-
Hejtman
Netolický:
-
V příštím
roce nová hala a další rekonstrukce silnic
-
-
Pardubický
kraj a Českotřebovsko - co se podařilo v roce 2015
-
V prvé
řadě se v okolí města podařilo zrekonstruovat velké množství silnic,
které jsou v krajském majetku. V minulých letech byla totiž silniční
infrastruktura v okolí města zanedbaná. První z nich je silnice třetí
třídy číslo 31512 z České Třebové na Skuhrov za necelých 12 milionů
korun. Druhou významnou rekonstrukcí je modernizace silnice
II/358 z České Třebové směrem na Zhoř za 14 milionů korun.
- Největší a nejnákladnější
stavbou však byla rekonstrukce komunikace z města směrem na Semanín.
Příprava byla financována z Regionálního operačního programu a
investorem byl Pardubický kraj. Celá stavba stála téměř 60 milionů
korun a probíhala od dubna do poloviny listopadu letošního roku. Na
první pohled to vypadá jako samozřejmost, ale rozhodně to tak není.
Jednání ohledně silničního napojení se společností Metrans na síť
silnic vyšší třídy probíhala více než dva roky. Hledali jsme finanční
zdroje, které se nám nakonec podařilo nalézt. Kraj se k akci postavil
čelem, přestože iniciátorem výstavby logistického centra bylo město
Česká Třebová. Už na otevření logistického terminálu jsem jasně řekl,
že je sice hezké, že máme kontejnerové překladiště, ale že
infrastruktura v jeho okolí není zdaleka na potřebné úrovni. Stáli
jsme před rozhodnutím, jak se postavit k problému do doby, než bude
vybudován obchvat města a přivaděč na silnici R35 u Opatova. Jediným
možným řešením byla rekonstrukce silnice III. třídy do Semanína.
-
-
Jaké
dopravní stavby budou dokončeny v roce 2016?
- V příštím roce zbývá
realizovat část pod třemi mosty, kde by mělo dojít k přeložce
Semanínského potoka a prohloubení vozovky o přibližně 80 centimetrů,
aby byl možný obousměrný průjezd nákladních vozidel. Tři mosty jsou
v současné době úzkým hrdlem, jelikož je tady v současné době možný
průjezd pouze jednoho vozidla. Tímto prohloubením se podaří provoz
zobousměrnit. Velmi si vážím toho, že se nám podařilo sehnat dotační
prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Vláda tuto
podporu ve výší 44 milionů korun potvrdila svým usnesením z 9.
listopadu.
-
-
Do jakých
dalších oblastí kraj v roce 2015 investoval?
- V roce 2015 jsme také
oslavili 70 let od založení Vyšší odborné školy a střední školy
technické. K tomuto výročí dostala škola úplně nový kabát, byla
kompletně zateplena, takže oba stávající areály jsou již opravené.
Zároveň se nám podařilo v rámci Operačního programu Vzdělávání pro
konkurenceschopnost získat prostředky na rekonstrukci a vybavení
odborných učeben.
- Vedle toho také zmíním
stavbu, která již v současné době probíhá. V prosinci jsme předávali
staveniště a v nejbližších týdnech začnou bourací práce na kotelně
v areálu Na Skalce, aby na jejím místě vznikla zcela nová moderní
tělocvična za 55 milionů korun. Stavbu financuje Pardubický kraj plně
z vlastních zdrojů a je to stavba, jež by měla nahradit stávající
tělocvičnu, v níž se nachází vázaný azbest, a která de facto vznikla
jako provizorní stavba vedle volejbalových kurtů. Nové umístění je
bezesporu vhodnější. Stavba v bezprostřední blízkosti jedné ze
školních budov. Bude však využitelná nejen pro potřeby školy, ale také
pro širokou veřejnost.
Jaké
nejpalčivější (krajské) problémy spojené s naším regionem přetrvávají
- Z hlediska kraje vnímám
dva zásadní problémy. Tím prvním je stále chybějící komunikace R35.
