-
Ještě k Třebovským stěnám
-
Se
zájmem jsem přečetl článek o Třebovských stěnách a zajímavostech; které
se zde nacházejí, uvedený v lednovém čísle Českotřebovského zpravodaje.
Tato oblast má své kouzlo v každé roční době a přesto, že je dobře
dostupná v týdnu linkovými autobusy, jen málo občanů České Třebové ji
navštívilo. Údaje, které jsou v článku uvedeny, bych rád ještě trochu
doplnil.
-
Původní tábořiště Myšiny, užívané před druhou
světovou válkou i po ní ještě v padesátých letech, bylo asi 150 metrů od
studánky směrem do skal, při okraji svahu nad Horní Dobroučí. Jeden z
největších „ potlachů", které se konaly vždy v předvečer svátku Jana
Husa, zde byl v roce 1947, kdy se sešlo víc než 150 kamarádů, a to nejen
z České Třebové a nejbližšího okolí, ale i z Prahy a Plzně. Akci
zajišťovala v podstatě osada Korzárů. Její šerif Vašek Kovář jej zahájil
krátkým proslovem a vzpomínkou na kamarády, kteří se již nikdy těchto
srazů nezúčastní. Potom hrstí loučí, zapálených na malém vedlejším
ohníčku, podpálil připravenou hranici. Za zvuků kytar, vozembouchů a
střelby světic se oslava protáhla až do ranních hodin.
-
Tábořiště, užívané v současné době, vzniklo
teprve v 50 letech. Do té doby zde stál hospodářský objekt, který po
odchodu původních majitelů, němců, byl užíván spolu s dalším
hospodářským objektem, nacházejícím se asi 50 metrů západně na svahu,
českotřebovskou organizací Aeroklubu ČSR pro přenocování svých členů a
pro uložení letadel a pomocného materiálu. Jezdilo sem kolem dvaceti
osob, od začátečníků až po zkušené piloty. Výcvik, který se zde
prováděl, začínal na nedalekém svahu, a to kluzákem, jinak řečeném
glajtr. Skupina 6 až 8 lidí nejdříve letadlo ručně přepravila na vrchol
svahu a pak se rozdělila. Jeden usedl na sedátko stroje, druhý zůstal za
letadlem s tím, že ho na povel odpojí od kolíku, ke kterému bylo
upevněno. Zbývající se chopili dvou gumových lan, upevněných na špici
letounu, a táhli ho z kopce dolů. Při dostatečném napnutí lan byl dán
povel k uvolnění stroje a pilot s ním odletěl pod svah. A potom zase
všichni letadlo ručně dopravili do výchozí pozice. K létání na větroni
musel adept složit náročné zkoušky. Měl ale výhodu, že do vzduchu ho
pomocí ocelového lana vytáhl motorový naviják. Na křížku, který byl
osazen nedaleko nového tábořiště, byla zaznamenána jména většiny členů
Aeroklubu ČSR, kteří zde létali.
- Ing.
M. Řezník
Fotografie - osada Korzáři včetně šerifa Václava Kováře |