začnou také přípravné práce na rozšíření terminálu Metrans. Výluka 4. svazku má skončit počátkem prosince 2015 a po tomto datu by na kolejích 223-230 měl začít běžný posun a dojde tak k uvolnění kolejí č. 201 – 210, které ustoupí rozšíření terminálu.
Pro "mašinkáře" se zde během dosud uplynulé doby výluky vyskytla celá řada různých a zajímavých lokomotiv, nejen firmy Chládek a Tintěra, ale i dalších dopravců, které jsou zachyceny na přiložených snímcích.

 

Pavel Stejskal,  Klub českotřebovských fotografů železnice
 
Fotografie Pavel Stejskal                                                          

Koleje jsou dne 29. 5. 2015 vytrhány a začíná odkrývání spodku pod kolejemi

Pohled dne 29. 5. 2015 na 4. svazek směrem ke spádovišti.

 Sanace kolejového spodku na nádraží Střed dne 2. 6. 2015.

Rekonstrukce výhybek 4. svazku na nádraží Střed dne 29. 5. 2015.

 Kolejový spodek 4. svazku dne 2. 6. 2015.

4. svazek je již opatřován novým štěrkovým ložem, 6. 7. 2015.

 Nové pražce na koleji 230 a za nimi odpočívají stará seřaďovací návěstidla, 7. 7. 2015.

Položeny jsou dne 7. 7. 2015 rekonstruované výhybky a pokládají se pražce.

Na kopci štěrku se ukrývají některé koleje již opatřené kolejnicemi, střední část kolejiště 4. svazku dne 27. 6. 2015.

Koleje č. 223 a 224 ještě nemají ani pražce, na koleji č. 226 již stojí vozy s novými pražci dne 28. 7. 2015.

Kolejiště 4. svazku s novými kolejemi dne 2. 8. 2015.

Pohled ze 4. svazku směrem k nádraží Střed, v pozadí stavědlo 039, dne 2. 8. 2015.

Čištění štěrku pod kolejemi 4. svazku dne 23. 8. 2015.

Čistička kolejového lože RM 900 německé firmy Schweerbau.

S čističkou jezdila dne 24. 8. 2015 lokomotiva 740.721.

Materiál z vyčištění se z části ukládal vedle 2. stahovací koleje, dne 28. 8. 2015 s vozy posunovala lokomotiva 740.618.

K těm asi nejzajímavějším lokomotivám na rekonstrukci 4. svazku patří lokomotiva 749.262 od Hanzalíka, dne 21.9. 2015.

Lokomotiva 749.262 navážela nový štěrk na 4. svazek, zde dne 21. 9. ve 2. stahovací koleji.

Lokomotiva ODOS 742.131 zapůjčená pro Elektrizaci železnic dne 23. 9. 2015 při rekonstrukci trolejí.

Pracovníci Elektrizace železnic při práci dne 23. 9. 2015.

Práce na trolejích při výluce 4. svazku se zúčastnila čerstvě opravená lokomotiva 740.609, dne 27.9. 2015.

Na pionýrském nádraží dne 27. 9. 2015 odpočívala nejmenší lokomotiva na výluce 703.643, vlevo stroj Pušl.