Tato komunikace bude přirozeně stahovat dopravu i ze svého
nejbližšího okolí. Bezesporu se výrazně sníží dopravní zátěž na
silnici I/47, protože většina vozidel bude využívat právě komunikaci
R35. Stávající komunikace I/35 zdaleka není schopná pojmout současný
provoz, což ostatně pociťuji každý den při cestě do Pardubic. Proto
jsme se alespoň snažili dojednat celou řadu opatření pro zvýšení
bezpečnosti na této páteřní komunikaci. Mimo jiné jsme iniciovali
studii, která by znamenala rozšíření některých úseků na střídavé
třípruhy, nichž některé by měly být vytvořeny již v příštím roce.
Problém je v tom, že jsou to opatření, která neřeší hlavní problém, a
to převedení komunikace mimo města a obce. Pokud budu znovu zvolen do
funkce, budu neustále jednat s vládou a jednotlivými ministry, jelikož
mi velmi záleží na tom, aby občané kraje měli rychlostní komunikaci,
kterou si zaslouží. Ostatně ze strany občanů jsem na toto téma
dotazován dnes a denně.
-
-
Co je tím
druhým problémem?
- Je jím neustále diskutované zastavování vlaků vyšší kvality
v České Třebové. Po výstavbě dopravního terminálu a celé řadě jednání,
kdy tyto vlaky ve městě zastavovaly všechny, jsme se kvůli dvěma
pražským úředníkům ministerstva dopravy, kteří manipulují nejen
s náměstkem, ale i s ministrem, dostali do situace obdobné jako před
několika lety. Tito úředníci se snaží vysvětlit, že Česká Třebová má
již tak výbornou obsluhu. To rozhodně popřít nelze. Já však postrádám
systém nastavení dopravy. Nelíbí se mi, že vlaky jedné kategorie
zastavují a jiné nikoliv, což je pro cestujícího velice nepřehledné.
Nejvíce mi vadí nastavení jízdního řádu, jelikož cestovní doba
z Pardubic do Brna je totožná jak se zastávkou v České Třebové, tak
bez ní. Problém je také v tom, že i když dodáváme další a další
argumenty pro zastavování vlaků, nejsme vyslyšeni. Osobně jsem napsal
několikastránkový dopis ministru dopravy, kde jsme všechny naše
argumenty uváděli. Problém spočívá v tom, že na druhé straně jsou
lidé, kteří tomu brání. Jsou to dogmatici, kteří nepřipustí žádný
odlišný názor. Osobně se s tímto stavem nesmířím. Jde mi o princip,
kdy starosta města se zástupci místních samospráv z okolí a hejtman
kraje nejsou vůbec respektování dvěma zmíněnými úředníky. Jsem
přesvědčený, že pro naše jednání nejsou partnery. Tím je pouze ministr
dopravy. Přijde mi ale směšné a trapné, že jednání o zastavování
několika málo párů vlaků probíhá na úrovni hejtman kraje a ministr
dopravy. To se bohužel děje jen u nás.
-
-
Co byste
popřál obyvatelům České Třebové?
- Velmi děkuji všem Třebovákům za jejich dosavadní podporu. Mám mezi
nimi vždy velkou oporu. V České Třebové jsem žil, žiji a žít rozhodně
i nadále budu, protože mám mezi Třebováky obrovské množství přátel,
kterých si velice vážím. I kdybych pokračoval ve funkci hejtmana
kraje, tak nadále budu Třebovákem. Nevidím důvod, proč bych měl
odcházet do krajského města. V Pardubicích člověk plní roli hejtmana
kraje, ale v České Třebové mám známé, přátele a kamarády, kteří mě
znají 33 let. To jsou osobní vztahy, které nelze nahradit. Přeji České
Třebové a všem lidem úspěšný rok 2016, pevné zdraví a hlavně hodně
pozitivní energie.
Děkuji za rozhovor - Ptal se Milan Mikolecký
-
-