-
Připomínky k dopravní situaci v České Třebové a okolí
-
Česká Třebové potřebuje znovu přemostit nádraží
-
Vstup
firmy Metrans do praktického života našeho města odpovídá strategické
poloze města a jeho postavení v železniční síti ČR. Vybudování velkého
logistického terminálu ze kterého se po silnicích rozváží značná část
přepravovaných kontejnerů, však způsobilo problémy v nedokonalé silniční
síti v okolí našeho města, která není stavěna na tak velké zatížení
kamionovou dopravou. Je dobře, že se to začalo řešit, ale navržené
řešení je možné přijmout jen jako dočasné.
-
-
V současnosti se
připravují projekty na modernizaci českotřebovského železničního uzlu
jako součásti železničního koridoru. Současně s přestavbou kolejiště
uzlu a dalších opatření provedených v souvislosti se zrychlením průjezdu
vlaků (protihluková opatření) je nezbytně nutné požadovat realizaci
investic zlepšujících dopravní infrastrukturu ve městě.
-
V souvislosti s přestavbou
uzlu se nám jedná především o vybudování nového přemostění kolejiště v
prostoru bývalého Herzánova mostu. Tím bude definitivně vyřešen
problematický průjezd tzv. tunely. Současně připravovanou úpravu tunelů
jako vícezdrojovou investici lze považovat spíše za vynucené
provizórium.
-
Dle
vyhlášky 104/1997ASb. a jejích osmi dodatků je jízdní pruh v tunelu nebo
podjezdu široký 3,5m a k tomu 0,25m vodící proužek. Nejmenší šířka
služebního chodníku je 0,75m. Výška průjezdového profilu je 4,5 m.
Osvětlení, únikové cesty, atd. uvádí závazná ČSN 737507. Stávající
průtok Semanínského potoka pod tunely je dostatečný a s rezervou provede
dvacetiletou vodu Semanínského potoka (po ukončené realizaci
bezpečnostního přepadu rybníka Pařezák) Retence tohoto rybníku
spolehlivě zmírní povodňové průtoky. Ani při katastrofální povodni v
roce 1997 nedošlo k překročení kapacity průtočného profilu „pod tunely".
-
Z uvedených skutečností se
nám navrhovaná alternativa dvousměrné snížené vozovky o 0,65 m jeví
nereálná. Rozumné je stávající vozovku opravit spolu s opravou krytu
průtočného profilu, tunely řádně osvětlit a osvětlit a jednostranný
průjezd na obou koncích tunelů řádně světelně regulovat. Ušetřené
miliony se budou hodit na další akce.
-
Již dlouho se mluví o
potřebě vybudovat nový průchod (podchod či snad i lávku) v Hubálkově
ulici od Korada k budově 019 v Semanínské ulici a do průmyslové zóny a
sídliště Borek. Stávající je stále ve vlastnictví SŽDC, má se zatím
opravit, lépe osvětlit.... Navrhuje se vybudování nového 150 m dlouhého
podchodu, který nebude o nic bezpečnější Osvětlení, kamery a
klimatizace, vč. údržby představují nemalé mandatorní výdaje města.
-
Pokud bychom uvažovali s
perspektivou, tak nám problém tunelů i potřebu nového podchodu vyřeší
nové přemostění kolejiště, které bude současně silničním připojením
části Borek, průmyslové zóny, terminálu Metrans a přivaděče k dálnici
R35. Byla by to také náhrada za dříve zbourané českotřebovské mosty: (Herzánův
-1960 a Beranův na Lhotce - 1970). Důvodů pro vybudování nového mostu
najdeme tedy více než dost. Stavba by přesně zapadla do operačního
programu Doprava na nové elokační období EU.
-
Město Česká Třebová má
velké štěstí: má podnikavého starostu vizionáře a další zástupce na
významných postech, kteří by v případě jednání na SFDI, ŘSD a dalších
stupních schvalovacího systému nenechali Českou Třebovou na holičkách:
JUDr. Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje, krajský radní pro
dopravu Ing. Jaromír Dušek, uznávaný dopravní odborník Ing. Dalibor
Zelený, Ing. Jiří Vencl předseda dopravní komise KDU-ČSL...
-
Připomeňme, že přemostění
nádraží mají jako potřebnou podmínku svého rozvoje zajištěnou v řadě
důležitých města na hlavní trati v Kolíně, v Přelouči, Pardubicích,
Chocni, v Zábřehu, v Olomouci.... Při budování koridoru v Ústí nad
Orlicí se tamní radnici podařilo zařadit do investice např. i (málo
potřebné) přemostění železnice v Hylvátech a také přemostění Tiché Orlice
u Kerhartic. Dva důležité problémy města vyřešili za státní prostředky
určené na koridor.
-
Nové přemostění
českotřebovského nádraží by
bylo bezpečnou spojnicí s oblastí za nádražím i ozdobou města, tak,
dříve býval Herzánův most. Naši mostaři dokážou vybudovat dokonalá díla.
