CZ LOKO dodá do Lotyšska lokomotivy za víc než miliardu korun 
ČESKÁ TŘEBOVÁ / JIHLAVA, 17. února 2015
Akciová společnost CZ LOKO během let 2015 až 2017 dodá do Lotyšska 28 sekcí dvoudílných, šestinápravových diesel – elektrických lokomotiv za více než 42 milionů eur. Při současném kurzu tedy hodnota kontraktu přesahuje 1,1 miliardy korun. S jejich výrobou nyní CZ LOKO začalo ve své jihlavské provozovně. Lotyšský národní železniční dopravce Latvijas Dzelzcels je využije při těžké nákladní dopravě z Ruska a Běloruska.
Jde o významnou zakázku, na níž jsme pracovali několik let. Potvrzuje naši vysokou technickou úroveň. Kdybychom masivně neinvestovali do vývoje a výzkumu, nemohli bychom na ni vůbec pomýšlet,“ říká Josef Bárta, předseda představenstva CZ LOKO. Dodává přitom, že schvalování zcela nového železničního vozidla je obdobně složité jako nového letadla, a proto firmy mnohdy dají raději přednost zásadní modernizaci. „Dopravcům přináší stejný efekt, ale je podstatně levnější a rychlejší,“ vysvětluje.
Nové lokomotivy vzniknou kompletní modernizací vozidel 2M62U se dvěma kabinami, kterým se u nás říkalo Sergej. Ta z nich udělá moderní stroje, vyznačující se úsporným provozem, bezpečností, plněním emisních limitů i komfortem posádky. Z původní lokomotivy zůstává jen podvozek a rám, které projdou kontrolou. Vše nad nimi je zcela nové, včetně 16válcových spalovacích motorů MTU o výkonu 2 200 kW. Design lokomotiv vychází z české řady 753.6 „Bizon“, které rovněž nesou rukopis produkce CZ LOKO. Z její jihlavské provozovny pak poputují v podobě „stavebnice“ do Lotyšska, kde se moduly zkompletují, a lokomotiva oživí.
„Tento způsob je náročnější na logistiku i organizaci práce, ale představuje cestu, jak technicky vyspělá, sofistikovaná drážní vozidla vyvážet i tam, kde by to jinak bylo bez účasti místních firem složité,“ uvedl Josef Bárta.
V Lotyšsku už společnost CZ LOKO v letech 2011 - 2013 podobně modernizovala pro státní železnice 14 posunovacích lokomotiv ČME 3M. Do východoevropských zemí s rozchodem kolejí 1520 mm firma v letech 2007 až 2014 prodala už přes 180 paketů lokomotiv v 11 základních typech a patří zde mezi nejúspěšnější dodavatele. Hranice 200 lokomotiv by měla padnout letos.
Podle Evropské banky pro obnovu a rozvoj má Lotyšsko jeden z nejnižších stupňů vládních zásahů a naopak jeden z nejvyšších stupňů ekonomické svobody mezi zeměmi střední a východní Evropy. Místní železniční doprava je zaměřena na tranzit, a proto se uchovává plná technická kompatibilita s ruskými a postsovětskými tratěmi.
Akciová společnost CZ LOKO patří mezi přední středoevropské výrobce motorových lokomotiv. Věnuje se i jejich modernizaci a opravám. Vedle toho se zaměřuje i na vývoj a výrobu speciálních drážních vozidel. Sídlo a hlavní závod má v České Třebové. Další provozovny v Jihlavě a Nymburku. Celkem v nich pracuje přes 700 zaměstnanců. Loňský obrat dosáhl 1,990 miliard korun a export se na něm podílel více než polovinou.