Českotřebovský deník 88/2015 (19/4)                                    
Společný projekt LOKO TRANS a CZ LOKO zajišťuje bezpečnost v tureckém podmořském tunelu

Podmořský železniční tunel, který spojuje Evropu a Asií je součástí projektu Marmaray. Tunel je dlouhý 13,6 km a zhruba jeho desetina -1,4 km - vede pod mořem. Leží v hloubce 60 metrů, což z něj činí nejhlouběji položený tunel svého druhu na světě. Postavilo jej japonsko - turecké konsorcium Taisej Corporation a vlaky po dvou obousměrných tratích by měly přepravovat asi 1,5 milionů lidí denně.
Kontrakt na dodání nákladních vagónů a lokomotiv globálnímu stavebnímu koncernu OHL získala brněnská obchodní společnost LOKO TRANS, s.r.o. „Dlouholeté kvalitní obchodní vztahy obou společností vyústily v létě roku 2013 v tento významný obchodní případ. Jsem opravdu hrdý, že předmětem zakázky jsou právě produkty značky LOKOTRANS a CZ LOKO řekl Karel Jalový, majitel společností LOKO TRANS.
„Motorové lokomotivy 741.708-2 a 741.709-0 z produkce CZ LOKO plní roli záchranných lokomotiv, které jsou na každé straně tunelu připraveny k vyproštění vlaků v případě mimořádné událostí. Získali jsme tak důležitou referenční zakázku na dynamicky se rozvíjejícím tureckém trhu." řekl Josef Gulyas, obchodní ředitel CZ LOKO pro střední Evropu.
Lokomotivy přepravila společnost LOKO TRANS po kolejích pres Slovensko a Maďarsko do rumunského přístavu Constanta. Přes Černé moře pluly na námořní lodi do Istanbulu, a v depu Hajdarpaš obě lokomotivy prošly důkladnou kontrolou při předání provozovatel. Zkušební jízdu absolvovaly lokomotivy s přechodovým vagónem a elektrickou jednotkou z evropské do asijské časti Istanbulu. Test spočíval v rozjezdu z nejhlubšího místa do stoupání 17 %o se soupravou o hmotnosti 860 tun. Rychlost vlaku se pohybovala od 15 do 30 km/h a časový limit pro vyproštění soupravy z tunelu lokomotivy splnily s rezervou.
Následovalo dvoutýdenní školení obsluhy lokomotiv. První týden byl věnován teorii, druhý praxi. Vše završila zkouška pode turecké legislativy. „Je to unikátní místo. Zpočátku si připadáte jako v pražském metru, ale když uprostřed tunelu vidíte terénní zlom, dojde vám, o jak mimořádnou stavbu jde," popisuje dojmy Jakub Džumý, vedoucí technického marketingu, který obě lokomotivy 741.7 v Turecku předával.
 
Fotbalové výsledky z víkendu:

Mladší žáci odešli v derby s Ústím poraženi 1:2.
Starší žáci porazili Ústí 3:0.
Dorost podlehl Svitavám 1:2.
"B" mužstvo vysoko prohrálo v Načešicích 0:5.
"A" mužstvo získalo 2 body za remízu 1:1 s Českým Brodem a penaltový rozstřel vyhrálo.
 
Termíny odložených utkání:

"A" mužstvo - středa 29.4. od 17:00      FK - Ústí n.O.
Dorost   - čtvrtek 7.5. od 17:30        FK - Hořice
 
