-
Tankodrom a la Česká Třebová
- Prosím o zveřejnění ve Zpravodaji města. Dovoluji si
požádat starostu a radní města Česká Třebová, aby se alespoň
jednou denně projeli v osobním autě, neb na motocyklu tunelem od
firmy Korado směrem na Semanín, možná se je napadne, že měla být
nejdříve provedena příjezdová vozovka a poté zprovoznit Metrans.
Najedu denně 400-600 km, ale tankondrom a la Česká Třebová jsem
ještě podobný neobjevil. S tanko-pozdravem Václav
Suchánek Litomyšl.
Nalejme
si čistého vína a řekněme si jako to bylo a jak to vyřešíme
Není to první mail od pana Suchánka. Vždycky jsem mu odpověděl, že
lépe je psát přímo odpovědným funkcionářům, ale píše vždy znovu do
zpravodaje. Hledat odpovědné funkcionáře v tomto případě
není jednoduché. Silnice je krajská, terminál patří
investorovi, kterým je významná akciová společnost a městu zde
přímo nic nepatří. Vzpomeňme však, jak to začalo. Město se snažilo
pro nového investora udělat co mu na očích vidělo, vykupovalo pro
něho pozemky a čekalo, že si akci nerozmyslí a skutečně zde
velkou investici zrealizuje. Přinese přece práci. Pamětníci
ale vzpomenou, že se na tak velkou akci nedopátráte nikde o kladném
vyjádření EIA, prostě proto, že se prováděla vlastně "revitalizace
existující vlečky" a investor dostal nemalou dotaci právě na takto
nazvaný projekt. Tehdy se psalo a říkalo, že půjde jen o překládku
z vagonu na vagón a "po ose" se bude vozit jen minimum kontejnerů.
Stavební úřad v České Třebové dával stavební povolení jen na část
stavby (sítě, odvodnění, oplocení, sociální zázemí....), ostatní
zajišťoval Drážní úřad. Radost z příchodu nového investora,
který měl přinést 500 a pak i trojnásobek pracovních míst,
převážila obavy z negativních důsledků. Město si nekladlo
žádné podmínky, ale ani Pardubický kraj, kterému patří všechny
příjezdové silnice. Slibů na opravu vozovky v tunelech bylo
několik.
Skutečnost je jiná: Na
autech se vozí dle informace z Metransu sedmina překládaných
kontejnerů, a protože celkový počet kontejnerů stoupá, roste i
počet vozů na silnicích. A nevozí se do blízkého okolí, ale běžně
i do Prahy a dál. Zatím se také nepotvrdil velký nárůst pracovních
míst. Vzniklo jich méně než 100, do budoucna je však ještě příslib
dalšího navýšení, má zde vzniknout celé sídlo firmy.
Křivdili bychom, kdybychom neviděli velkou současnou snahu
tento "průšvih" napravit. Uvidíme to v letošním roce, kdy lze
ještě využít poslední peníze ROP doprava. Pardubický kraj opraví
především příjezd od tunelů k Metransu a do Semanína, pak budou na řadě samotné
tunely, správněji "mosty". Zde to ovšem bude bez dotace.
Bude nutné sdružit prostředky
Pardubického kraje, SŽDC a Českých lesů, které mají ve svém
majetku
protékající Semanínský potok. Protože to nebude asi stačit, přidá
další prostředky podle příslibu také společnost Metrans. Ovšem
připravit takovou investici financovanou z více zdrojů není vůbec
jednoduché a těžko říci, zda se to letos podaří. Protože zde nejde
o dotaci z EU, tak by zdržení tolik nevadilo.
I tak ovšem (nejen) dle mého názoru se bude jednat jen o dočasné řešení,
je nějaké řešení perspektivní a definitivní?
Obchvat města je stále v nedohlednu a s kamiony na I/14 v trase
přes město se nelze dlouhodobě žít. Následně je třeba připravit
také další řešení - definitivní. To vidíme v dalším lobování ve
prospěch vybudování přímého napojení od Metransu mimo
Semanín přes Kozlovský hřbet na budoucí trasu R35 u Litomyšle,
tedy na kapacitní státní silniční síť, kam takové kamiony patří. Tato
trasa by měla být v co možná nejbližší
budoucnosti také určena jako definitivní silniční přivaděč na
R35 pro Českou Třebovou. Vzhledem k nemožnosti jakkoliv pohnout s
dopravními uzly na R35 (jsou definitivně určeny) by vyústění bylo
na uzlu Litomyšl sever, křižovalo by silnici II/358 a umožnilo na
dálnici najet i po staré (krajské) litomyšlské silnici přes Zhoř,
určené v té době ovšem jen pro osobní automobily a místní
zásobování. Trasa je nutné podrobně prozkoumat, přesně vytyčit
trasu mimo obce s ohledem na sklonové poměry a geologické podloží.
