Problém
parkováním v ulici na Výšině
|
(1) Řidič smí zastavit a stát jen a) vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo, b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace; nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě. (2) Ve druhé řadě smí při výkonu taxislužby zastavit řidič taxislužby, je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. (3) Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. Z textu vyplývá, že problém se netýká jen ulice Na Výšině, ale kterékoliv místní komunikace (mimo pár vybraných s dostatečnou šířkou, např. ulice Masarykovy). Pomůže jen místní úprava pomocí dopravního značení, jak autor článku navrhuje, nebo mnoho ulic vyřešit jako jednosměrných. To by ovšem řešením nebylo, město by se stalo obtížně průjezdné. Dnes je situace taková, že odbor dopravy MěÚ vydává v tzv. zóně zákazu stání (ale i dalších ulicích) povolení parkovat vozidlům, jejichž majitelé v ulici bydlí nebo zde podnikají. Vydává tak vlastně povolení porušovat §25 zmíněného silničního zákona, šířka většiny ulic je menší než 8 metrů, potřebných pro stání v ulici s obousměrným provozem. Problém jsem diskutoval již dříve na odboru dopravy. Vedoucí odboru je toho názoru, že nevydáním povolením by se mnoho nevyřešilo, počet registrovaných vozidel roste a někde parkovat musí a vydáním povolení se zavádí regulace, která vychází vstříc rezidentům. Bez vydaných povolení by byly ulice daleko méně průjezdné. Osobně si však myslím, že na ulicích s autobusovou a častější nákladní dopravou by mělo být co nejméně překážek, tedy zaparkovaných vozidel (např. na ulici Sadové). Na ulici by měly být minimálně označené úseky, kde se nesmí ani zastavit, aby bylo zajištěno vyhýbání vozidel a tím větší bezpečnost a plynulost provozu. Vždyť nikoho ani nenapadne zaparkovat na průtahu města I/14 např. v ulici Riegrově a přece tam také bydlí lidé a také mají automobily. Takovýto režim by si zasloužily i další frekventovanější komunikace ve městě. Město ve spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera připravuje vytvoření studie zaměřené na řešení dopravy v České Třebové, který bude zahrnovat také problematiku parkování vozidel, tedy dopravu v klidu. Uvidíme, jaké přinese závěry a návrhy na změny proti současnému stavu. To však neznamená, že bychom neměli bez odkladu vyřešit nedorozumění, o kterém píše na výše uvedených řádcích Oldřich Gregar. (mm) |