Zamyšlení na
leden 2016
Milí přátelé,
v letošním roce vám chceme s třebovskými faráři, kazateli a sestrou
farářkou předložit dvanáct úvah na text, kterému se v Bibli říká „Hymnus
lásky“. Tedy začněme:
„...Láska je trpělivá,
laskavá, nezávidí...“
Nejdříve asi bude nutné vysvětlit, co je
láska. Ta láska v Bibli, o které se mluví, rozhodně není tím, co my za
lásku vydáváme. Lidská láska vzniká tak, že se do druhého člověka lidově
řečeno „zakoukáme“. Lidská láska se častokrát vyvíjí podle toho, jak
protějšek vnímáme svými smysly a následně, jak nám druhý člověk
vyhovuje. A to je kámen úrazu, protože lidskou lásku stavíme na roveň
citu a pocitu: Jak se nám kdo líbí, jak nám druhý voní či nevoní, jak
nám imponuje jeho či její intelekt, jak důležité jsou peníze, které
vydělá. Biblická láska se takto neorientuje. Biblickou lásku musíme
postavit spíše na rovinu postoje a rozhodnutí. Patříme k sobě a jiná
možnost zkrátka není. Biblická láska nekoketuje s možností, že si budu
vybírat. V Bibli si Bůh také nevybírá. Existuje například „vyvolený
národ“, ale jeho vyvolenost je jen v tom, aby všichni (pokud možno) byli
spaseni. Vyvolenost je úkol a služba, nikoliv výsada. Stejně to je v
Bibli s jednotlivci – nejsou to svatí na mostě, ale služebníci – k tomu
byli vyvoleni, a týká se to dokonce i Božího Syna Ježíše Krista.
Láska je trpělivá. Trpělivost má dvě
strany. Zadržuje hněv. Tím pádem je schopná snášet útrapy pro druhého.
Druhá strana trpělivosti je aktivní, činí druhému jen to dobré. Ovšem
pozor - trpělivost, má svůj výraz a své poselství. Není to boxovací
pytel, do kterého se může mlátit. Zároveň trpělivost v aktivním smyslu
činění dobra neznamená, že všem všechno dám. To by byl druhý omyl, že po
člověku, který miluje (i po Bohu), si mohu nárokovat vše.
Láska je laskavá. Laskavost je zvláštní
termín, který se v Novém zákoně vyskytuje pouze v této větě. Je tedy
těžké jej vysvětlit a také pochopit. Nejvíce se mi líbí překlad
„ochotná“. Láska je ochotná. V latinské verzi Bible se píše jazykem,
který známe z onkologických ordinací. Je tam napsáno: „Láska je
benigní“. Láska je nezhoubná, láska nepůsobí druhému zhoubu.
Láska nezávidí. Do současného jazyka bych
to přeložil jako: „...láska nesoutěží...“. Láska nemá soutěživého ducha.
Nechce nikoho předhánět. Život není hokejový zápas ani atletická
disciplína. V lásce neexistuje doping ani lobbing ani bombing, to
přenecháme těm, kdo mají jiné náboženství než víru v Boha a v Ježíše
Krista. Budou se z toho také zodpovídat.
Každý poctivý čtenář Bible je zvláště
citlivý na to, čím oddíl začíná a čím končí a co je v jeho středu.
Hymnus o lásce začíná trpělivostí. I já si připomínám Toho, který za mě
trpěl. Bylo to z velké lásky, Jeho oběť se mnou však nesmlouvá, je jasná
a bez příkras ukazuje i na mé slabé stránky. Tomu říkám láska.
Petr Peňáz, farář ve Sloupnici
|