Je to definitiva a perspektiva pro budoucnost, ale přesto by se s
jejím vytyčením nemělo otálet. Hlavně proto, že by Město
Česká Třebová mělo v této souvislosti požadovat náhradu úzkých tunelů
(sebelepší investice tunely s šířkou 7,8 metru nerozšíří) za
nové širší přemostění českotřebovského nádraží, nejlépe např.
poblíž nebo i v
trase bývalého Herzánova mostu. Mělo by rto řadu pozitivních
významů. Mimo budoucího spojení na dálnici by definitivně přiblížilo městu
celou oblast za nádražím vč. průmyslové zóny.
Z Borku by se nestala odstrčená oblast, ale část města, kam z
nádraží bezpečně dojdete pěšky za 10 minut, tedy
za stejnou dobu, jako třeba na Farářství... Mimo současně
připravované opravy tunelů a silnice k Metransu je třeba již nyní a
usilovat (lobbovat) za definitivní a perspektivní
řešení,
dávající další předpoklady k plnému využití průmyslové zóny města. Připomeňme, že od roku 1960 zmizely v České Třebové mosty
dva: Herzánův v srpnu 1960 a Beranův na Lhotce asi o 10 let
později. Oba bez náhrady. Nebezpečný dožívající podchod u
Korada nelze za náhradu považovat. Má se nakonec přestavět.
Postavme místo nového (opět nebezpečného) podchodu raději nové
přemostění! Každé město na železnici má svoje přemostění
nádraží: Kolín, Přelouč, Pardubice, Choceň, Zábřeh, Olomouc...,
ale Česká Třebová takové nemá a potřebuje ho. Podjezdy a podchody jsou
velmi omezující a tunely u Rybníka jsou vhodné tak pro jednosměrný
provoz. Lobování za přemostění nádraží není předčasné. Chystá se přece velká "revitalizace" železničního
koridoru v uzlu Česká Třebová a přinejmenším příprava přemostění
by měla být do této akce zahrnuta. Vlastní stavbu mostu jistě bez
evropských peněz nepostavíme. Tam se dá v návaznosti využít operační program "Doprava",
který je podle dostupných informací v novém elokačním období v následujících letech
jeden z nejdůležitějších. Přemostění jistě nebude stavbou,
na které by participovala městská pokladna, mělo by
vzniknout po dohodě mezi Pardubickým krajem a ŘSD.
Iniciativa k jeho vybudování musí ale přijít od nás, z České
Třebové. (Příklad: Díky iniciativě z ústecké radnice tak např.
postavili (celkem zbytečné) přemostění trati v Hylvátech i nově
dokončené přemostění do Kerhartic.) Díky tomu by mělo být
připojení České Třebové přijato jako "varianta" přivaděče z
uzlu Litomyšl sever zatím vedeného kolem Němčic a Zhoře. Ten by
všechnu dopravu přivedl do středu města na světelnou křižovatku,
která již dnes je často obtížně průjezdná. To označení nové trasy
(vedené kolem Pazuchy a Semanína) jako "varianta přivaděče" je
důležité, protože by umožnilo jeho vybudování současně s dostavbou
dálnice R35 (viz Memorandum). Dálnice vede "jižní trasou" a
nedotkne se přímo našeho katastru, životní prostředí na
Českotřebovsku bude ušetřeno. Výborně. Současně ale potřebujeme
přímé a krátké připojení města i jeho průmyslové zóny na dálnici.
Přemostění nádraží na této trase odstraní stávající "zaškrcení"
přivaděče v tzv. tunelech a pomůže rozvoji města.
Nesmíme ještě zapomenout na obchvat města. Zdá se však, že prosadit
jej do realizace tak jednoduché nebude. "Přivaděč" by měl být hotov dřív a
byl by předpokladem pro rozvoj průmyslové zóny. Všechno (bohužel)
nasvědčuje tomu, že ten přivaděč pro nás bez naší iniciativy vybudován
nebude (Ten kolem Němčic moc nechceme, je nám spíše vnucen a ten
potřebnější zatím ještě není nikde ani na mapách. Přitom by měl pro nás Třebováky skutečný význam
právě když nepovede přímo na Tyršovo náměstí.
Milan Mikolecký, Miroslav Dostálek |