Problém parkováním v ulici na Výšině                                
Bydlím spolu s dalšími desítkami rodin v ulici Na Výšině (námi tak zvané "nová Výšina") a jakožto majitelé osobních aut před svými domy parkujeme. Není výjimkou, že v jednom objektu je i více aut. Tato ulice byla dostavěna v roce 1985, kdy byla zřízena i stávající silniční komunikace. Šířka vozovky je 590 cm, jeden chodník má šířku 100 cm + 10 cm obrubník, druhý chodník je široký 150 cm včetně obrubníku. 
Dne 7. října 2015 byli obyvatelé rodinných domů, kteří měli svá osobní auta zčásti zaparkovaná na chodnících, pokutováni Policií České republiky. Zdá se, že s největší pravděpodobností byla tato akce provedena na oznámení, lépe řečeno na udání nám zatím dosud neznámou osobou.
Stávající stav
Osobních aut neustále přibývá a tento trend se nevyhnul ani ulici Na Výšině. Osobní vozy parkovaly dle vyhlášky,ale zde docházelo vzhledem k šířce vozovky ke konfliktům s vozy záchranné zdravotní služby a hlavně s vozidly Technických služeb města - odvoz pevných domovních odpadů, čištění vozovek a v zimě odklízení sněhu. Vedením Technických služeb města bylo již před lety doporučeno parkovat na chodnících, aby byla vozovka plně průjezdná. Ulice Na Výšině je (zatím) konečná a nikam nepokračuje, chodníky užívají tedy prakticky pouze její obyvatelé.
V zimě chodníky uklízeli obyvatelé, nyní je projíždí poprvé čtyřkolka a nastávají problémy. Pokud se uklidí chodníky,veškerý sníh Jde do ulice, kdy vznikne pouze jeden jízdní pruh. Ti, kteří musí parkovat venku pod širým nebem, zasahují do vozovky a znemožňují průjezd čistící mechanizace. Dohodli jsme se mezi sebou, že oželíme chodníky, auta budou parkovat na chodnících, ale celá vozovka bude plně průjezdná v celém profilu, t.j. i bezpečná pro pěší. Po dobu existence ulice Na Výšině muselo město Česká Třebová ve třech případech odvážet sníh, jinak byla doprava zcela zablokována.
Současnost
Dnem 7. 10. 2015 počalo pokutování nesprávně zaparkovaných aut (dle vyhlášky či zákona), žel, nikoli dle nutných místních opatření mezi obyvateli. Znamená to, že musíme parkovat u obrubníků. Osobní vozy včetně zpětných zrcátek mají dle typu šířku 190 - 200 cm, kdy tedy při obousměrném parkování není dodržena vyhláškou požadovaná třímetrová mezera, tedy vlastně polovina obyvatel má zabráněno umístit své auto před svým domem! Nedodrží šířku, pokuta! Parkuje na chodníku, pokuta !
Řešení
Žádám odbor dopravy Městského úřadu v České Třebové o vyřešení této nepříjemné situace, opravdu nemíníme pokutami sanovat státní rozpočet. Doporučujeme komisionelní projednání na místě. Doporučuji umístění dopravní značky umožňující stání na chodníku, případně jiná opatření, která umožní rozumné parkování místních obyvatel a pohodlný silniční provoz v ulici Na Výšině,
Tento dopis nepíši pouze za sebe, ale i za 8 rodin z ulice Na Výšině, které mi daly mandát.  Oldřich  Gregar
POZNÁMKA:

Pro osvěžení - úryvek ze silničního zákona:
Zastavení a stání
§ 25

(1) Řidič smí zastavit a stát jen

a) vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo,

b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace; nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě.

(2) Ve druhé řadě smí při výkonu taxislužby zastavit řidič taxislužby, je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.

(3) Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy.

  • Z textu vyplývá, že problém se netýká jen ulice Na Výšině, ale kterékoliv místní komunikace (mimo pár vybraných s dostatečnou šířkou, např. ulice Masarykovy). Pomůže jen místní úprava pomocí dopravního značení, jak autor článku navrhuje, nebo mnoho ulic vyřešit jako jednosměrných. To by ovšem řešením nebylo, město by se stalo obtížně průjezdné.

  • Dnes je situace taková, že odbor dopravy MěÚ  vydává  v tzv. zóně zákazu stání  (ale i dalších ulicích) povolení parkovat vozidlům, jejichž majitelé v ulici bydlí nebo zde podnikají. Vydává tak vlastně povolení  porušovat §25 zmíněného silničního zákona, šířka většiny ulic je menší než 8 metrů, potřebných pro stání v ulici s obousměrným provozem. Problém jsem diskutoval již dříve na odboru dopravy. Vedoucí odboru je toho názoru, že nevydáním povolením by se mnoho nevyřešilo, počet registrovaných vozidel roste a někde parkovat musí a vydáním povolení se zavádí regulace, která vychází vstříc rezidentům. Bez vydaných povolení by byly ulice daleko méně průjezdné.  Osobně si však myslím, že na ulicích s autobusovou a častější nákladní dopravou by mělo být co nejméně překážek, tedy zaparkovaných vozidel (např. na ulici Sadové). Na ulici by měly být minimálně označené úseky, kde se nesmí ani zastavit, aby bylo zajištěno vyhýbání vozidel a tím větší bezpečnost a plynulost provozu.  Vždyť  nikoho ani nenapadne zaparkovat na průtahu města I/14 např. v ulici Riegrově a přece tam také bydlí lidé a také mají automobily. Takovýto režim by si zasloužily i další frekventovanější komunikace ve městě.

  • Město ve spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera připravuje vytvoření studie zaměřené na řešení dopravy v České Třebové, který bude zahrnovat také problematiku parkování vozidel, tedy dopravu v klidu. Uvidíme, jaké přinese závěry a návrhy na změny proti současnému stavu. To však neznamená, že bychom neměli bez odkladu vyřešit nedorozumění, o kterém píše na výše uvedených řádcích Oldřich Gregar. (mm)