-
V roce 2006 „padl" sen o
realizaci severní trasy rychlostní komunikace R35. Tím se obchvat České
Třebové posunul do říše snů. Připojení z našeho města na dálnici mají
dle podepsaného Memoranda zajistit přivaděče k R35. Přivaděč od
Litomyšle k České Třebové vedoucí kolem Zhoře a Němčic by nám ve Třebové
udělal další problémy, přivedl by kamiony na světelnou
křižovatku, přetížil by střed města. Pro přivaděč je třeba připravit
novou trasu vedoucí přes průmyslovou zónu mimo obce Semanín a Pazuchu.
Přemostění nádraží by bylo jeho součástí, bylo by tedy dobře využito.
-
Místo budování tohoto
přímého přivaděče Město Česká Třebová zatím oficiálně podporuje přeložku silnice I/14 mimo Třebovice
směr obchvat Opatova a má mít tedy převzít funkci přivaděče na
R35. Nyní údajně vzniká v počítačích projektantů. Za rozdvojkou železničních
tratí na Brno a Olomouc se má vést po mostě přes železnici u Třebovice a dalším mostě přes část rybníka Hvězda. Takže (náročné) přemostění železnice zde stejně bude,
jen město Česká Třebová (které to velmi prosazuje) z toho nebude mít
nic. Bude drahá stavba, ale pro nás daleko méně zajímavá než
vybudování přímého přivaděče k Litomyšli vedoucího přes průmyslovou zónu a nový most přes českotřebovské nádraží
(do prostoru vedle
budovy 019 kde již most stával).
-
-
Náhrada problematických
tunelů novým přemostěním bude důležitým krokem k vyřešení mnoha problémů
rozvoje českotřebovské průmyslové zóny a tím i celého města. My staří
technici - Třebováci si jen přejeme, aby tato naše doporučení nezapadla
tak, jak se zatím zdá v případě slibů v podepsaném Memorandu z roku
2006. Přejeme našim zástupcům hodně zdraví, pevné nervy a aby do
českotřebovského uzlu bylo investováno. Pokud nepřijde iniciativa od nás
ze Třebové, tak ji odjinud nečekejme!
-
-
Ing. Miroslav Dostálek
a kolektiv
|
Fotografie: Herzánův most zbouraný
v srpnu 1960
Pro úsek silnice od I/14 tzv. Mosty (někdo říká "tunely") k
odbočce na Semanínskou ulici je projektová dokumentace pro rekonstrukci
vypracována. Objednala ji a zaplatila společnost Metrans, a.s., má ji k
dispozici Město Česká Třebová. Investice má umožnit obousměrný provoz
kamionů (viz dále uvedený obrázek ). Světlost profilu mostů po
rekonstrukci bude 7890 mm, šířka vozovky celkem 6660 mm, po stranách
zvýšené pásy o šířce 500 mm a 560 mm, průjezdná výška pro obousměrný
provoz 4550 mm, Semanínský potok sveden do nového zatrubnění s větším
profilem, umístěného pod povrchem vozovky, které odvede větší množství
vody,. Povrch vozovky po rekonstrukci bude o cca 66 cm níže než je v
současnosti. Stavba má stát cca 68 mil. Kč, přitom standardní šíři
jízdního pruhu a standardní šíři bezpečnostního chodníku zde realizovat
nelze.
A ještě ukázky ze srpna 1960, kdy se boural Herzánův most, který
byl do této doby dominantou českotřebovského nádraží. V době rekonstrukce
nádraží byl hrdlem, brzdícím rozvoj. Podle mnohých pohledů to byla chyba
století, místo zbourání se měl vybudovat druhý oblouk mostu a tím
zachovat přejezd do dnešní průmyslové oblasti.
A ještě srovnání jaký byl Herzánův most v době I. republiky v
době, kdy je na fotce vidět rozvíjející se pila firmy Krbec & Přibyl,
jejíž administrativní budova je dnes sídlem ředitelství společnosti Korado.
K tomu na závěr dnešní pohled bez Herzánova mostu. Můžete aspoň uvažovat,
zda by se do tohoto prostoru dal znovu most postavit a kolik by to
stálo. Říká se cena až 400 milionů, ale je to nafouknuté číslo,
jistě by se dal postavit za polovinu. Takové prostředky (ze SFDI nebo
dotace EU) by ovšem vyřešily v našem městě mnoho problémů. Nemusel
by se sta vět žádný nový podchod (odhadem -80 milionů) a most
by mohl být na trase dálničního přivaděče. Společně s komunikací v
tzv. tunelech by byl dostatečnou spojnicí průmyslové oblasti se silnicí
I/14 a budoucím obchvatem města. Budovy souhlasí, dokonce jsou na obou
snímcích tovární komíny, jen ten most tam chybi.... (Přitom prostor pro
vybudování nového mostu je i o cca 50 i více metrů dál ve směru na jih a
na druhé straně za nádražím vhodný prostor pro vybudování kruhové
křižovatky.)
Dnešní situace bez přemostění nádraží, které citelně chybí. |