LITOMYŠL ZAVÁDÍ LED DIODY VE VEŘEJNÉM OSVĚTLENÍ

(Podle idnes.cz) Trochu podobné dilema, které řeší každá domácnost, stojí i před městy. Většina starostů je konzervativní podobně jako české domácnosti a zavádí modernější LED svítidla pomalu. Litomyšl se je rozhodla použít najednou skoro všude.
LED diodové osvětlení v Husově ulici v Pardubicích je možná trochu chladné a někomu nemusí být jeho bílá barva příjemná, nicméně pro chodce, cyklisty i řidiče je nyní tato část města bezpečnější. | foto: Radek Kalhous, MAFRA
Jsou dražší, ale úspornější, měly by vydržet déle a podle odborníkům jim patří budoucnost.
Úsporná LED svítidla s jejich jasným bílým světlem města zavádějí přesto velice opatrně. Jsou vidět na přechodech pro chodce, v  ulicích jen ojediněle. Hlavní důvod? Jsou drahé. Pardubice instalují LED diody už pět roků, I Chrudim moderní technologii kupuje postupně, především do ulic, které opravuje - nyní do lokality pod nádražím.  „Výměna v celém městě by stála 40 až 50 milionů korun,“ řekl Petr Kopecký, vedoucí odboru územního plánování a regionálního rozvoje na chrudimské radnici.
Přesto se v desetitisícové Litomyšli nyní rozhodli provést výměnu svítidel veřejného osvětlení najednou. V březnu začalo v ulicích zářit zhruba tři sta kusů LED svítidel. Celkem bude vyměněno přes dvanáct set svítidel s uváděnou životností až 25 let.
Investici díky takzvané metodě EPC zaplatí soukromá firma. Výměnou za to, že v dalších deseti letech získá od města ušetřené ušetřené díky modernějším technologiím. Po této době už by Litomyšl měla jen šetřit. „Město neinvestuje nic, pouze se to platí z úspor plus nějaké procento z úroků, které si firma musela brát,“ uvedl místostarosta Litomyšle Michal Kortyš.
Nově nasvícen je průtah městem i křižovatka u autobusového nádraží. Firma má současně za úkol šetřit energii v základních školách, sportovní hale či například v budovách městského úřadu.
Existují ale i kritické hlasy. Upozorňují, že město v noci mění svůj vzhled. „Svítí o trochu víc než je potřeba, připomíná to přesvícené sjezdovky v Krkonoších.  Vjem bude možná trochu jiný, světlo svítí žlutě, teď bude bělejší a bude svítit spíše na chodník než kolem dokola,“ řekl Kortyš.
„V barvě světla je rozdíl. Na komunikacích je nicméně bílé světlo přirozenější, bližší světlu dennímu,“ uvedl Eduard Paulík z firmy D-energy, která v Litomyšli výměnu provádí. LED svítidla ovšem neosvětlují tolik domy a právě proto Litomyšl například na náměstí zachová žlutooranžová světla historických lamp.
Výrobci LED svítidla dnes nabízejí větší škálu barev a také neplatí, že světlo musí být chladné. Záleží na výběru. Kortyš připomíná, že změny ocení lidé, kteří rádi sledují noční oblohu.  „Nebude se už vytvářet světelný smog, který je často kritizován,“ uvedl.
Je otázka, zda se k Litomyšli přidají i další města a obnoví veřejné osvětlení najednou. Zdá se, že zatím spíše ne. Odborníci totiž vyzývají starosty k opatrnosti a připomínají, že každým rokem může být technologie LED diod lepší a svítidla levnější. Soudí také, že by se ke změnám měli vyjadřovat i architekti.  „Do obcí přijíždějí obchodníci, kteří starostům nutí nějaká svítidla. Ti vidí jen výrazné úspory energie, ale už se na veřejné osvětlení v obci nedívají jako na celek. Technici sice dokáží spočítat a dodržet normy, ale už nedomyslí, jak se bude žít lidem v obci,“ uvedl před časem Petr Žák z Katedry elektroenergetiky ČVUT v Praze.
Moravská Třebová před časem provedla obnovu veřejného osvětlení s pomocí soukromé firmy podobným způsobem jako Litomyšl. Nicméně si nepořídila LED diody, ale moderní klasiku - sodíkové výbojky. „LED svítidla jsou drahá, deklarovaná dlouhá životnost není vyzkoušená a mají užší kužel svitu,“ uvedl místostarosta Moravské Třebové Pavel Brettschneider. To zjednodušeně řečeno znamená, že sloupů veřejného osvětlení by muselo být víc. - V České Třebové svítí bílé led diody na náměstí Jana Pernera....

 

CÍRKEV ČESKOSLOVENSKÁ HUSITSKÁ zve všechny příznivce SLÁVKA  KLECANDRA na jeho komorní koncert povelikonočních a svatodušních písní. Spolu s tradičními Žalmy se do České Třebové  - Husův sbor - Mlýnská 900 vypraví ve čtvrtek 7.května na 19. hodinu.        
Pozvánka na 54. ročník trampského volejbalu

T.O.Horáci pořádá 54. ročník trampského volejbalu a 13. ročník Memoriálu Mirka Hurta.
Místo konání: kurty TJ Sokol Rybník. 
Termín: 23. května 2015,  začátek v 8:30 hodin  (prezentace na místě od 8.00 hod).
Dobrou náladu a krásné počasí s sebou.   Kontakt: 724 253 845 
Prodám chalupu ve Svinné (3+1).
Kontakt v době 16 - 18 hod.: 274 772 537 nebo 606 415 0700