-
Nádraží v Ústí nad Orlicí – jak
řešit důsledky špatné rekonstrukce
-
Ústí
nad Orlicí, 24.2.2015 –
Občanská sdružení
SPOUSTI a Nádraží nedáme! vydávají společné stanovisko k zoufalému stavu
rekonstrukce železniční stanice Ústí nad Orlicí. Nyní se ukazuje, jak
prozíravým krokem byla záchrana historické budovy nádraží, jejíž řádné
zprovoznění se zdá být jediným rozumným řešením stávající absence funkcí
a kapacit, na které má cestující veřejnost oprávněný nárok. Proto
apelujeme na zodpovědné instituce, tedy České dráhy a Správu železniční
dopravní cesty a jejich představitele, aby začali jednat ve smyslu co
nejrychlejšího funkčního zprovoznění historické budovy ústeckého
nádraží.
- Rekonstrukci nádraží v Ústí nad Orlicí provádí
státní organizace SŽDC a čerpá na ni takřka 1 mld. CZK z veřejných
prostředků. Hlavní část prací je již hotova, nyní už probíhají jen
některé finální úpravy. Je proto na místě se ptát, proč u tak nákladné
investice je z hlediska veřejnosti tak žalostný výsledek. Proč se řešení
odpovídajícího zázemí pro cestující odbylo výstavbou nového objektu,
který je s ohledem na potřebné funkce a služby značně poddimenzován? Jak
je možné, že zodpovědné státní organizace SŽDC a ČD ignorují rozhodnutí
státu vyslyšet jasný hlas veřejnosti zachovat historickou nádražní
budovu, která byla proto vyhlášena kulturní památkou a která i svou
vlastní dispozicí (propojuje pražské a letohradské nástupiště) přirozeně
nabízí řešení pro vytvoření odpovídajícího zázemí pro cestující?!
-
Namísto
toho, aby cestující a město získali plnohodnotné moderní nádraží,
vznikla tu jakási zbastlená zastávka Ústí nad Orlicí – Kerhartice, kde
cestující nyní mohou využít pouze malou čekárnu (14 sedaček) u
nástupiště ve směru Česká Třebová. Výpravní budova se však ve 22:00
zavírá a cestující čekající na noční nebo zpožděný vlak musí stát v
mrazu venku. I přesto, že je WC přímo ve výpravní budově, je trvale
uzamčeno a přístupné je jen v případě vyžádání klíče u paní pokladní a
uhrazení 8 Kč. A to i pro cestující, kteří jsou držiteli platného
jízdního dokladu. Cestující na vlak si nemá kde objednat občerstvení,
vrcholem pohostinnosti je kávový automat. Prodej denního tisku zde
neexistuje.
- Stavební firmy si v rámci rekonstrukce možná
přišly na své, veřejnosti se však za její prostředky žádného solidního
řešení nedostalo.
Stávající výsledek
rekonstrukce nádraží v Ústí nad Orlicí je opovržením cestujícími a
zároveň tvoří negativní vizitku města, pro jehož občany je kvalitní
železniční spojení tradičně důležité.
- Za hlavní příčinu současného kritického stavu
ústeckého hlavního nádraží lze označit arogantní „vyjmutí“ historické
nádražní budovy z prováděné rekonstrukce. Přitom jediné rozumné řešení
lze nalézt právě v jejím plnohodnotném funkčním zprovoznění. Budova
nabízí vhodné prostory, kde lze bez problémů realizovat služby, které
jsou na obdobných přestupních nádražích běžně využívány a které zde
koneckonců i v minulosti fungovaly (např. čekárna, toalety, informační
centrum, úschovna zavazadel, prodej jídel a nápojů, ubytovací kapacity a
další služby přidružené k přepravě, dopravě a cestovnímu ruchu).
-
Vzhledem
k tomu, že ani po sedmi letech diskusí na nejvyšší státní úrovni není
zřejmé, zda nádražní budovy, které jsou dnes většinou v majetku ČD budou
převedeny na SŽDC, čímž obě strany zdatně argumentují při vysvětlování,
proč ani jedna z nich nechce do historických nádražních budov investovat
prostředky na jejich údržbu a rekonstruovat je, obě sdružení na
společném setkání se starostou města Ústí nad Orlicí Petrem Hájkem
navrhly, aby z iniciativy města Ústí nad Orlicí a po dohodě s
Pardubickým krajem, Českými drahami a SŽDC vznikla nezisková organizace,
jíž by všechny uvedené strany byly zřizovatelem a do níž by byla vložena
stávající historická nádražní budova. Tato nezisková organizace by
budovu nejen spravovala, ale měla by jednodušší dosah na dotace z EU,
MKČR, Norských fondů nebo Mezinárodního visegrádského fondu. Tyto dotace
by bylo možno použít nejen pro samotnou rekonstrukci budovy, ale také
pro realizaci různých veřejně prospěšných projektů.
- V tomto smyslu apelujeme na představitele
města Ústí nad Orlicí a Pardubického kraje, aby svou politickou vahou a
umem jednali se zodpovědnými státními organizacemi SŽDC a ČD tak, aby
urychleně došlo k požadovanému zprovoznění historické nádražní budovy v
Ústí nad Orlicí. Bez toho nelze věřit, že naše město bude mít
plnohodnotné nádraží, kde se nebudeme stydět vítat naše hosty a které
budeme spolu s ostatními cestujícími rádi využívat ke svým cestám za
prací, zábavou či poznáním.
-
- Jan Blaško
SPOUSTI –
Spolek pro organické Ústí, o. s. Na Štěpnici 1272 562 06 Ústí nad Orlicí
Tel.: 605 825 772
- E-mail: info@spousti.cz
Web: spousti.cz
-
- Martin J. Kadrman
Nádraží nedáme!, o.s. Tel.:
737 939 104
- E-mail:
zachrante-stanici-usti@seznam.cz
-
|