-
Česká Třebová vítá svého prezidenta
(1945)
-
V Evropě
skončila druhá světová válka ,kdy byl v Berlíně 9. května 1945 krátce
po půlnoci podepsán dokument o úplné a bezpodmínečné kapitulaci
německé branné moci. Téhož dne vjely do Prahy sovětské tanky. Od
východu Ještě postupoval l. čs. armádní sbor ve svazku 4 -Ukrajinského
frontu. Do našeho města vjely první pravidelné jednotky Rudé armády
ve čtvrtek 10. května 1945.
-
-
Dne 5 dubna
1945 byl v Košicích schválen t. zv. Košický vládní program a byla už
jen otázka času, kdy se vláda v čele s prezidentem přesune do Prahy.
Ten den nastal ve středu
16. května 1945, kdy nejvyšší představitel Československé republiky
spolu s doprovodem nastoupil cestu do hlavního města. Výchozím bodem
bylo až Blansko, protože na území Slovenska byly komunikace rozbité,
rovněž tak i železniční tunely mezi Brnem a Blanskem.
-
K této
významné události byla dne 7. května 2005 ve vestibulu železniční
stanice Blansko odhalena pamětní deska s textem : "Z tohoto nádraží
byl dne 16. května 1945 slavnostně vypraven zvláštní vlak číslo 11
554, kterým se prezident republiky Edvard Beneš se svojí manželkou
Hanou vracel z exilu do osvobozené Prahy."
-
Naše
město Česká Třebová se na průjezd prezidentské salonní soupravy velmi
těšilo. Protože zde byla plánována malá přestávka, kdy bral stroj vodu,
mohla hrát železničářská dechovka a znít krátké uvítací projevy. Vlak
dle dopravních zvyklostí vjel na třetí nástupiště, které bylo střeženo
partyzány, vojáky a příslušníky revolučních gard. Všechna, ostatní
nástupiště, jejich střechy a okna výpravní budovy byly plné nadšených
lidí, z nichž zvláště mládež byla v národních krojích. Všechny německé
nápisy byly již dávno začerněny.
-
Celá
trať byla doslova obsypána nedočkavými Třebováky a to hlavně na
Farářství spolu s rodiči jsem mezi ně také patřil. Otec se k trati
dobelhal o holích, protože si léčil nohy prostřílené 5. května v Ústí
nad Orlicí - Kerharticích Němci.
-
Po poledni jel nejprve jako předvoj
improvizovaný obrněný vlak (IOV) "Moskva" (viz dále) a pak následoval
vlak prezidentský. Byl krásný slunečný den. Paní Hana Benešová měla
světlý kostým a klobouček se závojem, pan prezident Dr. Edvard Beneš
měl rovněž světlý oblek s kloboukem a v levé ruce třímal pár rukavic.
Oba mávali nadšeným občanům, vítajících po dlouhých letech exilu svého
nejvyššího představitele.
-
Celá
prezidentova českotřebovská zastávka je podrobně zdokumentována ve
filmu, který před lety uvedla česká televize v Čáslavského pořadu
"Hledání ztraceného času " a na němž se podílel režijně Otakar Vávra.
Kamera m. j. zaznamenala choceňskou výtopnu poničenou výbuchem
muničního vagónu, nálety poničené pardubické nádraží včetně trosek
sousedního cukrovaru, ale hlavně bombardováním zdevastované kolínské
nádraží včetně občanské zástavby. Dokument je zakončen uvítacím
ceremoniálem v jásající Praze.
-
Improvizovaný obrněný vlak "Moskva" se při své činnosti pohyboval
několikrát přes Českou Třebovou a - myslím - že neuškodí čtenářům
přiblížit o něm nějaké informace:
-
Tento obrněný
vlak obsadili již 5. května 1946 pražští povstalci u vršovického seřaďovacího nádraží, kdy se jeho německá posádka vzdala. Vlak se
zúčastnil revolučních bojů, kdy zvláště 7. května úspěšně likvidoval
německou obranu. Osádka jej pokřtila jménem "Praha I" protože na témže
nádraží operoval další IOV stejného názvu, tedy "Praha
II".
Nakonec byl vlak dne 8. května 1945 na všeobecné přání posádky
přejmenován na počest Rudé armády "Moskva".
-
Po skončení
bojů operoval na Českobudějovicku, kde pomáhal likvidovat poslední
zbytky německých vojsk,v Broumovském výběžku a v Kladsku, u kterého se
předpokládalo opětné připojení k Československu. V tomto prostoru
operovaly i obrněné vlaky "Maršál Stalin", "Orlík" a "Blaník".
-
Do roku
1945 byl vlak v Praze a následně byl určen jako doprovoď prezidenta
republiky vracejícího se do vlasti, což posádka pokládala za nejvyšší
poctu.
-
13. května
obdržela posádka rozkaz připravit soupravu na cestu na Moravu vstříc
prezidentu republiky.
-
14.května
brzy ráno byl vlak doplněn o druhou opancéřovanou lokomotivu
/kondenzační/, osobní vozy pro železniční zaměstnance a asistenční
četu, kuchyňský a zásobovací vůz. Ve 21.00 hodin dorazil vlak do České
Třebové, kde (dle válečného deníku) stály dva německé obrněné vlaky.
Z nich byly vzaty na posílení obrany čtyři lehké kulomety.
-
15. května
brzy ráno dorazila do stanice asistenční četa v počtu 92
mužů
a v 7.30 vlak vyrazil a postupně byly obsazovány strážní domky, za
stávky a stanice československým personálem /protože na úrovni
českotřebovské výtopny byla již bývalá německá hranice a prezidentský
vlak jel asi v délce 35 kilometrů bývalým německým územím).
-
Za
Českou Třebovou byli v hostinci u lesa chyceni čtyři příslušníci
SS, kteří byli při pokusu o útěk zastřeleni. (Bylo to u zastávky Zádolka a hospodu po válce provozoval pan
Střítezský. Teď je budova
vybydlená a zničená). Ve Svitavách byl podán oběd a vlak dorazil ve
22.45 do Blanska.
-
16. května
v 7.30 hodin odjel IOV jako předvoj prezidentského vlaku.
V půlhodinovém
intervalu jej následně vlak asistenční a pak vlak prezidentský, který
byl v České Třebové kolem poledne nadšeně vítán a do Prahy na
Wilsonovo nádraží přijel v 15.15 hodin.
-
18.května
vyjel vlak ve 14.15 hodin opět východním směrem naproti vládě, členům
ministerstvech a vládním archivům. Ve 21.00 hodin byla v České Třebové
vydána večeře - chleba se sádlem, tavený sýr a černá káva. Ještě v
noci odjela souprava do Blanska s příjezdem v 01.55 hodin.
-
19.května
byl podán oběd - gulášová polévka, guláš s bramborem a černá káva.
Vládní vlak byl připraven a do České Třebové dojel v 19.00 hodin. K
večeři byl podáván chléb se sádlem, vejce a černá káva a ihned
následoval odjezd do Prahy.
-
Svoji bojovou cestu IOV "Moskva" ve službách
československé republiky ukončil dne
13.července 1945 v Nymburce, kde byl vlak odzbrojen a posádka
demobilizována. Na jednom z plošinových vozů byly umístěny dvě mohutné
železobetonové
skruže
sloužící jako kryt pro 20 mm tříhlavňové protiletadlové kulomety, V
současné době jsou tyto skruže umístěny jako exponát ve Vojenském
muzeu v Králíkách.
-
Oldřich Gregar