-
Fraška místo
soutěže ?! - na ZUŠ Lanškroun
- Dne 12.2.se
konalo v ZUŠ Lanškroun okresní kolo soutěže ve hře na dechové nástroje,
které se účastnila i děvčata z naší českotřebovské ZUŠky. Jako rodič
jedné z účinkujících jsem přijel na vyhlášení výsledků, ale to co jsem
viděl a slyšel, mě dost zarazilo.
- Když jsem
přijel, přišla za mnou paní učitelka, která učí hru na třebovské škole a
říkala mi, že je nadšená, jak to holky krásně zahrály, a zářila
spokojeností. Když došlo na vyhlášení výsledků, rychle se výraz v její
tváři změnil. Bylo vidět zklamání a rozčarování i na tváři našich děvčat
z toho, že přes velmi dobré výkony skončila na 3.místech. Na celé
soutěži byla přítomna i maminka jedné účinkující, která celou soutěž
viděla i slyšela a říkala, že je přinejmenším divné, že naše děvčata
hrála velmi dobře a skončí takto. Paní učitelka se šla poté zeptat
poroty, jak došla k takovým závěrům a já jsem se zatím bavil s našimi
děvčaty, jak to vidí ony. Samozřejmě jim nebylo do řeči. Po čase jsme se
sešli s paní učitelkou, která mi přinesla nějaké podklady.
- Zaráží mě, že
dle manuálu hodnocení soutěží v části A bodě 7 je napsáno: Pokud to není
nezbytně nutné, není do poroty navrhován pedagog, který má v soutěži své
žáky.! To bylo porušeno, neboť 4 z 5 porotců měli v soutěži více než 1
žáka. Je zvláštní, že jedna porotkyně se vyjádřila k repertoáru jedné
třebovské soutěžící, která hrála skladbu od Jacoba van Eycka v tom
smyslu, že tyto skladby žáci ZUŠ často nehrají. Přesto když otevřeme
renomovanou učebnici hry na zobcovou flétnu - Flautoškola, nalezneme tam
hned několik takových skladeb. Udivuje mě, že tuto učebnici porotkyně,
která učí hru na flétnu, evidentně nezná, ačkoliv je to čerstvá
absolventka konzervatoře. Evidentně se s třebovskýmy děvčaty nepočítalo,
že na soutěž přijedou a už vůbec, že budou tak kvalitně připravené a
konkurenceschopné. Paní učitelka se dokonce divila, že hrály dvě
soutěžící částečně stejný repertoár, přesto vyhrála dívka, která ve
stejné skladbě prokazatelně více chybovala. Třebovská dívka technicky
značně převyšovala hru konkurentky, přesto se umístila na horším místě.
A to také dvě třebovská děvčata hrála jako jediná na soutěži na dvě
velikosti fléten. Nejvíc mě štve, že když se paní učitelka šla zeptat
poroty, na důvod umístění třebovských děvčat, nikdo jí nesdělil nějaké
zásadní výhrady.
- Moje dcera
navíc zahrála jednu skladbu úplně sólově bez doprovodu. To patří mezi
nejobtížnější disciplíny. Jak si tedy vysvětlit náhlou poruchu sluchu
většiny poroty, neboť jedna paní učitelka, která též vyučuje hru na
flétnu, říkala naší paní učitelce, že třebovská děvčata by měla
vyhrát.Mrzí mě, že jsem nemohl celou soutěž sledovat i já, protože bych
si to celé nahrával a možná by nebyl důvod psát tento text. Nevím, ale
zarazilo mě, když mi dcera říkala, že rodiče nesmí na soutěži natáčet
výkony ostatních soutěžících. Z jakých asi důvodů?
- Zaráží mě, že
v dnešní době učíme děti hrát v životě fair play, a pak takto narazí na
realitu už na dětské okresní soutěži. Mám snad dětem říci, že tak to
prostě v životě chodí, že život není fér? To dětem přece říci
nemůžu. Jakou pak mají mít motivaci pro další hraní? Jsem moc rád,že to
např. moje dcera i po takovéto zkušenosti nevzdala, a chce se hře na
flétnu věnovat i nadále. Má na tom jsitě velký podíl i její paní
učitelka Červinková, které tímto velmi děkuji, že mou dceru (a nejen jí)
učí. Chci zdůraznit,že toto nepíšu jako rodič, který si chce stěžovat na
to, že nepostoupila jeho dcera, ale zaráží mě neférovost celé soutěže.
Svou dceru poslouchám každý den, a vím, že se poctivě připravuje a hra
na flétnu pro ni hodně znamená. Proto jsme se rozhodli na tuto soutěž
jet, neboť od paní učitelky vím, že Verča splňuje technickou i výrazovou
úroveň odpovídající 4. kategorii soutěží. Dosud jsem si myslel, že
smyslem soutěží je vytváření motivujícího prostředí a podpora
začínajících hudebníků. To má dokonce každá škola ve školním vzdělávacím
plánu. O tom mě a nejen mě ale soutěž v Lanškrouně nepřesvědčila.
- Chci poděkovat
všem učitelům na ZUŠ Česká Třebová, že se našim dětem věnují a snaží se
je dobře vést. Vím,že se ,,potrefená husa vždycky ozve‘. Rozhodně se
neschovávám, pokud po mě bude někdo požadovat omluvu, neomluvím
se. Za svými názory si stojím. Naopak,budu požadovat po té osobě, aby se
omluvila našim děvčatům, která na soutěži vystupovala a do očí jim
vysvětlila, kterých chyb se dopustila, a v čem byly jejich výkony horší
než výkony ostatních.Trvám na tom,že moje dcera je schopna předvést
stejně dobrý výkon kdykoliv, neboť se pravidelně zúčastňuje různých
besídek a koncertů . Václav Vaněk
|