CZ LOKO dodá
do Lotyšska lokomotivy za víc než miliardu korun
ČESKÁ TŘEBOVÁ / JIHLAVA, 17. února 2015
Akciová společnost CZ LOKO během let
2015 až 2017 dodá do Lotyšska 28 sekcí dvoudílných, šestinápravových
diesel – elektrických lokomotiv za více než 42 milionů eur. Při
současném kurzu tedy hodnota kontraktu přesahuje 1,1 miliardy korun. S
jejich výrobou nyní CZ LOKO začalo ve své jihlavské provozovně. Lotyšský
národní železniční dopravce Latvijas Dzelzcels je využije při těžké
nákladní dopravě z Ruska a Běloruska.
„Jde
o významnou zakázku, na níž jsme pracovali několik let. Potvrzuje naši
vysokou technickou úroveň. Kdybychom masivně neinvestovali do vývoje a
výzkumu, nemohli bychom na ni vůbec pomýšlet,“
říká Josef Bárta, předseda
představenstva CZ LOKO. Dodává přitom, že schvalování zcela nového
železničního vozidla je obdobně složité jako nového letadla, a proto
firmy mnohdy dají raději přednost zásadní modernizaci. „Dopravcům
přináší stejný efekt, ale je podstatně levnější a rychlejší,“
vysvětluje.
Nové lokomotivy vzniknou kompletní
modernizací vozidel 2M62U se dvěma kabinami, kterým se u nás říkalo
Sergej. Ta z nich udělá moderní stroje, vyznačující se úsporným
provozem, bezpečností, plněním emisních limitů i komfortem posádky. Z
původní lokomotivy zůstává jen podvozek a rám, které projdou kontrolou.
Vše nad nimi je zcela nové, včetně 16válcových spalovacích motorů MTU o
výkonu 2 200 kW. Design lokomotiv vychází z české řady 753.6 „Bizon“,
které rovněž nesou rukopis produkce CZ LOKO. Z její jihlavské provozovny
pak poputují v podobě „stavebnice“ do Lotyšska, kde se moduly
zkompletují, a lokomotiva oživí.
„Tento způsob je náročnější na
logistiku i organizaci práce, ale představuje cestu, jak technicky
vyspělá, sofistikovaná drážní vozidla vyvážet i tam, kde by to jinak
bylo bez účasti místních firem složité,“
uvedl Josef Bárta.
V Lotyšsku už společnost CZ LOKO
v letech 2011 - 2013 podobně modernizovala pro státní železnice 14
posunovacích lokomotiv ČME 3M. Do východoevropských zemí s
rozchodem kolejí 1520 mm firma v letech 2007
až 2014 prodala už přes 180 paketů lokomotiv v 11 základních
typech a patří zde mezi nejúspěšnější
dodavatele. Hranice 200 lokomotiv by měla padnout letos.
Podle Evropské banky pro
obnovu a rozvoj má Lotyšsko jeden z nejnižších stupňů vládních zásahů a
naopak jeden z nejvyšších stupňů ekonomické svobody mezi zeměmi střední
a východní Evropy. Místní železniční doprava
je zaměřena na tranzit, a proto se
uchovává plná technická kompatibilita s ruskými a postsovětskými
tratěmi.
Akciová společnost CZ LOKO patří mezi přední středoevropské výrobce
motorových lokomotiv. Věnuje se i jejich modernizaci a opravám. Vedle
toho se zaměřuje i na vývoj a výrobu speciálních drážních vozidel. Sídlo
a hlavní závod má v České Třebové. Další provozovny v Jihlavě a
Nymburku. Celkem v nich pracuje přes 700 zaměstnanců. Loňský obrat
dosáhl 1,990 miliard korun a export se na něm podílel více než
polovinou.
|